Jangan Merajuk Sayang

Ada sebuah hakikat yang saya berpegang dengannya. Saya yakin benar bahawa Allah sesekali pun tidak mahu walau seorang pun manusia masuk ke dalam neraka-Nya. Allah sentiasa mahu hamba-Nya ke syurga. Ah, memang syurga ini diciptakan untuk kita. Cuma, banyak antara manusia yang melupai hakikat itu, dan merajuk dengan Allah.

Merajuk Dengan Allah.

Ia bukanlah simptom yang jarang. Ia bahkan merebak hingga ke pelusuk lapisan masyarakat. Kanak-kanak dengan rajuknya, orang dewasa dengan rajuk mereka pula. Si tua, bahkan masih kuat rajuknya pada Ilahi. Ya, rajuk si hamba yang berbeza-beza, lelaki dan wanita.

Seperti yang saya nyatakan di awal, sungguh Allah sesekali pun tidak mahu walau seorang hamba-Nya ke neraka. Bukti yang ada cukup jelas. Dia hantarkan rasul demi rasul, seorang demi seorang untuk memimpin manusia agar kukuh telapak kaki mereka menyusuri landasan hamba sehingga rasul terakhir, Muhammad s.a.w.

Seseorang bertanya kepada saya, mengapa Muhammad s.a.w ialah yang terakhir?

Saya tidak dapat menemukan jawapan yang lebih baik daripada ini. Saya dan kamu, bahkan setiap muslim telahpun diberi tugas untuk menyambung tugas kenabian. Tugas setiap rasul-rasul terdahulu, dibebankan pada setiap daripada kita, iaitu berdakwah. Jika kalian ada membaca surah Taha, lihatlah pada ayat-ayat yang menceritakan kisah Nabi Musa a.s yang mahu berdakwah kepada firaun. Lalu, Baginda meminta kepada Allah agar Allah menaikkan taraf saudaranya, Harun a.s sebagai rasul, untuk membantunya berdakwah.

Suatu hakikat, dakwah pada zaman dahulu hanya dilakukan oleh rasul.

Kerana Allah sayangkan setiap manusia, Dia mewajibkan dakwah kepada kita. Dia menyuruh kita masuk syurga, dan mengajak orang lain juga masuk dalam syurga. Surah At-Tahrim juga ada menceritakan tentang ini. Islam bukan agama yang selfish. Sesekali Allah tidak menyempitkan syurga-Nya. Oleh itu, sangat perlu untuk kita mengajak orang lain agar sama-sama bertatih ke syurga. Perlu!

Itu bukti jelas bahawa Allah mahu setiap manusia masuk syuga.

Allah Memandang Rajukmu.

Memang manusia punya kelemahan. Tapi bagi saya, kelemahan itu ialah lambang kehambaan. Sekiranya tiada langsung cacat cela jua kelemahan, maka pasti kita akan merasa diri seperti tuhan. Pun begitu, ramai yang menerima kelemahan mereka sebagai alasan untuk merajuk dengan Allah.

Lihatlah realiti... Bukan semua manusia bermaksiat kerana hati mereka bulat untuk itu, tetapi ramai yang bermaksiat kerana protes dan merajuk dengan Allah. Sebagai contoh, seorang gadis yang tidak cantik, sanggup memotong bulu kening, mewarnakan rambut, dan lain-lain, semata-mata kerana dia rasa Allah tidak adil kepadanya. Rajuknya menjadi permulaan dosa.

Adapun seorang atau dua lelaki yang mengambil dadah dan hanyut dalam dunia jijik rekaan mereka... adakalanya mengambilnya bukan kerana mahu, tetapi kerana protes dan merajuk kepada Allah. Dirasakan Allah tidak adil kepada mereka.

Gadis pula, sesudah merasakan Allah tidak adil padanya, maka dia melacurkan pula batang tubuhnya.

Sama dengan judi, arak, dan lain-lain.

Jangan Merajuk Sayang.

Allah tidak zalim. Allah tidak sekali pun berhenti daripada memandang kita dengan pandangan rahmat kerana di sisi-Nya, pintu keampunan terbuka seluas-luasnya. Allah memberi masa yang panjang untuk kita berubah. Janjinya jelas... sekali kita bertaubat dengan taubat yang sebenar, maka di sisi-Nya, kita seperti manusia yang tiada dosa. Allah tidak lokek memberi ampun.

Allah tidak berdendam, bahkan terlalu memaafkan. Seorang lelaki yang sepanjang hayatnya menghina islam, menghina rasulallah dan mencaci maki Allah, sedang dia sudah tua dan hampir mati, pun masih Allah sudi lemparkannya hidayah kepadanya. Si tua itu masuk islam, dan mati sebagai 'kanak-kanak' dalam jasad orang tua.

Bahkan dahulu, ada seorang wanita Yahudi yang tua dan buta, setiap hari mencaci Rasulallah s.a.w. Baginda senyum sahaja, sambil tangannya menyuapkan roti ke dalam mulut wanita itu. Berlarutan... hingga di senja usianya, Allah menerima wanita yang mencaci dan memaki Rasul-Nya, sebagai hamba-Nya.

Al-Wahsyi, seorang lelaki yang menyebabkan Rasulallah s.a.w menangis kerana sedih melihat jasad Saidina Hamzah r.a terkulai bersama tikaman dan luka yang teruk, juga Allah pilih untuk menjadi hamba-Nya.

Khalid al-Walid ra. yang banyak membunuh tentera-tentera islam di medang perang juga akhirnya dipilih oleh Allah untuk memeluk agama ini dan terus berjuang untuk syurga.

Semua kisah-kisah ini adalah kisah manusia hebat. Manusia yang penuh dosa, tetapi mereka memilih untuk menyucikan diri mereka.

Kesimpulan.

Saudaraku... ingatlah! Allah sentiasa sayang kepada kita. Dia tidak menzalimi kita walau sedikit. Dia cuma sedang menguji kita. Janganlah kita merajuk dengan Allah. Jangan pula kita berdendam dengan Allah.

Allah sayang kita... terlalu sayang.

Jika orang yang pernah menghina Rasulallah s.a.w dan mencaci Allah pun masih diberi keampunan oleh-Nya, mengapa pula kita memilih untuk putus asa daripada keampunan-Nya?
Previous
Next Post »
20 Komentar
avatar

salam..

susah untuk mengelakkan dari benda tu.
saya tahu hidup kita cuma sementara dan banyak kesenangan dunia hari ni merugikan kita.
tapi, saya masih terkejar2 benda tu.
macam mana nak memudarkan cinta dunia ini?
macam mana nak merasai cinta Allah?

salam tarbiah : )

Balas
avatar

sayang, hentikanlah rajukmu kerana Allah itu Maha Penyayang, maka Dialah yang paling tahu untuk menyayangimu...

pernah tulis, Dia betul-betul sayangkan kamu

Balas
avatar

Assalamualaikum
menarik sungguh kupasannya...Alhamdulillah spt dpt melihat arah tuju bayyinat kini...sedikit demi sedikit terserlah melalui susunan kata...InsyaALLAH kerja nubuwwah, kerja kita semua..kerana
Sesungguhnya kasih sayang ALLAH kpd hambaNYA adalah 70x lebih daripada sayang seorang ibu kpd anaknya...jd mengapa menolak sayang yg sebegini hebat kan?

Balas
avatar

subhanaAllah..sayangnya Allah pada kita semua.hanya kita yang suke merajuk dgn Allah..
mashaAllah, terketuk hati saya.."saya yang banyak sekali merajuk"..

Balas
avatar

terkesan. kesimpulannya buat saya terfikir. dan kenyataan "allah mahu semua masuk syurga" buatkan saya tersedar. benar dan memang benar. jazakallah.

Balas
avatar

btl.xpyh mrjuk..minta je nscy Allah prknan sb Allah dah jji n xkn mungkiri jjiNya..

Balas
avatar

ada yang merajuk sampai bunuh diri, na'uzubillah

Balas
avatar

salam
Penyampaian yag sngat kreatif. setuju. Allah nak semua hambaNya masuk syurga. Tapi hambaNya tak sedar akan hakikat ini. hambaNya terus hanyut dalam rajuknya.

Balas
avatar

Insyaallah. Menjaga diri dari merajuk. Jika mengikut contoh belum lg. Kalau yang lain3 belum tahu

Balas
avatar

Salam dik,
Suka yang ini. T/kasih dengan perkongsian yang menarik ni :))

Balas
avatar

assalam
amat terkena ngan situasi ili sekarang.huhu
ili akui rase macam nak merajuk je
tanda protes
TAPI
Alhamdulillah,Dia jumpakn ili dgn blog ni
mgkin Dia xnk ili merajuk ngan Dia :)

okeyh.ili xmerajuk ngan Allah
never n ever,insyaAllah
kan Dia nk semua masuk syurga ^^
niway,syukran kpd tuan punya blog
*thums up* !!

Balas
avatar

terima kasih atas entri yang cukup menyentuh naluri hambanye..subhanallah~~

Balas
avatar

bgus sekali penulisannya..

Kasih sayang Allah jauh lebih besar daripada kemurkaanNya..

tidak sekali-kali Allah menzalimi hambaNya melainkan hambaNya itu yng menzalimi diri mereka sendiri.

Balas
avatar

salam...syukur kepada Allah kerana menggerakkan hati tangan dan mata membaca coretan yg sgt bermakna ini...
syukur kpd Allah memberikan idea yg baik kpd penulis..
=)

-Zie-

Balas
avatar

salam... sy share entri2 d sni... trime ksh ats pngisiannye...(^__^)

Balas
avatar

sgt best entry ni..
Allah nk semua masuk syurga..
tggal kite je yg nk kne usaha ke arah itu.
jzkk :)
mntk izin share ilmu yg ada d sini,ye?

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443