Berhias Bagi Wanita, Bagaimana?

Seorang saudara (mungkin saudari) bertanya soalan tentang berhias di hari perkahwinan. Siap beri link video lagi. Saya sudah tonton, maka saya download dan upload di Bayyinat. Moga kalian dapat turut sama menontonnya.

video

Video berkisar tentang aurat wanita. Saya lelaki, tapi banyak kali saya diajukan soalan berkaitan wanita. Sejujurnya, ilmu saya terhad. Lebih-lebih lagi berkaitan dengan fiqah wanita. Jadi, saya akan jawab sekadar termampu.

Secara mudah, make up ini boleh kita sebut sebagai perhiasan. Ia masuk dalam hiasan tambahan. Bergerak kepada soalan, bolehkah wanita berhias semasa majlis perkahwinannya?

Dalam video ini, ustaz pun ada sebut, nak jadi  pengantin memanglah kena cantik, tapi...  Sebentar! Ada perkataan 'tapi' selepas itu, menunjukkan bahawa ada syarat yang harus dipenuhi. tapi apa? .. tapi mestilah kecantikan itu hanya untuk tatapan suaminya sahaja.

Pengantin wanita perlu dihias, supaya nampak cantik, berseri, elok dan jelita tapi tidak boleh kepada khalayak umum. Ia hanya perlu dipertontonkan kepada si suami. Tujuannya tidak lain hanyalah untuk mengembirakan si suami. Maka, jika anda berhias cantik-cantik, tapi untuk tatapan umum, maka ia boleh membawa kepada haram.

Dalam ceramah ini juga, ada penonton membawakan kisah Saidatina Aisyah r.anha dihias cantik oleh Asma' bin Yazid, semasa menyambut kedatangan Rasulallah. Maka, saya tertarik untuk berbicara soal hukum wanita berhias.

Boleh! wanita boleh berhias. Bukankah fitrah manusia terutamanya wanita mahu kelihatan cantik? Tapi, dalam keadaan 'boleh' itu, ada 'tapi' nya juga. Syaratnya, wanita itu hendaklah menutup auratnya. Hiasannya juga hanya kepada suami tercinta dan ahli keluarga yang dibenarkan syarak sahaja.

Kepada yang selain daripada golongan yang dibenarkan syarak, apakah masih boleh berhias?

Berhiaslah, tapi jangan melampau. Jika sedikit bedak untuk lebih berkeyakinan, boleh. Jika secalit minyak wangi, untuk menghilangkan bau badan, itu pun boleh. Jika selapis gincu, untuk menyembunyikan pucat bibir, itu juga boleh!

Bukan semua benda tidak boleh, tapi semua benda harus ikut peraturan. Islam itu mudah.

Wanita adalah lebih terdedah kepada fitnah. Maka, sangat perlu anda berhati-hati terutama dalam hal  perhiasan. 2 perhiasan wanita, iaitu perhiasan asli (tubuh) dan perhiasan tambahan (gelang, rantai dan sebagainya) tidak boleh ditayang kepada khalayak umum kecuali kepada suami dan ahli kelurga terdekat sahaja. Pakailah pakaian yang longgar-longgar dan berwarna tidak garang, supaya ia tidak menarik perhatian. Pakailah jam jika mahu, tapi jangan terlalu besar hingga menarik perhatian orang. Bawalah handbag jika mahu, tapi janganlah coraknya menarik perhatian orang. 

Dan suka saya mengingatkan, bahawa aurat wanita bukan hanya kepada pakainnya, tapi yang lebih utama ialah akhlaknya...Wallahua'lam

Sesiapa nak tambah, silakan. Saya alu-alukan sebarang bentuk perkongsian :-)

Maaf kepada yang bertanya, saya terlewat satu hari untuk memberikan jawapan. Sibuk sikit.
Previous
Next Post »
16 Komentar