February 21, 2012

Brader parut berapi dan berotot macam kereta kebal.

assalamualaikum..apa pendapat saudara iqbal mengenai solat di awal waktu secara bersendirian dengan solat bkan di awal waktu berjemaah..mana satu yang lebih bagus sebenarnya?
Waalaikumussalam. Memang ada satu hadis sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim, Ibnu Mas'ud pernah bertanya kepada Rasulullah, "Apakah dia amalan yang paling baik?" Lalu Rasulullah menjawab; Solat diawal waktu, kemudian berbakti kepada ibubapa, dan kemudian berjihad di jalan Allah."

Kalau baca satu hadis ini sahaja, memanglah kita akan kata yang solat diawal waktu itu ialah utama. Tapi jangan lupa, hadis yang menyatakan tentang kepentingan solat berjemaah adalah lebih banyak. Antaranya, ialah hadis yang menceritakan tentang kambing dan serigala. Jika tidak wujud falsafah berjemaah dalam segala aspek; ibadah mahupun kemasyarakatan, maka yang berlaku ialah kambing tu akan diterkam oleh serigala. Dan serigala bagi manusia ialah syaitan.

Sejujurnya, saya bukanlah orang yang belajar secara khusus tentang hadis. Saya orang awam, bukan orang khusus. Saya tukang baiki kapal terbang, bukannya ustaz yang berkuliah di Mesir atau Jordan, apatah lagi Madinah. Tapi setakat yang saya belajar (hadiri kuliah, baca kitab hadis, dan tanya ustaz), saya tak pernah nampak yang solat berjemaah ini suatu yang ringan. Tak pernah!

Sampaikan nabi sendiri pernah kata; Aku teringin mahu membakar rumah orang-orang tidak menunaikan solat berjemaah, hanyalah kerana aku kira kanak-kanak dan mereka yang uzur di dalamnya.

Tak adalah sampai bakar rumah, tapi terasa seakan-akan mahu sahaja. Sebenarnya, Nabi Muhammad, iaitu Nabi yang sama kita selawatkan kepadanya, yang kita sambuti tarikh kelahirannya, yang kita kata kita umatnya... (ya! Nabi yang sama!) mahu kita memandang besar pada solat berjemaah!

Masa soalan ini diterima oleh saya, saya cuba mahu berbincang dengan sahabat saya. Dia orang tabligh. Bukan sekadar itu, dia juga ahli jemaah tabligh yang sangat komited dengan jemaah. Kalau ikut jawapan dia, mudah sahaja.

"Rasulullah pernah bersolat sendirian tak? Dalam perang, solat berjemaah (solat khauf). Dalam kesibukan, solat berjemaah. Dalam bermusafir, solat berjemaah. Dalam kesenangan. solat berjemaah. Dalam sakit, solat berjemaah. Hanya ketika nazak (hampir wafat), disaat Baginda dah tak mampu untuk bangkit dari berbaring, ketika itulah baru Baginda mewakilkan Abu Bakar untuk menjadi imam, juga bagi solat berjemaah!

Bahkan dikatakan Rasulullah hanya bersolat sebanyak 6 kali sahaja secara tidak berjemaah. Hanya enam kali!

Rasanya kita tak perlu bincang benda ini dengan ilmiah. Sebab makin banyak kita bercakap tentang ilmu, makin berat kita mahu berpegang dengan pendapat Imam Syafie' yang tidak menghukum wajib bagi solat berjemaah (hanya fardu kifayah). Sebab itu, tak perlulah kita pergi lebih dalam.

Tapi saya cuma nak kata satu. Kita kata kita sayang nabi... kata sayang agama... kata sayang saudara seagama kita... kata nak masuk syurga... nak hidupkan sunnah... dan kata macam-macam lagi! Jadi, kenapa memilih untuk solat sendiri?

Saya bukan orang pertama, dan takkan jadi orang terakhir yang akan berbicara tentang solat berjemaah beserta kepentingannya. Cuma saya nak tanya, buat apa anda baca artikel ini, jika anda tak terasa nak sahut perintah Allah?

"... dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk"- al Baqarah ayat 43.

Pautan: Hati kami keras, lebih keras daripada batu. Jadi tak perlu nak cakap lagi dah. Kami dah tahu...

------------------------------------------
macamana kita nak bina keberanian dalam diri untuk amar ma'ruf nahi mungkar?
Mintalah kepada yang memiliki kekuatan tu. Siapa? Allah :D

Saya suka dengan tadabbur surah al-Muzammil, surah ke 73. Dalam surah itu, Allah perintahkan Rasulullah untuk bangun- solat malam dan juga membaca al-Quran.

Okey. Dah dapat jawapan?

Solat malam, baca Quran. Solat malam...baca Quran. Tahajjud... tilawah. Bangun solat malam... baca al-Quran. Ulang dan teruskan ulang. Kerana Rasulullah yang kita cintai, disaat Baginda menerima wahyu, baginda tidak terus diperintahkan untuk menyampaikan dakwah, tetapi baginda diperintahkan untuk membina kekuatan dalaman atau spiritual, dengan bangun solat malam.

Biar ada hubungan yang cantik, indah, jelas, dan kemas dengan Allah!
Dan disanalah baru dapat kekuatan; terus daripada Tuhan Yang Maha Perkasa!

Pun begitu, saya mengakui bahawa amar makruf nahi mungkar itu bukanlah benda yang mudah nak dibuat. Ia hanya mudah dicakap. Bila tengok muka brader, tengok parut dia, tengok muscle dia, kita nak tegur, "Bang, dah maghrib ni..." pun akan jadi serba salah. "Kalau aku tegur dia marah tak?"

Jadi macam mana? "Instead of kata kata dia, "Bang, melepak apa lagi maghrib-maghrib ni? Pergi balik rumah! Solat!"... kita boleh kata, "Bang, surau jom?". Abang tu mesti akan senyum macam kerang busuk. Dalam hati, dia akan kata, "Kau ni bangang ke apa? Aku pakai seluar pendek... peluh-peluh ni... kau ajak ke surau? Berilah aku keringkan badan aku dulu, mandi-mandi dulu ke..."

Lepas senyum, kita angkat tangan, kita beri salam dan belah ajalah. Nak tunggu apa lagi. Brader ganas tu akan pandang kita dengan pandangan yang membunuh, tapi lepas bayang-bayang kita hilang dari surau, maka dia pun akan terfikir, "Er... betullah. Dah maghrib. Nak kena solat pula lepas ni."

Kita kena ingat. Manusia ni suka 'melihat' dan barulah mereka boleh 'percaya'. Orang zaman sekarang bukan macam orang zaman nenek moyang kita. Apa ustaz kata, mereka angguk saja percaya. Orang zaman sekarang, kalau ustaz tu kata 'betul', dia nak tengok ustaz tu buat tak apa yang dia kata.

Kalau ustaz tu kata haram, ustaz tu buat juga tak yang haram tu. Samalah dengan pendakwah.

Seperkara, kekuatan tu datang melalui kretiviti dan kepetahan kita. Cuba kalah kita kata, "Assalamualaikum bang. Akak dengan abang ada masa tak? Saya tak berniat nak kacau abang dengan akak, tapi ada benda yang saya berminat nak kongsi dengan abang dan kakak petang ni. Maafkan saya ya/ Boleh tak saya nak tanya? Abang dengan akak dah nikah?"

Aku pandang kau. Kau pandang aku. "Er... belum lagi dik."

"Eh ye ke? Saya ingat abang dengan akak dah kawin. Saya nak kongsi dengan abang dengan akak fasal nikah kawin. Bahagia orang yang nikah kahwin ni bang. Saya baru baca kat internet... orang yang dah nikah kawin ni... Allah beri bla...bla... bla..., dapat elak zina...bla...bla..bla... sebab zina ni mudah sangat terjadi...bla..bla..bla... Selain itu bang, akak... orang yang bernikah kahwin ini juga Allah beri beri jaminan rezeki... bla...bla...bla..."

Pendakwah! Ingat. Kalau nak approach orang awam yang kita tak kenal, jangan direct sangat. Pusing-pusing, lenggang-lenggok dulu, biar dia tak nampak kita macam nak kata, "Kau salahlah bodoh! Orang islam mana boleh dating! Mana boleh berdua-duaan! Zina! Dosa besar! Neraka!!"

Biar dia nampak, "Ooo... rupa-rupanya salah kami buat ni. Sepatutnya kami nikah... sepatutnya kami bla...bla...bla..bla..."

Dan paling utama- jangan lupa senyum! Kerana senyum bukan sahaja memberi kekuatan kepada kita, tetapi memberi kekuatan kepada orang yang kita nak tegur.

Walaupun dia kata, "Kau bodoh!", kita senyum saja. "Ya, saya memang tak cerdik. Maafkan saya. Tapi bang... bla...bla..bla...." (sambung ceramah).

Dan kalau dia dah bengang, barulah kita blah. Tapi sebelum berambus dari pandangan dia, jangan lupa untuk meminta maaf. Mana tahu hati dia akan tercuit. Apa kita fikir orang yang muka jenis samseng jalanan ni tak ada hati, tak ada perasaan? Mereka manusia juga! Kita berlalu secara aman, kerana lain kali kalau kita berselisih dengan dia, kita boleh cuba lagi dakwah dia! :D

Orang takkan marah kalau kita dakwah dia dengan lembut, dengan hemah, dengan sopan. PERCAYALAH!
   
Orang cuma akan berasa jengkel kalau kita berdakwah dengan 'bergaya'. Jangan sesekali fikir yang orang yang mendakwah itu lebih baik daripada orang yang didakwah. Then only kita boleh faham apa saya maksudkan dengan 'bergaya.'

   

2 comments:

Admin P@P said...

Alhamdulillah. Solat di awal waktu secara berjamaah hendaklah dijadikan amalan kita.

Semoga diberkati Allah.

TQ

s e n s h i said...

syukran atas artikel :)

benar kata akhi, kita sewenang-wenangnya menghukum manusia atas perbuatan salah diorang, padahal ktia pun bukan tuhan,
kita pun perasan bagus lalu kata mereka ini orang orang yang lebih berdosa dari kita,
dan kita tak cadangkan perkara yang sepatutnya mereka lakukan, tapi kita marah pada benda yang diorang buat.


*thumbs up!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails