Pemabuk yang bersolat

'Mama,israk mikraj tu apa?',tanya seorang anak kecil kpd ibunya sejurus pulang dari sekolah.

'Ooo..israk mikraj tu peristiwa Nabi Muhammad S.A.W diangkat ke langit bertemu dengan Allah dan..bla...bla...bla..'

Pergghhh...mmg pandai ibu tu kelentong bercerita.Dari awal sampai akhir,tiada yg tertinggal.Saya yakin,bahawa anda pun sudah sedia maklum tentang Israk Mikraj.Jadi,saya nak buat sedikit kelainan.Mmg aritu saya janji nak sambung cerita saya pasal 'bahan mentah/rujukan saya',tapi rasanya rugi pula Pondok Cinta tiada artikel pasal israk mikraj.kan?

Solat
Semua orang tahu,Nabi Muhammad diwahyukan perintah utk mendirikan solat dlm peristiwa ini.Bermula dgn 50 waktu,dikurangkan hinggalah kpd 5 waktu sahaja.Persoalannya,mengapa Baginda diangkat ke langit semata-mata utk menerima perintah solat?sedangkan perintah puasa,zakat,haji dan lain-lain kewajipan turun melalui wahyu dgn perantaraan Jibril a.s shj.

Satu mesej halus Allah nak tunjukkan kpd kita bahwa solat itu ialah satu kewajipan yg sgt tinggi darjatnya berbanding ibadah lain.Dan hari ini,saya nak tekankan sikit pasal solat,sbb tak ramai ust-ust yg bercakap pasal solat. Sebaliknya mereka cuma suka bercakap pasal rentetan peristiwa itu sahaja.Ibrah(pengajaran) jarang diperdengarkan.

First Thing First
Telah saya emphasis kan di entry ni,satu hadis daripada Abu Hurairah yg maksud hadis,solat ni ialah perkara pertama yg akan dihitung oleh Allah.Kalau solat kita okey,insyaAllah amalan lain pun okey.Solat kantoi,yg lain pun kantoi!Sebab tu,kita diajar supaya memperbanyakkan amalan solat sunat sbb solat sunat ni akan tampung kita punya kecacatan dlm solat fardu.Ingat main-main ke solat sunat ni?

Mabuk Dalam Solat
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan" -An-nisa ayat 43.Sebab ayat ni turun ialah kerana masa tu,arak belum diharamkan lagi.Lalu ada seorang sahabat ni buat kenduri,jemput org lalu beliau menjamu arak kpd tetamu-tetamunya(masa tu arak masih belum diharamkan lagi).Lalu masuk waktu solat,mereka bersolat berjemaah.Tok imam mabuk...lalu dia telah tersalah baca dan menghina org lain dlm solat,tanpa dia sedar.

Kerana mabuk,kita hilang kemampuan akal utk berfikir.Itu jelas!Tapi bagaimana pula dgn sambungan ayat td, "hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan" .Satu soalan saya nak tanya,kita faham tak makna bacaan dlm solat kita?Tak faham = mabuk...?

Azab Bagi Orang Yang Solat
Allah kata; "Celaka lah bagi org-org yg solat,iaitu org-org yg lalai dalam solatnya"-surah Al-Maa'uun ayat 4 dan 5.Meremang bulu roma.Rasanya solat saya sejak baligh hingga sekarang,tiada yg benar-benar sempurna.Adakah saya juga termasuk dlm kalangan org yg celaka itu?
(Mak saya belikan buku ni masa saya sekolah rendah.Mak balutkan dgn plastik utk penjagaan dan sampai sekarang saya masih guna buku ni.Buku ni sgt membantu)

Bagaimana nak solat kita diterima atau tidak?
Kalau nak tahu,kita kena check dlm diri kita.Allah sebut dlm surah al-ankaabut ayat 45 bahawa solat itu dapat mencegah kita drpd perbuatan keji dan mungkar.Dalam erti kata lain,kita terhindar drpd maksiat secara terang-terangan dan juga maksiat secara sembunyi-sembunyi.Kalau masih banyak maksiat,maknanya banyak la solat kita yg tak diterima.huhu

Bahasa Arab
"Kenapa tak solat dalam bahasa melayu?senang sikit kita nak faham.Boleh bantu kita khusyuk"

Agak-agaknya kenapa?Jawapannya ialah kerana islam bukan agama negara (tiada istilak sek-sek kito dlm islam!) dan bukan juga agama bangsa.Islam agama setiap jin dan manusia.Oleh kerana itu,Allah memfardukan solat dlm bahasa arab supaya orang melayu dpt solat dgn Bangla,Myanmmar,Cina,afrika dan lain-lain.Semua dapat berdiri di saf yg sama dan diimamkan oleh imam yg sama.

Masih mahu menyalahkan bahasa arab lagi??Salah kita taknak belajar ilmu khusyuk!Belajarlah memahami makna bacaan dalam solat.Ia sangat membantu.

Kesimpulan
Muhasabah diri dlm peristiwa israk dan mikraj.Apakah kita sudah benar-benar mendirikan solat?atau sekadar menjadi seperti burung kakak tua yg bercakap dan meniru gerak-geri,tanpa memahami tindakannya.Tolong jangan buat main-main dgn solat sbb solat itu umpama tali.Kita sebagai layang-layang,jika terputus tali maka kita akan sesat ditiup angin.Saya berpesan kpd diri saya,jaga solat 5 waktu.Ramadhan dah dekat,kalau ada solat kita yg 5 tahun lepas kita tinggal,tolong qada' kerana tiada nilai solat sunat jika diri masih berhutang yg wajib.Dan yg penting,mengejutkan orang lain utk bersolat hukumnya wajib.Jika housemate anda tak bangun subuh,anda wajib kejut.Tak bangun?Takpe.Allah nak tengok usaha,bukan hasil.Sabar.Dakwah bukan utk org pondan lemah~

p/s- Saya sengaja buat tajuk kecil dlm setiap artikel saya supaya anda tak perlu baca one shot..panjang tu.Boleh baca sikit-sikit.Bacalah...untuk kebaikan kita bersama.
Previous
Next Post »
27 Komentar