Rujukan saya Part 2

Maintenance Manual
Setiap LAE yg bakal bekerja dgn aircraft,mereka akan dibekalkan dgn maintenance manual sebagai reference utk membantu mereka bekerja.Manual ini disertakan oleh aircraft manufacturer sprt Boeing,Airbus atau ATR.Tujuannya supaya tiada kesilapan akan berlaku semasa maintain kapal terbang tu.

Dan...
setiap manusia juga dibekalkan dgn manual oleh Allah iaitu Al-Quran dan Hadis.Tujuannya jelas,supaya manusia tidak tersilap dlm memilih antara jalan fujur atau jalan taqwa.Siapa yg lari drpd kedua-dua petunjuk ini,mereka ialah org yg sesat.Tapi boleh U-turn lg,taubat la...
(ni gambar senior saya.saya tak buat kerja ni sbb saya avionics,kerja dalam kapal je)

Hadis
Kalau sebelum ni saya ada cerita pasal Al-Quran sbgai rujukan pertama saya,kali ni saya nak cerita sikit pasal sumber kedua rujukan saya,iaitu hadis.Kedudukan hadis sebagai rujukan kedua slps Al-Quran tak boleh disangkal lagi.Mmg wujud golongan anti-hadis yg menolak hadis.Jangan jadi seperti mereka!

Sebelum menulis entry baru,saya selalu bukak kitab hadis 40 susunan Imam Nawawi utk rujukan.Sedikit cerita pasal beliau,beliau seorang yg bujang kerana ghairah menuntut ilmu.Doakan saya juga memiliki keghairahan utk menuntut ilmu,kerana ilmu ialah jalan utk mengenal Allah manakala mengenal Allah ialah jalan keselamatan.Apa yg ada dlm kitab hadis 40 ni mmg rasanya merangkumi seluruh aspek kehidupan.Terima kasih kepada beliau,saya mendapat banyak jawapan drpd kitab hadis susunan beliau.

Selain hadis 40,saya juga suka merujuk kitab hadis susunan ulama besar nusantara,Abdullah Al-Qari.Kitab yg saya maksudkan bertajuk "187 Pepatah Sabda Nabi S.A.W-panduan utama siswa-siswi islam".Buku ni mmg best,sbb ia sgt-sgt sesuai utk remaja mcm kita.Hadis yg dimasukkannya pendek-pendek tapi disertakan dgn keterangan hadis sekali.Pendek,sgt mudah utk hafal.Alhamdulillah setakat ni ada la sikit hadis yg saya dah hafal.Bukannya main hafal je,ada fadhilatnya sebagaimana disabdakan oleh RasulAllah,siapa yg hafal 40 hadis tentang agama ini,maka kelak dia akan dibangkitkan dalam kalanga ulama dan ahli fiqih.Tapi harini ramai org yg hafal hadis,tapi ada yg tak beramal dgn hadis.Rugi dunia akhirat.

Indahnya Hadis
Berkawan dengan hadis ni sebenarnya suatu hiburan bagi saya.Maksud saya,saya rasa terhibur membaca pesanan-pesanan Baginda S.A.W kerana seolah-olah Baginda ada bersama saya.Nasihat,wasiat dan pesanan baginda mengambarkan betapa Baginda kasih dan sayang akan umatnya.

Saya suka PKR.Sila baca enrtry ringkas ni utk fahami apa itu PKR.Sgt menakjubkan bila sesorang yg telah ribuan tahun didalam tanah,memperkatakan sesuatu yg benar-benar berlaku di zaman ini.Saya juga ada 1 buku koleksi hadis akhir zaman.Buku yg memuatkan himpunan sabdaan Nabi tentang zaman akhir yg benar terjadi harini.Amazing!!Sgt jelas islam itu benar..tiada keraguan utk itu lagi.Indahnya hadis,bukti Baginda seorang yg sangat bijaksana.

Kesimpulan
Anda down?stress?perlukan motivasi?tak payah lagi bayar mahal-mahal utk mengikuti kursus mcm ESQ anjurkan,sbb mulai harini,kita boleh bukak Quran dan kitab hadis.Tidakkah cukupkah Allah sebagai sumber motivasi umat islam?Jadikanlah Al-Quran dan Hadis sebagai teman karib kita.Kerana dua sumber ini ialah jalan penyelesaian bagi setiap masalah.


P/S-Saya cerita pasal 2 buku tu bukan suka-suka taw!saya nak anda baca juga,supaya masing-masing dapat manfaat
Previous
Next Post »
18 Komentar