Tuhan... Mengapa aku?



Disaat aku melihat ramainya manusia yang rakus mengejar dunia,
Mengapa Kau pilih aku untuk sibuk mencari redhaMu?

Disaat aku melihat ramainya pemuda yang hilang jatidirinya,
Mengapa Kau pilih aku untuk menjadi insan yang membinanya?

Disaat aku memandang ributnya gelagat manusia berhibur,
Mengapa Kau pilih aku untuk diam ingat padaMu?

Dikala aku merasa kepingin untuk merasai nikmat dicinta dan mencinta,
Mengapa Kau pilih aku untuk mencari cintaMu?

Disaat diriku ini terlalu banyak dosa,
Mengapa aku yang kau pilih untuk segera bertaubat?

Disaat ramainya manusia merobohkan agama,
Mengapa aku juga yang Kau pilih sebagai kalangan yang membinanya?

Mengapa aku?

Aku banyak dosa...
Aku banyak maksiat...
Aku banyak ingkar...

Aku bukan orang yang layak!

Tapi mengapa aku dipilih?

Mengapa aku dilahirkan sebagai muslim?
Seingatku... aku tak pernah pun meminta...

Mengapa aku dipilih untuk berdakwah?
Ah... aku bukannya alim. aku bukannya baik. 
Aku banyak riak. Aku banyak sombong. Aku banyak ujub!

Tapi Tuhan... mengapa masih aku yang Kau pilih?

Aku mahu, bahkan terlalu mahu jika diriku diazab di dunia ini. Segalanya kerana aku takut. Ya! Aku terlalu takut. Aku takut diazab di akhirat! Diriku tak layak untuk mencium bau syurga!

Tapi Tuhan... aku tak kuat!

Aku lemah...

Dikala ujian dariMu datang...
Aku gagal. Bukan sekali, berkali-kali.

Aku malu Allah...

Aku segan. Aku malu dengan seluruh alam ini.

Disaat diriku dipandang mulia, rupanya di sebaliknya aku hina disisiMu...

Aku tak kuat bahkan terlalu ampuh hatiku...

Tuhan, jawablah... mengapa aku?
Mengapa aku yang Kau pilih?

Tuhan..

aku tak pandai bermadah... juga tidak bijak menyusun kata...

Tapi ketahuilah...
Aku merayu...

Izinkan aku menumpang hidup sekali cuma...
Agar diriku, bisa mencintaiMu.

Terima kasih Tuhan...
kerana memilih aku...

Terima kasih Ya Rabbi.

Dan kini... Hanya diriMu matlamatku.

Sekarang dan selamanya...

Previous
Next Post »
14 Komentar
avatar

1 day Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) noticed a Bedouin leaving his camel without tying it. He asked the Bedouin, "Why don't you tie down your camel?" The Bedouin answered, "I put my trust in Allah." D Prophet then said, "Tie your camel 1st, den put your trust in Allah"

He make me ask myself- have I tied my camel today? Have I put in my efforts before saying I cant do something and say it is Allah's will that I cant do it?

Wat about u my fren?

Have u tied ur camel with the strongest rope possible before saying u leave it to Him, our Lord?

think about it iqbal... n wishing u all d best for exam,,(wan sen it directly to u, but don know how)

hope u inspired as i did from dis story.. may ALlah endowed u with wisdom n join with righteous.. ameen~~~

Balas
avatar

semoga kita terus thabat di jalan-Nya~~
amiiin, Insya-Allah:)

"ujian adalah untuk menguji kekuatan dan keimanan".

Balas
avatar

thanks...hampir menitis air mata..

truskan berjuang..sesungguhnya Allah bersama2 dgn org yg memperjuangkan agamaNya..

Balas
avatar

salam iqbal..
rase bertuah sangat2 coz terpilih as muslim...
bersyukur sgt.. namun aku kadang2 gagal memanfaatkan nikmat yg aku dapat~

Balas
avatar

kamu hambaNya yg cukup bertuah

Balas
avatar

kadang2 islam hanya pada keturunan..bila ada sorang mualaf bercerita pasal agama islam disindir kononya ilmu tak cukup padahal diluar sana org kafir jauh lebih hebat ilmunya berkenaan dgn alquran berbanding dgn org islam sndiri krn mereka ini mengkaji.Tapi kebanyakkan org islam sndiri yg ego.Sedih kenangkan hal spt ini

Balas
avatar

Tersentuh.

lagi - lagi bila ayat ini :

"Dikala aku merasa kepingin untuk merasai nikmat dicinta dan mencinta,
Mengapa Kau pilih aku untuk mencari cintaMu?"

Subhanallah. MAHA SUCI ALLAH.

Balas
avatar

masha Allah. such a beautiful words you have there, friend.

boleh copy? nak letak kat blog. i'll link to your blog, of course. :)


ps: buat sendiri ke sajak tu? berbakat! ^^

Balas
avatar

liked.

suke sgt.

sbjik2 kena kat sy.

thanks for writing.

share yer.

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443