July 10, 2010

Pemabuk yang bersolat

'Mama,israk mikraj tu apa?',tanya seorang anak kecil kpd ibunya sejurus pulang dari sekolah.

'Ooo..israk mikraj tu peristiwa Nabi Muhammad S.A.W diangkat ke langit bertemu dengan Allah dan..bla...bla...bla..'

Pergghhh...mmg pandai ibu tu kelentong bercerita.Dari awal sampai akhir,tiada yg tertinggal.Saya yakin,bahawa anda pun sudah sedia maklum tentang Israk Mikraj.Jadi,saya nak buat sedikit kelainan.Mmg aritu saya janji nak sambung cerita saya pasal 'bahan mentah/rujukan saya',tapi rasanya rugi pula Pondok Cinta tiada artikel pasal israk mikraj.kan?

Solat
Semua orang tahu,Nabi Muhammad diwahyukan perintah utk mendirikan solat dlm peristiwa ini.Bermula dgn 50 waktu,dikurangkan hinggalah kpd 5 waktu sahaja.Persoalannya,mengapa Baginda diangkat ke langit semata-mata utk menerima perintah solat?sedangkan perintah puasa,zakat,haji dan lain-lain kewajipan turun melalui wahyu dgn perantaraan Jibril a.s shj.

Satu mesej halus Allah nak tunjukkan kpd kita bahwa solat itu ialah satu kewajipan yg sgt tinggi darjatnya berbanding ibadah lain.Dan hari ini,saya nak tekankan sikit pasal solat,sbb tak ramai ust-ust yg bercakap pasal solat. Sebaliknya mereka cuma suka bercakap pasal rentetan peristiwa itu sahaja.Ibrah(pengajaran) jarang diperdengarkan.

First Thing First
Telah saya emphasis kan di entry ni,satu hadis daripada Abu Hurairah yg maksud hadis,solat ni ialah perkara pertama yg akan dihitung oleh Allah.Kalau solat kita okey,insyaAllah amalan lain pun okey.Solat kantoi,yg lain pun kantoi!Sebab tu,kita diajar supaya memperbanyakkan amalan solat sunat sbb solat sunat ni akan tampung kita punya kecacatan dlm solat fardu.Ingat main-main ke solat sunat ni?

Mabuk Dalam Solat
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan" -An-nisa ayat 43.Sebab ayat ni turun ialah kerana masa tu,arak belum diharamkan lagi.Lalu ada seorang sahabat ni buat kenduri,jemput org lalu beliau menjamu arak kpd tetamu-tetamunya(masa tu arak masih belum diharamkan lagi).Lalu masuk waktu solat,mereka bersolat berjemaah.Tok imam mabuk...lalu dia telah tersalah baca dan menghina org lain dlm solat,tanpa dia sedar.

Kerana mabuk,kita hilang kemampuan akal utk berfikir.Itu jelas!Tapi bagaimana pula dgn sambungan ayat td, "hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan" .Satu soalan saya nak tanya,kita faham tak makna bacaan dlm solat kita?Tak faham = mabuk...?

Azab Bagi Orang Yang Solat
Allah kata; "Celaka lah bagi org-org yg solat,iaitu org-org yg lalai dalam solatnya"-surah Al-Maa'uun ayat 4 dan 5.Meremang bulu roma.Rasanya solat saya sejak baligh hingga sekarang,tiada yg benar-benar sempurna.Adakah saya juga termasuk dlm kalangan org yg celaka itu?
(Mak saya belikan buku ni masa saya sekolah rendah.Mak balutkan dgn plastik utk penjagaan dan sampai sekarang saya masih guna buku ni.Buku ni sgt membantu)

Bagaimana nak solat kita diterima atau tidak?
Kalau nak tahu,kita kena check dlm diri kita.Allah sebut dlm surah al-ankaabut ayat 45 bahawa solat itu dapat mencegah kita drpd perbuatan keji dan mungkar.Dalam erti kata lain,kita terhindar drpd maksiat secara terang-terangan dan juga maksiat secara sembunyi-sembunyi.Kalau masih banyak maksiat,maknanya banyak la solat kita yg tak diterima.huhu

Bahasa Arab
"Kenapa tak solat dalam bahasa melayu?senang sikit kita nak faham.Boleh bantu kita khusyuk"

Agak-agaknya kenapa?Jawapannya ialah kerana islam bukan agama negara (tiada istilak sek-sek kito dlm islam!) dan bukan juga agama bangsa.Islam agama setiap jin dan manusia.Oleh kerana itu,Allah memfardukan solat dlm bahasa arab supaya orang melayu dpt solat dgn Bangla,Myanmmar,Cina,afrika dan lain-lain.Semua dapat berdiri di saf yg sama dan diimamkan oleh imam yg sama.

Masih mahu menyalahkan bahasa arab lagi??Salah kita taknak belajar ilmu khusyuk!Belajarlah memahami makna bacaan dalam solat.Ia sangat membantu.

Kesimpulan
Muhasabah diri dlm peristiwa israk dan mikraj.Apakah kita sudah benar-benar mendirikan solat?atau sekadar menjadi seperti burung kakak tua yg bercakap dan meniru gerak-geri,tanpa memahami tindakannya.Tolong jangan buat main-main dgn solat sbb solat itu umpama tali.Kita sebagai layang-layang,jika terputus tali maka kita akan sesat ditiup angin.Saya berpesan kpd diri saya,jaga solat 5 waktu.Ramadhan dah dekat,kalau ada solat kita yg 5 tahun lepas kita tinggal,tolong qada' kerana tiada nilai solat sunat jika diri masih berhutang yg wajib.Dan yg penting,mengejutkan orang lain utk bersolat hukumnya wajib.Jika housemate anda tak bangun subuh,anda wajib kejut.Tak bangun?Takpe.Allah nak tengok usaha,bukan hasil.Sabar.Dakwah bukan utk org pondan lemah~

p/s- Saya sengaja buat tajuk kecil dlm setiap artikel saya supaya anda tak perlu baca one shot..panjang tu.Boleh baca sikit-sikit.Bacalah...untuk kebaikan kita bersama.

27 comments:

aNiSa hANg tUaH said...

yer2..
nice entri
baca utk kebaikan
:)

qbal.saye pun ade buku tu ..
mase sekolah rendah
:)

Lelaki Ini said...

besh2!!!!

shada | wentz said...

eh..! shada pon time kecik2 guna buku tu!!

(tp edisi pmpuan punye la) :P

nurul nazierah rosman said...

buku tu!!
sy pn ade. utk llaki n pmpn, mmg sgt b'guna kn?

reen_sofee said...

soalt byk lompong lompong lagi.
hmmm

reen_sofee said...

soalt byk lompong lompong lagi.
hmmm

AnWaRnAiM said...

tambah ilmu dsini..yep
aritu ade dgr ceramah psal israk dan mikraj kt skolah..sronok..hu2
muhammad dberi 2 air...susu ngn arak...muhammad pilih susu..susu byk kbaikan.. arak mmbukkan..hu3 pnceramah tu ckp pasal tu...dan byk lg..

a kl citizen said...

buku ini pun akak belikan untuk anak akak...

mabuk dalam solat... cam terkena batang hidung sendiri je, kan
apa pun sekarang cuba juga memaham maksud dalam solat

entri terbaru saya : FIKIRAN TIDAK TAJAM

echah mashuri said...

prnh nmpk buku ni..hihihi

iqbalsyarie said...

(1)-Nis
Iqra'-membaca tu perintah Allah juga taw nis.
Saya punya buku tu sampai sekarang guna lg.haha


(2)-Umar
Tq bro


(3)-shada
Yela..tapi tak salah klo nak blaja yg lelaki punya.haha


(4)-iejan
Yup!sgt berguna...walaupun kita dah bertahun solat,tapi masih perlukan refreshments.kan?


(5)-reen
Banyak lompong,banyakkan tampalan la..hehe


(6)-anwar
Betul tu.Itu simbolik bahawa islam itu agama fitrah~


(7)-cikgu Normah
Seperti yg saya selalu sebut,Allah nak tengok usaha kita ajew..mmg susah nak khusyuk.Tapi wajib kita usaha.kan?


(8)-echah
laaa..tengok je?tapi saya bukan promote buku dlm entry ni.hehehe

hans said...

entry kali ni simple tapi padat
aku suka baca
habis aku baca

Affan Ruslan said...

Jazakallah akhi.
Rasanya kat rumah ana ada juga buku tu :)

Hunny said...

semoga solat kita diterima Allah...

nas said...

ak pastikan ak xminum arak...barulah xmabuk tyme solat kan??
eheheh...first dont take alcoholic drinks..
nanti snang solat utk diterima...

sugar2 kapas strawberry said...

arak itu raja segala kejahatan.
thnx ye.sy baru tahu yg solat2 sunat ni dsamping dapat pahala tambahan ia juga cover kita punyer ketidaksempurnaan solat.
sy pon masih lagi belaja.
i mean xde la jahil ngat sal agama.cuma nk tahu byk lagi sal agama.glad that i found u

Rina (◕‿◕)✿ said...

hmm..kalau rina solat penuh
tapi tak semua yang kusyuk
macam mane?

susa btul nak kusyuk..heee

iqbalsyarie said...

(9)-hans
Habis kau baca...bagusla utk aku.hehehe,pasni entry pasal lipas la pulak..hahaha


(10)-Affan
Sama-sama akhi.nanti free dtg la lg


(11)-Hunny
moga2 begitu lah...


(12)-nas
Bukan setakat solat jew yg mudah diterima bro...kerja lain pun sama.Dadah dan arak sama-sama memabukkan dan haram


(13)-cik Lynn
owh...glad juga dapat tahu blog saya ada org sudi baca~hehe..takpew cik lin.saya cuma berkongsi..saya pun maih banyak kejahilan


(14)-Rina
Kalau cmtu kena banyakkan solat sunat la...kan solat sunat tu fungisnya utk menampung kecacatan solat fardu kita.Kalau rina tak khusyuk,saya lag la 2 kali ganda tak khusyuk...so what we do,we do our best.Itu insyaAllah dah diterima..usaha utk khusyk

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

bace je la sume... huuuuuuuu
amaram jgn bace sikit-sikit

erm igtn yg hampir sempurna congrate bro =)

amira said...

somewhat true...sebab kebanyakan dari kita tak sedar solat tu sebenarnya waktu bersama Allah.. jadi dok buat halai balai je.. memang tak terkesan la iman di hati

Ms. Ann said...

Sekadar berkongsi:

Sesungghnya yang mula-mula dilihat oleh Allah dari amalan anak manusia adalah solatnya.Apabila sholatnya sempurna diterimalah solatnya itu dengan amal-amalnya yang lain. Jika solatnya tidak sempurna,maka ditolaklah solatnya itu dengan amal-amalnya yang lain.(HR.HAKIM).

Akan datang kepada manusia suatu zaman,banyak yang solat padahal sebenarnya mereka tidak solat.(QR.AHMAD).

maka celakalah bagi orang-orang yang solat.(Yaitu) orang-orang yang lalai dari sholatnya.(QS.AL-MAUN AYAT 4 DAN 5).

Sesungguhya berbahagialah orang-orang yang selalu mensucikan jiwanya,dan dia ingat nama Tuhannya lalu ia solat.(QS.AL-A’LA 14,15)

Solat juga bukan untuk ditunjuk-tunjuk..

Sumber: sumbangan ikhlas dari teman

xazryx said...

hahaa .yg gamba tu mase aku kecik2 bljr semayang dr buku tu la .

Leeza said...

alhamdulillah,terima ksih kongsi pasal ilmu ni..mngingatkn saya yang daif ni psl solat..terlalu kurang artikel keagamaan dalam blog2 skarang..mgkin ada yang lupa pasal tarikh 27 rejab..terima kasih

iqbalsyarie said...

(15)-MissXY
Saya suka dengan perkataan hampir sempurna.Ia sgt menyedarkan saya tentang betapa jauhnya saya drpd kesempurnaan.Terima kasih sis! =)


(16)-amira
Solat yg sempurna takkan dpt didirikan dgn iman yg bengkang bengkok~


(17)-Ms Ann
Ya Allah...terima kasih banyak atas tambahan.Saya sgt2 hargai.Kalau sudi,dtg la lagi lain kali ya...


(18)-xazryz
Haha..faymes la buku tu~


(19)-Leeza
Sama-sama.Say juga masih banyak cacat dan masih belajar.Terima kasih sudi dtg PondokCinta~

cemomoi said...

baca sampai abih

sangat membantu

Lynn Nasir said...

Assalamualaikum Iqbal ^^

:)

Rina (◕‿◕)✿ said...

hihi. okok! thanks untuk nasihat beguna tu :D

iqbalsyarie said...

(20)-cemomoi
Terima kasih sudi bertapa di blog murahan ni..hehehehe


(21)-Lynn Nasir
Waalaikumussalam kak~hehehe


(22)-Rina
sama-sama rina~moga saya dpt manfaat.hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails