Is it really a matter if a woman can't pregnant?


'Is it really matter if a woman cant pregnant? Answer in according to islam and culture'

Pertama kali saya membaca soalan ini, saya jadi hairan. Perempuan tidak subur? Itu bukan bidang saya. Untuk mengaitkannya dengan pandangan agama, juga bukan bidang saya. Tapi InsyaAllah saya cuba dan semoga sahabat yang bertanya itu puas hati dengan jawapan saya.

Sememangnya, hinakah wanita yang tidak mengandung?
Izinkan saya menjawab dari sudut agama terlebih dahulu. Ada sebuah hadis,"Nikahilah wanita-wanita yang al-wadud dan al-walud. Sesungguhnya aku berbangga dengan para Nabi dengan jumlah umatku yang ramai"-riwayat Ahmad. Al-wadud yang dimaksudkan oleh Baginda ialah penyayang kepada suaminya, manakala al-walud pula bermaksud subur.

Dalam sebuah hadis yang lain juga sebagaimana yang diceritakan oleh Ma'qil bin Yasar,' Ada seorang lelaki datang kepada Rasulallah lalu dia berkata,"Sesungguhnya aku mendapati seorang wanita yang memiliki kehormatan, kedudukan dan harta. Hanya saja dia tidak dapat melahirkan anak (mandul), apakah boleh aku menikahinya? Maka Rasulallah melarangnya. Lelaki itu lalu datang kepada Rasulallah buat kali yang kedua dan bertanya soalan yang sama, dan Baginda juga mengulang jawapan yang sama. Dia mendatagi Rasulallah buat kali yang ketiga, bertanya soalan yang sama dan masih dijawab oleh Baginda dengan jawapan yang sama. Lalu Baginda bersabda, "Nikahilah wanita-wanita yang al-wadud dan al-walud. Sesungguhnya aku berbangga dengan para Nabi dengan jumlah umatku yang ramai"-riwayat Abu Daud.

Faham Betul-betul
Jangan salah faham.Hadis ini bukan bermaksud bahawa tidak boleh berkahwin dengan wanita yang mandul. Hadis ini juga bukan suatu penghinaan kepada wanita yang tidak subur. Bukan! Sebaliknya hadis ini cuma mengajar kita tentang keutamaan memilih pasangan hidup. Tiada suatu dalil pun menceritakan bahawa wanita yang tidak melahirkan anak itu hina, kerana hina atau mulia seseorang hanyalah dengan tahap taqwanya sahaja.

Bahkan, jika kita membuka Al-Quran, kita akan mendapati bahawa isteri-isteri para Nabi terdahulu juga ada yang mengandung di usia senja. Antara mereka ialah isteri Nabi Ibrahim a.s yang melahirkan Nabi Ishak a.s. Reaksi isteri Nabi Ibrahim a.s itu dirakamkan dalam ayat 72 surah Hud-
Isterinya berkata: "Sungguh ajaib keadaanku! Adakah aku akan melahirkan anak padahal aku sudah tua dan suamiku ini juga sudah tua? Sesungguhnya kejadian ini suatu perkara yang menghairankan".
Perkara yang sama juga berlaku kepada Nabi Zakaria a.s .Peristiwa ini dirakamkan dalam ayat 40 surah Ali-Imran- Nabi Zakaria berkata:" Wahai Tuhanku! Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak, padahal sebenarnya aku telah tua dan isteriku pula mandul?", Allah berfirman: "Demikianlah keadaannya, Allah melakukan apa yang dikehendakiNya".

Soalan saya, betulkah wanita yang tidak subur itu hina?

Tidak sama sekali!

Cuba kita melihat dengan kaca mata seorang hamba, apa tujuan Allah jadikan wanita itu tidak subur? Salah satu puncanya ialah supaya nanti akan ada pasangan suami isteri yang sedia mengambil anak-anak yatim sebagai anak angkat yang nasib mereka semakin hari semakin terasing, tersisih dan terbiar.

Manjaga anak yatim itu besar pahala dan ganjarannya, kerana itulah Rasulallah menyatakan bahawa orang yang menjaga anak yatim adalah sangat hampir dengan Baginda di akhirat kelak, seumpama dua jari yang dirapatkan.

jadi,rasanya sangat jelas bahawa dalam islam, martabat wanita itu tetap mulia asal saja dia beriman serta taat kepada Allah dan suami.Seperkara lagi, saya mahu berkongsi persoalan yang dicetus oleh Ustaz Hasrizal Jamil-  
Benar, Rasulallah berbangga dengan umatnya yang ramai, tapi dapatkah kita memberi jaminan bahawa anak cucu kita kelak ialah sebahagian daripada umatnya? atau mungkin saja mereka perosak agama ini?
Jawapannya berbalik kepada kita, adakah kita rasa kita mampu menjadi ibubapa yang baik atau tidak? Jika mampu mendidik dengan acuan islam, maka silakan beranak ramai kerana itu akan menguntungkan islam. Tapi jika tidak yakin mampu mendidik dengan acuan islam kerana faktor persekitaran contohnya, maka memandailah beranak sikit.

Jangan tidak tahu, dalam islam juga ada ilmu perancangan keluarga! Bagaimana? saya kongsikan sahaja. Antaranya ialah dengan kaedah 'azal' iaitu suami 'menyiram pokok di luar pasu'.Faham? Ini juga suatu ilmu agama tapi khusus yang sudah berumah tangga. Dalilnya ialah- 'Jabir bin ‘Abd Allah radiallahu ‘anhu: Adalah kami mempraktikkan ‘azal semasa zaman Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam. Perkara ini sampai ke pengetahuan Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam dan beliau tidak melarang kami.' Selain itu, menyusukan anak genap 2 tahun juga satu cara untuk mnejarakkan anak (perancangan keluarga).
Yang belum berkahwin, cukuplah sekadar tahu.

Dari sudut budaya
Satu soalan, masyarakat manakah yang anaknya ramai? Jawapannya ialah masyarakat india di negara India. Ada satu peribahasa yang saya tidak tahu asalnya (mungkin dari india), "Wanita yang paling malu ialah wanita India". Realitinya, masyarakat mereka memang beranak ramai.

Bagaimana ya, pemalu tapi anak sampai 9-10 orang. Mungkin malu kerana beranak sedikit?

Kalau orang melayu, 3 orang anak itu biasa tapi bagi mereka, 3 orang itu luar biasa. Saya sendiri tidak mampu berbicara panjang dalam sudut budaya kerana saya tidak arif dalam hal ini.Cuma yang saya dapat simpulkan ialah tiada masalah dalam masyarakat melayu. Jika orang dahulu beranak ramai-ramai, tapi orang sekarang selesa beranak sedikit-sedikit. Tiada masalah tentang itu.

Cuma bagi saya, wajar sekiranya orang melayu dan islam punya ramai anak, lebih-lebih lagi pasangan suami isteri yang soleh kerana daripada mereka ini, akan lahir keturunan soleh juga.Sebaliknya bagi pasangan yang fasik(siapa mahu mengaku), memadailah mempunyai anak sedikit, seorang atau dua kerana anak itu seumpama magnet.Ia boleh menarik kita ke syurga, atau ke neraka.

Persoalan, bukankah ini menunjukkan hikmah lelaki kahwin 4 ?Jika seorang mandul, 3 orang lagi subur, boleh teruskan zuriat, kan? sila komen ya :)
Previous
Next Post »
21 Komentar