July 6, 2009

Robot Yang Bersolat

Robot bijak yg mampu bersolat.Manusia bijak mencipta robot yg mampu bersolat,tetapi bagaimankah pula dgn manusia itu sendiri?Di ciptakan oleh ALLAH utk beribadah namun engkar,sedangkan robot ciptaan manusia tiadalah ia diwajibkan dgn tugasan tersebut.






Tak rasa malu ke meninggalkan solat wahai manusia yg akan dihisab kelak?

9 comments:

shahida said...

cooL!!

manusia memang tak malu.

Insaf.

iqbalsyarie said...

sy suka tengok video ni.mula-mula tengok dulu pun agak kagum gak la.hehehhe

زهرة حلوة said...

salamu'alaykum~wah!
sape yg cipta neh??
hm..mnarik tp mcm2 la skang ni..
mnusia cipta tuk solat tp sndri tgl solat..
ajar bntg brpakaian tp mnusia sndri telanjang..
sme je..
mcm2..
nauzubillah~
mhn smpt diri brubah..

iqbalsyarie said...

itula pasal...manusia ni ada akal,tapi malas nak berfikir..Semoga setiap yg hidup ni akan sempat bertaubat sblm mati..

shahida said...

iqbal..

sometimes kan sys fikir, why do we malas sgt nk solat...

bukan xboleh nk bersuka ria.
bole je pergi jalan2, dan huha-huha, tp kenapa susah sgt nk solat?

my question to you,
kalau la iqbal ada kawan2 cmtu kan, camne nak buat? kdg2 lelaki (si pemimpin) buat endah xendah je psl solat.

sungguh memalukan..

iqbalsyarie said...

to shahida--->
maaf lmbat perasan..
sy nk buat apa ek kat kwn2?
sy ada tulis dlm entry "apa yg ada dengan JOM?"
sy akan ajak,caranya?
pujuk,rayu,guraun,sindir,berlembut dll.
klo perlu belanja...belaja jew la..setakat beberapa ringgit jew..
hehehe
Manusia cuma mampu berusaha sedangkan hidayah itu pasti dan pasti hanya milik Allah~

Anonymous said...

salam..
kita asyik ckp psal org x solat ja kn?
mcm mana plak dgn kita yg bersolat tp x penh rasa nikmat solat 2??
i mean x khusyuk la..
kdg2 kita x sdr..
solat mcm dh jd sa2 TINDAKAN REFLEX bg kita.
sbgi CTH:
seseorg yg hari2 berjln ke kuliah xkan sedar dgn wak2 perjalnannya..
tanpa dsedari tiba2 ja dh smpi kuliah..
cm2 jgk solat..
dsebbkn hari2 kita solat 5 wak2,
solat 2 kdg2 bkn jd sa2 keWAJIBan,
tp sa2 RUTIN..
so..renungknlah..
& sentiasalh hisab dlu solat kita kt dunia ni sblm Allah hisab kt akhirat nnti..

iqbalsyarie said...

betul tu pemuda tanpa nama!sy setuju dgn anda...itula perlunya kita belajar...belajar dan teruskan belajar..sentiasa perbaiki kualiti solat kita..caranya dgn BELAJAR dan ISTIQAMAH melakukan solat tanpa tinggal sekali pun.barulah Allah beri faham dlm hati kita.beri kyusuk!setuju tak?

salwa said...

sblm 2..ada correction..
ana pemudi..(salwa muhamad)
rsanya kenyataan 2 boleh dsetujui..
tp..
masalahnya org zamn skrg ni balaja pon mals..
camna 2???
pening jgk pk manusia zamn skrg ni..
lupa dgn kewujudan diri kt dunia ni ada PENCIPTA nya...
nauzubillahiminzaalik..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails