Alasan seorang penderhaka: Takpe, Aku Dah Cukup Baik

'Alang-alang lalu depan surau, jomla singgah solat sama-sama'
'Hehe..tak pe lah. aku solat kat rumah saja'

'Malam ni ada kuliah kat surau. Jom la datang dengar'
'Takpelah. Kau pegi dulu ya...hehe'

Mengelak dan mengemukakan alasan. Itu saja yang kita tahu. Kita suka mengemukakan sejuta alasan untuk menyedapkan hati, sedangkan kita sebenarnya sedang menolak suatu kewajipan. Kita tolak,seolah-olah ia tidak wajib.

Bagi saya, dalam banyak-banyak alasan, ini yang paling tak masuk akal- 'Takpe, aku dah cukup baik'.

Persoalan, betulkah kita sudah cukup baik hingga kita sudah tidak perlu kepada ilmu, kepada solat berjemaah, kepada amal-amal soleh dan lain-lain?

Ada satu bab dalam filem Syurga Cinta. Babak dimana si ibu terlihat anaknya bersolat. Terdetik dalam hati si ibu, lalu perkara ini diajukan kepada si bapa yang sedang seronok menonton televisyen.

"Abang... kita ni tak pun pernah sembahyang"

Tapi si suami selamba saja berfatwa, "Tak apa. Kita kan dah selalu sedekah. Dah banyak harta kita sedekah. Nak takut apa lagi? mesti masuk syurga punya"

Lebih kurang begitulah.

Betulkah begitu mudah nak masuk syurga?
Cukup dengan sedekah yang diragui status halal atau haram harta itu?
atau...memang syurga itu dapat dimiliki dengan hanya angan-angan?

Tidak!

Anggaplah kewujudan artikel ini sebagai satu bentuk muhasabah dan peringatan kepada diri kita. Maka mari baca ia dengan jiwa yang lapang.

Bagimana kalau saya katakan bahawa selama ini kita terlalu banyak syok sendiri? Atau mungkin kita ialah jantan perasan?

Kita perasan kita ini sudah cukup baik. Kerana kita telah ditanam satu fahaman sekular. Kita ambil islam separuh muka, dan kita ambil cara hidup kafir, separuh muka lagi. Maka dalam urusan korban, puasa, dan perayaan, kita ikut islam. Tapi dalam soal mentadbir negara, soal bergaul lelaki-perempuan, soal kahwin, tak pula ikut islam.

Saya mahu bertanya, apa beza kita solat sembah Allah dengan kita sembahyang sembang patung?

Bagi orang yang beriman, Allah ialah satu-satunya Tuhan. Tapi bagi orang yang mahu 'beriman separuh-separuh', dia tidak sembah satu Tuhan, tapi dia sembah banyak Tuhan!

Memang dari dulu saya perhatikan. Kita selalu anggap diri kita sudah cukup baik, sudah cukup berilmu dan sudah cukup amal. Kerana itu, kita develop satu sifat, iaitu sifat sombong.

Kerana merasakan diri kita baik, kita mengelak apabila orang ajak kita buat kebaikan. Sedangkan apa kebaikan kita selama ini?

Dimensi
Saya mahu membawa anda ke satu dimensi, iaitu hari pembalasan. Kita dibawa ke hadapan Allah untuk dihisab. Saat itu, baru kita sedar akan satu hakikat. "Kemurkaan Allah pada hari kiamat adalah melebihi rahmatNya". Benar, di dunia memang rahmat Allah mengatasi murka-Nya. Tapi itu di dunia. di akhirat sebaliknya.

Maka, di hadapan Allah, kita akan dihitung penuh teliti. Satu persatu.

Amal soleh, ada? Ada.tapi seciput.
Dosa, ada? Ada. Banyak.
Kezaliman, ada? Ada. Berlonggok.

Habislah kita! Celakalah kita!

Saat itu, kita tercari-cari syafaat. Kita jumpa semua nabi. Bermula dengan Nabi Adam a.s hinggalah Nabi Isa a.s, kita jumpa, kita minta pertolongan. Tapi kesemua mereka refuse, kerana semua mereka takut dengan kemurkaan Allah pada hari itu.

Lalu, hanya seorang saja savior kita- Nabi Muhammad s.a.w

Tapi, jika didunia kita tak amalkan sunnah-sunnahnya, macam mana Baginda nak tahu kita ini umatnya? Kita tidak punya bukti untuk mengaku sebagai umat Baginda!

Saya pernah berborak dengan ibu saya yang tercinta. Di dalam kereta, selepas pulang dari kuliah magrib di masjid saya.

"Erm...orang zaman sekarang, mengaji agama sebab nak mudah saja."

"Macam mana tu ma?", Saya panggil ibu saya 'ma'.

"Ya lah. Belajar hukum. Nak tahu mana wajib, sunnat, harus, makhruh dan haram. Tapi kalau masuk bab amal, benda-benda sunnat ni bukannya nak buat. Alasannya, 'alaah..benda sunnat, tak payah buat pun takpe'. Tapi dalam benda-benda makhruh boleh pula kata, 'Alaaa...benda makhruh, buat pun takpe'. Mengaku nak jadi umat Nabi, tapi takde pun cinta pada sunnah-sunnah Nabi", balas ma saya panjang.

Ingatlah!
Syurga itu bukan untuk orang yang perasan diri dia baik! Dan syurga juga bukan untuk orang yang perasan dia berilmu!

Oh, kita tak perasan. Tapi, jika kita bukan orang yang perasan, mengapa kita sombong?

'Alaa..benda-benda sunat ni tak buat pun takpe'

'Alaa..aku tak pegi surau pun aku solat juga'

'Alaa..aku tak duduk dalam kuliah agama pun aku still tahu halal-haram'

'Alaa...aku banyak share dan baca artikel mengarut-mengarut pun bukannya aku tak reti baca Quran'

Dan last-last, kita guna 'ayat pembunuh'- "Ah! Kita kubur lain-lain!'

Huh, kubur lain-lain kau kata? mahu dilabel sebagai apa orang sebegini? Jahil atau berani? Tidak tahukah bahawa 1 hari dalam akhirat sama dengan seribu tahun atas dunia? Atau memang kau terlalu berani untuk kena bakar dan siksa?

Kalau jumpa orang macam ni, senang saja nak balas. Kata pada dia, "Kalaulah ditakdirkan kita kubur sebelah-sebelah. Kau ingat aku dapat tidur senang ke dengar kau menjerit-jerit kena belasah?"

Kesimpulan
Jangan tiru perangai orang Nasrani dan yahudi. Apabila diajak kepada islam, mereka menjawab,"Kami telah islam lebih dahulu dari kamu". Mereka perasan mereka betul, tapi tidak. Same thing goes to us.

Dalam banyak hal, kita perasan kita betul dan baik. Tapi ketahuilah, hati kita belum lagi lurus, jika kita tidak mula berusaha meruntuhkan tembok kesombongan dan melebur sifat perasan kita.

Dengarlah nasihat ini- Banyak benda lagi kita perlu belajar.

Dan suka saya ingatkan kepada 'bro-bro' yang singgah sini: Hanya dalam mazhab syafie sahaja yang meghukum solat berjemaah itu fardu kifayah. Dalam mazhab lain, hukumnya wajib. Dan banyak hadis menyatakan bahawa tidak diterima solat orang yang tak nak berjemaah di surau sedangkan dia dengar azan. Jomlah bro-bro sekalian. Takkan nak tunggu dah mati baru kita nak datang surau?
Previous
Next Post »
16 Komentar