Menikam Bayang Sendiri

Jika diberi pilihan, saya tidak mahu menulis artikel ini. Sebabnya, saya seolah-olah sedang menyakiti diri sendiri, atau paling tidak pun seperti sedang mencampakkan batu ke langit, lalu batu itu jatuh ke muka saya sendiri. Tapi, saya terpaksa tampil dengan artikel ini kerana semakin lama, semakin sedikit orang yang faham akan hal ini.

Ini ialah perkara yang penting. Terima kasih kerana kalian sudi meminjamkan sedikit masa kalian untuk baca dan faham. Mudah-mudahan, ada manfaat yang besar menanti kita.

Ada orang bertanya, apa beza iman dan islam?

Bahkan, ada yang memahami bahawa orang yang islam, sudah pasti beriman. Yang tidak beriman hanya orang kafir.

Jika kalian juga faham begitu, maka ketahuilah bahawa kefahaman kita berbeza. Saya faham bahawa orang yang islam belum tentu beriman. Tapi, orang beriman pasti sudah islam. Saya tidak bermaksud mahu mengajak kalian supaya bersetuju dengan saya. Tapi saya cuma mahu agar kita semua berganjak keluar dari 'zon perasan' ini.

Islam dan iman.
Seorang lelaki datang kepada Rasulallah lalu berkata, "Kami sudah beriman!" lalu Allah menurunkan ayat 14 surah al-Hujurat. Satu firman yang sangat indah tapi sangat pedas juga.

"Orang-orang arab badui berkata: 'Kami telah beriman'. Katakanlah (kepada mereka), "Kamu belum beriman, tetapi katakanlah 'Kami telah tunduk (islam)', kerana iman itu belum masuk ke dalam hatimu..."- 49;14

Seterusnya dalam ayat 15, Allah menceritakan tentang sifat orang beriman itu- "Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya)"

Kalau kita benar-benar memerhatikan dan memikirkan ayat ini, pasti ada tiga atau empat pengajaran daripada al-Quran, dapat kita ambil.

Seharusnya, orang yang mengaku beriman memiliki nilai-nilai ini.

(1)- Percaya kepada Allah dan Rasulallah
(2)- Tidak ragu-ragu walaupun dalam satu perkara
(3)- Membuktikan dengan amal soleh dan susah payah dalam agama.

Mari kita menilai diri kita kembali. Selama ini kita mengaku diri kita beriman, tapi adakah salah satu daripada 3 perkara ini kita sudah miliki?

Yang saya perhatikan, kita semua gagal dalam nilai kedua itu iaitu 'tidak ragu-ragu dengan islam'. Dek kerana kita masih ada sedikit keraguan dengan islam, saya perhatikan, kita seperti tidak bersungguh-sungguh dalam beragama. Bahkan, kita bertindak mengasingkan agama dari kehidupan.

Masih mahukan bukti dan contoh?

Terlalu banyak. Cara kita berpakaian, cara kita berkawan, cara kita bergaul dengan sahabat yang berlainan jantina, bahkan cara kita membaca dan menulis juga banyak silap.

Saya juga suka membawa diri kita melihat semula ayat-ayat awal dalam al-Quran. Surah al-Baqarah muka surat 3 mulai ayat 8.

'Mari kita beriman kepada Allah dan Rasul-Nya'

'Pasti. Kami sudahpun beriman seperti kamu'

'Benarkah? tapi mengapa kamu tidak menjalankan apa yang telah Allah dan Rasul-Nya perintahkan?'

'Ish..takkanlah kami nak menipu kamu pula. Kami telah beriman. Percayalah!'

'Baiklah, jika benar kamu beriman. Silalah berhenti berbuat kerosakan di bumi ini'

'Jangan gusar. Kami ini bukanlah manusia yang membuat kerosakan. Bahkan, kami ini manusia yang membuat kebaikan'

'Kebaikan? Bohong! jika benar kamu berbuat kebaikan, tunjukkan buktinya'

'Bukti yang bagaimana kamu mahu? Tidakkah kamu telah memerhatikan, kami ini ada membaca blog-blog ilmiah dan agama juga.Sama seperti kamu'

'Adakah itu sudah cukup untuk menjadi bukti?'

'Habis, bagaimana?'

'Jika benar kamu beriman, maka silalah amalkan mana-mana kebaikan yang kamu belajar dan silalah tinggalkan dosa dan maksiat yang kamu tahu. Buktikan dengan amalan kamu!'

'Adakah kamu mahu supaya kami jadi seperti orang-orang yang pelik itu? Ah, mereka itu orang-orang yang bodoh! Sikit-sikit nak ikut al-Quran. Sikit-sikit nak ikut agama. Otak sempit! Huh... langsung tak maju!'

'Jadi, kamu kata orang beriman itu seperti orang gila?'

'Bukankah hakikatnya begitu? Sikit-sikit mahu kembali kepada al-Quran. Bebas lah sedikit. Takkanlah setiap benda nak ikut cakap Allah dan Rasul-Nya kot. Kalau macam tu, bila kita nak bebas?'

'Jadi, kamu tidak beriman...'

'Hei! Aku beriman lah. Ah! Lantak kau lah. Yang penting aku tetap nak kata, aku beriman!'

Dan 'aku' itu ialah kita. Saya dan anda...

Perasan.
Cukuplah 'perasan' beriman. Cukuplah. Mari kita belajar sirah. Saya sendiri sedang mentelaah satu kitab sirah susunan Ustaz Johari Yaman. Beliau menyusun kitab ini dengan bersumberkan 26 kitab rujukan karangan ulama-ulama silam. Kitab ini hanyalah satu ringkasan dari kitab-kitab besar dan ia bertajuk "Mengenal Muhammad s.a.w"

Satu lembaran demi lembaran saya buka, dan sebaris demi sebaris ayat saya baca. Saat itu, mata saya akan berkaca-kaca. Bulu roma saya akan berdiri tegak. Saya sangat teruja, kagum dan terpesona dengan keimanan para sahabat Rasulallah. Dan benarlah, mereka sahaja yang layak mengaku beriman kerana mereka ada bukti.

Kita, mahu mengaku beriman? Sila sertakan bukti yang saya pasti, jarang-jarang ada. Kita hanya sudah islam. tapi belum tentu kita beriman.

Kesimpulan

"Iman sebesar zarah diganjari dengan syurga 10 kali dunia" -maksud hadis.

Kerana kita rasa diri kita sudah ada iman sebesar atom, maka sebab itulah kita rasa terselamat dari murka Allah. Kita rasa 'tak apa' bila kita meninggalkan dakwah. Kita rasa 'tak apa' bila kita sudah mampu solat, baca Quran, dengar ceramah dan beramal solah. Kita lupa tentang ahli keluarga kita dan kita lupa jiran serta sahabat kita.

Betulkah kita sudah ada iman sebesar zarah? Teruslah hidup seperti ini jika kita rasa kita sudah cukup baik.

Saya? Saya rasa diri saya sangat penuh dosa, dan saya mahu berubah. Saya tidak mahu hanya insaf sekejap. Anda pula bagaimana?
Previous
Next Post »
16 Komentar
avatar

sayajuga berharap perubahan yg saya lakukan akn menebalkan iman di hati ini...

sempurnanya kita di mata manusia belum tentu sempurna di sisi-NYA..

terima kasih berkongsi lagi..

Balas
avatar

saya suka baca artikel iqbal.;0

kdg2 kita mengaku beriman tapi hakikatnya,kata2 xseiring perbuatan.

Balas
avatar

iman kita ni senipis kulit bawang, adakalanya bertambah dan ada waktunya berkurangan... tapi kalu dah dok pertikaikan Quran dan Sunnah sampai gitu dah boleh bawak murtad tu

Balas
avatar

astagfirullah...

terima kasih.

Balas
avatar

saya banyak dosa.. sedih.. nak juga berubah.. (TT__TT)

Balas
avatar

entry yg begitu baik...sgt2 terasa diri ini yg msh byk kkurangan..

Balas
avatar

takut dgn virus "perasan' yg pasti ada dalam diri ini :(

mohon Allah ttapkan dalam beragama dan ketaatan dan juga bjuang dijalanNYA..

Balas
avatar

entry yg sangat bagus
moga ramai mendapat manfaat dan sedar akan apa yg mereka katakan selama ini
nice entry here

P/S : Mari Memasak Laksa Sarawak Bersama Chef Hans

Balas
avatar

kalau bace blog ni mesti rase nk nanges. :(

Balas
avatar

Assalamualaikum iqbal.

alhamdulillah.lega bila tahu kamu dah sihat.

Betulkah kita sudah ada iman sebesar zarah? Teruslah hidup seperti ini jika kita rasa kita sudah cukup baik.

saya pinjam ayat ni.letak di twitter..

Balas
avatar

Assalamualaikum..hehe..terimakasih atas pandangan anda..Moga kita dimatikan sebagai orang yang beriman...Amin..

Balas
avatar

nombor satu tu senang.
nombor dua dan tiga tu susah.

sebab nombor dua dan tiga tu banyak dugaannya.

patutlah iman boleh naik turun naik turun macam pasaran forex.

sebab persekitaran kita pun tak pernah statik.

well, at least if i didn't get it, I die trying.

kan?

assalamualaikum.

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443