September 4, 2012

Menilai dari kulitnya

Saya tertarik dengan sebuah komen yang dilemparkan oleh seorang pembaca blog ini, di artikel Tragedi Di Bazar Ramadhan. Kata pembaca yang menggunakan nama samaran Ali, "Ini penyakit orang baik, pabila menganggap orang lain bermasalah. Di (dia menyebut nama satu institusi pengajian tinggi yang ada perkataan islam dalam namanya), perempuan-perempuan yang tudung labuhlah yang selalu mencuri di kantin kolej".

Sebenarnya ini bukan kali pertama dan mustahil akan jadi yang terakhir, untuk kita terjerumus dalam kemelut penampilan diri. Kita keliru akan identiti dan kita keliru akan realiti.

Dalam isu ini, satu persoalan timbul.

Mengapa orang yang berpakain menurut syarak, mencuri?

Maka, kita boleh menimbulkan beberapa keraguan yang munasabah. Antaranya, adakah pakain begitu mendorong mereka mencuri? Kerana, tudung yang dilabuhkan menyebabkan mereka boleh memasukkan barang curian mereka di dalamnya.

Atau, adakah ia masalah iman individu tersebut?

Saya lebih cenderung untuk mengatakan bahwa kotoran ini terhasil daripada faktor dalaman, bukannya faktor luaran (penampilan). Ramai gadis yang menutup aurat dengan sempurna. Tapi menapa ada antara mereka yang boleh mencapai taqwa tapi dalam masa yang sama, ada juga yang makin jauh larut dalam lalai? Pernah atau tidak kita cuba menimbulkan soalan-soalan sebegitu dalam diri kita?

Samalah seperti kita bertanya: Kenapa orang lain solatnya boleh membuatkan dia dekat dengan Allah tapi solat kita, membuatkan kita makin dekat dengan maksiat?

Ini mengingatkan saya kepada satu kes. Telah lama berlaku dahulu, iaitu penyebaran video lucah eorang ustazah bersama warden sekolah asrama (kekasihnya). Menariknya, dia bukanlah ustahhzah biasa tetapi memakai tudung labuh nan terpelihara. Timbul rasa hairan. Bagaimana tergamak untuk dia masih menelusuri jalan yang keji (sebagaimana Allah iktirafkan dalam al-Quran, zina itu keji gila) sedang dia berpenampilan sebagai seorang muslimah?

Ini benda aib. Sangat aib. Memalukan. Menyakitkan. Membusukkan. Ia ibarat tumpahan nila dalam sebelanga susu. Hilang sekelian putih. Padam sekalian jernih.

Hingga, yang sempit fikirannya makin menyempit!

"Aku pakai ketat pun aku baik".

"Aku couple pun, aku solat tak tingal"

Kita terlupa kepada apa yangsering diingatkan kepada kita, agar kita menerima islam sebagai kaffah. Kaffah, ertinya seluruh. Tidak suku. Tidak juga separuh. Seumpama sebiji kek Kita tidak memotongnya kepada bahagian-bahagian kecil dan mula menimbang-nimbang, potongan yang mana satukah yang kita mahu makan dan yang mana pula mahu kita beri kepadaorang lain makan. Tidak begitu.

Islam, kewajipan untuk kita larut dalam ketaatan tidak boleh diswastakan. Kita tak boleh suruh orang lain buat benda yang kita sendiri perlu buat. Macam solat. Semua orang perlu dirikan. Tidak boleh kita pinta orang lain buat untuk kita. Begitu juga berpakain menutup aurat. Baik laki-laki mahupun perempuan. Setiap individu perlu melihat dan merenung, apa yang sering menampal kulit tubuh kita? Menurut piawaikah, atau melanggarnya?

Kita setuju. Jangan menilai sebuah buku dengan hanya kulitnya. Tapi manusia bukanlah buku. Nak atau tidak, apa yang kita pandang pada seseorang, itu juga termasuk dalam sisem nilai.

Islam datang dengan dua perintah utama. Buat, dan Jangan Buat. Setiap yang datang dengan label 'buat', dikira berpahala. Ia pula terbahagi kepada dua bahagian, wajib dan sunat. Manakala perintah yang datang dari bab 'jangan buat', ia hanya satu bahagian sahaja iaitu tinggalkannya!

Berpakain ialah benda yang kita nampak. Kita nilai. Contoh penilaian kita, "Amboi, cantiknya tudung hang". atau "Wah. Hensem dan segak bergaya kau dengan jaket tu".

Itu enlaian zahir sedangkan penilaian yang lebih besar dan gempak, ialah bilama ia menjadi satu acuan kepada pembentukan taqwa.

Ini disebut oleh Allah sebagai 'wa libasut taqwa za likal khair' yang bermakna, pakain taqwa, itulah yang terbaik.

Pakain ialah benda yang kita lihat. Nampak. Begitulah juga taqwa. Kita boleh nampak pada orang itu. Tapi sudah tentulah apa yang kita lihat dan pandang, ia tak bersifat muktamad. Kita tahu apa yang tersembunyi, bukan?

Saya boleh memanjangkan penulisan ini. Tapi banyak masalah yang saya hadapi sekarang, hingga saya terpaksa meletakkan titik noktah di sini. Apapun, saya cuma mahu menyatakan bahwa benar, Allah tak melihat penampilan kita. Benar, Allah tak melihat jelita atau hodoh kita. Benar, Allah memandang kepada hati. Tapi, Allah juga melihat kepada amalan-amalan kita. Salah satu perkara pokok, ialah pakain kita. Sejauh mana ia menutup aurat?

Kalau yang pakai seksi pun nak claim dia orang baik, maka apa gunanya Allah menerima korban hasih ternakan berupa haiwan yang gemuk dan sihat, berbanding korban hasil tanaman yang layu dan rosak, seperti dalam kisah Qabil dan Habil itulah.

--------

Saya menaip dengan menggunakan Asus Transformer Pad TF300. Tak selesa untuk menaip. Rasa rugi pula membelinya. Haishh....

1 comment:

mc dreamy said...

betul3...tapi sy pun mcm tu jgk. tapi benda tu terlintas di hati.. lepas tu nyesal. nak buat camne yer? saya ni xde lah baik mana pun tapi saya rasa susah sgt nk ubah.. sy jenis yg xbyk ckp..sy jarang ckp pasal2 bnda ni dgn org kecuali mak sy...tapi kdg2 rasa malu sgt nk luah..bukan nak mengeluh tapi nk melepaskan belenggu kat hati.. okay tq for the great post.. i've learn a lot..tq3

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails