Lembiknya aku

Selepas berbulan-bulan, alhamdulillah aku kembali menulis.

Nak kata aku terlampau sibuk, aku rasa itu cuma alasan yang aku cipta sendiri. Mana ada aku sibuk mana. Sempat je nak main game. Sempat je nak tengok YouTube. Dan paling obvious, sempat je nak buat benda yang tak berfaedah.

Busy apa macam tu.

Orang yang sibuk, ialah orang yang sibuk mempersiapkan diri untuk menghadapi kematian. Macam yang Nabi pernah kata, orang yang paling bijak ialah orang ingat mati dan bersedia untuknya.

Kita memang akan ingat mati. Lagi-lagi bila berada di luar rumah. Mana nak mula memandu, kita baca doa. Bila nak naik kapal terbang, nak makan, dan sebagainya. Tapi kita lupa, mati itu boleh datang dari atas tilam kita, atas katil kita.

Saidina Khalid al-Walid sendiri walaupun banyak kali menyertai dan mengetuai legasi perang, dan sentiasa meminta untuk mati di medan pertempuran, akhirnya Allah tarik nyawa beliau di atas katil. Nak katanya, orang yang pergi berperang pun tak mati, tapi orang yang berehat pula mati.

Takut pula kalau mati dalam keadaan mengejut.

Perkataan 'mengejut' itu sebenarnya alasan kita. Kita saja yang kata terkejut, tapi awal-awal lagi Allah sebut, "Setiap yang bernyawa akan merasai mati". Maknanya sejak mula lagi kita dah diingatkan yang kita akan mati. Bila-bila masa, dimana-mana saja.

Yang sakit akan mati, yang tak sakit pun akan mati. Di Gaza ada mati, di negara haram Israel pun ada yang mati. Di Malaysia pun ada yang mati.

Mati sama-sama pun, alam barzakh tetap lain-lain. Even kalau mati tanam berkongsi liang lahad sekalipun nanti kalau hidup dalam alam kubur, malaikat akan tanya sorang-sorang. Time tu yang akan jadi peneman cumalah amal soleh yang kita buat.

Yang kita semua dah hafal dan maklum, 3 amalan yang berterusan. Sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan doa daripada anak soleh. Kata professor Muhaya, pencen kubur. Dah masuk kubur tapi amal masih berterusan.

Kita hidup ni kalau nak ukur sibuk dengan meter, kita akan berikan 9/10 markah bagi sibuk. Banyak sangat benda yang seronok atas bumi ni. Kalau tak hiburan pun, kita akan habiskan banyak masa untuk rehat. Sampailah bila dah terlalu lama, kita sedar bahwa kita dah bazirkan terlalu banyak masa lampau kita untuk sesuatu yang tak ada kesan baiknya kepada kita di hari ini.

Menyesal masa tu tak ada guna. Menangislah pun, orang cuma mampu nak kasihan. Nak tolong tak mampu, sebab nanti bila mati, semua kita akan menghadapinya sendirian. Sayang-sayang isteri pun, dia tak akan tidur di kubur kita nanti.

Apatah lagi kalau setakat kekasih. Belum jadi isteri lagi bolehlah nak sayang sepenuh hati, tapi tak sedar dosa maksiat tu akan jadi penyesalan nanti.

Ni pun Ramadhan dah berlalu. Baru beberapa hari tapi ada rasa kesal, rindu dan sayu dah bertempek. Bukan apa, takut tak sempat jumpa Ramadhan tahun depan. Dan kalau jumpa pun, takut nanti tahun depan kita pun mungkin tak semangat macam tahun ni.

Hidup ni banyak sangat fitnah. Fitnah as ujian. Kalau masa student, ujian dia lain. Masa kerja, ujian dia lain. Masa miskin, ujian dia lain. Masa kaya, lain. Masa single, lain. Dah kawin pun lain. Sekejap pass, most of the time akan goyang.

Harini kita boleh solat subuh berjemaah, esok belum tentu. Bila tak mampu, mulalah buat alasan sendiri untuk menutup rasa bersalah kepada diri. Rasa bersalah itu sebenarnya anak kunci kepada perubahan. Orang yang nak berubah jadi lebih baik mesti terlebih dahulu rasa kesal.

Sebab tu orang yang ketawa riang, berjoget menyanyi tu semua hidup dia nampak seronok je.

Sekarang inipun aku perlu banyak muhasabah diri sendiri. Aku rasa teruk dan bersalah dengan diri sendiri. Banyak sangat masa muda yang aku dah bazirkan kepada benda yang tak ada manfaat kepada diri aku. Aku doa, mohon supaya masa yang ada ni bolehlah aku gunakan untuk dekatkan diri kepada Allah.

Manalah tahu, satu hari nanti Allah buka jalan kepada aku untuk berbai'ah dengan Imam Mahdi dan ikut sama berjihad. Tapi takut pula kalau tak ready, takut time tu free-free je kena tipu dengan dajjal.

Setakat para sahabat itu pun Nabi suruh diorang berdoa mohon perlindungan daripada fitnah dajjal. Inikan pula kita.

Adoi. Lembiknya aku.
 
Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

You can utilize that hack tool EVERY TIME YOU NEED and modify your GEMS, ZEL and KARMA value countless times!



Feel free to visit my web blog: brave frontier hack cydia

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443