Duhai hati, berturaplah!

Hati ialah subjek yang paling tersembunyi, paling misteri, juga paling berseni. Keberadaan hati pada jasad insani berupaya menelan gelapnya kabut-kabut kemaksiatan, juga mengemudi naluri kepada kejayaan. Tapi sedarkah kita, bahawa hati manusia ini sifatnya berbolak, dan berbalik?

Ya. Hati manusia memang cepat benar berubah. Sifatnya langsung tak lestari, kerana ia harus sentiasa mendakap hidayah untuk ia berfungsi.

Kerana sifatnya yang seperti cecair, yang berubah bentuk mengikut bentuk balang, hati manusia juga sering berubah... mengikuti suasana. Hati yang umpama cecair ini, kita tak mahu. Kerana, ia akan mengesakan Allah, bila suasananya begitu. Dan ia juga akan mengesakan dunia, menyembah makhluk, jika keadaan, juga suasananya menjerumuskannya kepada begitu.

Sedang hati yang kita impikan, bahkan setiap muslim impikan ialah hati yang seperti tak berubah-rubah bentuk, sifat, juga kecondongannya. Kita mahu hati kita sentiasa terarah kepada mengesakan Allah. Kita impikan perasaan kita untuk sentiasa mahu mendekati Allah, tapi adakah kita mampu?

Persoalannya sekarang, adakah kita punya kawalan atas kecenderungan hati kita?

Tiada. Yang kita ada hanyalah peluang untuk berusaha agar hati kita sentiasa melekat kepada prinsip ubudiyyah. Kita cuma ada peranan, ada kapasiti, dan ada autoriti untuk memastikan usaha yang semaksimum mungkin telah kita laksanakan dan paterikan kepada sebuah ketaatan.

Hanya itu.

Lalu, usah berhenti berusaha. Usah berhenti berdoa. Usah memperlahankan langkah.
Mudah-mudahan kita mampu mengenggam iman dalam kematian.

Kerana runsinglah pada sebuat perkataan Rasulullah, di zaman hujung, manusiawi akan rapuh. Pagi-pagi beriman, petang-petang akan tergelincir dalam kekufuran dan selut maksiat. Sedang petangnya beriman pula, paginya akan terjerumus ke lembah kufur dan selaput maksiat.

Moga kita tak lupa berharap, agar Allah matikan kita dalam pagi atau petang yang diri kita masih bersisa dengan iman.

Tapi yakinkah, iman kita diterima?

Atau, adakah cukup dengan kita solat, puasa, haji, zakat, dan beramal... lalu iman yang begitu Allah terima?

Jika ada runsing bermukim, itu tanda hati kita masih bersisa dengan nilai kehambaan. Oraklah persoalan ini dengan langkah pertama- belajar!
 
Previous
Next Post »
3 Komentar
avatar

alhamdulillah .. masih ada runsing lagi :)

Balas
avatar

hati perlu diturap. great ! thanks 4 the reminder. moga Allah redha. :)

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443