July 27, 2009

Ajal Manusia Milik Allah

* NASIONAL

Lima maut diseret lori kontena
Oleh Irwan Shafrizan Ismail
irwansha@bharian.com.my


KEADAAN lori kontena yang terbalik dan kereta Produa Kenari yang hancur akibat kemalangan berhadapan kompleks Rakan Muda di Bandar Maran, semalam.

Kenderaan sarat tong gas masuk lorong bertentangan



MARAN: Lima beranak termasuk seorang bayi lelaki berusia 11 bulan maut apabila kereta Perodua Kenari dinaiki dirempuh sebuah lori kontena yang terbabas memasuki laluan mereka sebelum diseret kira-kira 80 meter, di Kilometer 77 Jalan Kuantan-Kuala Lumpur, di hadapan Kompleks Rakan Muda, di sini, semalam.


Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 tengah hari itu, mereka yang terbunuh ialah pemandu kereta yang juga seorang pembantu rendah di Sekolah Menengah Kebangsaan Felda Purun, Triang, Nasarudin Abdul Aziz, 32; isterinya, guru Sekolah Kebangsaan Felda Purun, Fatmawati Harun, 30 dan bayi mereka, Muhammad Nazhif Iman, 11 bulan.


Turut terbunuh di tempat kejadian ibu Fatmawati, Sepiah Mohamad, 60, serta adiknya, Mohd Syakirin, 23, dan semua mangsa berasal dari Felda Jengka 5.


Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Ahmad Johari Shahabudin, berkata pemandu lori terbabit berusia 39 tahun dari Kuala Lumpur, patah kaki dan kini dirawat di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, Temerloh manakala kelindan berusia 17 tahun tidak mengalami sebarang kecederaan.

Beliau berkata, lima beranak terbabit dipercayai baru selesai makan tengah hari di sebuah kedai berhampiran selepas bersiar-siar di bandar ini sebelum meneruskan perjalanan pulang ke rumah di Felda Jengka 5.
DARI (kiri); Nasaruddin, Fatmawati dan Muhammad Nazhif Iman.

Katanya, sebaik tiba di tempat kejadian, lori terbabit yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kuantan untuk menghantar tong gas kosong, dipercayai terbabas sebelum tayar depan kenderaan berat terbabit melanggar penghadang jalan.

"Laluan ini adalah jalan lurus dan lori terbabit yang terbabas seakan terbang sebelum merempuh Kenari berkenaan yang kebetulan melalui laluan bersebelahan.

"Selepas merempuh, lori itu menyeret kereta sejauh kira-kira 80 meter dan terbalik sebelum kedua-dua kenderaan terbabit merempuh tebing berbukit.

"Kereta terbabit hancur menyebabkan semua mangsa maut di tempat kejadian selepas kereta tersepit antara kepala lori dan tebing bukit," katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Ahmad Johari, anggota Bomba dan Penyelamat mengambil masa kira-kira setengah jam untuk mengeluarkan mangsa yang tersepit.

Beliau berkata, polis akan mengambil keterangan pemandu dan kelindan lori terbabit bagi membantu siasatan berhubung kejadian mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

*************************************************************
Innalillahiwainnailaihirajiun..
Buat pengetahuan para pembaca,kesemua mangsa merupakan jiran sy.Kami tinggal berselang 4 rumah sahaja dan hubungan antara kami sangat rapat.Terasa sangat terkejut mendengar berita ini.Sedih dan hiba.Betapa Allah Maha Kuasa.Kecewa kerana sy tidak dpt pulang ke rumah utk bersama-sama melawat jenazah yg kini sudah siap dikebumikan.Alhamdulillah..

Dekat sebenarnya jarak antara kita dan maut.Tapi kita jarang sedar kenyataan itu.
Al-Fatihah buat arwah-arwah yg terlibat dlm kemalangan.

Ya Allah,berkatilah kami dalam bulan Rejab dan Syaaban serta SAMPAIKANLAH kami ke bulan Ramadhan..semoga Allah merahmati dan memasukkan kesemua mangsa ke dalam syurgaNya.Amin...

July 24, 2009

Perang Memelihara Akidah

Bismillahirrahmanirrahim.Assalamualaikum Warahmatullah.

Seperti mana yg kita sedia maklum,negara Malaysia yg kita cintai ini sedang merana,derita dan terseksa kerana menaggung kanser yg kronik.Kanser yg sy maksudkan ini ialah kanser murtad.Penyakit keluar daripda agama islam ini semakin menjadi-jadi dari masa ke masa.


Semakin ramai yg sedia menzahirkan kekafiran sesudah mereka beriman dan masih ramai juga yg masih berselindung di sebalik adat resam melayu.Mereka ialah org tidak menzahirkan kekafiran secara terang-terangan.Namun,hakikatnya mereka tidak layak dipanggil sebagai muslim kerana bukan lg bertuhankan Allah Yang Maha Esa.

Sebagai seorang yg mengaku cinta akn Allah,Rasul dan agama islam,adakah kita benar-benar sedar akan permasalahan yg semakin meruncing ini?Sedar atau tidak?Usah dijawab dgn mulut,sebaliknya jawablah dgn hati yg ikhlas.Kita sebenarnya tidak sedar,tidak tahu atau tidak peduli sama sekali mungkin.

Mengapa bilangan org yg murtad ini semakin bertambah dari tahun ke tahun?

Kerana kita yg masih belum murtad ini(Ya Allah,selamatkan akidah kita),tidak menjalankan amar makruf nahi mungkar.Jika dibandingkan keadaan umat islam di zaman Rasulallah,bilangan mereka yg murtad amatlah sedikit.Sebabnya ialah amar makruf nahi mungkar.Jika setiap drpd kita yakin dgn Allah ini jalankan amar makruf dan cegah mungkar,pasti dan pasti bahawa akidah umat islam akan selamat.Bayangkan jika setiap org sentiasa mengajak kpd kebaikan,lalu semua orang akan beramal.Setiap org mencegah kemungkaran,lalu siapa akan berbuat mungkar?Org nak buat mungkar pun akan malu jika ditegur beramai-ramai.Malangnya sekarang,org yg buat maksiat diberi bantuan dan sokongan sedangkan org yg hendak beramal,akan dikritik dan dihalang.

Tanggungjawab siapa?

Tanggungjawab saya,anda semua dan keseluruhan umat islam.Siapa yg akan menyelamatkan akidah adik,anak,saudara-mara dan sahabat handai kita kalau bukan kita sendiri! takkan kita nak suruh Ah Chong pulak ambik tanggungjwb?Takkan nak si Raju pulak ambik tanggungjwb?
Kitalah yg bertanggungjwb.

Apa kita boleh buat?

Kita sbgai pemimpin?tutup pintu maksiat di dalam negeri dan negara kita.Anjurkan program pengukuhan akidah terutamanya kpd remaja serta perjuangkanlah islam.Kita sebagai guru?Usaha didik anak murid kita dgn ilmu duniawi dan ukhrawi.Bimbing mereka.Jadi sahabat mereka.Tunjukkan mereka perkara yg benar dan jauhkan mereka dr sebarang kekeliruan.Kita sebagai ibubapa?jaga akidah anak-anak kita dgn didikan,pemantaun dan kasih sayang cara yg dianjurkan Rasulallah.Kita sebagai kawan sekelas?jagalah akidah kwn kita.Dakwah mereka.Sentiasa membasahkan mulut dgn kata-kata seperti 'jom' iaitu mengajak berbuat solah dan meninggalkan maksiat.Kita sebagai jiran tetangga?jaga masyarakat kita.Anak-anak jiran kita,usahlah berkira.Kita sebagai org alim?sediakan diri utk membimbing anak-anak muda.Usah fikirkan wang ringgit semata.Kita sebagai bos?jaga akidah pekerja kita.Dorong mereka berbuat kebajikan dan tutup semua pintu maksiat dlm syarikat.Kita sebagai pekedai?Selitkan dakwah dlm perniagaan.Tutup segala ruang riba,rasuah dan penipuan.Sediakan diri utk mendakwah setiap org yg dtg ke kedai kita.Usah sesekali menjual barang yg melalaikan,sia-sia dan haram.
Kita sebagai org biasa?belajar mengenal Allah,mengenal syaitan,mengenal pahala,dosa,syurga dan neraka agar akidah kita kuat.Kita sebagai umat islam?jaga akidah seluruh umat islam dgn istiqamah berdakwah dan berdoa memohon agar kita dikuatkan akidah dan mati sbgai org yg bertakwa!

Allah akan bertanya di akhirat kelak akan apa usaha kita dlm menyelamatkan akidah umat islam khususnya di Malaysia.Allah tidak akan bertanya sebab kegagalan kita dlm berjuang.Oleh itu,tolonglah timbul rasa tanggugjwb utk melibatkan diri dlm usaha menjaga akidah ini.Mungkin bukan utk mendakwah org lain,tetapi jagalah akidah diri sendiri.Itu yg paling utama.Imam Hassan al Bana berkata,"tegakkanlah islam dalam dirimu,nescaya kamu akn melihat islam tertegak di tanah airmu"..

Akhirul kalam,sekali lagi ditegaskan bahawa kita sebenarnya sdg berada di medan perjuangan.Kita sdg berperang menjaga akidah dan pegangan kita.Setiap yg ada di sekeliling kita sedang cuba menipu kita.Malanglah jika Allah tidak pilih kita utk berusaha menjaga akidah kita dan lebih malang lg jika Allah membiarkan kita sesat dan buta sesudah kita berada ats jalan yg lurus dan celik.

Semoga kita semua diberikan kekuatan dan utk sama-sama menjaga akidah kita dan setiap org di sekeliling kita kerana jika kita sahaja yg beriman,pasti mereka akan menarik kita utk menjadi teman sekampung di dlm neraka kelak.

July 19, 2009

Maintenance Utk Hati

Bismillahirrahmanirrahim..
Sedikit perkongsian,semoga yg sedikit menjadi manfaat dan semoga yg banyak menjadi faedah.

Hati merupakan RAJA bagi manusia.Jika baik hatinya,maka setiap perbutannya adalah baik shj.Namun,jika rosak hatinya,maka setiap perbuatannya adalah kpd kerosakan dan kemungkaran.


Punca hati kotor

* Jahil tentang islam
* Lemah iman(yakin dgn kekuasaan Allah)
* Makan dan minum yg haram,samada sumber atau sifat
* Maksiat(zahir atau batil)

Menurut Imam Al-Ghazali,maksiat batil terbahagi kpd beberapa perkara

1. Gemar makan
2. Suka berbual kosong
3. Ghadab(marah)
4. Hasad dengki
5. Bakhil/kedekut
6. Cinta kpd dunia
7. Cintakan kemegahan
8. Takbur
9. Ujub(hairan terhadap kelebihan diri sendiri)
10. Riak(mengharap pujian)

Setiap yg dilarang oleh Allah itu mempunyai hikmah yg besar di sebaliknya.Semoga ada diantara kita yg sedar akan pentingnya menjaga kebersihan hati.Bersih pakain melalui cucian,bersih hati
melalui sifat kehambaan.

Lebih teruk dari hati yg kotor ialah hati yg mati.Seringkali manusia takut bila diserang penyakit fizikal.Mereka sanggup berhabisan jutaan wang ringgit merawat sakit fizikal.Benar,urusan kita adalah berusaha,sedangkan penyakit dan penyembuhannya datang dari Allah.Dari Allah ia datang,dan kepada Allah jua ia kan pergi.



Namun,sedikit antara masyarakat umumnya,termasuklah diri saya tidak peduli akan penyakit yg lebih besar dan teruk dr segala penyakit.Penyakit terlalu kronik yg sedikit demi sedikit menghakiskan iman dan kebenaran dalam diri.Penyakit yg menyerang setiap inci tubuh badan yg menghilangkan malu,hilangkan kesabaran dan kewarasan akal.Penyakit yg membunuh kebaikan dan melahirkan kezaliman serta kejahatan.

Oleh sebab itulah,penting kita mengenal akan simptom hati berpenyakit ini kerana kita boleh ambil 'ubat' rawati hati yg sakit ini.Antara tanda hati mati ialah;

1. Kita mengaku kita kenal Allah,tetapi kita tidak mahu menunaikan hak-hakNya.
2. Kita mengaku cintakan Rasulallah,tetapi kita mengabaikan sunnah-sunnahnya.
3. Kita membaca Al-Quran,tapi kita tidak mahu beramal dengan hukum-hukum di dalamnya.
4. Kita menggunakan segala nikmat Allah,namun kita tidak bersyukur.
5. Mengaku syaitan itu musuh yg nyata tetapi kita tidak berusaha menentangnya.
6. Kita mengaku ada siksa neraka tetapi kita tidak berusaha menjauhinya.
7. Mengaku ada nikmat syurga tapi tak mahu berusaha mendapatkannya.
8. Mengaku kematian pasti tiba tetapi kita tak berusaha menghadapinya.
9. Kita sibuk membuka aib org lain,tapi kita lupa akan aib kita sendiri.
10. Kita hantar dan kuburkan mayat,namun kita tidak mengambil ikhtibar dr kematian.

Sekiranya ada antara simptom di atas pada diri kita,ayuh! cepat-cepatlah kita mengambil ubat yg percuma ini.Tanpa perlu bayaran yg tinggi.Antara ubat hati ialah;

* Baca Al-Quran beserta maknanya
* Dirikan solat malam(tahajjud)
* Selalulah bercampur dgn org-org soleh
* Banyakkan berpuasa
* Memperbanyakkan zikrullah

Usah dirisau sgt akan sakit barah hati,kerana dgn barah kita boleh mati dan tanpa barah juga kita akan mati.Tanpa sakit manusia akn mati,dgn sakit juga kita akan mati.
Namun,risaulah sekiranya hati kita berpenyakit kerana bimbang sakit yg kronik ini akan melumatkan iman dan menlenyapkan taqwa.Takutlah!Bimbanglah!Risaulah sekiranya kelak kita kan mati tanpa iman dalam dada dek dirosakkan oleh hati yg berpenyakit ini(hati mati).Justeru ingatlah semua,sesungguhnya iman kita ini tiada jaminan.Tiada jaminan syurga bagi kita melainkan kita berusaha mendapatkannya..

July 18, 2009

Murtad...Mengapa Berdiam Diri Sahaja??

Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu? Suratkhabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikut 'boyapren'.

Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi sekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang fowardkan sebarkan artikel ni kepada saudara kita yang tak tahu menahu. Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.


Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya dengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah. Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita. Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam!!

Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang sudah murtad. Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.
Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system perundangan dan kehakiman kita sendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.
1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad
2. Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.
Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad.. Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak . Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal ..... Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga. Takde apa yang pelik pada dia, duduk di lembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya. Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu. Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997,

'Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian.'

Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran macamana dia boleh murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk permohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan ..

Butir asal permohonan.. ....
Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam Cina Kristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah. Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan.. Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28 November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.
Sebab yang dia beri, 'Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh Nur Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam.' Perenggan 23: 'Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik'.

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18 tahun) berhak mutlak menukar gamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957.

Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syara' dengan undang-undang sivil, undang-undang syara' akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut cara Islam.
Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi.... semua tak termasuk. Article 4 pula menyatakan: 'Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syara'.

Contoh kes Hartina Haji Kamarudin. Pada masa ceramah ini dibuat, Haji Kamarudin ada dalam lokap, didakwa mencederakan seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan anaknya.. Anak yang dibela selama 18 tahun dengan begitu susah payah datang ke Rumah dalam keadaan Hindu.
Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek kat dahi .. Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar bapanya, bawa boyfriend dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-peluk dalam keadaan dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin takek si kafir tu kat tengkuk, menggelupur dia depan kedai tu.
Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai tempat bapanya meniaga.
Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak kesayangannya yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya 3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari. Nama Hindu.
Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu laknatullah ), Haji Kamarudin ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Jadi, Haji Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina di dalam negara yang Islam sebagai agama rasminya!! Haji Kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan. Setakat itu saja, 4 tuduhan.

Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan hendaklah mempertahan akidah hatta dengan nyawa sekalipun.

Itu yang Haji Kamarudin buat dalam mempertahankan hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.

Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah , nama asal Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah.Ada anak lelaki, nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata ?eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya.Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya.
Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Heran sungguh. Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan daripada mahkamah syariah Alor Setar).. Yusof masuk lokap 8 hari. Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ini, budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16 Tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka, lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri Kelantan, heret anak dia ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada makamah, agar istiharkan anak dia masuk Islam tak sah.
Masa tu, Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh Abas. Terpaksa buat perisytiharan.'Dibawah Perlembagaan Persekutuan, hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu bapanya. Semasa Suzie Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. dia tak sah peluk Islam.' Atas kearifan dan iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun. 2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia buka balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri. Penuh mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun.. Sambil menangis, budak tu kata ' Saya yang arif, kekal dalam agama saya, saya masih nak nama Nur Aini.' Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak. Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan. Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2 tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar.

Kes terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara Ibrahim, isterinya Siti Solehah dan anak perempuannya usia 5 bulan mati dipancung kerana tidak mahu kembali kepada agama asalnya, Hindu. Pada malam hari Valentine 14 Februari, pada waktu anak Melayu bertukar tukar bunga di Dataran Merdeka. 3 Saudara kita mati dipancung dalam sebuah kontena demi mempertahankan agama.

Peristiwa 13 Mei tercetus apabila seorang budak Melayu dibunuh kerana dia Melayu bukan kerana dia Islam. Dalam sejarah Melayu, tiada lagi orang Melayu dibunuh kerana Islam. Semuanya sebab Melayu... Inilah pertama kali.

Jika kita sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa kepada Amar diseret di hadapan. Amar diugut supaya tukar agama. Kalau tidak, bapanya Yasir akan dibunuh. Amar kata,'Allah hu Ahad'.. Terus Yasir kena pancung di padang pasir. Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula dari bawah tembus ke jantung. Mampu berkata 'Allah hu Ahad'. Berlari Amar menemui Rasullullah SAW.. Dan akhirnya, mengikut sejarah, Amar menjadi seorang mujahid berperang bersama Rasullullah SAW. Itu zaman puak Quraisy kafir laknatullah berkuasa. Rasullullah SAW tiada kuasa lagi pada masa itu.Rasullulah tak boleh buat apa..

Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung kepalanya sehingga putus, tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong. Sehinggakan Majlis Agama Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan jenazah saudara-saudara kita yang mati syahid itu. Apalah dosa anak kecil yang berusia 5 bulan itu? Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang orang. Ibrahim seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah, seorang Pakar Botani. Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluhterpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara.
Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur mereka bertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada yang tak kena dengan hati kita Hebat mana kita sehingga tak boleh mempertahankan saudara kita sendiri Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada pihak polis dan Majlis agama yang dia diancam untuk dibunuh supaya kembali ke agama asalnya.

Dalam satu hadis yang berbentuk futuristik (masa depan), Rasulullah SAW berpesan 'Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepad a umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak'. Sahabat bertanya 'Apakah fitnah besar itu ya Rasullullah?' 'Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu,pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir balik..'Sahabat bertanya lagi. 'Mengapa begitu ya Rasullullah? ' Rasullullah SAW menjawab, ?Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia'.

Imam Ghazali pernah berkata dalam perkara ini, 'Akan datang fitnah murtad ini dalam keadaan seperti semut hitam di atas batu hitam di malam gelap.' Mana nampak? Kecuali kalau jiwa kita tengok satu perkara dengan cahaya keimanan.

Bagaimana gerakan murtad ini berjalan di Malaysia sehingga kita tak nampak langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah belum habis cakap, dah ada yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan Yahudi lagilah teruknya. Henry Ford (orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah menulis berkaitan Yahudi tahun 40an atau 30an dulu dalam bukunya 'International Jew' (tak Silap saya).

Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu. Setiap satu batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok yang bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar. Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat stadium Shah Alam. Belum kira yang kat rumah lagi.

Bab Kristian, lebih terancang, lebih terperinci lagi. Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir. Sebelum dia mati, dia telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di London . Dia berkata: 'Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperang dengan tentera Islam dengan pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, mereka tetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita peranguntuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam.'
Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492, kerajaan Islam Andalusia yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian. 1511 kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah . Tak lama lepas tu,tumbang kerajaan Islam Mindanao ...Lepas tu kerajaan Islam Acheh ... semuanya satu demi satu..

Macamana benda ni boleh terjadi?
Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G. GOSPEL,GOAL, GLORY . Pertama kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari kita. Dia bukan makan kari, di a datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian.

Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?
Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah 'garam dan ragi'. Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam.. Hakikatnya kehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu. Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan garam dan ragi'.
Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap wujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi.. Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik. Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya.. Lantaran ia tidak menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal, menyendiri terpisah dari masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh masyarakat Melayu seluruhnya.

Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi , justeru itu nanti,dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim Melayu sejati.Akan datang suatu masa nanti, orang Melayu sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak... Hari ni sapa tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang,kelab lion, bulan sabit merah, Saint John's Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara menghidupkan sekularisme.
Sekularisma
adalah satu cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia.
Cara lain adalah dengan menghidupkan maksiat. Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan, dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati..

Akhir sekali, Di harap rahmat Allah dan doa-doa para waliullah dapat melindungi kita sehingga kita kembali ke sisi-Nya. Sementara itu, berhati-hatilah dalam apa jua yang kita lakukan dan sentiasa beringat kepada Allah.

Sumber : e-mail aman

July 12, 2009

Mujahadah dan pengorbanan Ijtimak

Alhamdulillah dapat juga sy membuat sedikit coretan peribadi berkisar tentang pengalaman sy menghadiri perhimpunan umat islam(ijtimak) dunia yg berlansung pada 9-12Julai 2009.Sy hanya dapat berada di tapak ijtimak di kuarters KLIA pada hari Sabtu slpas zuhur sehinggalah pd hari ahad selepas Asar.Setinggi-tinggi syukur kpd Allah kerana memilih sy utk berada di sana.

Bercerita tentang ijtimak ini,mmg banyak benda yg boleh sy kongsikan bersama para pembaca.Dengan kehadiran ratusan ribu manusia yg dianggarkan 500ribu,keadaan di kawasan Ijtimak mungkin serupa dgn keadaan para jemaah haji semasa di tanak suci.Kehadiran umat islam dari pelosok umur,bangsa dan negara benar-benar menjadikan ijtimak ini sebagai sesuatu yg istimewa kpd sy.

Bemujahadah.Itulah yg sy dan sahabat-sahabat cuba sematkan di dalam diri kami sblm kami berangkat ke tapak ijtimak.Sedari awal kami telah diberitahu tentang keadaan dan suasana ijtimak yg benar-benar tidak selesa kecuali kpd mereka yg bermujahadah.

Sejujurnya,kami benar-benar diuji.Bersempit-sempit dgn manusia membuatkan jiwa sy terasa tenggelam dalam persaudaraan islam.Benar,tidak pernah sy bersolat dlm keadaan bahu bertemu bahu dgn begitu rapat hinggakan pergerakan dlm solat pun agak sukar dilakukan.Keadaan yg berbahang dan panas,ditambah dgn pakain sunnah yg kelihatannya tebal juga membawa suatu mesej yg sangat-sangat bermakna kpd sy iaitu 'kepanasan dunia tiada sebab utk ditakuti,bahkan kepanasan nerakalah yg sebenarnya patut kita takuti!'

Duduk mendengar bayan yg live daripada ulama-ulama besar dan maulana-maulana hebat benar-benar menyentuh jiwa.Bayan drpd Bhai Wahab yg kelihatannya sudah lanjut usianya mengajar sy bahawa tiada rehat bagi usaha dakwah sehinggalah kakinya menjejakkan syurga.Dgn umur yg lanjut dan keadaan kesihatan yg kerang baik pun,ulama hebat ini masih menggagahkan diri memberi nasihat dan kata-kata hikmah kpd seluruh jemaah.

Malamnya pula,slps selesai solat maghrib,kami disajikan dgn sajian rohani drpd Maulana Saad.Ulama yg masih muda dan sangat bersemangat menyampaikan mesej dan motivasi kpd kami!Bayan habis sekitar 11.30mlm.Sy lari dr tapak ijtimak utk ke masjid kauters KLIA kerana tidak tahan utk ke tandas.Sesungguhnya bekalan air di tapak ijtimak agak sukar utk didapati dan tandasnya juga agak uzur.

(pemandangan di sekitar medan ijtimak)

Jadi,kami terpaksa menggagahkan diri berjalan ke masjid yg mengambil masa kira-kira 10-15minit perjalanan.Itupun masih diuji dgn keadaan tandas itu yg memaksa kami beratur panjang dan hampir 30minit barulah sy mendapat giliran menggunakan tandas.MUJAHADDAH!!

Alang-alang berada di masjid,kami bersolat isyak di sana berjemaah.Ramai juga ahli jemaah yg beriktikaf di masjid.Makan malam disajikan pada pukul 12tghmlm.Sungguh,tak larat nak makan di waktu sebegitu walaupun makanannya sedap...

Tidur dan bangkit pada pukul 4 pagi.3jam saja tidur.Kepala terasa berat dan pening.Ketika bangun,sudah ramai yg sedia bersolat dan berzikir dgn penuh syahdu kpd Allah.Mungkin ada yg cuma tidur satu jam sahaja!

Usai solat,bayan lagi sehingga matahari terbit.Malangnya sy tak dpt tahan mengantok!jadi ada beberapa bahagian yg sy terlepas drpd mendengar kerana tertidur(aduh~!)Selesai bayan sekitar 8.45pagi,kami bersarapan.Sekali lagi makanan yg disediakan amatlah sedap.Kali ni kami makan nasi lemak udang mengikut sunnah iaitu berjemaah menggunakan tangan dan duduk di ats lantai.Susah benar nak istiqamah dgn sunnah makan walaupun hari-hari kita makan!

Pukul 10,bayan hidayat utk jemaah 40hari dan 4bulan.Kami turut duduk mendengar pesanan nasihat dan ilmu yg disampaikan oleh maulana.Duduk di dalam majlis ilmu atau taman syurga sememangnya menjanjikan ketenangan dan kemanisan bagi diri mukmin yg dahagakan ilmu.Sekitar jam 2,bacaan doa diadakan.Ramai yg menangis mengaminkan doa yg dibacakan oleh maulana.

Diri masing-masing mengharapkan Allah.Mengharapkan rahmat dan hidayah.Dahagakan tarbiah dan taufiknya.Rindukan janji-janjiNya.Jiwa terasa berharap agar dikurniakan kesbaran dan disertakan kekuatan utk terus berjuang mencari redha Allah.

Di kala itu juga,semua umat islam di tapak ijtimak bersemangat melaungkan azam dan utk tidak sesekali meninggalkan solat walaupun sebesar gunung kerugian yg akan ditanggung!!Ya Allah,kami yakin bahawa tiada langsung hak dlm agama ini bagi hambaMu yg meninggalkan solat!

Selepas zuhur,org ramai tangguh dan beransur pulang.Saya bersama-sama Jalal dan Shamil pula menunggu slps solat asar kemudia barulah kami pulang dgn menumpah Haji Rahman.Tiba di Ara sebelum magrib dan jendela ilmu masih terbuka luas kerana selepas magrib,Ust Zawawi Yusof pula menyambung kuliah ilmu yg bertajuk 'Dosa Meninggalkan Solat'.Alamdulillah.Terima kasih Ya Allah.

Sesungguhnya bagi sy,ijtimak ini berlansung dgn jayanya!Berjaya membuatkan sy merasa sifat kehambaan.Jiwa yg sentiasa berdmping dgn keselesaan perlu disedarkan dgn hakikat keselesaan dunia hanyalah sementara.Jika hari-hari yg sy lalui di sini sentisa mudah kerana ada tandas yg lengkap,katil yg empuk,makanan yg enak dll..di ijtimak,sy dapat merasakan erti mujahadah.Mujahadah melawan ketidak selesaan dan nafsu yg sentiasa mahu selesa dan malas.

Semoga Allah menjadikan Ijtimak ini sbgai asbab utk hidayah keseluruh alam.Ku bakal merinduimu,ijtimak umat islam 09.

July 10, 2009

MLM dan Tabligh..Sama Tapi Tak Serupa

Dewasa ini,multi level marketing(MLM) sudah semakin popular dalam kalangan anggota masyarakat.Ramai yg menceburi kedalam bidang ini daripada berbagai golongan samada pelajar hinggalah kpd golongan elit dan profesional.Perniagaan MLM ini menjanjikan penjanaan wang secara mudah dan segera.Oleh yg demikian,ramai drpd kalangan manusia yg berminat dan menceburkan diri di dalam bisnes ini secara full-time ataupun part-time job.



Namun,maaf sgt-sgt kerana sy tidak berhajat utk bercerita tentang hukum MLM menurut syarak kerana ia telah dibincangkan secara terperinci dan jelas oleh bijak pandai agama.(klik sini).

Berbalik kpd tajuk,sy ingin menarik perhatian pembaca tentang dua perkara yg berbeza.Yang pertama ialah MLM dan yang kedua ialah Jemaah Tabligh.

Sedar atau tidak,kedua-dua golongan manusia diatas mempunyai banyak persamaan yg signifikan.Setiap ahli MLM dan ahli Jemaah Tabligh merupakan 'pendakwah'.Maksud dakwah dr segi bahasa ialah mengajak.Namun,si da'ei MLM mengajak kpd perkara yg batil iaitu kpd kesenangan duniawi dan karkun(jemaah tabligh) pula mengajak manusia utk kembali mengingati Allah.

Ahli MLM akan jumpa manusia dan membawa fikir duniawi.Wang,harta,kereta dan wanita cantik.Semuanya disukai oleh nafsu manusia.Mereka akan bercakap soal wang,bagaimana si polan menjadi kaya dalam masa yg singkat..bagaimana si polan sudah mampu berkereta selepas join bisnes..bagaimana si polan boleh bawa ibubapa pergi umrah(dgn duit yg tidak tahu sumbernya),dan lain-lain.

Berbeza dgn si karkun.Mereka akan membawa fikir hidup di dunia sementara dan hidup di akhirat kekal selamanya.Setiap bait kata-kata yg keluar dari mulut mereka ialah tentang fikir dan keriasaun akan hidup yg sementara.Bagaimana kehidupan sahabat,bagaimana kehidupan rasul,bagaimana kehidupan ulama dan segala percakapan akhirat.

Ironinya,manusia bisa menghabiskan masa mendengar kisah si polan menjadi kaya,dapat guna kereta,dapat beli rumah daripada mendengar kisah pengorbanan Rasul,pengorbanan sahabat,kehebatan para sufi,ulama dll.

Mengapa si karkun yg membawa percakapan agama sering dipandang serong?

Adakah kerana pakain mereka yg mengikut sunnah baginda(jubah dan berserban)?
Adakah kerana mereka tidak menunjukkan cash(wang tunai yg banyak)?
Adakah kerana mereka tidak memandu kereta yg besar-besar dan mahal-mahal?
Adakah kerana mereka makan bersila,menggunakan tangan dan bukannya makan di hotel ekslusif dan bersudu dan begarfu?
Jwpannya jelas.Tanyalah diri kita..tepuk dada,tanyalah iman~

Si pendakwah MLM mengajak manusia utk menceburkan diri di dalam perniagaan dan networking.Sy pernah berpeluuang duduk bersama-sama dgn mereka dan sungguh berapi-rapi kata-kata mereka.

Berlainan pula dgn si karkun dan jemaah ini,mereka berucap perkataan yg baik,lembut,sopan dan tertib.Tiada perlu mengeluarkan 'api' samada mengatakan tentang keburukan orang atau memuji org secara berlebih-lebihan.Sesungguhnya mereka mengajak manusia utk kembali ke landasan agama yg sebenar.


Mafhumnya:
Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang mengajak ke jalan hidayat, maka baginya dari pahala seperti pahala (sebanyak pahala) pengikutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dari pahala mereka. Dan sesiapa yang mengajak ke jalan sesat, maka menanggung dosa sebanyak dosa-dosa pengikutnya, dengan tidak mengurangi dari dosa-dosa mereka sedikit pun. (Diriwayatkan oleh Imam Muslim)


Akhirul kalam,bukannya niat sy utk mengatakan keburukan MLM.Jauh sekali menfitnah!
Sy cuma ingin membuka mata golongan yg memandang ringan usaha atas iman.Sesungguhnya kita semua belum dijamin akan mati sebagai org beriman dan org yg tidak beriman,janji Allah ialah Neraka Jahannam.

July 7, 2009

Penghinaan atau Sanjungan ???

Di akhir zaman,golongan artis akan disanjung dan dipuja manakala golongan ulama pula akan dihina dan disisihkan.Manusia lebih berminat utk berhibur drpd urusan agama.Hidup utk berhibur! Bukankah Allah telah berfirman dlm Quran yg suci bahawa tujuan kita hidup ialah utk beribadah(menghambakan diri) kpdNya? Lebih malang,jika artis sudah mula mengeluarkan 'bunga-bunga' menghina golongan ulama dan sunnah Baginda S.A.W.

sy ada satu gmbar yg mungkin boleh dikongsikan bersama.




Ini satu group artis melayu,ACAB yg sy terjumpa gmbarnya di internet.Justeru,sy ingn bertanya pendapat anda semua,adakah ini sesuatu yg biasa atau normal?Bukankah itu satu penghinaan kpd Baginda S.A.W?Jubah dan serban ialah sunnah baginda,namun artis itu tidak bertimbang rasa dan menganggap sunnah Nabi sbgai suatu yg boleh dibawak main.

Bukankah sama keadaannya seperti perempuan masuk bar dgn bertudung?

Benar kita patut bersangka baik terhadap saudara kita,tetapi bukankah ia terang2 suatu penghinaan yg 'lembut' terhadap sunnah?

Sy percaya bahawa konsert tu mmg penuh dgn lubang2 maksiat.Perempuan lelaki bercampur gaul,maksiat berleluasa dan mungkin soal solat juga dilupakan terus kerana sibuk berhibur!

Sedihnya hatiku melihat keadaanmu,saudaraku.Ku doakan agar kamu akan sedar juga suatu hari nanti..InsyaAllah...

July 6, 2009

Robot Yang Bersolat

Robot bijak yg mampu bersolat.Manusia bijak mencipta robot yg mampu bersolat,tetapi bagaimankah pula dgn manusia itu sendiri?Di ciptakan oleh ALLAH utk beribadah namun engkar,sedangkan robot ciptaan manusia tiadalah ia diwajibkan dgn tugasan tersebut.






Tak rasa malu ke meninggalkan solat wahai manusia yg akan dihisab kelak?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails