Ini kalilah!


Akhir-akhir ini, saya lihat ada beberapa 'fatwa', pendapat, dan pandangan, yang 'canggung' dan 'aneh' disebar luaskan di Facebook.

PERTAMA:

"Haram undi Pakatan Rakyat sebab PAS dan PKR bersongkol dengan DAP"

Ada juga pendapat-pendapat daripada rakan-rakan kita daripada jemaah yang berbeza, mengatakan PAS ialah 'kuda' DAP. PAS diperkudakan oleh orang kafir harbi, kata mereka. Antara hujah mereka ialah DAP tak mahu dan tak bersetuju dengan pelaksanaan hukuman hudud dan PAS tunduk dengan DAP tentang penggunaan kalimah Allah di dalam bible.

Masya-Allah.

Kalaulah rakan-rakan kita ini keluar sedikit daripada blok-blok jemaah yang sempit, dan meninggalkan wala' yang melampau, nescaya rakan-rakan akan mampu menjawab persoalan ini;

DAP hanya bertanding 51 kerusi parlimen. Kalau ditakdirkan Allah mereka menang semua 51 kerusi, mereka tetap tak boleh nak pegang tapuk pemerintahan. Jadi macam mana mereka nak mengubah Malaysia jadi negara umat kristian (konon-kononnya)? Lagipun kalaulah mereka boleh 2/3 di parlimen pun, adakah raja-raja melayu kita boleh bersetuju nak mengkristiankan Malaysia?

Hakikatnya gereja terbesar dekat-dekat Bukit Jalil itu pun bukan DAP yang bina. DAP ada ke dana sebesar itu?

DAP tak setuju dengan hudud, sebab mereka tak islam. Lagipun yang tak setuju itu bukan semua. Ramai sahaja orang bukan islam yang tak kisah bahkan setuju jika hudud dilaksana. Orang yang takut dengan hukuman hanyalah orang yang bersalah. Kalau kita tak buat salah, kita nak takut apa?

Lagipun orang islam yang tak setuju, tak yakin dan tak berniat nak tegakkan hukum al-Quran, nah, itu yang kita perlu hairan.

Lagi satu. Pasal isu kalimah Allah. Yang menghalalkan bukan PR. Bukan PAS. Tetapi yang memberi izin ialah KDN sejak beberapa tahun lepas. Tapi kenapa tiba-tiba nama PAS disebut-sebut pula?

KEDUA:

"Haram mengundi untuk pilihanraya ini"

Hehehe.

Hizbur tahrir memang bertegas bahawa demokrasi itu haram. Saya tak mahu masuk campur. Atas dasar ilmu, memang mereka ada nas-nas yang mereka berpegang dengannya. Tetapi jika bukan dengan pilihanraya, ada cara lain tak (di Malaysia) ini?

Kaedah fiqh (Imam Syafie); Sesuatu yang wajib tidak sempurna melainkan dengannya, maka ia menjadi wajib.

Contoh;

Pakai baju yang terkena najis sedikit je (orang tak nampak dan tak bau. Kita je yang tahu). Hukum asal, tak wajib tukar pakaian tu. Tetapi bila nak dibawa ke dalam solat, maka kita perlukan pakaian yang bersih dan suci. Maka, pergi tukar pakaian itu pun berubah hukumnya menjadi wajib.

Macam pilihanraya. Kalau parti islam pegang Malaysia, maka banyaklah agenda islam yang kita boleh jalankan. Mungkin satu hari nanti kita pun akan tukar demokrasi dengan sistem syura. Tapi tiba-tiba nak buat sistem syura dalam keadaan rakyat duk ber-'gwiyomi' dan harlem shake... sah, kita memang tak pandang waqi' setempat.

KETIGA:

"Haram undi orang kafir"

Ada dalil-dalil daripada al-Quran yang mereka pegang, tapi ada juga nas-nas yang menidakkan haram. Saya tak mahu kongsi disini. Sebaliknya, cuba google 'hukum mengundi calon bukan islam'. Ada tak kurang daripada puluhan artikel yang membincangkan tentang ini. Tak perlu baca semua kerana ia benda yang sama, diulang-ulang.

Siapa yang kata haram undi orang kafir, tolong 'haram' kerana anda belajar. Jangan taklid buta. Jangan 'tak boleh sebab jemaah saya tak izin'. Jangan 'tak boleh sebab naqib saya kata tak boleh'.

Allah jadikan kita akal untuk kita berfikir. Gunakan sedikit akal itu untuk, 'saya nak faham agama Allah!'. Jangan taklid buta. Hasilnya, kita hanya menurut emosi.

Google! Jangan malas sangat. Bila dah ada ilmu, barulah buat keputusan.

KEEMPAT:

"Tak perlu mengundi kerana sama sahaja jika undi atau tidak mengundi".

Yang ini golongan ego. Mereka fikir orang lain tak boleh (tak mampu) buat kebaikan.

Begini. Kalaulah di kampung kita ada mesyuarat; Satu pihak mahu bina disko. Satu lagi mahu bina masjid. Lalu ketua kampung pun kata, "Kita undi. Mana yang lebih banyak undian, kita akan ikut keputusan itu".

Maka, apa jadi kalau kita tak mengundi?

Kalaulah 22 orang undi, "Kami nak disko". Dan 21 orang undi, "Kami tak mahu disko. Kami mahu masjid", lalu menanglah pihak yang nak disko tu, maka kita telah menangung dosa kerana 'memberi izin' supaya disko didirikan walaupun kita tak kata pun 'saya nak disko'.

Kalau ada dua pihak yang bertanding, satu pihak yang 55 tahun lebih memerintah, kadar rasuah tinggi, pecah amanah tinggi, hiburan tanpa sempadan, kelab malam dan pusat hiburan no-problem... lawan dengan satu pihak yang baru dekat 5 tahun memerintah tapi terbukti (atau sedikit sangat) rasuah, pecah amanah, kawal kemasukan 'objek' hiburan, menggalakkan majlis-majlis ilmu, menyeru rakyat untuk kejar akhirat, menyekat aktiviti hiburan daripada dijalankan sewenang-wenangnya, dan komited mahu islam ditegakkan (bukan tegak dengan air liur sahaja), maka jika kerana kita tak undi... pihak pertama menang, maka kita telah berdosa!

Tapi jika dua-dua pihak nak merosakkan anak bangsa, kita tak undi pun no-problem.

Juga kalau dua-dua pihak pun sama-sama nak majukan islam dan nak tarbiyyah rakyat, kita tak nak undi pun tak jadi masalah.

Jangan samakan pilihanraya Malaysia dengan pilihanraya India. Di India, mungkin dua-dua pihak tak letakkan agenda islam. Sesiapa menang pun, tetap islam tak mendapat layanan yang lebih baik. Jika kita rakyat India yang beragama islam, tak undi pun takde hal.

Sama juga kalau kita rakyat US pun, kalau dua-dua belah pihak memang tak letakkan islam sebagai agenda mereka, memang kita tak mengundi tak jadi masalah.

Tapi sayangnya, kita di Malaysia. 1 undi daripada kita, besar nilainya untuk anak-anak kita dan generasi rabbani yang kita idam-idamkan.

KELIMA:

"ISMA ni macam perisai kepada UMNO je"

Ini tuduhan dan pendapat yang berat, saudara!

Kalau kita mahu dengar dan kaji tentang mereka, maka kita akan sedar bahawa BERJASA bertanding dalam PRU 13 kali ini kerana mahu bawa suara muslim yang berwibawa di dalam parlimen.

Bila seorang muslim berwibawa ramai di dalam parlimen Malaysia, maka nak dapatkan 2/3 agar agenda yang menguntungkan umat islam dan rakyat Malaysia, mudah untuk dilaksana. Begitu juga lebih mudah nak dapat 2/3 untuk halang daripada agenda licik dan jahat daripada terjadi.

Contohnya;

Kalau satu hari nanti, ada cadangan supaya setiap remaja muslim yang nak masuk universiti wajib hafal juzuk 29 dan 30 al-Quran, kalau tak hafal kena masuk pusat tahfiz sampai hafal... maka sudah tentulah ahli parlimen ISMA (kalau ada) akan setuju.

Pihak tu mungkin tak setuju sebab mereka hanya nak anak-anak mereka pandai speaking english. Al-Quran kalau pandai, good. Kalau tak pandai, no problem. Itu merekalah. Kita takkan nak anak-anak kita jauh dengan al-Quran juga kut?

Lagipun bila ISMA perkenalkan moto, "Undilah calon muslim berwibawa", maka sudah tentulah orang yang rasuah, terlibat dalam skandal, yang tak didik anak-anak dengan acuan islam, ialah muslim yang tak berwibawa.

Saya yakin yang orang ISMA akan pilih PAS berbanding UMNO. Seorang muslim sejati tak akan berbohong, kan?

KEENAM:

Ini kalilah!

  
Previous
Next Post »
1 Komentar