October 16, 2013

Allah kita dan Allah mereka

Pertama sekali, saya nak copy-paste satu keratan 'status' Facebook yang berbunyi;
Antara benda yang paling dibincangkan sekarang ni ialah pasal penggunaan kalimah Allah oleh penganut agama Kristian.

1- Secara peribadi, saya juga menolak dan cenderung untuk tidak membenarkan kalimah Allah digunakan di dalam 'kitab suci' mereka. Saya juga merasa tidak patut untuk kalimah Allah digunakan dalam apa bentuk dan apa-apa cara pun oleh penganut kristian. Sebaliknya, cukuplah jika mereka menggunakan perkataan God, Jesus, atau apa-apa sahaja tetapi tidak Allah.

2- Ini adalah kerana saya bimbang sekiranya ada agenda dan pakatan yang sulit untuk menyebarkan dakyah dan misi meng-kristiankan Malaysia. Sangkaan saya tidak lebih daripada sekadar pendekatan berhati-hati dan bukannya mahu bermusuh.

3- Kebimbangan ini tercetus kerana saya risau akan wujud kekeliruan dalam kalangan umat islam. Jika mereka tidak murtad secara zahir sekalipun, saya bimbang jika di sudut hati mereka, mereka menganggap agama islam dengan agama kristian mahupun agama-agama apapun sebagai sama. Saya risau jika mereka mula merasakan setiap agama adalah sama dan masuk apa-apa agamapun adalah serupa. Fahaman liberal ini wajib dibendung kerana ia juga ialah barah akidah dan boleh menyebabkan orang yang bersolat juga menjadi kafir.

4- Tetapi, saya lebih risaukan dengan sesetengah kelompok masyarakat terutamanya ahli politik dan pemimpin masyarakat, daripada parti politik dan badan bukan kerajaan (NGO) yang menggunakan isu ini sebagai modal atau permainan politik mereka.

5- Mereka bermain wayang seakan-akan mereka bermati-matian tidak membenarkan orang kristian menggunakan kalimah Allah hingga kelihatan seperti seorang wira atau pejuang agama, tetapi dalam masa yang sama, mereka jugalah pihak yang menjatuhkan nilai agama.

6- Saya bimbang, masyarakat islam di Malaysia akan jatuh dalam kategori "menang sorak tapi kampung tergadai". Kita tak mahu kita cuma 'dapat' kalimah Allah tetapi kita tak dapat keampunan daripada Allah. Ini adalah kerana kita sendiri tidak kenal siapa dia Allah yang kita mahu 'jaga' itu.

7- Saya juga merasakan bahawa perkara yang lebih utama yang wajar dipertahankan ialah tauhid. Kita perlu lebih tegas, progresif, dan menggunakan pendekatan yang proaktif untuk memperkenalkan 'Allah kita' dan dalam masa yang sama, memberi juga kefahaman jika tidak secara mendalam pun, cukuplah dengan secara general tentang 'Allah mereka'.

8- Malangnya, usaha-usaha untuk memperkenalkan 'Allah kita' tidak dilakukan dengan bersungguh-sungguh, baik daripada pihak berwajib seperti jabatan dan kementerian agama, ataupun individu-individu yang mempunyai kewajipan yang khusus, seperti pemimpin negara, pemimpin masyarakat, dan juga pemimpin keluarga.

9- Saya yakin dan percaya jika kita berjaya memperkenalkan siapa 'Allah kita' dan kita sendiri mampu mengenal siapa dia 'Allah kita', kita bukan sahaja dapat menghalang barah murtad daripada membiak, tetapi kita juga mampu merawat penyakit-penyakit masyarakat seperti gejala sosial dan juga kadar jenayah.

10- Saya juga yakin dan percaya, hanya dengan kita benar-benar mengenali 'Allah kita', kita mampu menarik rahmat dan keampunan Allah seterusnya menjadi 'baidatun toiyibatun warabbunghafur'. Dengan itu, apa agama kita sekalipun, baik islam, kristian, hindu, budha atau pagan, kita boleh hidup dengan aman, makmur dan tenteram, kerana disaat itu islam sudah mula dikenali dengan kaca mata yang selayaknya, bukannya pecahan-pecahannya seperti di saat ini.

  

October 13, 2013

Kita yang masih berselera

Bertahun-tahun, asal dekat dengan hari raya korban sahaja, pasti kita akan dibawakan dengan kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Ustaz-ustaz akan mengingatkan kita semula pada pengorbanan Nabi Ibrahim dan perintah Allah kepada Baginda untuk menyembelih anak lelakinya yang sangat dicintainya, iaitu Nabi Ismail.

Kita akan diperingatkan tentang sikap Nabi Ibrahim yang tegas, bersungguh-sungguh dan fokus untuk melaksanakan apa-apa sahaja perintah yang datang daripada Allah.

Kita juga diperingatkan tentang sikap Nabi Ismail yang tak mempersoalkan dan tak meragui keputusan dan ketetapan yang datang daripada Allah. Dirinya pasrah, redha dan bersemangat untuk melakukan apa yang Allah perintahkan sekalipun akalnya memberitahu bahawa perintah Allah itu bakal membinasakannya. Tapi wahyu sentiasa mengatasi akal.

Allah yang mencipta akal, maka Allah lebih tahu daripada apa-apa yang akal kita beritahu.

Kita juga diingatkan tentang pengorbanan Siti Hajar yang sentiasa terikat hatinya kepada Allah. Tidak mengeluh, redha dan tidak menghalang-halang syiar Allah untuk ditegakkan sekalipun atas titis darah anaknya sendiri.

Tapi kisah pengorbanan mereka, lebih daripada sekadar itu.

Mari kita pakai lensa realiti. Pakai cermin peribadi.
Bagaimana kita dengan perintah-perintah Allah? Bagaimana caranya kita menghargai nikmat-nikmat Allah?

Pernah satu ketika, sekembalinya para pahlawan islam dari medan Badar, Rasulullah lalu memberitahu kepada sepupunya yang juga ialah menantunya, Saidina Ali.

"Kita baru pulang daripada sebuah peperangan yang besar tapi kita bakal berdepan dengan peperangan yang lebih besar lagi"

Lalu ditanyakan oleh Ali R.A tentangnya dan dijawab oleh Baginda, "Iaitu peperangan melawan hawa nafsu".

Yang menjadi tembok pemisah antara kita dengan ketaatan, antara kita dengan keredhaan, antara kita dengan rahmat, antara kita dengan keampunan, tak lain adalah nafsu.

Nafsu akan sentiasa mengajak kita kepada kelazatan dunia. Pada fitrahnya, tak ada salahnya untuk berlazat-lazat dengan dunia, tetapi yang dibenarkan cumalah kepada kuantiti dan kualiti yang sedikit sahaja.

Lihatlah. Disaat kita makan makanan yang sedap-sedap dan mahal-mahal, jutaan lagi saudara kita sekadar mampu menelan air liur tanpa makanan sekalipun yang murah-murah.

Diketika kita bermegah dengan gadget mahal, orang lain berpeluang memegang apa itu namanya telefon pintar.

Disaat kita memikirkan bagaimana mahu mencari wang lebih untuk memenuhkan kehendak kita, orang lain puas menderita memikirkan bagaiamana mahu terus hidup pada hari esok.

Kita jarang-jarang merasa derita orang. Kita bersikap keakuan- mementingkan diri sendiri. Kita ada keluarga, kita cuma fikirkan anak isteri sahaja. Kita ada tetangga, kita cuma fikirkan kejiranan sahaja. Tapi jangan lupa, kita ada agama dan agama ini telah mempersaudarakan kita dengan dia yang kita pandang miskin, bodoh, dungu, busuk, selekeh, dan berpenyakit.

Kita ini, tiap-tiap tahun menyambut hari raya korban. Bahkan mungkin tiap-tiap tahun menyembelih haiwan korban. Tapi entah di mana silapnya, kita masih berselera besar memakan daging haiwan korban kita.

Kita yang masih berselera, cubalah bukakan mata. Korbankan sedikit harta, masa dan tenaga untuk membantu anggota badan kita yang tercedera, kerana sabda Rasulullah jelas, bahwa kita sesama umat islam adalah ibarat satu badan.

Dan, sebaik-baik kita ialah yang paling bermanfaat untuk saudaranya.

Korbankanlah, untuk menjadi manusia yang bermanfaat.
  

October 5, 2013

Buckle up, babe!

I feel bad to myself. Since early morning, i can't get this bad feeling out of me. It is still there within me. I feel bad to myself. I feel like i'm walking downhill when i suppose to climb it up instead.

Yesterday i got a phone call from one of the manager of MAS, telling me that i've been nominated to go for B777 full course but a minute later, he told me the opposite. I've been withdrawn from the course in a last minute call, because i still yet to finish my B737-400 course which i failed earlier.

That is the lesson. A big big lesson for me.

I suppose to get my exams cleared at the first place but for several reasons, i stuck with a failure and that is very heartbreaking. But i step up from that, and i manage to pass all my assessment and be the first from my batch to get through with that.

However, that is not good enough.

It is somehow, a lot better if we can make the things right at the first place.

Yes, we hear a lot from the elder, that whenever we failed, we always can bounce back. But we cannot deny that it is always better if we don't fall.

But looking on the brightest side, we learned that failure is just another different way to success. There are lots of inspiring stories from a successful person, whom  had a bitter time and the bounce back from their hard time to become another person.

It makes me recall myself, from one quotation i read from Ustaz Pahrol,

"Betapa baiknya Allah. Disetiap kesalahan kita, ada rahmat daripada Allah. Adakalanya, Allah sengaja membiarkan kita tersilap agar dengan kesilapan itu, kita terlindung dan terselamat daripada melakukan kesilapan yang lebih besar dan lebih dahsyat"

For every cloud, there is always a silver lining.

Because Allah is very fair and just. Allah always want to give the best to His servant and we, the weaklings, will never know how these things work.

Hence, as a person, i hope that whenever we have a hard time, we will always have the faith that Allah knows the best. We might lose something, but we may gain something better in return. Who knows?

So, just have faith. Never give up and never lose hope. Allah says in Quran, surah al-Hijr,

"None will give up and lose hope, except the non-believer"

Syaitan and their follower will always laugh out loud, to keep our knee down. They will demoralize us to the bottom feet. However, it is our call, to regain the control of ourselves and shut down all the critics.

It is us against the world. This world have a limit, and by knowing that, we would remember a fact that at one point, we will leave everything we have in here and will transit to another world. A different world.

And there, nobody will care about your success or failures.There, we only care about our deeds.

So, let me rephrase my long-long article into just a short sentence:

"The ultimate failure is the failure to get into paradise at the first time"

Because we will never have the strength to resist the torment in hell although just for a micro-second!

There are exams coming up. Buckle up babe!
   

October 3, 2013

Langkah pertama

Saya jarang-jarang dapat ikut kuliah zuhur di MAS. Bukan apa, masa rehat cuma satu jam. Satu jam itulah kita nak berehat dan satu jam itulah kita nak pergi makan tengahari. Hari ini, saya makan laju. Siap saja makan, terus bergegas ke surau. Kuliah zuhur Ustaz Hisyam, sambungan dari pengajian kitab Mustika Hadis.

Tiap kali duduk dalam majlis beliau, banyak perkara yang membuatkan saya berfikir semula. Pengajian yang lepas, ustaz mengajak kita berfikir tentang takdir.

Iktiqad ahlus sunnah, ialah setiap daripada kita ini sudah ditetapkan kedudukan kita samada di syurga ataupun di dalam neraka. Pun begitu, kita sama sekali menolak fahaman-fahaman yang beranggapan bahawa jika benar nasib kita sudah ditentukan, maka tak perlu lagi kita beramal, dan seumpamanya.

Sebaliknya kita perlu yakin bahawa maksud 'ditentukan nasib' itu sebagai 'dipermudahkan jalan' kita menuju gerbang syurga atau gaung neraka.
Sebab itulah ustaz kata, "Saya ni manusia biasa juga. Ada masanya terasa malas nak beribadah. Ada masanya terasa teringin nak bermaksiat. Tapi bila timbul keinginan sebegitu, saya akan terus teringat kepada hadis Nabi. Saya takut malas itu ialah permulaan jalan untuk saya masuk neraka. Saya takut keinginan maksiat itu ialah permulaan jalan saya untuk masuk neraka"

Percayalah, Allah akan memudahkan jalan bagi kita mengikut nasib kita. Jika kita mudah buat pahala, itu petanda yang baik tetapi jika kita senang sangat nak buat maksiat, itu petanda yang buruk.

Kerana itulah kita tak boleh nak salahkan sesiapa jika kita masuk dalam neraka.

Banyak terjadi, pilot 'paksa' jurutera untuk melepaskan pesawat.

"Ala, minor defect saja. Kami perlu terbangkan pesawat ni dengan segera. Nanti syarikat akan rugi. Pelanggan akan marah"

Tapi jurutera kena tegas. Dia tahu kapal itu tak selamat, maka dia tak boleh turunkan tandatangannya.

Selagi tak ada cop, tandatangan dan pengesahan daripada jurutera, kapal terbang tak akan boleh terbang sekalipun juruterbang memujuk, dan penumpang memaksa.

Kerana, jika berlaku apa-apa di dalam penerbangan nanti, jurutera inilah yang akan dicari sedang pilot, jika mereka tak mati, mereka akan menunding jari.

"Dia yang kata kapal terbang ni selamat. Lihat, ini tanda tangan daripada dia!"

Dan kamu, jurutera. Kamu tak akan boleh berbantah lagi dengannya kerana itu tanda tangan dan cop kamu.

Begitulah hidup ini.

Kita akan ada kawan-kawan yang mengajak kita buat jahat.

"Jomlah keluar tengok wayang dengan Mamat. Mamat tu baik. Dia bawa kawan dia, Ismail. Ismail tu pun baik juga. Jomlah temankan aku. Aku belanja kau"

Atau, "Tak payahlah pergi usrah minggu ni. Assignment kita banyak. Lagipun minggu depan dah nak exam. Sekali-sekala tak pergi usrah takkanlah naqib nak marah"

Tapi percayalah kalau kita ikut juga 'nasihat' mereka, kita akan menyesal di kemudiannya.

Kalau Mamat dan temannya, Ismail semasa makan malam dengan kita, mereka meletakkan ubat tidur dalam makanan kita lalu kita pun hilang kesedaran, dan ketika itu, kita dirogol, apakah esoknya sahabat kita akan bertanggungjawab dan memberikan 'apa yang hilang' daripada kita dengan 'memberikannya yang dia punya'?

Adakah jika sekali-sekala ponteng usrah, menyebabkan kita makin berani untuk ponteng lain kali, dan akhirnya tawar hati dengan tarbiyyah dan kemudiannya kembali hidup seperti jahiliyyah, lalu nanti bila kita menjadi makin susah hendak beribadah dan beramal soleh, adakah sahabat itu akan sanggup menjadi peguam bela kita di depan Allah, jika takdir kita ialah neraka?

Sepatutnya bila kita sudah semakin dewasa, kita perlu lebih risau dengan nasib kita selepas kita mati.

Jangan kerana takut apa orang nak kata, kita meninggalkan peluang menjadi baik.

Jangan kerana segan dengan kawan-kawan, kita melakukan dosa dan maksiat.

Tak berbaloi jika satu hari nanti, kita masuk neraka kerana orang lain. Kerana nanti di dalam neraka, orang itulah yang pertama sekali mencaci maki kita dan berpaling, tak mahu dan geli untuk memandang kita.

 

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails