October 15, 2010

Dakwatuna

Pernah saya ditegur.
kalau sudah beritahu bende betul, then orang tu tak dapat nak ikut. Lantak biar kat dia saja la kan. betul tak? *sendiri mau igt. :)
Itu bagi saya biasa saja, tapi ayat berikutnya lebih penting.
bukan putus asa. cuma awk tuh. skg da alim. dah pndai menegur. tp xperlu la lbh2. nnt org lain xsuke. antaranya sy. sy xsuke cara awk tgur org. awk pressure org tuh. smpai ble pon org tuh xnk dgr nasihat awk. no offence. just telling the truth. :)
Saya terlalu menekan? Benarkah? Biar anda saja yang jawab.Anda boleh jadi anonymous untuk menjawab persoalan ini. Oh ya, ini juga mesej kiriman seorang saudara anonymous di formspring saya, maka saya tidak tahu dia siapa. Cuma dia gunakan perkataang 'sekarang' yang menunjukkan bahawa dia kenal masa silam saya. Ah, dia pun tahu bahawa manusia perlu berubah untuk hidup di sisi Tuhan.

Kita tinggalkan sebentar persoalan itu.

Dakwah itu wajib. 
Tiada bantahan saya kira. Terlalu banyak ayat-ayat Al-Quran serta hadis-hadis yang menceritakan tentang kefarduan sebuah dakwah. Saya sebenarnya mahu bercakap soal dakwah, tapi alhamdulillah saya telah bertemu dengan sebuah artikel karangan Ustaz Hilal Asyraf. Artikelnya bagi saya sudah cukup lengkap, jadi saya tinggalkan link saja di sini sebagai reading pleasure kalian.


Sekarang, izinkan saya menulis sesuatu yang ada kaitannya dengan dakwah.

Jangan dakwah ialah jalan yang tidak akan sunyi daripada ujian dan cabaran. Mahu jadi pendakwah, bukan saja perlukan ilmu serta akhlak yang mulia, tapi perlu juga kuat. Dalam sebuah kitab karangan Maulana Zakariya rah., katanya jika seseorang itu tidak pernah dibenci atau dicemuh jirannya, maka dia harus melihat ke belakang sebentar, mungkinkah dia telah meninggalkan dakwah?

Untuk dipandang serong, itu biasa. Untuk mendapat layanan yang kasar, itu juga biasa. Tapi harus di ingat, kita tidak berdakwah supaya dia ikut, tapi kita berdakwah kerana sebuah tanggungjawab. Jika si dia sudah diperingatkan berkali-kali tapi masih tidak mahu ikut, maka ucaplah alhamdulillah kerana firman Allah dalam surah Al- Araf ayat 164 -

Dan (ingatlah) ketika segolongan di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazabkan mereka dengan azab yang amat berat?" Orang-orang (yang memberi nasihat) itu menjawab: "Agar kami punyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu, dan agar mereka bertaqwa".

Moga-moga Allah terima sebagai satu bentuk usaha. Jangan jadi manusia yang terlalu ekstrem hingga sanggup meninggalkan kawan atau putus sahabat hanya kerana ini. Ingatlah, manusia yang sabar dengan sahabat yang bermaksiat adalah lebih mulia daripada manusia yang tidak bersahabat , dan tidak sabar dengan mereka !

Maaf, sedikit terbabas dari tajuk asal.

Setiap usaha mendekati Tuhan, pasti akan ada halangan. Dan bagi manusia yang menyeru orang lain berbuat kebaikan, dia juga akan menerima 'habuan dan ganjaran' yang sama- ujian! . Secara kasarnya, halangan dan ujian ini akan datang daripada 4 golongan manusia.

Golonga pertama
Orang yang jahil. Mereka ini ialah golongan yang paling mudah sebenarnya untuk menerima kebaikan. Mereka ini menolak, kerana mereka tidak tahu. Selepas diberitahu, maka mereka akan menerima dengan syukur. Golongan ini hanyaperlu diberi tahu.

Golongan Kedua
Mereka adalah orang-orang yang kalah melawan tuntutan nafsu. Mereka tahu apa yang mereka buat itu salah, tapi mereka tidak boleh berhenti dan melawan kehendak itu. Sebagai seorang saudara yang cakna, kita perlu mendampingi serta close monitor dia. Nasihat yang berpanjangan juga perlu. Di samping itu, kita juga perlu bijak. Menyediakan alternatif dan jalan keluar kepada masalah dia itu.

Sebagai contoh, jika dia mengadu kepada kita tentang tabiatnya yang suka menonton filem lucah. Kita boleh sediakan alternatif seperti on9 di tempat awam atau c.c . Terpulang kepada kretiviti anda. Golongan ini hanya sedikit lebih sukar daripada yang pertama.

Golongan Ketiga
Merekalah manusia yang melakukan kerosakan kerana mempunyai kepentingan di sebaliknya. Apa yang saya dapat ambil contoh ialah orang yang bekerja di kilang-kilang arak. Mereka tahu haram, tapi cukup benci jika ditegur dan dinasihat kerana mereka ada kepentingan iaitu punca pendapatan. Pastinya tidak halal.

Maka, sebagai saudara yang peduli, kita juga perlu sediakan alternatif kepada dia ini. Hujjah-hujjah yang bijaksana juga perlu untuk meleburkan rasa kebergantungan mereka kepada selain Allah. Golongan ini susah untuk diubah melainkan jika kita terus bersabar mencari peluang, iaitu ketika si dia mula rasa ragu-ragu dan putus asa dengan perkara yang dirinya ada kepentingan diatasnya.

Contoh lain, perempuan yang menjadi perempuan simpanan kerana harta. Jika perempuan itu merasa putus asa terhadap lelaki itu (mungkin si lelaki menyimpan perempuan lain) maka, saat inilah saat yang terbaik untuk kita memujuk dia kembali kepada rahmat Tuhan.

Golongan Keempat
Ini yang paling susah. Iaitu manusia-manusia yang menolak islam kerana 'isme-isme' perjuangan mereka. Ada yang menentang kebaikan kerana ia bercanggahan dengan fahaman/ideologi hedonism mereka.

Itu hanya contoh. Realiti sebenar, manusia memang banyak menolak islam kerana kononnya dia memperjuangkan bangsa. Atau kononnya dia memperjuangkan sistem ekonomi paling sempurna, atau kononnya dia sedang memperjuangkan sistem politik paling sempurna. Dusta semata-mata!

Bagi mereka ini, cara kasar adalah lebih berkesan. Tapi, sebelum itu, kita kena faham bahawa sumber kekuatan mereka adalah datang daripada golongan 1, 2, dan 3. Jika ketiga-tiga golongan ini dapat kita ubah, nescaya golongan 4 juga tidak punyai kekuaatan dan sokongan lagi. Maka, ubahlah golongan 1, 2 dan 3 dahulu!

Kesimpulan
Saya masih belum terkeluar daripada keempat-empat golongan manusia ini. Saya sedia didakwah, anda?


p/s- sebuah artikel dari saya tentang dakwah pernah tersiar di iluvislam. Berminat nak baca? Dai atau Daki?

7 comments:

echah mashuri said...

ermmm,,ignore kan aje iqbal..

echah mashuri said...

eh..jd org first ?uhuh

naurah humayra said...

"Jangan dakwah ialah jalan yang tidak akan sunyi daripada ujian dan cabaran." ??

berdakwah dgn hemah adalah yg paling baik.tp susahkan??sbb org laen ragam. tp kite kne igt..mengubah x same dgn berubah.

OrenLimau said...

Kadang-kadang,untuk sesetnagh orang,
mungkin dia boleh terima dengan apa yang nak disampaikan..cuma pendekatan yang digunakan tu tak bersesuaian.

Jadi,pendekatan itu yang penting untuk menyalurkan isi-isi.

Bila once dia da boleh terima,baru kita masuk yang lebih-lebih.
Pada pendapat saya la.

Just move on,iqbal!jangan berputus asa,k.

maCy said...

dakwah tu bagus.

tapi, jujur. maCy antara org yg tak suka dipaksa.

sebab tu selalu ase nak pegi surau, bila dgr je ade announcement kate WAJIB, mo amek tndakan lah ape lah, maCy akn ponteng dgn senang hati.

maaf.

Mario said...

takde sape yg suka dipaksa...mmmm

~fisha~ said...

lain org, berbeza penerimaan nye. tp masih ramai yg mentokong kan... teruskn usaha..:)
gud luck in life~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails