November 13, 2010

Alasan Seorang Penderhaka: Angkara Syaitan

Mengapa kita susah sangat mahu beramal dengan islam?

Mengapa kita susah mahu menjauhi larangan-Nya?

Mengapa kita susah melaksanakan suruhan-Nya?

Kenapa susah sangat?

Maka kita akan mula membuat alasan.

'Bukan tak mahu, tapi godaan syaitan sangat kuat'

'Bukan tak mahu, tapi ajakan nafsu sangat kuat'

'Bukan tak mahu, tapi tak tahu'

Terlalu banyak alasan hingga kering dakwat jika kita mahu menyenaraikan kesemuanya. Saya sendiri mempunyai pendapat saya- iaitu 'kesusahan' itu bukannya datang dari syaitan atau nafsu, sebaliknya kerana kita menutup pintu hati kita daripada menerima cahaya hidayah Allah.

Sungguh, syaitan itu lemah.
Dalam surah An-Nisa' ayat 67, Allah telah berfirman; 'Orang-orang yang beriman berperang pada jalan Allah dan orang-orang yang kafir pula berperang pada jalan Taghut (Syaitan). Oleh sebab itu, perangilah kamu akan pengikut-pengikut Syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya Syaitan itu adalah lemah'.

Saya tak rasa alasan "godaan syaitan sangat hebat" itu alasan yang tepat. Ini adalah kerana Allah telah awal-awal mengatakan bahawa tipu daya syaitan tu sangat lemah.

Allah sangat baik. Jika kita buka lembaran-lembaran al-Quran (surah al-Hijr), pasti kita akan menemui kisah iblis bersumpah untuk menyesatkan manusia. Iblis telah memohon kepada Allah supaya hidup kekal, agar dia dan kuncu-kuncunya mampu merecruit seramai mungkin manusia ke dalam neraka.

Lalu, Allah grant request mereka. Ini adalah kerana Allah tahu bahawa mereka (syaitan) mempunyai tipu daya yang tersangat lemah. Tambahan pula, Allah menurunkan al-Quran kepada kita. Al-Quran yang terlalu sempurna.

Dalam ayat ke 2 surah ke-2, Allah mengiktiraf al-Quran ini sebagai 'tidak ada keraguan'. Dan dalam melihat kehebatan al-Quran, kita melihat Allah menggunakan perkataan 'kitab'. Mengapa perkataan 'kitab' dan bukannya al-Quran?

Ini adalah kerana Allah mahu menegaskan bahawa setiap kitab itu ada kemungkinan untuk ia silap, samada kesilapan tulisan atau teknikal, tapi al-Quran sama sekali tidak punya keraguan dan silap.

Ha, disitu juga Allah menunjukkan kepada kita jalan utama syaitan menyucuk, iaitu jalan 'keraguan' bertepatan dengan fungsi al-Quran iaitu menyelesaikan keraguan manusia.

Manusia ragu-ragu tentang banyak perkara. Antaranya ialah ;
  1. Tujuan hidup
  2. Destinasi selepas mati
  3. Asal kewujudan
  4. Penciptaan alam semesta
  5. Penyelesaian terhadap gejala sosial
  6. dan lain-lain
Al-Quran itu tiada keraguan, maka orang yang membaca dan beramal dengannya akan dipaggil sebagai 'orang yang beriman'. Sebaliknya, orang yang tidak beramal dengan keseluruhan isi kandungan al-Quran, maka mereka inilah orang yang ragu-ragu. Nah! Disana ada syaitan!

Syaitan hanya akan hanya dapat menipu jiwa yang ragu-ragu. Dalam erti kata yang lain, jika kita tidak berpegang dengan sepenuh isi al-Quran, maka kita akan dapati bahawa tipu daya syaitan itu sangat kuat, sedangkan ia sebenarnya sangat lemah dan hanya orang-orang yang lemah dan bodoh sahaja akan tertipu dengannya.

Saya rasa masih ramai yang blur-blur. Maka izinkan saya ambil satu contoh ringkas.

Dalam isu menutup aurat. Dalam islam, aurat wanita ialah semua kecuali muka dan pergelangan tangan. Bagi lelaki, atas pusat hingga lutut. Dan jika mahu bersolat, wajib tutup aurat. Tapi, jika kita dalam kapal terbang contohnya, adakah wajib kita bersolat jika masuk waktu?

Sudah tentu wajib. Bagaimana? Solat dengan sedaya mungkin. Tiada ruang kosong la! Boleh tak solat atas tempat duduk?

Boleh. Bagaimana? Takbir macam biasa. tapi buat pergerakan cukup dengan isyarat, seperti tundukkan kepala bagi sujud lebih ke bawah daripada tunduk untuk ruku'. Lalu, timbul keraguan.

'Bagaimana saya mahu solat sedangkan saya tidak ada telekung (wanita) , tidak ada kain sarung (lelaki) ?'

Disitu timbul keraguan. Lalu syaitan akan cucuk- "Jadi sekarang bagaimana? Masih mahu bersolat sedangkan pakainmu tak menutup aurat? Lebih baik tak bersolat" Itu syaitan bisikkan. Maka kita mengiyakan. Terus, kita tak solat.

Kalau betul kita ikut islam, kita akan faham bahawa menutup aurat bukan hanya dalam solat tapi juga diluar solat. Maka, tidak timbul lagi masalah tiada telekung atau tiada kain sarung kerana hakikat yang berlaku, lelaki suka pakai seluar pendek dan wanita suka berbaju lengan pendek.

Nampak? Kerana tidak beriman dengan sepenuh isi al-Quran dan hadis, maka timbul ragu-ragu dan tersesat.

Satu lagi kisah. Kisah manusia yang mula-mula sekali ditipu. Kisah Iblis menipu Adam a.s dan Hawa. Allah berfirman dalam ayat 35: "Dan kami berfirman: "Wahai Adam! Tinggalah engkau dan isterimu dalam syurga, dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya dari apa sahaja yang kamu sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini; (jika kamu menghampirinya) maka akan jadilah kamu dari golongan orang-orang yang zalim".

Allah guna perkataan وَلاَ تَقْرَبَا lagi yang bermaksud 'dan janganlah kamu menghampiri'.

Kita lihat dalam ayat seterusnya iaitu ayat 36, Iblis berjaya menyebabkan mereka memakan buah itu. 

Eh, bukankah tipudaya syaitan itu lemah? 

Maka kita telah lihat lagi satu punca kenapa kita mendapati syaitan itu kuat adalah kerana kita 'suka bermain-main dalam kawasan yang syubhah'.

Dalam hadis arbain pun ada kata, jika kita menjauhi kawasan syubhah ertinya kita telah menyucikan diri. Ini adalah kerana dengan kita mendekati, saya ulang, sekadar mendekati perkara yang haram, maka risiko untuk kita tergelincir adalah sangat tinggi. Maknanya, kita perlu berhati-hati!

Pesan Ustaz
Seorang ustaz (kalau tak silap silap Ust Zaharuddin) pernah berpesan...
"Kalau kamu tak mahu pakai tudung, maka diam saja. Jangan mempertikaikan, kononnya ada orang yang bertudung lebih jahat daripada yang tidak kerana perbuatan ini berkemungkinan akan menyebabkan rosaknya akidah (lebih kurang begitulah kata-kata ustaz itu)"
Ini adalah kerana apa yang ada dalam al-Quran tiada keraguan sedikitpun. Mempersoal, mempertikaikan ia, akan membawa kepada ragu-ragu. Dan ragu-ragu ini boleh membawa kepada kekufuran.

Pesan saya
Apa saja yang disebut dalam al-Quran, maka yakin dan berimanlah dengannya. Jangan ikut syaitan, tapi ikutlah Quran dan Sunnah. Allah menegaskan dalam surah An-Nahl ayat 104- "Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah, Allah tidak akan memberi hidayah petunjuk kepada mereka, dan mereka pula beroleh azab yang tidak terperi sakitnya".

Kesimpulan
Masih terlalu awal untuk saya membuat kesimpulan kerana kita baru melihat satu alasan saja. Tapi sekarang, kita dah yakin dan tahu bahawa tipu daya syaitan sangat lemah, jika kita faham dan ikut terus apa yang Allah turunkan dalam al-Quran.

Termasuk juga dalam apa yang saya maksudkan ialah hadis-hadis dan sunnah-sunnah Rasulallah. Jangan hanya beriman dengan al-Quran dan anti kepada hadis. Sesat! Salah! Kita wajib yakini kedua-dua sumber ini. Jangan ragu-ragu, kerana di sana letaknya perangkap syaitan. Sekali kita ragu-ragu dengan salah satu daripada kedua-dua sumber hukum ini, maka kita sedang dalam bahaya.

InsyaAllah ada sambungan dalam tajuk yang sama- alasan seorang penderhaka. 

Nota: sesiapa yang mahu membaca tentang cara mengatasi syaitan, boleh baca disini (Link1) dan disini (Link 2)

Jika anda ada pertanyaan atau kekeliruan, silalah bertanya. Saya harap saya mampu menjawabnya. Saya lebih suka jika mampu bercakap berbanding menulis kerana dengan hanya menulis, tiada direct feedback. Boleh membawa kepada keliru. Tapi apakan daya... T_T

17 comments:

M a W a D D a H said...

syaitan akan berusaha untuk menyesatkan manusia dan cuba menyucuk2 hati kita...

kita kena ada semangat untuk melawan...

tapi kadang2...mampukah kita...

p/s: berjuang...berjuang..

aNiSa hANg tUaH said...

lawan syaitan~

AnWaRnAiM said...

yeah..tentang syaitan..

echah mashuri said...

dah mmg jnji dia nk menyesatkan ank cucu nabi adam...mntak dijauhkan..~~~~`

f_aRa_aINa989 said...

semoga saya dapat melawan hasutan syaitan...
aminnn~

OrenLimau said...

It's Devil's game.
You have the right and the strength to control the game. It's All yours. It's A must for you to choose the right pathway.
Choose. :)

cemomoi said...

moga Allah sentiasa memelihara kita daripada kesesatan

* MissYaniAbdullah * said...

Insyaallah jika kita berpegang pada ajaran dan taat pada suruhannya, syaitan akan takut utk mendekati kita.isnyaallah.semoga kita dilindungi olehNYa.amin

nice info :))

Insan Marhaen said...

sebabnya kita tak nampak neraka di depan mata..

aku insan lemah said...

insyaALLAH..smoga kita sntiasa terpelihara drpd tipu daya syaitan..

maCy said...

syaitan betul2 syaitan.. syaitan manusia lagi~


iqbal. entry kamu menarik, tapi macy rasa, perlu cuba pndekkan. mungkin boleh pndekkan bait ayt. kerana anak muda sukar didekati, makin bnda yg pnjg, mgkn mereka lbih mnjadi mls lagi~

sayang kalau entry mcm ni diorang xterbaca~

HASRUL NIZAM said...

perkongsian penuh manfaat :)

Pencacai Alim said...

kerena syaitan itu adlh musuh yg nyata bg org mcm kita ni

UglyPooh said...

yg menghasut syaitan, tp kita punye nafsu yg kita kena didik. jika nafsu tidak dididk itu yg cepat tehasut.

Rina (◕‿◕)✿ said...

wow! ayat yg digunakan smakin matang! hehe

iqbalsyarie said...

Rina-
Semakin matang atau semakin panjang? T_T

Rina (◕‿◕)✿ said...

x panjang. elok2 je..:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails