October 19, 2009

Suka berkongsi?Raya pun snggup kongsi jugak ke?

Rumah Terbuka Malaysia!Dewasa ini kita didedahkan dgn konsep rumah terbuka Malaysia.Rumah terbuka yg dijalankan secara besar-besaran dan disambut bersama-sama oleh semua rakyat Malaysia yg berlainan akidah dan pegangan.Setiap perayaan yg disambut akan dismbut dgn mewah dan besar-besaran.Konsep kongsi ini,atau lebih tepat dikenali sbgai 'kongsiraya' ini menjadi seolah-olah satu alat pengukur perpaduan yg selama ini tidak pula pernah umat islam sebelum kita kenal.Setahu saya,kat Malaysia sahaja org-org sggup 'kongsiraya'.Tak tahu la pulak kot-kot tempat lain ada.Ada tak?

Islam melarang keras kaum muslimin melibatkan diri dlm perayaan org-org kafir.Apa saja bentuknya seperti menghadiri rumah terbuka,mengucapkan selamat,memberi hadiah,menghadiri smbutan majlis mereka hatta di tepi jalan,mengirimkan kad dan sebagainya.Semuanya dilarang oleh islam.Lebih buruk lagi apabila umat islam sendiri yg menganjurkan perayaan itu utk mereka!Maksud 'perayaan' di sini ialah segala bentuk hari raya,hari suci dan semua hal yg berkaitan dgn akidah mereka dan kepercayaan mereka,baik kafir musyrik mahupun kafir ahli kitab.

Ini didasari dgn firman Allah Ta'ala,"Dan mereka (yg diredhai Allah itu ialah org-org)yang tidak menghadiri tempat-tempat yg melakukan perkara-perkara yg dilarang,dan apabila mereka melewati (org-org)yg mengerjakan perkara-perkara yg tidak berfaedah itu,mereka lalui (sahaja) dengan menjaga kehormatan diri."al-Furqan(25:72)

Dari ayat ini,ramai fuqaha' yg menyatakan haramnya menghadiri perayaan/hari suci org kafir.

Antara beberapa pendapat ulama yg masyhur
  • Imam Ahmad Bin Hambal-'Kaum muslimin telah diharamkan utk merayakan hari raya org-org Yahudi dan Nasrani'
  • Imam al-Amidi dan Qadhi Abu Bakar al-Khalal-"Kaum muslimin dilarang keluar menyaksikan hari raya org-org musyrikin dan org kafir".
  • Al-Qadhi Abu Ya'la al-Fara'-"Kaum muslimin telah dilarang utk merayakan hari raya org-org kafir atau musyrik"
  • Ibnu Qayyim al-Jauziyyah-"Sebagaimana mereka kaum musyrikin dilarang utk menampakkan syiar-syiar mereka,maka tidak diperbolehkan pula bagi kaum muslimin menyetujui dan membantu mereka menzahirkan syiar mereka serta hadir bersama mereka.Demikian menurut kesepekatan ahli ilmu"
  • Abu al-Qasim al-Thabrani-Tidak boleh kaum muslimin menghadiri perayaan mereka kerana mereka berada dlm kemurkaan dan kedustaan(zawr).Apabila ahli makruf bercampur dgn ahli mungkar,tanpa mengingkari mereka,maka ahli makruf itu meredhai dan terpengaruh dgn kemungkaran itu.Maka kita takut murka Allah yg akan turun merangkumi umum.
  • Abdul Malik bin Habib-"Tindakan membantu mereka dlm perayaan mereka penghormatan atas kemusyrikan mereka dan membantu kekufuran mereka.Sepatutnya penguasa melarang kaum muslimin melakukan perbuatan tersebut.Ini ialah pendapat Imam Malik dan lainnya dan aku tidak mengetahui perselisihan tentang hal itu"
Pada zaman pemerintahan islam,kaum muslimin sejak dahulu lagi dilarang merayakan perayaan kaummusyrik dan ahlul kitab.Dari Anas R.A bahawa ketika Rasulullah SAW dtg ke Madinah,penduduk disana menyambut perayaan Mahrajan dan Nairuz seperti kebiasaan kaum Rom dan Parsi.Baginda bertanya,"Apakah dua hari ini?".Mereka menjawab,"Kami berseronok dalam dua hari ini.".Sabda Baginda,"sesungguhnya Allah telah menggantikan bagi kamu semua dgn hari yg lebih baik dari dua hari tersebut iaitu hari raya al-Adha dan hari raya al-Fitr".[hadis riwayat Ahmad,Abu Daud,Nasa'i dan Al-Baghawi]

Pada zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab juga beliau melarang kaum muslimin merayakan perayaan org kafir.Imam Baihaqi telah menuturkan sebuah riwayat dgn sanad sahih dr Atha' bin Dinar bahawa Umar ra pernah berkata,'Janganlah kalian memasuki kaum musyrik di gereja-gereja pada hari raya mereka.Sesungguhnya murka Allah akan turun kpd mereka pada hari itu".Beliau juga berkata,'Jauhilah musuh-musuh Allah pada hari raya mereka'.

_____saya ulang agar jelas______
Melibatkan diri itu termaksuklah seperti mengucapkan selamat,menghadiri rumah dan majlis-majlis mereka,memberikan kad dan hadiah,atau paling buruk menganjurkan perayaan utk mereka dan sebagainya.

Perayaan mereka pula bermaksud apa-apa saja perayaan,hari raya,hari suci dan apa saja hari yg berkaitan dgn akidah,kepercayaan dan agama mereka.Jika perayaan budaya seperti pesta wau bulan,pesta laut,pesta durian ke..ataupun smbut hari merdeka,smbut tahun baru(asal jgn melampau sudah) dll yg tidak melibatkan akidah atau ketuhanan maka tiada masalah kita sambut.

Tindakan kita melibatkan diri dlm perayaan mereka bererti seolah-olah kita redha dan cenderung dgn kemungkaran besar,paling besar iaitu mensyirikkan Allah!Padahal Allah telah megingatkan,"Dan janganlah kamu cenderung kpd org-org yg zalim yg menyebabkan kamu disentuh api neraka,dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolongpun selain drpd Allah,kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan"[Hud(11:113)].

Jelas sekali bahawa akidah kita berbeza dgn mereka!tetapi jika kita sama-sama sambut hari suci mereka,tidakkah kita ini sama sahaja akidah seperti mereka?
Tiada 'gabungan' dalam urusan agama!

'Katakanlah kpd org kafir...bagimu agamamu dan bagiku agamaku'
[al-Kafiruun(109:6)]

Semalam kat FB ade org tanya saya pasal rumah terbuka org india:
Contoh la kan,kalau ada org india ajak dtg umah makan-makan(rujuk balik hukum,haram dtg umah terbuka)
pendapat saya..kita tolaklah dgn baik.Kita terangkan kpd mereka bahawa agama kita tak benarkan kita join mereka smbut raya.
Kalau kita tak berani sebab takut dilabel sbgai ekstrem dlm agama(org jahil sahaja akan labelkan sebegitu),maka berilah alasan yg muhasabah utk menolak sprt cuti-cuti ni nak berehat or bawak anak bini jalan-jalan,balik kampung dll.Buatlah helah utk mengelak.
Boleh kan?
Lepas abis raya dtg la borak-borak,bwk hadiah pujuk dia balik kalau2 dia terasa sbb kita tak join.Takde masalah beri hadiah kat org kafir,tapi bukan sbb perayaan diorg.

***Salin semula dan sedikit edit dari nasyrah mingguan hizbur tahrir,mykhalifah.com keluaran 16 0ktober 09**

P/S-->
Kalau tak paham gak atau tak puas hati,rujuklah ustaz-ustaz,tuan guru dan alim-ulama yg lebih mengetahui.Semoga Allah bagi kita kefahaman agama.Teruskan menuntut ilmu smpai kita mati.Insyaallah

3 comments:

Abd Razak said...

assalamualaikum...

N3 yang sangat baik dan manfaat...syukran

^inas^ said...

DEEPARAYA plak skrng..

http://www.youtube.com/watch?v=3ooY17jUuIU

:-p

arnamee said...

salam.

sedang tolak.sakit.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails