November 30, 2013

Kerana aku (bukan penulis) seorang wanita.


credit: deviantART
 Aizat menongkat dagu, memandang ke langit. Sudah 15 minit dia duduk dengan sabar, menunggu seseorang. Sengaja dia memilih tempat duduk di paling hujung supaya mudah untuk Nur Ain Fatihah melihatnya. Itupun jika sekirnya gadis itu datang. Tapi Aizat yakin. Nur Ain Fatihah tidak punya sebab yang konkrit untuk tidak datang. Lagipun tadi dia mengajak dengan cara elok walaupun sedikit mendesak. Dia mahu malam itu menjadi titik permulaan yang lebih jelas untuknya.

Aizat senyum. Benar, dia memang pernah ada pengalaman dalam bertemu janji. Setakat menunggu Amalina yang lewat satu jam pun dia boleh… inikan pula menunggu ‘bidadari’ yang cuma suku jam sahaja belum menampakkan bayang. Ah, apalah sangat.

Dia sebenarnya rasa sedikit berdebar. Dia tahu apa yang dia buat ini bukanlah kaedah yang terbaik untuk dia mengenali Nur Ain Fatihah dengan lebih dekat. Tapi bagi Aizat, dia rasakan inilah yang paling mudah dan cepat. Dia mahu mengenali Nur Ain Fatihah dan dia juga mahu gadis itu mengenalinya dengan lebih dalam. Kalau setakat kenal kerana ibubapa mereka bersahabat, itu belum cukup.

Dalam masa yang sama, bayang-bayang Amalina muncul seakan-akan menari-nari di kelopak matanya. Serta merta timbul rasa bersalah dan kasihan kepada gadis yang sudah ketiadaan bonda itu. Lagi-lagi kerana tadi, Amalina menghantarkan satu kiriman pesanan ringkas yang sangat menyentuh hatinya. Kata Amalina, dia sentiasa mendoakan kesejahteraan Aizat. Katanya lagi, dia sentiasa berharap yang Aizat selalu dalam keadaan yang tenang, diberkati-Nya, dan juga dilindungi-Nya sentiasa.

Aizat tidak membalas SMS itu kerana dia tak mahu hati gadis itu kembali terusik. Pada perkiraannya, antara dia dan Amalina… mereka sekarang lebih susuai dan cocok untuk menjadi kawan rapat sahaja. Salah satu puncanya ialah kerana rasa kasihnya yang sudah pudar dan tak hangat lagi.

Aizat kembali memandang jam tangan. Lima minit lagi sudah berlalu dan dia masih setia duduk di atas kerusi itu. Kafe ini pun nampaknya boleh tahan ramai dengan pengunjung yang sedang makan dan duduk berbincang. Tapi seperti biasa, tiada siapa yang akan ambil peduli. Masing-masing buat hal masing-masing. Aizat mengeluarkan telefon dari kocek baju melayunya. Bosan menunggu, dia kembali membuka kantung mesej. Kiriman-kiriman SMS daripada Amalina kembali dibacanya. Sejak kebelakangan ini, isi kandungan SMS daripada Amalina sudah berubah mendadak. Gadis itu sudah tidak lagi menuliskan ‘rindu’ atau ‘sayang’ sebaliknya yang selalu disebut ialah perkataan ‘Allah’. Contohnya, moga Allah buka pintu hati kita. Dan itulah yang paling membuatkannya rasa serba salah.

“Assalamualaikum”, tegur satu suara. Nur Ain Fatihah memandang keliling. Jelas yang dia sangat keberatan untuk memenuhi jemputan Aizat.

Aizat tersenyum lebar. Tak sia-sia dia menunggu lama. Dia kembali menyimpan telefon bimbitnya ke tempat di mana ia diambil tadi. “Makan?”, tanya Aizat. Dia sudah bersiap sedia untuk mengangkat tangan, menarik perhatian seorang pelayan lelaki yang nampak lebih berusia daripada dia.

“Sekejap”, Nur Ain Fatihah melarang. Dia membetulkan duduknya. Sekilas pun wajahnya tidak tersenyum seperti selalu. Aizat perasan wajah gadis itu yang masam semacam. Tapi takkanlah benda itu akan menjadi benda pertama yang akan dia tanyakan pula.

Aizat tak jadi untuk memanggil. Dia lalu menongkatkan kedua belah siku di atas meja besi itu. Matanya memandang Nur Ain Fatihah. Benarlah yang gadis itu walaupun tak seindah Amalina, tapi tetap ada pesonanya yang tersendiri.

“Saya nak cakap sesuatu dengan awak”, Nur Ain Fatihah bersuara sedikit tegas.

Aizat senyum. “Memang tujuan saya ajak awak datang ini pun sebab nak bercakap dengan awaklah”

Nur Ain Fatihah masih seperti tadi. Dia tak langsung senyum, tapi tidak pula menunjukkan tanda-tanda yang dia ingin marah. “Saya nak tahu.Aizat, awak suka kepada sayakah?”

Biji mata Aizat terbeliak seakan-akan mahu tercampak keluar dari kelonsong mata. Tak sangka yang Nur Ain Fatihah akan bertanya secara direct begitu. Memang dia berhajat untuk memberitahu gadis itu akan isi hatinya, tapi dia ada rancangannya sendiri. Dia pun reti segan juga!

Aizat tersenyum segan. Dia angguk. “Ya. Saya memang sukakan Ain. Tak salah kan?”

Nur Ain Fatihah juga angguk. Dia tak gembira tapi tak juga mahu marah!

“Saya orang yang keberapa yang Aizat suka?”, tanya Nur Ain Fatihah lagi.

Aizat tersentak. “Maksud Ain?”

“Tak ada maksud apa-apa”, kali ini dia sudah tersenyum tapi senyuman itu nampaknya tersirat, seperti bernada menyindir. “Saya nak tahu, kenapa Aizat sukakan saya?”

Aizat terdiam. Dia tak ada jawapan yang solid. Dia pun tak tahu atas dasar apa. Takkanlah dia nak kata dia sukakan Ain kerana penampilannya? Sedangkan masih ada seratus ribu yang pakai macam Nur Ain Fatihah pakai.

“Sebab hati manusia kan Allah yang pegang”, teragak-agak dia menjawab. Dia cuba untuk tersenyum, memberi motivasi kepada dirinya sendiri.

Nur Ain Fatihah nampak seperti tak selesa mendengar jawapan daripada Aizat. Dia menarik nafas. “Beginilah Aizat. Saya bukannya tak selesa berkawan dengan awak. Tapi saya ada prinsip”

Aizat menunggu Nur Ain Fatihah menyambung kata-katanya.

“Bagi saya, apa yang saya pakai ini ialah apa yang ada dalam hati saya. Saya pakai tudung labuh, saya pakai stokin tangan, semua ini bukanlah kerana suka-suka. Saya tak mahu menjadi fitnah kepada kaum lelaki. Tapi tanpa saya sedar, saya sendiri telah menjadi fitnah kepada Aizat. Maafkan saya Aizat. Maafkan saya kerana menjentuk pintu hati awak tanpa saya redhai”, dia menuturkan dengan perlahan tapi tegas.

Aizat masih diam. Dia tak tahu apa yang harus dia lontarkan. Tergamam, bahkan.

“Aizat, awak kena tahu. Prinsip saya, apa yang ada pada saya ini ialah apa yang akan saya serahkan kepada suami saya, lelaki yang halal untuk saya. Jadi, untuk dia yang istimewa itu, saya terpaksa tutup segala ruang dan peluang untuk orang lain, terutamanya lelaki. Sebab itu kalau awak perasan, saya jarang bergaul dengan lelaki. Saya bukannya tak kawan dengan kaum adam, tapi saya cuma akan rasa bersalah jika saya terlibat secara tanpa ada keperluan. Aizat faham tak apa yang saya cuba katakan ini?”

Aizat geleng. Dia benar-benar kematian suara hingga untuk berkata 'tidak' pun dia tak mampu.

“Hati perempuan ini lembut Aizat. Ia mudah cair. Ia mudah juga untuk tercalar”, nada suara Nur Ain Fatihah sudah kedengaran kendur sedikit.

“Saya pernah ada boyfriend masa di bangku sekolah dahulu. Dia senior saya. Kami memang saling menyukai bahkan dia pun sudah mengenali ibubapa saya. Ibubapa saya pun menyukai dia”, cerita Nur Ain Fatihah. Dia tersenyum pahit.

“Awak nak tahu apa jadi? Selepas dapat keputusan SPM, dia diberikan tawaran untuk futher study di Mesir. Lalu, dia pun fly ke Mesir, dan tak berapa lama kemudian, saya dapat satu berita daripada dia. Katanya hatinya terpaut dengan seorang gadis yang juga rakan satu fakulti dengannya. Sekarang ni mereka sudah bertunang dan akan bernikah awal tahun depan”, sambungnya lagi. Dia menelan air liur menahan rasa pahit pada hatinya. Jelas, cerita yang kini sudah menjadi sejarah itu masih mempunyai impak kepada jiwa yang saban hari, diajar untuk jadi makin kuat.

“Awak patut tahu Aizat. Orang perempuan ini macam rama-rama. Cantik. Tapi kalau sekali kita sentuh kepaknya yang berwarna warni itu, akan pudarlah kecantikan itu. Wanita bukannya macam plastisin yang sekali ia berubah bentuk, bentuk itu boleh diubah untuk kembali ke bentuk asal. Sebaliknya wanita itu macam besi. Kalau kita sudah jadikan ia lurus seperti pembaris, maka jika kita cuba bengkokkan, ia akan patah.”

Aizat angguk. Dia menghela nafas panjang.

“Jadi Aizat… saya rayu. Jangan sesekali awak dan kawan-kawan awak, atau sesiapa sahaja cuba untuk mendekati wanita jika awak tak sedia untuk menjadikan dia sebagai suri hati awak. Jika awak tak pasti dengan rasa hati awak, berbincanglah dan beristikharahlah. Jangan sesekali membuat keputusan tanpa meminta petunjuk Allah. Jangan selepas terlanjur meluahkan rasa hati, barulah terhegeh-hegeh mahu meminta kepastian. Kalian orang lelaki sepatutnya tegas dan mantap jika mahu berbuat keputusan”, tambah Nur Ain Fatihah lagi.

Buat seketika, hening menjadi garis penyatu antara mereka berdua. “Okeylah Aizat. Saya rasa saya patut pergi dulu. Awak anggaplah apa yang saya cakap malam ini sebagai nasihat seorang kawan kepada kawannya. Ingat ya Aizat. Jangan cuba sentuh hati seorang gadis jika kita tak bersedia untuk menjaga hati itu. Hati seorang gadis bukannya keras dan kuat seperti hati orang lelaki. Jadi jika kita sudah terlanjur menyentuh hatinya, maka kita perlu sedia menerima kesannya”, ulang Nur Ain Fatihah.

Dia bangun dari kerusi. “Saya pergi dulu ya sahabat. Assalamualaikum.”

Aizat menjawab perlahan. Gerak pada bibirnya sahaja yang kelihatan. Malam yang sepatutnya menceriakan hatinya nyata tidak membuatkannya jadi ceria. Bahkan segala benda yang dia rancang dan setiap skrip yang dia karang untuk dicakapkan kepada Nur Ain Fatihah juga sudah tiada nilainya. Aizat masih terduduk, masih tersentap.

------------------------------------------------

Ini adalah teaser kepada satu babak dalam Novelet Kerana Kami Muda (Because We Are Young) yang korang boleh download sendiri (free).

Sebenarnya bila saya baca cerpen bersiri Ainul Mardhiah yang Angel Pakai Gucci tulis kat blog dia, saya tiba-tiba rasa semangat dan exited untuk kembali menghasilkan karya kretif. Tapi entahlah, harap-harap adalah masa nanti untuk kembali menjadi 'penulis'.

Satu benda lagi, saya harap sangat mesej yang saya cuba sampaikan dalam petikan novelet di atas, sampai. Saya juga harap korang boleh sambung baca sampai habis dan hadam seketul-seketul mesejnya. Apapun, Allah yang beri kehafaman.

Definitely!
   

Ahmad Ammar yang akan terus disebut-sebut

Kehidupan dan kematiannya yang dicemburui.
Ada orang terkenal semasa hidupnya.

Tapi bila dah meninggal dunia, namanya sudah tidak lagi disebut-sebut. Kelibatnya sudah tidak dicari-cari. Kemunculannya sudah tidak dinanti-nanti.

Ada pula yang terkenal cuma selepas dia meninggal dunia.

Macam Ahmad Ammar. Saya cuma kenal selepas dia dijemput pulang, bukan semasa hayatnya.

Manusia boleh jadi terkenal dengan dia terlalu baik atau kerana terlalu tidak baik. Orang akan menyebut-nyebut nama kita kerana kebaikan kita dan orang juga barangkali akan menyebut-nyebut nama kita kerana keburukan kita.

Ahmad Ammar, dia disebut-sebut kerana kematian yang dicemburui. Kehidupan yang akan diteladani. Akan!

Saya pernah bersembang dengan kakak-kakak dan abang-abang yang lebih senior daripada saya (di tempat kerja). Masing-masing meluahkan kerisauan dan kegerunan, apabila topik perbualan kami menjerumus kepada soal tarbiyah anak-anak.

"Akak kalau boleh nak anak-anak akak tu kekal jadi budak-budak. Tak payah besar-besar"

Bukan tak mahu anak yang dikandung selama 9 bulan 10 hari itu menjadi dewasa. Bukan tak mahu anak itu masuk sekolah, ambil UPSR, SPM, masuk universiti, graduasi, bekerja, berkahwin, dan menimang cahaya matanya... bukan. Bukan itu yang dirunsingkan.

Yang dirunsingkan cuma, apakah anak ini boleh menjadi manusia yang baik?

"Dia tu lahir dalam keluarga yang beragama. Bolehlah.", komen seorang kakak tentang Almarhum Ahmad Ammar.

"Mak dia kerja tak?", tanya seorang yang lain pula.

Saya tak tahu ada orang yang bersetuju dengan saya ataupun tidak, tapi pada saya, pendidikan anak-anak bermula dengan pendidikan ibubapa. Anak-anak yang soleh keluarnya ialah daripada rahim seorang wanita solehah. Jika ibubapa sudah ada tasawur islam yang jelas, maka insya-Allah, semua jalan-jalan dihadapannya dapat dilalui dengan tenang.

Walaupun mungkin payah, tapi mereka akan sentiasa tahu mana satu jalan yang sebenar.

Saya juga berpendapat, sebaik-baik guru kepada anak-anak ialah ibubapa. Ini bermakna, anak-anak seharusnya dibiarkan membesar dibawah dakapan dan pelukan ibubapa mereka sendiri,

Dan bukannya dibawah tugasan seorang pengasuh, atau orang gaji!

"Akak kalau boleh, dah lama akak berhenti kerja... jaga anak-anak. Tapi kalau akak tak kerja, kami tak boleh survive. Gaji suami akak saja bukannya cukup. Lagi-lagi duduk kat KL ni", keluhnya.

Adakah ini alasan?

Jika anda berkata 'ya' maka anda telah bersikap tidak adil dalam menilai. Hari ini, dengan kos sara hidup yang makin meningkat, makin mencekik, makin memeras ugut, makin melemaskan, semua orang perlu berjuang untuk hidup. Semua orang perlu bekorban untuk bernafas. Semua orang perlu berebut untuk bernyawa.

Dilema bukan.

Nak hidup tanpa perlu meminta-minta, maka si ibu juga harus sama bekerja. Bila bekerja, maka anak-anak dibiarkan diasuh oleh orang lain. Bila diasuh oleh orang lain, maka kurang perhatian dan kasih sayang serta masa daripada ibu kandung. Bila kurang masa, maka kurang jugalah serba-serbi. Segalanya tak mencukupi.

Maka akan datanglah satu generasi pemuda yang dahaga.

Dahagakan kasih sayang. Dahagakan perhatian. Dahagakan tarbiyyah, didikan dan bimbingan.

Lalu datanglah satu kumpulan manusia yang berselindung di balik topeng-topeng 'kesamarataan', 'kebebasan', 'keseronokan' dan 'kekuatan' yang menawarkan minuman-minuman yang membawa kepada 'mabuk' dan 'hilang kewarasan'.

Mabuk dengan dunia dan pesonanya; lalu anak-anak tanpa sedar, menjadi tukang kejar kepada sijil, kelulusan, pekerjaan, istana, kemahsyuran, posisi, dan sebagainya.

Sekarang kita boleh nampak kaitan mengapa Nabi Muhammad S.A.W memilih 'susu' semasa dalam peristiwa israk dan mikraj. Susu ialah lambang kepada fitrah. Fitrah setiap manusia ialah merasa perlu kepada kasih sayang dan tiada makhluk yang lebih sayang kepada makhluk yang lain, selain daripada sayangnya seorang ibu (dan bapa) kepada anak-anak.

40 tahun, 50 tahun daripada sekarang, agak-agaknya bagaimana situasi masyarakat Malaysia? Semakin pulih lukanya, atau semakin parah dan membusuk?

Akhir zaman, kita kena yakin bahawa islam akan kembali menang. Sudah tentulah kita mahu jika diri kita dan anak-anak kita menjadi salah seorang 'askar' dalam batalion yang memperjuangkan agama ini. Tapi bagaimana dengan persiapannya?

Air yang paling bersih atas dunia inipun, jika dituang ke dalam cawan yang kotor berdebu, maka tiada siapa yang mahu meminumnya.

Begitulah juga kita. Sudahkah kita membuang 'kekotoran' dan 'debu' pada diri kita?

Kerana setiap anak yang lahir, lahir dalam keadaan fitrah. Yang membezakan satu dengan yang lain ialah didikan daripada ibubapanya.

Tahniah, ayahanda dan bonda Ahmad Ammar.

Maafkan kami jika selepas ini kami masih berlengah-lengah, tak serius, dan memandang mudah tentang tarbiyyah.

  

November 21, 2013

Kerana Kami Muda (Because We Are Young)


Seperti setiap kebiasaan di hujung minggu, Amalina akan menghabiskan sepanjang malamnya dengan membaca. Dia suka membaca novel cinta kerana ada masa-masanya, dia akan tersenyum sampai ke telinga. Kena situasinya, dia akan mengalirkan air mata (lalu diejek oleh Aina dan Sarah) dan sesekali, dia juga akan menjerit kecil, memarahi 'watak hitam' dalam novel cinta yang dibacanya.

Selalunya, dia akan membayangkan Aizat sebagai hero, dan dia sebagai pasangan bagi hero; heroin dalam cerita tu. Malam itu, rutinnya tak berubah. Selepas solat maghrib tadi, terus dia menyambar novel setebal empat ratus muka surat lebih yang berada atas katilnya. Sambil mengiring, dia membaca. Penat mengiring, dia duduk pula tapi matanya memang tak diangkat pun daripada satu demi satu perkataan. Dia benar-benar sedang menghayati.

Malam itu, bilik mereka sangat tenang dan sunyi kerana Aina dan Sarah tidak ada. Sebulan sekali, Aina akan balik ke rumahnya. Rumah ibubapanya tak jauh pun daripada kolej matrikulasi ini. Amalina sendiri pernah menjenguk rumah kampung yang ceria dengan kemesraan penduduknya itu.

Sarah juga begitu. Dia pulang ke rumah kakaknya yang juga tak berapa jauh dari kolej. Petang tadi baru kakanya datang menjemput. Kebetulan kakak sulungnya itu belum berkahwin dan sedang menyewa sebuah rumah apartment tidak jauh dari tempatnya bekerja.

Umairah pula ke surau. Ada juga dia mengajak Amalina tadi, tapi Amalina menolak secara elok. Termasuk tadi, rasanya sudah berpuluh-puluh kali juga ajakan Umairah dia tolak. Tapi gadis itu tak pula menarik muka masam. Dia hanya akan cakap ‘okey’ dan senyum. Dah selalu sangat Umairah mengajak dan Amalina pun mula rasa segan lagi untuk menolak. Haih… Tak apalah Maira… nanti lain kali saya ikut Maira. Kesian Maira minta saya teman. Tapi malam ni saya nak habiskan dulu novel ni. Tinggal seratus lebih muka surat sahaja ni.

Heee...

Amalina meneruskan bacaannya. Novel cinta itu benar-benar telah menarik seluruh jiwanya hingga apa yang berlaku di alam realiti, sudah dia tak ambil pusing. Perut yang lapar pun sanggup dibiarkan terus mogok. Nanti-nantilah.

“Assalamualaikum”, Umairah memulas tombol pintu dan menolaknya ke dalam. Dia lalu melangkah masuk, sambil tangannya menarik keluar kunci daripada lubang pada tombol itu. Perlahan-lahan daun pintu yang terbuka tadi dia kuncikan semula dan ditutup kembali.

Amalina yang sedang menakung air mata senyum nipis. Dia lalu menjawab salam sebelum matanya kembali menatap susunan perkataan pada novel cinta itu. Aduhai! Sedihnya bila dia tahu yang hero dalam cerita itu sudah jatuh cinta kepada gadis lain, lalu mula menyisihkan heroin daripada terus menumpang di satu sudut dalam hatinya. Tambah menghibakan, heroin tadi masih setia dan tak putus asa daripada terus berusaha untuk merebut kembali cinta yang telah dia laburkan dan berikan kepada hero tadi.

Eh… heroin yang sedang disisihkan? Macam aku sahaja tu!

“Amal baca novel lagi? Tak habis lagi ya?”, tanya Umairah sambil tersenyum manis. Telekungnya sudah disimpan di dalam almari. Bajunya juga sudah ditukar kepada sehelai baju lengan panjang yang lebar. Rambutnya diikat ekor kuda. Dia sedang duduk di atas katilnya sambil memeluk bantal. Matanya terus ke hadapan, merenung Amalina.

Amalina senyum nipis. “Sikit saja lagi ni Maira. Eh, sudah pukul sembilan ya?”, tanya Amalina. Dia sudah menyeka air mata yang bertakung di kelopak matanya. Rakan-rakan Amalina semuanya sudah tahu yang Amalina ini memang kalau membaca novel, dia akan benar-benar menghayati. Jadi setakat keluar air mata, itu perkara biasa. Awal-awal dulu Aina selalu mengusiknya. Kononnya Amalina ini berhati tisulah. Sekali bila Aina sendiri membaca novel cinta yang diberi pinjam oleh Amalina, dia pun turut menangis walaupun dia menafikannya dengan alasan mata masuk habuk.

Umairah geleng. “Sudah pukul sepuluh lima minit dah”, balasnya.

Amalina memandang kepada Umairah. Dahinya berkerut. “Selalunya Maira balik sembahyang pukul sembilan. Lewat pula hari ni?”, tanya Amalina. Hampir hari-hari rutin Umairah begitu. Cuma kalau masa dia ABC (Allah bagi cuti), barulah dia akan ada di bilik pada antara waktu maghrib dan isyak.

“Tadi Maira lepak-lepak dengan Kak Nusaibah”, Umairah senyum.

“Kak Nusaibah yang selalu pakai tudung labuh tu?”, tanya Amalina, meminta kepastian. Dia rasa dia kenal dengan perempuan yang namanya disebut tadi. Kalau Nusaibah yang itu, dia pernah juga berbual-bual dengannya. Perempuan itu mesra. Comel pun comel.

Umairah angguk. “Dia cakap pasal cinta”

“Pasal cinta?”, Amalina sudah tak jadi untuk meneruskan bacaannya. Lagipun sejak tadi dia sebenarnya sedang berkira-kira untuk berhenti membaca kerana dia tahu Umairah sebenarnya mahu mengajaknya berbual sebab kalau seseorang itu sudah duduk mengadap kita, maknanya apa lagi kalau bukan kerana mahu mengajak berborak.

Umairah senyum lagi sambil kepalanya diangguk. “Amal pun memang suka baca novel cinta kan?”,Umairah tahu yang Amalina sebenarnya berminat nak tahu tentang topik yang diberbualkan tadi dengan Kak Nusaibah. Tak apa, sekejap lagi dia akan berkongsi.

Amalina tersengih-sengih segan. “Dari sekolah lagi Maira…”

“Amalina tahu tak sebenarnya al-Quran kita itu pun ialah kitab cinta juga. Maira baru je tahu baru-baru ni…”, Umairah mula bercerita. Dia senyum lembut. Sebab Amalina minat sangat dengan novel cinta, maka dia pun kenalah cerita tentang ‘novel cinta’ yang dia khatam membacanya setiap tiga bulan itu. Habis, ulang. Habis, ulang. Mana ada orang yang pernah jemu baca ‘novel cinta’ yang Allah turunkan melalui Nabi Muhammad itu.

Amalina tersenyum. Dia pun pernah juga terdengar ada orang cakap yang al-Quran itu banyak cerita tentang cinta. Tapi dia pun kalau mengaji, dia baca teks arab sahaja. Dia pun macam majoriti manusia, tak tahu dan tak faham bahasa arab tapi malas pula nak membuka terjemahan bahasa melayu. Jadi sampai ke sudah tak faham-faham apa yang Allah mahu beritahu kita. Sebab itulah hidup kita ni tak tenang dan tak senang sampai ke tua… sebabnya kita hidup tak ikut panduan padahal semua sudah tertulis dengan sejelas jelasnya sejak ribuan tahun dahulu lagi.

Amalina sudah meletakkan novel yang dipegangnya sejak dua jam lepas ke sebelah. “Ceritalah Maira… Amal nak dengar juga sebab Amal selalu dengar juga yang orang kata al-Quran itu kitab cinta. Cuma sesekali kalau Amal baca terjemahan bahasa melayu, nampak macam bahasa sastera sahaja”, dia sengih.

Umairah semakin lebar senyumnya. “Kita cakap al-Quran itu sebagai kitab cinta sebab kalau kita baca, kita akan dapat rasa yang Allah sebenarnya sangat sayang pada kita. Banyak kali Allah ulang di dalam al-Quran bahawa Dia ialah Maha Penyayang, Maha Pengasih, Maha Pemurah, Maha Pengampun dan banyak lagi sifat-sifat Allah supaya kita tahu bahawa sebenarnya Allah sangat sayang kepada kita. Cuma kita sahaja tak tahu yang Allah sebenarnya sayangkan kita."

“Amal tahu tak apa tanda yang Allah sayangkan kita?”, tanya Umairah. Dia senyum menampakkan giginya yang tersusun cantik. Putih berseri.

Amalina geleng kepala. Er… rasanya macam boleh teka tapi rasa tak baik pula nak bercakap benda yang ‘rasa-rasa’ kalau ada hubung kait dengan agama. Nanti orang kata kita memandai-mandai pula.

“Ada banyak tau Amal. Tapi yang paling jelas, ada lima tanda”, Umairah menunjukkan kelima-lima jarinya.

“Pertama…”, dia membilang dengan jari. Duduknya atas katil, diperkemas.

“Allah berikan kita kehidupan.”, wajah Umairah manis dengan senyum. “Amal pernah bayangkan tak? Apa akan jadi kalau Allah tak berikan kita kehidupan?”

Dahi Amalina yang licin itu berkerut sedikit. Macam mana nak bayangkan sebab kalaulah kita ini bukan manusia, perkataan ‘bayangkan’ itu sendiri pun tak akan kita tahu.

Umairah tidak menunggu jawapan daripada Amalina kerana dia bertanya pun bukannya kerana dia mahukan jawapan. “Nikmat kehidupan ini sangat besar nilainya kan? Lebih-lebih lagi, Allah jadikan kita hidup dalam bentuk manusia. Kalaulah Allah jadikan kita ayam… lembu… mesti sudah lama kita disembelih dan dijadikan makanan oleh manusia. Sebab itulah kita patut berterima kasih kepada Allah kerana menjadikan kita hidup sebagai manusia. Banyak yang manusia buat, haiwan dan tumbuhan tak buat. Lebih penting… segala apa yang ada di langit dan bumi ini awal-awal lagi telah Allah sediakan untuk berbakti kepada kita.”

“Contohnya?”, Amalina sudah memintas.

“Contohnya, hasil bumi ini. Emas, timah, petroleum, gas… semua ini dicipta oleh Allah, tapi digunakan oleh manusia. Contoh lain, pokok-pokok di hutan. Semua ini Allah cipta untuk kita ambil manfaatnya. Ada seorang ustaz tu pernah cakap dengan Maira, dengan sebatang pokok sahaja, kita sudah dapat melihat kasih-sayang Allah dan kebesaran Allah. Kata ustaz tu… kalau kita tanam sepohon cili, kita tengok, apa yang membuatkan cili tu warna merah? Cuba kita gali tanah tu, kita tengok balik. Tanah tu warna merah ke sampai cili boleh jadi merah? Jadi siapa yang memberi warna merah kepada cili tu? Petani ke? Kemudian, kita cuba makan pula cili tu. Rasa apa? Pedas kan? Kita check semula. Apa yang buat cili jadi pedas padahal kita beri baja yang tak pedas. Kita siram pun dengan air paip biasa, tapi siapa yang beri pedas? Pastilah Allah”, terang Umairah.

Amalina mengangguk. Betul apa yang Umairah cakap. Maha Suci Allah, aku tak pernah terfikir pun tentang ini. Betullah… manusia ni selalunya buat satu benda kecil sahaja, tapi Allah yang menyempurnakan usaha manusia itu. Tapi bila dapat hasil, yang manusia nampak ialah setitik usahanya sahaja padahal selautan kudrat dan kasih Allah itu dia tak pula nampak.

“Itu bukti pertama, iaitu Allah beri kita hidup. Bukti kedua, Allah berikan kita saudara. Allah tak jadikan manusia untuk hidup sendiri-sendiri. Tapi Allah jadikan manusia untuk sama-sama menjalani satu sistem atau pola kehidupan yang tersusun lagi terpelihara. Kerana itu kita diperintahkan untuk hidup secara berjemaah. Dan kelebihan islam berbanding agama lain, Allah declare yang setiap kita, asal saja punya kalimah tauhid sebagai tunjang dan paksi… maka ketika itu mereka bersaudara tak kisah dengan warna kulit, bangsa dan budaya”, terang Umairah lagi.

Amalina mengangguk. Sebab Allah sayangkan dialah, Allah datangkan Umairah, kan?

“Bukti ketiga pula ialah perlindungan. Pernah tak kita terfikir, siapa yang jaga kita sebenarnya? Kalau kita memandu, siapa yang halang bukit daripada runtuh? Siapa yang halang pokok daripada tumbang? Siapa yang halang jalan raya kita daripada runtuh? Kalau kita fikir betul-betul, kita akan sedar bahawa kita sebenarnya helpless. Contoh mudah, semasa musibah tsunami yang menimpa Aceh pada tahun 2006. Kita lihat sendiri, ada satu kelompok yang Allah tarik nyawa mereka dan ada satu lagi kelompok, Allah selamatkan. Bagaimana Allah selamatkan? Macam-macam caralah, sesuai dengan sifat Allah Yang Maha Bijaksana. Kadang-kadang kan ada kes, lepas saja kita selesai melintas jalan, ada pokok tumbang. Kalau kita lewat sesaat, pasti kita sudah dihempap pokok tadi. Itu juga petanda yang Allah sedang selamatkan kita. Kita pula selalu sangat bersembunyi di bawah ucapan, ‘nasib baik’. Kononnya bila kita terselamat daripada terperangkap dalam lif rosak, kita akan cakap ‘nasib baiklah tadi aku tertinggal barang dalam bilik. Kalau tak tertinggal barang, memang aku masuk dalam lif tu’. Banyak lagi contohnya Amal… tapi cukuplah kut. Amal faham kan?”, tanya Umairah. Matanya yang bulat menatap wajah indah Amalina. Segaris, bibirnya mengukirkan senyum.

“Faham…”, jawab Amalina sambil menganggukkan kepala. Otaknya jauh berfikir.

“Itu yang ke….”

“Tiga.”, sambung Amalina. Dia senyum.

Umairah agguk. “Baik. Yang keempat pula ialah penerimaan taubat. Itu juga petanda bahawa Allah sayang kita. Dalam islam, nak taubat tu senang saja. Atas motosikal boleh bertaubat. Dalam bilik mandi pun boleh bertaubat. Sedang baca novel macam Amal tadi pun boleh bertaubat juga. Kita ini bukannya macam penganut agama lain yang kena pergi jumpa paderi, mengaku satu per satu kesalahan kita, kemudian beli surat keampunan. Kita juga tak perlu nak hantuk-hantuk kepala, tak perlu nak cucuk-cucuk badan, tak perlu juga untuk memukul-mukul badan atau juga tak perlu untuk membakar itu, membakar ini. Taubat kita cukup dengan menyesal, kita tinggalkan kesalahan itu, kita menanam azam dengan bersungguh dan juga kita meminta maaf kepada orang yang pernah kita buat salah kepadanya. Mudah saja kan? Tapi paling penting… taubat kita itu Allah janji akan terima selagi kita ikhlas. Sedangkan taubat orang bukan islam, tak kiralah betapa kuatnya dia menahan sakit… atau berapa lama dia melutut, tetap dia tak mendapatkan keampunan, sebabnya dia ‘meminta daripada yang tak memiliki’. Syukurlah kerana Allah sangat kasihkan kita”

“Tapi Maira… kalau kita ada buat salah dekat orang, memang kita perlu minta maaf dengan dialah ek?”, tanya Amalina. Matanya kelihatan seperti dikecilkan sedikit. Mungkin kerana dia benar-benar sedang berfikir jauh sekarang ini.

Umairah angguk. “Betul tu Amal. Kalau kita pernah kutuk dia atau mengumpat dia, kita wajib minta maaf. Kalau kita pernah ambil barang dia, kita wajib pula untuk pulangkan kepada dia”

“Tapi kalaulah kita nak minta maaf, dia pula yang jadi makin jauh hati?”, Amalina semakin galak bertanya.

“Kalau sampai macam tu, ulama sudah memutuskan bahawa tak wajib untuk kita cakap kita buat salah apa pada dia. Contohnya, kita mengumpat dia. Kalau kita nak bertaubat, kita wajib minta maaf kepada dia tapi kita tak wajib untuk kata, ‘aku minta maaf sebab aku mengata kau di belakang kau selama ini’. Sebabnya kita bimbang akan timbul dosa yang kedua dan ketiga selepas itu”.

“Contohnya bila kawan kita tadi tu tahu yang kita ada mengumpat atau memperkatakan yang buruk-buruk tentangnya di belakangnya… maka dia pun akan jadi marah. Hubungan kita akan jadi keruh atau mungkin juga boleh terputus. Jadi tak wajiblah untuk kita mengaku kepada dia. Cukuplah dengan kita merayu Allah ampunkan kesilapan kita, dan ampunkan orang yang kita sudah buat silap kepadanya itu”, terang Umairah dengan panjang lebar.

Amalina angguk. “Ooo.. terima kasih Maira. Baru hari ni Amal tahu”

Umairah turut tersenyum simpul. “Tapi satu perkara Amal kena ingat. Dosa kita kepada Allah sebenarnya lebih ringan daripada dosa kita kepada sesama manusia. Ini adalah kerana jika kita berdosa kepada Allah, Allah ialah Al-Ghaffar. Allah Maha Pengampun. Dia akan maafkan dan ampunkan segala salah silap kita, kecuali jika kita kembali kepadanya dalam keadaan kita syirik. Hanya itu. Sebaliknya jika kita berdosa kepada manusia, maka kita perlu usaha cari balik orang itu dan meminta maaf kepada individu itu sendiri. Berkenaan dengan hal ini jugalah… ada satu hadis, Rasulullah menceritakan tentang golongan yang muflis. Amal pernah dengar tak cerita tentang orang muflis ini?”, tanya Umairah.

Amalina menggeleng-gelengkan kepalanya beberapa kali. “Maira ceritalah…”

“Orang yang muflis ini Allah gambarkan sebagai orang yang datang kepada Allah dengan dirinya banyak menzalimi dan berbuat kesalahan kepada orang lain. Lalu pada hari penghisaban nanti, orang-orang yang pernah dia zalimi dan sakiti akan datang kepadanya untuk meminta pembelaan. Lalu Allah suruh orang-orang itu untuk ambil pahala orang yang berbuat zalim itu. Sampailah satu ketika, tidak ada langsung pahala yang tinggal… tapi masih ada lagi orang yang dia zalimi yang belum dia minta maaf. Lalu dosa orang yang dizalimi itu pula dipikulkan kepada orang yang telah menzaliminya tadi. Jadi, orang muflis di akhirat nanti bukan sekadar dirinya tak ada pahala, tapi dirinya menanggung pula dosa orang lain. Creepy kan? Akhirnya orang itu pun masuk neraka bersama-sama koleksi dosanya yang bertingkat-tingkat”, rendah nada suara Umairah. Dia sebenarnya gerun, seakan-akan neraka itu berada dekat sahaja dengannya. Tanpa dia sedar, badannya menggeletar sedikit. Amalina perasan riak perubahan pada Umairah saat dia berbicara tentang neraka. Umairah seram sejuk!

“Maira…”, Amalina jadi serba salah. “Sambunglah cerita Maira tu. Yang kelima apa?”

Umairah memaksa dirinya mengukirkan senyum. “Yang kelima ni yang terakhir. Agak-agak Amal, apa ya?”

Amalina terus menggeleng. Malas dia nak berfikir. Kalau dia makin meneka, makinlah ternampak yang dia ini jahil. Dari tadi lagi dia hanya menjadi pendengar bisu. Apalah Amalina ni…

“Bukti yang terakhir ialah Allah memasukkan kita ke dalam syurga-Nya. Mesti Amal pernah dengar kan orang kata, masuk syurga nanti bukanlah kerana banyaknya amalan kita sebaliknya hanyalah kerana belas ihsan dan kasih sayang Allah sahaja. Amal tahu tak apa maksudnya?”

Amalina seakan-akan berfikir. Rasanya macam tahu saja… “Erm, sebab amalan kita tak layak pun nak masukkan kita dalam syurga, kut?”, dia cuba meneka.

Segera Umairah mengangguk sambil tersenyum lebar. “Pandai Amal…”

Amalina juga meleret senyum. Hatinya senang dipuji kawannya.

“Betul kata Amal. Kalau kita fikir yang kita layak masuk syurga kerana amalan kita, sampai bila-bila pun kita takkan dapat. Bahkan, bau harum syurga pun kita takkan dapat cium. Sebaliknya, yang memberi kita nikmat agung itu ialah Allah sahaja”, dia menghela nafasnya sebelum kembali menyedut udara. Wajah Amalina yang sedang tekun mendengar direnung dalam-dalam.

“Sebenarnya Amal… orang sudah salah faham dengan perkataan baik. Mereka kata, baik itu solat lima waktu secara penuh. Habis, kalau itu kita sudah cakap baik, bagaimana dengan orang yang solatnya lima waktu sehari semalam semuanya secara berjemaah? Ada pula orang kata baik itu kerana kita rajin membaca al-Quran. Kalau macam tu, bagaimana pula dengan orang yang bukan setakat membaca al-Quran tetapi dia menghafaznya pula. Ada juga yang faham baik itu dengan berbuat baik kepada semua orang. Kalau macam itu, apa kita nak kata dengan orang yang bukan setakat dia baik dengan manusia… tapi dia juga baik dengan Allah. Ha… macam mana tu ya?”, Umairah senyum nipis.

“Itulah yang kita selalu silap. Kita dengan mudah mengatakan kita baik. Bahaya macam tu. Sebab itulah Allah sebut dalam al-Quran, ‘celakalah bagi orang-orang yang merasakan dirinya serba cukup’ sebab kalau dia dah rasa dia cukup baik, maka dia pun tak ada motivasi lagi nak bergerak kearah yang lebih baik. Sedangkan apa yang dia buat itu tak lain hanyalah ‘kulit’ sahaja. Tak banyak. Sedikit sahaja… Erm, dalam hadis empat puluh susunan Imam Nawawi pun disebutkan bahawa amal-amal sunnat ini berfungsi untuk membawa manusia itu jadi sangat hampir dengan Allah. Sebab itulah kalau kita dituntut untuk soleh serba serbi. Ada orang boleh soleh di Facebook, tapi di alam realiti… dia gagal. Ada orang yang boleh berbuat baik kepada masyarakat, tetapi dalam masa yang sama mereka ingkar kepada Allah. Ada pula manusia yang boleh taat beribadah, berzikir, beramal… tapi hubungan dengan manusia, dia gagal. Banyak bersangka buruklah… banyak mengutuklah… apalah…”, Umairah geleng kepala. Jelas dirinya kesal.

“Maira berpesan pada diri Maira sebenarnya ni. Amal jangan fikir yang bukan-bukan. Maira bukannya nak menyela atau nak mengajar Amal. Maira ini bukannya baik. Maira pun bukannya pandai. Tapi kalau bercakap dengan Amal, paling tidak Maira dapat buat refreshment dan muhasabah diri Maira. Bukan apa… lidah Maira inipun lebih dekat dengan telinga Maira sendiri dan lebih dekat dengan jantung Maira berbanding telinga Amal, kan?”, gadis itu senyum. Wajahnya manis dan damai.

Amalina juga senyum. “Tak apalah Maira. Amal memang suka pun nak dengar. Alhamdulillah. Banyak ilmu baru yang Amal dapat”, getus Amalina tapi nada suaranya bergetar di hujung-hujung.

----------------

Untuk bacaan lanjut, sila download e-novel ini. Baru publish semalam.

Kerana Kami Muda
(Because We Are Young)

Wallahua'lam. Mungkin ini ialah karya terakhir saya. Jadi saya harap ia boleh memberi sedikit sebanyak manfaat kepada saya dan semua yang membacanya.
    

November 19, 2013

Hamba dunia

Kudis dalam masyarakat makin parah.

Luka pada tulang bangsa makin berdarah.

Setiap hari, ada sahaja jenayah baharu mewarnai (sebenarnya menghantui) sisipan-sisipan akhbar. Entah dimana salahnya, dimana silapnya.

Kita tinggal di dunia yang manusia sudah hilang kemanusiaanya. Membunuh tanpa takut. Meragut tanpa risau. Memeras ugut tanpa runsing. Daripada jenayah berbentuk mengambil nyawa hinggalah kepada jenayah membunuh jiwa dan maruah seorang manusia.

Manusia, bila sudah hilang rasa takut kepada Tuhan, maka mereka akan mula menjadi Tuhan kepada diri mereka sendiri. Hilang kepercayaan kepada balasan syurga-neraka dan hilang kepercayaan kepada kehidupan selepas mati, membuatkan manusia buta.

Dunia dipandangnya seperti syurga. Segalanya mahu direbut. Segalanya mahu dibolot. Biar dicaci dan dimaki oleh dunia, asalkan nafsunya tersenyum penuh bangga. Paginya hanya sibuk memikirkan bagaimana agar nafsunya dipuaskan, sekalipun dirinya terpaksa menjual darahnya kepada syaitan.

Sekalipun terpaksa menukar syahadahnya kepada dunia!

Benar kata-kata cendikiawan ulung, Syeikh Yusuf al-Qardhawi, bahwa zaman ini, manusia sudah meninggalkan berhala-berhala daripada batu dan patung.

Tetapi manusia berbondong-bondong lagi menyembah berhala berbentuk wang, jawatan, kemahsyuran, kemewahan, dan kekuasaan.

Hingga yang haram pun menjadi halal. Yang halal pun boleh diharamkan.

Kita perlu ingat, kita hidup ini tak mungkin selamanya. Kita akan dijemput oleh kematian. Kita akan meningggalkan segala-galanya yang kita cinta, sayang, dan kita usahakan atas dunia ini. Yang akan terus bersama-sama dengan kita tidak lain cumalah tiga.

Doa anak-anak yang soleh.

Ilmu yang bermanfaat.

Sedekah jariah yang berpanjangan.

Selain daripada itu akan meninggalkan kita. Kita diselimut kegelapan. Dipeluk kesepian. Sendirian di dalam perut bumi, dengan dua malaikat yang bertindak seperti polis, menyoal diri atas jenayah kita kepada umur kita.

Sungguh saya tak harap yang saya boleh jadi seorang abid yang terputus hatinya dengan dunia, yang bibirnya hanya basah berzikir kepada-Nya, yang hatinya cuma memikirkan tentang Dia, dan tubuhnya hanya bergerak menyembah-Nya.

Saya tahu iman saya lemah. Sering berperang dengan nafsu, diajak dan digoda oleh syaitan kiri dan kanan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kita hidup atas dunia ini dengan tujuan. Bukan mandiri. Kita ada silibus yang perlu kita belajar. Kita ada praktikal yang perlu kita buat. Kita ada teladan, yang perlu kita contohi.

Sekali-sekala, memang kita perlu ingatkan diri kita tentang tujuan kita hidup atas dunia ini kerana akal kita memang akan sentiasa tahu, tetapi hati kita terkadang lupa.

Dunia ini yang terlalu menggoda, atau akukah yang terlalu mudah digoda.

Aku mohon perlindungan daripada Allah daripada menjadi hamba dunia.
   

November 16, 2013

Terpaksa dan tak minat.

Ada orang hantar emel kepada saya meminta sedikit nasihat atau apa-apa yang saya boleh katakan kepadanya supaya dia jadi lebih sabar dan termotivasi. Saya rasa saya dah lama buat kerja beri nasihat dan beri motivasi kepada orang, dan sejujurnya, nak bercakap tu memang senang.

Nak menasihati orang supaya tidak malas, tidak membuang masa, rajin beribadah, mengamalkan gaya hidup yang sihat dan seumpamanya memang mudah. Tetapi apabila segala permasalahan itu kembali kepada diri sendiri, maka saya sendiri pun tercungap-cungap mahu menghadapinya.

Jadi dapat saya simpulkan bahawa diri kita sendiri ialah motivator yang terbaik. Diri kita sendiri ialah penasihat yang terbaik dan diri kita sendiri ialah hakim atau juri yang terbaik.

Kalau kita mahu lakukan perubahan, kita akan berubah. Jika kita sendiri yang tak mahu berubah, maka tiada siapa yang boleh mengubah diri kita sendiri.

Dalam emel tersebut, pengirim berkongsikan masalahnya berupa tekanan belajar subjek atau bidang yang dia tidak gemar dan suka. Rasa tidak senang itu berlarutan hingga menjejaskan dirinya sendiri. Dia tidak dapat fokus dan sering mengalami kesukaran untuk menghadam ilmu-ilmu baharu yang dia tidak ghairah untuk menerimanya.
Perkataan terpaksa itu sebenarnya sudah mempunyai nilainya yang tersembunyi. Ada keterpaksaan yang tak mahu tidak, perlu kita buat dan ada juga keterpaksaan yang kita boleh hindarkan.

Contohnya, solat. Solat ialah kewajipan yang mesti dilaksanakan sekalipun terpaksa duduk, mengiring, berbaring, ataupun menggunakan isyarat badan.

Di dalam agama, banyak perintah Allah datang dalam bentuk keterpaksaan. Terpaksa berjihad, terpaksa menutup aurat, terpaksa menunaikan haji, terpaksa membayar zakat, dan seumpamanya. Tetapi anehnya, rasa terpaksa itu hanya timbul dalam hati sebahagian orang sahaja tetapi sebahagian yang lain berasa sukarela, gembira dan seronok apabila melakukan perintah-perintah Allah itu.

Soalnya mengapa?

Keduanya, keterpaksaan yang datang bukan daripada Allah tetapi daripada diri sendiri ataupun persekitaran luar. Contohnya, mandi. Di dalam islam, mandi yang wajib ialah mandi hadas. Mandi-mandi yang lain hukumnya harus (adakalanya sunat). Tetapi kenapa kita perlu mandi sekalipun terpaksa (seperti kita rasa sejuk)?

Kerana keterpaksaan itu dilakukan kerana ada kebaikan di sebalik kelakuan itu.

Contoh yang lain, terpaksa makan ubat. Perintah Allah kepada kita ialah supaya kita ikhtiar menyembuhkan penyakit kita tetapi ada tak Allah letakkan jaminan bahawa ubat sekian-sekian dapat menyembuhkan sakit kita? Madu dan habatussauda' itu sekalipun ialah dalil umum kepada penyakit, tetapi mengapa bila demam kita telan Paracetamol yang pahit tu?

Ketiga, keterpaksaan yang tak perlu. Contohnya tengok bola secara langsung. Perlawanan antara Arsenal menentang Borrusia Dortmund ialah pada jam 3.15 pagi. Jadi seorang kaki bola terpaksa bangkit seawal jam 3 pagi semata-mata mahu menonton dan bersorak bagi pasukan kesayangannya sekalipun hanya di depan peti televisyen semata!

Soalnya, apa yang dia dapat?

Satu sahaja yang dia dapat, iaitu kepuasan. Sekalipun mungkin esok dia akan mengantuk di pejabat, tetapi dia boleh berbangga dengan teman-temannya kononnya dia tahu berapa banyak Borrusia Dortmund melancarkan serangan, berapa banyak percubaan ke arah gawang yang berjaya diselamatkan oleh penjaga gol dan berapa banyak detik-detik cemas untuk penyerang pasukan lawan menerobos gawang.

Dapat disimpulkan bahawa hidup ini penuh dengan detik-detik keterpaksaan. Setiap keterpaksaan akan jadi lebih ringan daripada kapas jika pekerjaan itu dilakukan dengan minat. Contoh macam orang yang bangun tengah malam nak tengok bola itulah.

Ada juga keterpaksaan yang menjadi ringan kerana faham. Contohnya solat. Seseorang yang melecur 99% peratus badannya pun tidak merasakan berat tuntutan bersolat keatas dirinya, kerana dia memahami nilai solat itu, sedangkan sahabatnya yang sihat tubuh badannya yang datang menziarahinya di hospital itu, walaupun dia kuat dan boleh bersolat dengan sempurna, dia merasakan berat untuk bersolat kerana dia tidak faham tuntutan solat itu.

Selain itu, keterpaksaan juga akan menjadi ringan dengan sebab manfaat di sebaliknya. Contoh macam makan ubat itulah. Sekalipun pahit, kita gagahkan diri untuk telan juga kerana kita optimis dan percaya bahawa ada kebaikan untuk kita.

Begitulah kehidupan kita di IPT. Mungkin kita dipaksa belajar sesuatu yang kita tidak suka, tetapi mengeluh bukan penyelesaian. Ia mungkin 'pain killer' tapi ia bukan 'remedy'. Kita boleh menyalahkan 'tidak minat' jika kita gagal dalam pelajaran kita, tapi kita tidak boleh salahkan 'peluang' jika kita gagal.

Di dalam islam, ada hukum nikah ada hukum talak. Kita fikir nikah itu baik tapi cerai itu juga suatu yang baik jika kena pada situasi dan masanya. Jika cerai ialah suatu yang buruk, masakan kisah penceraian terlakar dalam sirah.

Seeloknya, apabila kita merasa yang kita tidak mampu untuk meneruskan apa-apa yang sedang kita lakukan, kita boleh sahaja 'bercerai' atau mencari 'pasangan baharu'. Dalam situasi penanya, cuba berbincang dengan ibubapa dan pihak yang berkenaan, yakinkan mereka bahawa subjek yang anda sedang ambil ialah di luar minat dan kehendak anda, dan cuba untuk menukar subjek itu.

Saya ada seorang sahabat yang minatnya ialah untuk menjalankan program motivasi dan ceramah-ceramah berunsur kerohanian. Jadi dia sanggup berhenti belajar, dan kembali bermula dari bawah dalam bidang yang dia minat itu.

Pun begitu, jika ibubapa anda berkeras agar anda meneruskan, sekalipun anda sudah berusaha meyakinkan mereka, maka tak perlulah untuk berasa terlalu kecewa.

Keterpaksaan ialah perisa dari hati. Salah satu enzim untuk melembutkannya ialah sebagaimana yang saya cakapkan di atas tadi, iaitu dengan kita membayangkan dan meyakini kebaikan-kebaikan yang akan kita dapat sebagai hasilnya.

Saya ambil diri saya sendiri sebagai contoh. Bukan untuk berlagak dan berbangga-bangga, tetapi kerana saya sendiri yang alami. Kisah saya sendiri, maka saya yakin kesahihan cerita ini.

Saya sendiri bukannya minat sangat belajar dalam bidang penerbangan. Saya pun bukannya suka sangat bermandi peluh untuk membaiki kapal terbang. Minat saya yang sebenarnya ialah untuk menjadi pendidik. Saya jenis yang suka berkongsi dan mengajar. Jadi tak pelik kenapa saya boleh jadi cikgu tuisyen (part-time) di sebalik kepenatan saya bekerja sepanjang siang.

Tapi saya selalu letak dalam fikiran saya, saya nak cepat-cepat tamat belajar dan bekerja. Ini kerana saya nampak betapa ramai orang-orang miskin di sekitar bandar ini. Saban minggu, ada-ada sahaja orang susah datang meminta bantuan dan sumbangan di kejiranan saya.

Ada muallaf, yang kehabisan bekal. Ada anak-anak kecil yang dua hari tak makan. Ada juga wakil penjaga anak-anak yatim di Pakistan, dan sebagainya.

Ada pepatah arab, "Orang yang tidak memiliki tidak mungkin dapat memberi". Apabila kita mahu membantu saudara-saudara kita dalam bentuk kewangan, kita sendiri seharusnya mempunyai pola kewangan yang stabil. Dan itu salah satu penggerak saya untuk terus gigih belajar.

Saya juga memasang azam untuk segera bernikah kerana dengan pernikahan, saya nampak beberapa manfaat besar antaranya ruang untuk menjaga mata dan hati (yang sangat susah sekarang) dan ruang untuk membina keluarga sendiri di bawah lindungan iman dan taqwa.

Salah satu persediaan untuk berkeluarga ialah sumber kewangan yang stabil dan itulah juga ialah pendorong kuat supaya saya segera tamatkan pembelajaran dan berkerja.

Maka syukur alhamdulillah, daripada 38 orang kumpulan kami, saya ialah pelajar pertama yang berjaya mendapatkan lesen penyelenggara pesawat (license without type rating).

Kita belajar ni, kalau setakat nak dapatkan kerja, tidak betul.

Kita belajar, untuk dapatkan ilmu dan dengan ilmu itu, kita boleh memanfaatkan orang lain.

Saya tak tahu penanya ambil subjek apa, tapi saya ada kawan, seorang pelajar medik. Semasa temuduga, panel penemuduga bertanya kepadanya,

"Kenapa awak mahu belajar medik? Kita sebenarnya tidak jamin yang awak boleh menjadi doktor kerana di Malaysia ini, bilangan doktor sudah mencukupi kuota"

Lalu dengan yakin dia menjawab, "Saya bukan mahu menjadi doktor di hospital. Saya mahu menjadi doktor dalam masyarakat. Saya lihat terlalu ramai orang miskin yang kesusahan yang tak berpeluang untuk mendapatkan rawatan. Saya juga lihat masih terlalu ramai orang yang memerlukan bantuan perubatan percuma. Saya nak bantu orang-orang yang tak mampu. Saya nak berbakti kepada mereka".

Nampak tak?

Sebaik-baik manusia ialah manusia yang paling bermanfaat kepada manusia lain.

Saya sendiri, kerana minat saya ialah mengajar, maka saya sudah buat perancangan sendiri. Saya nak kumpul sebanyak mungkin pengalaman, dan dalam masa 10 hingga 15 tahun lagi, saya mahu menjadi tenaga pengajar dalam bidang penerbangan ini. Insya-Allah.

Akhir sekali, mohonlah kepada Allah agar diberikan ketengangan dan hati yang lapang kerana ilmu yang bermanfaat, masuknya ke dalam hati. Jika hati kusut, maka ilmu pun susah nak masuk. Dan itu menjawab persoalan, mengapa kita susah nak 'perform' dan 'score' dalam subjek yang kita ambil.

Bukan semua benda yang kita suka kita dapat. Maka mintalah kepada Allah, agar apa-apa yang kita dapat, kita boleh suka kepadanya.

Maaf jika saya nampak macam berlagak pandai dalam artikel ini. Saya juga sedang menanam cinta dalam ladang hati.
 

November 11, 2013

Jauhkan kami dari syurga.

Nauzubillah.

Ini sama sekali bukan permintaan, tetapi sedihnya ini ialah situasi sering terjadi.

Pemangsa, penjenayah, pembunuh, penyembelih, bukan calang-calang. Bukan sembarangan orang. Tetapi lelaki-lelaki tua yang sudah kendur kulit mukanya, sudah putih rambut di kepalanya dan sudah rongak gigi-ginya.

Dan mangsanya, yang dihukum tanpa bicara, yang disiat tanpa bius, ialah remaja-remaja muda, yang tegap tubuh badannya, yang berkilat dan lebat rambut di kepalanya, dan yang indah tersusun gignya tersenyum.

Sungguh saya tak faham dengan segelintir kaum tua yang terlalu terperangkap mindanya. Mewarisi idea di zaman Jepun, mewarisi disiplin di zaman British, dan mewarisi disiplin di zaman komunis. Ada banyak peristiwa, antaranya masa saya balik ke kampung saya kelmarin.

Saya sampai ke kampung agak lewat juga. Dalam pukul 6.30 petang, dan maghrib pada hari itu ialah pada pukul 6.55 petang. Jadi selepas berehat sekejap, saya bersiap-siaplah nak ke masjid untuk solat berjemaah. Kerana kekalutan, mahu mengejar awal waktu, saya tak sempat nak menyambar kopiah.

Maka, malam itu saya solat dengan berkain pelikat, berbaju T, dan kepala saya berbogel tidak berkopiah. Anehnya, ramai kaum tua yang menegur, menyindir dan menggeleng-gelengkan kepala seolah-olah tidak memakai kopiah itu merupakan satu kesalahan yang serius.

Seperti saya telah merogol anak atau cucu mereka pula!

Ini bukan kali pertama, kerana pernah tak lama dahulu, di sebuah surau kecil di Ara Damansara, di ketika tiada imam untuk memimpin solat, maka orang ramai menyuruh saya menjadi imam. Tak apalah sebab sebelum ini pun bukannya saya tak pernah jadi imam. Tapi tiba-tiba ada seorang pak cik tua berkeras membantah, dengan alasan "Dia tidak pakai kopiah".

Jadi akhirnya pak cik itupun jadilah imam dengan bacaannya yang lintang pukang. Dia samada memang tak pernah belajar menghalusi bacaan Fatihah atau lidahnya sahaja yang sudah keras kerana usianya.

Sepanjang enam tahun ini, saya sebenarnya sudah banyak sekali melihat pertembungan antara kaum muda dengan kaum tua. Kaum tua seakan-akan menganggap kaum muda ini sebagai pesaing, hingga jika mahu menjalankan sesebuah program, mereka tak pernah mahu mendapatkan pandangan, idea, dan persetujuan daripada kami yang mungkin separuh daripada usia mereka.

Maka akhirnya, bila merancang sesuatu, akan ada-ada sahaja kekurangan pada program itu. Terutamanya penglibatan pemuda. Kesannya, ruang atau jarak antara dua kelompok ini makin hari makin membengkak dan makin jauh.

Ini sama sekali berbeza dengan sunnah Rasulullah S.A.W kerana Rasulullah sangat menghargai tenaga, idea, dan potensi orang muda. Terlalu banyak peristiwa yang kita boleh kutip menjadikan pengajaran. Satu darinya ialah bagaimana Rasulullah dengan tekad melantik seorang pemuda, Usamah Bin Zaid R.Ahuma untuk menjadi ketua delegasi peperangan sedang bersama-sama dengan pemuda itu ialah lelaki-lelaki yang lebih berusia dan berpengalaman.

Sungguh saya tak faham kenapa pakcik-pakcik ini perlu bersikap terlalu keras kepada pemuda. Seorang sahabat saya pernah berkongsi pendapatnya, "Aku rasa pakcik-pakcik ini sebenarnya tak nak kita jadi macam diorang masa diorang muda-muda dulu. Diorang masa muda dulu kadang-kadang lagi dahsyat dan jahat daripada kita jadi bila mereka dah tua, mereka tersedar, insaf dan bertaubat. Jadi mereka tak mahu kita buat apa yang mereka pernah buat. Mereka tak nak kita tersilap langkah macam mereka dahulu".

Ada bernasnya. Dah tua baru nak insaf, itu juga bagus.

Tapi mengapa perlu pendekatan sekeras itu? Pemuda ialah aset negara. Bahkan pemuda juga ialah aset agama. Jika baik pemudanya, maka baik jugalah agama dalam masyarakat itu. Buktinya, setiap tokoh pemimpin masyarakat yang berjiwa islam, tiap-tiap mereka mempunyai guru (murabbi). Dan guru mereka kebanyakannya ialah orang-orang tua yang boleh menyantuni mereka dengan penuh hikmah, dengan mengambil pengalaman mereka sebagai orang yang 'lebih banyak makan garam' sebagai panduan dalam mendekati aset agama ini.

Jadi saya berharap agar kita yang baik-baik ini, yang datang ke masjid, yang bersolat berjemaah, solat sunat, dengan kuliah dan ceramah, menutup aurat, dan sebagainya ini untuk tampil ke tengah-tengah masyarakat dengan imej yang lebih mesra dan mudah didekati.

Jangan terlalu taksub mahu membetulkan orang kerana setiap orang mesti akan ada kesalahannya. Hatta seorang ulama yang tak pernah memandang perempuan pun mungkin ada kesalahan mereka, seperti kasut lupa nak disusun, baju lupa nak diseterika, janggut lupa nak dirapikan, dan sebagainya. Kerana orang agama juga manusia. Boleh terjebak dengan lupa dan salah.

Maka begitulah dengan anak-anak muda kita. Mereka lagilah berpotensi untuk bersalah dan berdosa. Jangan hanya kerana perkara kecil seperti pakai seluar jeans untuk bersolat, tak pakai kopiah untuk bersolat, menunggang motosikal tanpa lesen untuk datang masjid, selipar berselerak tak disusun di rak, berwuduk sampai basah-basah tempat wuduk, dan sebagainya menjadi punca kita menghamburkan kemarahan.

Mungkin pada kita, kemarahan kita ada asasnya. Tapi pada mereka, lain ceritanya.

Jika masjid pun marah, maka mereka ada seribu macam lagi aktiviti yang mereka boleh buat di luar masjid untuk mengembirakan mereka.

Pakcik, kalian sebenarnya telah jauhkan kami dari syurga.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails