January 17, 2012

Iqbal, Bagaimana nak ikhlas?

"Iqbal, saya rasa susah sangat nak ikhlas. Tiap kali bayangan riak menerpa, saya akan beristigfar. Hmm... susahlah macam ni", keluhnya perlahan.

Ah, kasihannya!

Pertama sekali, saya nak menyatakan persetujuan saya akan kata-kata sahabat yang mengeluh tadi. Bersetuju bukan bermaksud saya  menyokong dia mengeluh, sebaliknya saya juga merasakan yang jika kita mahu ikhlas, ia adalah suatu yang susah. Bahkan sangat-sangat susah!

Tapi tak sukar untuk kita tahu kenapa ikhlas itu benda yang Allah jadikan sukar untuk kita raih.

Kita belek al-Quran, lalu pada ayat 39 dan 40, surah al-Hijr, kita akan bertemu dengan jawapannya.

Kata syaitan, "Sungguh aku akan sesatkan manusia semuanya, kecuali orang yang ikhlas."

Nampak kan?

Ikhlas bukan sahaja sukar kerana ia sumber kekuatan insan, tetapi ia juga sebenarnya ialah perisai ulung yang akan memisahkan kita dengan karat-karat dunia.

Kebetulan, saya pernah mendengar kuliah Ustaz Pahrol di radio IKIM. Kata beliau, sifat ikhlas itu ialah ibu ataupun kepala kepada sifat-sifat mulia yang lain. Orang yang memiliki keikhlasan, insya-Allah akan memiliki sifat baik yang lainnya.

Lalu, bagaimana mahu ikhlas?
Saya belum menjawabnya.

Begini. Setakat yang saya tahu, secara teori dan praktikalnya, ikhlas ini ialah umpama susu.

Bagaimana?

Rujuk surah An-Nahl ayat 66. Kata Allah, "...susu yang berasal di antara kotoran dan darah."

Maksudnya, orang yang memiliki ikhlas, sifatnya ialah tetap (constant) walau apapun yang berlaku disekelilingnya, atau walau apapun persekitarannya.

Umpama susu. Daripada lembu, ia mengeluarkan najis. Daripada lembu, ia mengeluarkan darah. Dan daripada lembu yang sama, ia mengeluarkan susu. Najis dan darah ialah kotor, tapi susu, murni.

Begitulah. Orang yang ikhlas, walau bagaimanapun persekitarannya, tak kiralah orang tengok atau orang tak tengok... sifatnya sama. Amalnya sama. Rajinnya sama. Kesungguhannya sama.

Tak adalah kalau depan orang, dia solat sunat lebih.
Atau tak adalah di belakang orang, dia tak solat sunat pula.

Kekal. Depan orang dia buat, di belakang orang pun tetap amal itu berjalan. Tak tambah, tak kurang. Inilah yang kita mahu tanamkan dalam roh sendiri.

Sebenarnya ada beberapa cara meraih ikhlas yang saya tahu;

1- Berbuat sesuatu dengan istiqomah. Memang pada fasa permulaan, kita akan rasa diri kita hebat, rasa lebih bagus dan rasa lebih baik daripada orang lain. Iyalah. Orang lain solat kat depan laptop, kita pula solat dibelakang imam. Kitalah hebat. Tapi masa itulah syaitan akan membisik, "Kau tu hebat! Ada kelasss!"

Atau, bertudung. Kerana kita bertudung, kita jeling orang sebelah, seorang wanita yang berambut perang. "Teruknya dia ni. Bilalah nak bertudung macam aku. Nampak baik sikit"

Jadi, masa itu kita kena banyak-banyak istighfar.

Ada orang, sebab dia rasa diri dia telah riak, dia pun berbisik kepada diri sendiri, "Lebih baik aku tak payah beramal. Kalau amal pun, riak saja. Bukannya dapat pahala."

Lalu, dia bertindak tekad. Meninggalkan amal.

Orang macam ni wajar kita pegang kepala dia, pulas sahaja. Sebab tanpa dia sedar, rupanya masa itu dia telah riak dengan riak yang dua atau tiga kali kuasa gandaan berbanding sebelumnya!

Riak campur bodoh.

Ubat kepada riak ialah ikhlas. Dan mahu dapatkan ikhlas, kita perlu dapatkan istiqomah.

Kalau sudah istiqomah, kita dengan sendirinya tak akan terfikir langsung akan apa pandangan orang. Sebaliknya, kita akan ingat apa pandangan Allah.

2- Tambahkan ilmu.

Tips ini hadir selepas saya membaca majalah i keluaran oktober 2011. Tajuk artikel itu, 'Hamzah bin Abdul Mutalib'. Apa kaitannya dengan ikhlas?

Macam Saidina Hamzah r.a, beliau mula-mula masuk islam bukannya kerana ikhlas. Beliau masuk islam kerana faktor kekeluargaan. Beliau bengang dengan tindakan Abu Jahal mencaci maki anak saudaranya, Muhammad Rasulullah (mari kita berselawat pada junjungan besar ar-Rasul) tapi akhirnya, dia benar-benar menyerah diri dalam agama ini.

Maknanya.... orang yang nak ikhlas, benda pertama dia perlu buat ialah 'buat amal itu!' Mungkin masa itu kita belum ikhlas sepenuhnya tapi pasti lama kelamaan, kita akan mampu ikhlas.

3- Betulkan niat.

Niat ialah mainan hati. Sebab itu kita perlu selalu berkomunikasi dengan nurani sendiri. Semadikan dalam-dalam, 'kerana Allah', di tiga situasi- sebelum beramal, semasa beramal, dan sesudah beramal.

Dan di setiap sela masa itu, kita perlu memperbanyakkan istighfar atas segala lintasan hati yang buruk-buruk, jika ia tercetus. Padamkan bara-bara riak dan ujub dengan sejuknya istighfar. Jangan sesekali biarkan diri anda terbuai-buai dengan mainan perasaan.

Akhir kata, saya sendiri tak pasti saya ikhlas atau tidak menulis saat ini. kerana ikhlas ialah kerja kita dan Allah. Hanya kita dan Allah yang tahu. Sebab itulah kita sebagai orang asing dalam roh seseorang itu tidak boleh sewenang-wenangnya berlagak konon-kononnya kita tahu apa yang sedang bermain dalam hati seseorang. Kita serahkan niat mereka kepada Allah.

Tapi yakinlah, 'siapa yang berhijrah dengan niat mahu mengahwini wanita yang dia sukai, maka hijrahnya ialah untuk wanita yang dia ingin nikahi itu.'

We are what we intend for.
     

10 comments:

Bella said...

As'salamualaikum , izinkan saya share artikel ini . Trma kasih .

hazwani said...

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah. Saya rasa artikel nih memang ditunggu2 utk org seperti saya. InshAllah akan cuba ikuti saranan saudara.

Jazzakumullah khayr!

Cikgu Ma said...

assalmualaikum..syukran singgah di blog saya..errmm, susah nak kata kita ni ikhlas...ikhlas tak nampak...kena berlapang-lapang dada buat sesuatu...kdg2 rasa dh ikhlas...tp secalit dipuji mula rasa riak..

http://qurratulain-pagaremas.blogspot.com/2012/01/jangan-pandang-jerr-take-action.html

Ibu Hidayahamin said...

:)

junaidi ahmad said...

Alhamdulillah. perkongsian yang menarik. =)

hamiz said...

ikhlas itu mulanya daripada istiqomah. istiqomah mulanya pada amal yang kecil-kecil dahulu, kemudian lakukan secara berterusan.
insyaAllah. dan hanya akan dapat kekuatan itu dengan sabar dan solat. mudah-mudahan Allah tetapkan hati pada jalan kebaikan.
istiqomah ; kompem2 bnda baik ,kan. kalo istiqomah tengok movie, kne pkir balik tu. terima kasih, ada ibrah boleh ambil nie

hamiz said...

ikhlas itu mulanya daripada istiqomah. istiqomah mulanya pada amal yang kecil-kecil dahulu, kemudian lakukan secara berterusan.
insyaAllah. dan hanya akan dapat kekuatan itu dengan sabar dan solat. mudah-mudahan Allah tetapkan hati pada jalan kebaikan.
istiqomah ; kompem2 bnda baik ,kan. kalo istiqomah tengok movie, kne pkir balik tu. terima kasih, ada ibrah boleh ambil nie

jila said...

alhamdulilah . .thats great info .. mohon share ye . . :)

klcitizen cikgunormah said...

betullah iqbal, kan... ikhlas ini , bila kita istiqamah dengan amal tersebut

azimah said...

Salam, thanks for the info...memang sangat-sangat berguna sebab manusia ini selalu lupa dan perlukan medium perantar untuk mengingatkan antara satu sama lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails