Biarkan saya menyalak

Sedih. Satu perkataan, tapi cukup untuk menggambarkan perasaan saya apabila sesetengah manusia menafsirkan artikel saya yang tersiar di iluvislam sebagai satu bentuk penghinaan kepada agama yang saya cintai ini.

Sesekali bukan niat saya untuk menganjurkan maksiat, apatah lagi menghalalkan dosa. Cuma yang terlintas dalam hati saya ialah bagaimana saya mahu menyediakan 'jalan keluar' bagi sahabat-sahabat, saudara-saudara seagama saya yang bertungkus lumus melawan nafsu sendiri.

Bukankah saya sudah terangkan, bahawa manusia ada 4 golongan. Golongan kedua ialah golongan manusia yang sentiasa berperang dan sering juga kalah melawan nafsunya. Golongan inilah yang paling ramai.

Semua artikel yang saya tulis ini, saya tulis untuk bacaan manusia. Bukan malaikat. Mungkin ada sesetengah 'ulama' tidak tahu beza antara manusia dengan malaikat. Izinkan saya yang 'menyalak' ini melontar sesuatu.

Sifat mustahil bagi malaikat ialah ingkar kepada perintah Allah. Jika Allah suruh dia sujud, maka malaikat akan sujud sampailah kiamat. Sesekali mereka tidak akan langgar.

Manakala, sifat mustahil bagi manusia ialah tidak pernah berbuat dosa. Mustahil jika manusia itu tidak pernah ingkar. Tiada manusia yang maksum selain Rasulallah. Selain Baginda, semua orang pernah melakukan dosa. Tapi, banyak juga yang melakukan dosa berulang-ulang. Yang bagusnya, mereka mahu berubah. Niat ada! Keinginan ada! Tapi..mereka perlukan bimbingan.

Ya, perlukan bimbingan! Bukan 'hentaman'. Saya tak faham, kenapa harus 'bimbingan' saya disalah ertikan?

Kita harus sedar, bahawa kita sedang berada di zaman yang sangat jauh daripada zaman Baginda. Saya tertarik dengan kisah seorang pemuda yang menangis teresak-esak di depan masjid. Bilamana Umar ra. melihat dan mendengar kisahnya, maka dia turut sama menangis. Lalu pemuda ini dibawa kepada Rasulallah lalu dalam tangisnya dia bercerita bagaimana dia telah menzinai mayat seorang wanita yang baru dikebumikannya. Sedang dia mahu berlalu, mayat itu bangkit dan melaknatnya.

Rasulallah apabila mendengar, Baginda mengatakan bahawa nerakalah tempat yang layak bagi pemuda itu. Dengan penuh kekecewaan, pemuda ini berlalu dan terus menangis memohon taubat lalu berkat kesungguhan taubatnya, Allah ampunkan.

Timbul tanda tanya dalam diri saya, masih wujudkah manusia seperti pemuda itu pada zaman ini?

Apa yang saya perhatikan, yang banyak wujud ialah pemuda yang jika 'dipangkah' , maka dia akan semakin 'liar'. Dia akan putus asa untuk bertaubat jika kita 'pangkah' dia. Tidak sedikt yang berfahaman 'alang-alang buat jahat, biar puas'. Saya bercakap tentang orang ramai, bukan orang yang segelintir. Benar, mungkin wujud manusia apabila berbuat dosa, dia akan beruzlah bertaubat sungguh-sungguh.

Tapi zaman ini, malam menangis taubat sesungguh-sungguhnya, tapi siang pergi kelas, pergi kerja, terus lupa dengan taubat malam semalam. Jumpa kawan-kawan, berbual-bual, terus lupa yang dia sedang dalam taubat.

Mungkin saya salah seorang daripada kebanyakan manusia yang macam ini. Kerana itu, 'saya' perlukan bimbingan, bukan 'hentaman'. Saya 'manja'. Pengaruh jahat di sekiling saya lebih banyak daripada pengaruh yang baik-baik. Hei!! Saya duduk di Malaysia lah! Bukan di masjidil haram ! Banyak pengaruh tak baik sekeliling saya! tarik tangan saya, bimbing saya! Jangan buat saya putus asa dengan Allah kerana sekali saya putus asa, akan ada sejuta tangan yang akan sedia menghulur, menarik saya bangkit kembali tapi ke dalam jalan yang lebih sesat.

Mahu itu terjadi?? Mahukah anda bertanggungjawab di depan Allah kerana sikap anda yang terlalu menghukum, membuatkan saya makin jauh dari-Nya? Dimana hikmah yang Nabi ajar? Dimana?!!!

Kesimpulan
Jika anda yang taraf ulama nak pangkah saya, saya rasa baik anda lupakan saja. Sebaiknya, anda anggap saja saya sebagai kudis. Saya kudis. Busuk, hina, buruk dan jijik. Tapi jangan lupa, ada yang lebih teruk daripada kudis iaitu kanser. Kanser ini ialah orang-orang yang tanpa henti cuba menghancurkan umat islam. Tanpa penat, cuba menyesatkan umat islam. Kanser ini kita tidak nampak, bukan seperti kudis. Tapi kanser ini akan membawa mati, tetapi kudis tidak.

Maka, rawatlah kanser. Tentang lah kanser, jangan sibuk sangat nak tentang kudis. Silap-silap, sedang anda semua sibuk 'melawan dan bergaduh' dengan kudis, diri anda atau mungkin adik beradik anda 'mati' kerana kanser.

Saya harap anda faham. Saya tidak menulis untuk malaikaat seperti sesetangah daripada anda yang tidak pernah berbuat dosa. Sebaliknya, saya menulis untuk manusia yang tidak maksum, tapi sentiasa berusaha menjadi maksum.

Fahami dengan pandangan cinta.
Maka, anda akan faham apa tujuan saya menulis.

Tiada sedikit pun dalam diri saya redha maksiat mereka. Tapi saya faham, bahawa meninggalkan maksiat itu sukar. Dan saya juga faham bahawa setiap orang akan ada 'turning point' masing-masing. Bila? InsyaAllah dalam masa terdekat. Allah tahu kesungguhan kita...

Sebelum saya lupa, sama mahu memetik kata-kata Imam Malik bin Anas -"Setiap perkataan manusia boleh diterima atau ditolak, kecuali kata-kata Rasulallah"

Maka, sila abaikan artikel ini jika saya silap.

Sila tegur saya juga, tapi biarlah dengan hikmah...
Dengan hikmah...
Dengan hikmah!

Ya Allah, kasihilah sahabat-sahabat yang membaca artikel ini dan juga sahabat-sahabatku yang tidak membaca, kerana Kau sebagai saksi bahawa Aku mencintai mereka kerana Mu.
Previous
Next Post »
30 Komentar