Sila Tanya

Tanyalah
Allah sebut pasal ni dlm surah al-anbiya' ayat 7-Tanyalah org yg tahu,jika kamu tak tahu.Saya cukup bangga dgn Bro Lok sbb dia memahami tuntutan ayat 21;7 ni iaitu bertanya kalau ada keraguan.Bukan sikit org yg main taram dan main taklid buta(ikut-ikut) dlm urusan agama.Bagi para pembaca blog saya,kalau ada keraguan,do not hesitate to ask..kalau mampu,saya jawab,kalau tak mampu saya akan tanya org yg lebih alim dan berilmu.InsyaAllah.

Soalan Pertama 
"malam tadi penjaga makam baginda Rasulullah s.a.w telah bermimpi...(bla--bla..bla..) tolong sebarkan.... jika tidak anda kan ditimpa bala...."
Pertama sekali saya nak sentuh pasal mimpi.Mimpi(ru'ya) itu mmg ialah wahyu dan kebenaran kpd para Nabi dan Rasul.Nabi Ibrahim menerima perintah utk mengobankan anaknya Nabi Ismail melalui mimpi,begitu juga dgn nabi-nabi yg lain.Tapi bagi org awam mcm kita,mimpi tidak boleh dijadikan dalil bagi sesuatu perkara.Kita boleh rujuk surah al-Fath ayat 27-Sesungguhnya,Allah tetap menyatakan benar RasulNya dlm perkara mimpi itu dgn kenyataan yang sebenar.

Jadi kesimpulan bagi 'mimpi' ialah,boleh jadi apa yg dimimpikan oleh si penjaga makam(makam siapa pun kita tak tahu..) tu tak boleh lgsung takleh dijadikan dalil syarak melainkan jika ia bertembung dgn hukum-hukum dan nas-nas agama.Sbgai contoh; Bro Lok mimpi dia pergi buat haji,pastu dia ckp kat member-member dia..'wey,kita wajib buat haji!'Jadi boleh terima la mimpi dia,sbb mmg dah terang-terang wujud dalil mewajibkan haji.Faham kan?

Ditimpa Boala
Perkara kedua saya nak sentuh pula berkaitan dgn "ditimpa bala".Nak cerita pasal bala ni berjela-jela lah gamaknya.Senang cerita,setiap kemudharatan dan kebaikan tu datang drpd Allah.Makhluk tiada daya dan upaya utk mendatangkan semua itu.Kalau dia mengaku dia mampu,maka dia seolah-olah mengaku sbgai tuhan.Pasal bala juga,saya nak sentuh sikit dgn konsep kepercayaan dgn benda-benda tahyul dan khurafat.Senang cerita,org yg percaya pd sesuatu boleh mendatangkan mudharat itu termasuk dlm syirik.Mmg ada khurafat moden dan khurafat kuno.Khurafat moden tu mcm kes forward msj td.Kalau khurafat kuno pulak contoh kalau dengar bunyi burung hantu tu tandanya ada org nak mati la...bla..bla.. bahaya!boleh rosak akidah

Wajib ke Forward?
Perkara ketiga ialah 'wajib forward'.Setahu saya,Nabi pernah kata,'La Dhorhorho wa la dhirho rho'-tidak boleh memudaratkan diri sendiri dan takleh memudaratkan org lain.(sory sbb sy tak reti nak taib bahasa arab).Kalau la mmg wujud sahabat kita yg terlalu miskin yg mmg kredit tak pernah banyak,pastu kena pulak forward msj tu ke 10 nombor,tak ke itu menyusahkan dia?

'Sampaikan dariku walau satu ayat'-hadis riwayat Bukhari.Mmg kita wajib sebarkan dan promote blog ilmu,tapi perlu diingat,setiap ilmu harus ada sumbernya dan berbalik kpd Nabi Muhammad s.a.w semula.Kalau ilmu itu tak dtg drpd Baginda,maka ia bukan lg sesuatu yg confirm dan pasti benar!Faham kan?

Saya pernah gak dapat msj berantai mcm ni.Tp dlm ayat last,si pengirim tu tanya pendapat saya.Saya reply; Thanks,tapi sy takkan forward.hehehe..Jadi sy sgt arap si pengirim sms berantai tu ada baca entry ini utk mendapatkan jwpn yg lengkap =)

Jadi kesimpulan saya ialah,saya sendiri takkan forwardkan mesej-mesej yg tiada bukti kesahihannya.Siapa tahu,itu suatu fitnah dgn menggunakan nama penjaga maqam Rasulallah.kan?Semua ni ialah kerana ada 1 hadis drpd Hassan bin Ali r.a; Tinggalkanlah apa yg meragukan anda kpd apa yg tidak meragukan" -riwayat Bukhari.Jelas?harap maklum.Wallhua'lam.

Soalan Kedua
"wahai kawan-kawan jangan berdoa minta ISRAEL dilaknat... kerana maksud ISRAEL adalah TUHAN KAMI"

Pertama sekali,saya tiada jawapan yg khusus sbb ia berkaitan dgn persoalan bahasa.Kalau kita rujuk Quran pun,Allah guna perkatan israel utk merujuk kpd Nabi Yaakub.Tak percaya?bukak sendiri surah ali-imran ayat 93.

Saya sebenarnya masih blurr.."tuhan kami" tu merujuk kpd siapa?Allah?Kalau Allah,maka sgt tak betul la sbb Allah ada 99 nama asma ul husna dan mmg tak pernah ada 'israel' masuk dlm list 99 nama tu.Perkara yg sama juga pernah berlaku 1 masa dulu.Ingat tak kes sembahyang?ada org kata sembahyang tu takleh guna sbb maksud 'yang' ialah patung.Jadi,maksud 'sembahyang' ialah sembah patung. 

Jawapan Saya
Jwapan saya mudah.Back to basic iaitu niat.Hadis "Innamal a'maa lu bunniat."-hadis drpd Saidina Umar r.a Hadis ni walaupun hadis ahad(perawinya tak ramai) dan bukan hadis mutawattir(perawi ramai),tapi menyamai 1/3 drpd keseluruhan ilmu,bak kata imam shafi'ei.Jadi,terpulang kpd niat kita la.Kita nak guna perkataan Israel ke,Yahudi ke...yg penting kita merujuk kpd bangsa laknat tu.Sama la mcm perkataan solat.Tak kesah la nak sebut solat ke,sembahyang ke..asalkan yg kita sembah tu Allah,bukan patung.

Tapi saya prefer utk guna perkataan Solat dan Israel sbb kedua-dua perkataan ini ada dlm al-Quran.

Kesimpulan saya:- Ini ialah masalah remeh.Saya harap takde org yg bergaduh pasal nak guna perkataan Yahudi atau Israel.Terpulanglah kpd citarasa individu itu.Ok?Wallhua'lam.
Sekali lagi saya ulang,mmg sy tak nafikan bahawa nak cari ustaz tu bukan senang.Lagi-lagi buat remaja mcm kita,mane suka sgt kawan ngn ustaz,kononnya malu dan segan.Jadi saya rasa bertanggungjawab pulak dgn masalah ini.Jadi,sesiapa yg ada persoalan agama boleh la tanya saya di Facebook saya,atau formspring saya,atau di blog ni sendiri.Apa yg saya mampu jawab,saya jawab.Jika saya tak mampu,saya akan tanya org yg lebih tahu drpd saya.Paling penting: SAYA BUKAN USTAZ!

Ingat! "Tolabul ilmi faridhotun a'la kulli muslim"-hadis riwayat Baihaqi yg bermaksud; "Menuntut ilmu itu WAJIB kpd setiap muslim".

p/s-
1)Tahniah sbb berjaya baca sampai habis!
2)Saya masih berhutang 1 soalan dgn maCy pasal dakwah.Takde masa nak menulis.Mggu depan exam~
Previous
Next Post »
29 Komentar