#63 Gusi Sering Berdarah Petanda Penyakit Bahaya

Bismillah. Hari ini saya nak kongsikan tentang satu penyakit yang sering berlaku tapi sering juga diabaikan, iaitu 'scurvy'. Scurvy ialah satu penyakit yang disebabkan oleh salur darah manusia mudah pecah lalu mengabitkan pendarahan, terutamanya di kawasan gusi.
Ini berlaku kerana kekurangan kandungan vitamin C (ascorbic acid) dalam badan. Kekurangan vitamin C ialah suatu masalah yang serius. Antaranya badan akan lemah, lesu, kering, pucat, sistem imunisasi yang lemah, serang ditimpa penyakit, rambut gugur, kulit kering, lebam-lebam, dan paling kita risau, pendarahan (seperti scurvy yang saya baru sebut tadi).

Buat masa sekarang, RDA (recommended dietary allowance) atau cadangan pengambilan Vitamin C ialah sebanyak 60mg sehari. Itu bagi orang yang sihat. Bagi orang yang merokok pula, mereka perlu tambah lagi 35mg, menjadikan 95mg sehari kerana toksin daripada asap rokok itu sendiri berupaya membunuh nutrien yang sudah ada di dalam badan (kira-kira 50mg hingga lebih). Begitu juga ibu yang mengandung dan menyusukan anak.

Bagi ibu yang mengandung, kebanyak nutrien dalam badan mereka akan pergi kepada janin manakala bagi ibu menyusu pula, nutrien yang sama akan pergi kepada anak melalui susu ibu. Sebab itulah ibu mengandung dan menyusu sangat-sangat memerlukan makanan tambahan (suppliment).

Namun begitu, satu badan bernama American Society for Clinical Nutrition telah membuat kajian terbaru, dan mereka dapati amaun minimun sebanyak 60mg hingga 95mg tadi tidak mencukupi untuk menghalang penyakit scurvy dan pendarahan ini. Sebaliknya amaun minimum tadi harus ditambah kepada 120mg sehari.

Itu baru saya cerita pasal kepentingan Vitamin C. Ni belum lagi cerita tentang manfaat Vitamin C bagi kita. Antaranya ialah sistem imunisasi yang kuat, tona kulit yang sekata, mencerahkan kulit, membantu menghasilan kolagen dalam tubuh, membantu kesihatan gigi dan gusi, mencantikkan kulit dan rambut, dan banyak lagi.
Kerana itu saya cadangkan pengambilan Sustained Release Vitamin C Shaklee. Kerana setiap kapsul dihasilkan daripada ekstrak jagung jadi ia sesuai bagi orang semua orang termasuklah yang mempunyai perut yang sensitif.
Bukan itu juga, setiap kapsul Vitamin C Shaklee ini berupaya menghasilkan 500mg Vitamin C yang akan dilepaskan secara berperingkat-peringkat (sustained release) selama 5 jam. Ini bermakna proses penyerapan adalam tubuh akan lebih baik.

Ini menjadikan manfaat sebiji kapsul Vitamin C Shaklee ini sama dengan memakan satu setengah biji buah oren setiap jam!

Setiap botol Vitamin C Shaklee mengandungi 180 biji kapsul dan berharga kurang daripada RM 100. Bagi pengambilan sekali sehari, setiap botol akan mampu bertahan untuk 180 hari, bersamaan dengan 6 bulan.

Oh ya. Lupa nak pesan. Hati-hati dengan vitamin yang dijual di pasaran. Ada antaranya adalah vitamin sintetik dan tidak mencapai piawaian yang sepatutnya. Tapi di Shaklee, kualiti ialah perkara utama. Jadi tak perlu ragu-ragu untuk menggunakan Vitamin Shaklee.

Boleh emel saya di iqbalsyarie@gmail.com atau boleh juga hubungi saya di whatsapp 0136852443.

Previous
Next Post »
0 Komentar

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443