Masih makan karipap lagi.


Masih makan karipap lagi. Depan TV. Melunjur kaki. Menonton drama melayu.

Itulah kita: manusia yang sehari-harian, mengunyah karipap di depan TV, menonton drama Melayu.

Manusia, ialah makhluk yang cukup aneh. Sebagaimana mereka cepat melupakan masalah, secepat itu jugalah mereka melupakan Allah.

Telah datang kepada saya, beberapa individu yang diintai masalah. Menangis. Mengeluh. Meratapi. Tapi sesaat selepas Allah hilangkan masalahnya, dia terlupa dia pernah menangis. Dia terlupa dia pernah mengeluh. Dia tak ingat, yang dia pernah meratap.

Saya geram dengan orang begini.

Kerana mereka seakan-akan bertuhan, apabila di dalam masalah sahaja. Apabila kesenangan, Tuhan ditinggalkan. Umpama madu. Habis madu, bersepah-sepah dibuang!

Allahurabbi.

Mungkin saya melampau dalam berkata begini. Tapi saya nak bawa diri kita melihat diri kita sendiri. Siapa kita, dua bulan yang lalu?

Siapa kita, di malam 1 Ramadhan?

Siapa kita, di 10 akhir Ramadhan?

Siapa kita, di 1 Syawal?

Semua kita pernah berjanji dengan diri kita: "Aku mahu jadi baik, Ya Allah!"

Dan ia dibuktikan dengan solat-solat kita, di malam-malam Ramadhan. Wah! 20 rakaat. Banyaknya! Dibuktikan pula dengan bangkit awal kita di dinihari Ramadhan. Wah! Awalnya! Ditambah pula dengan sedekah-sedekah kita. Wah! Banyaknya!

Tapi soalnya, di mana kedudukan kita sekarang?

Kenapa bulan Ramadhan, kita boleh berjemaah di masjid tapi habis Ramadhan, kita solat pun di akhir-akhir waktu.

Kenapa di bulan Ramadhan, kita boleh bangun seawal jam 5 pagi tetapi sesudah habis Ramadhan, solat subuh kita jam 7 pagi?

Kenapa di bulan Ramadhan, boleh bersedekah tetapi di luar Ramadhan, duit habis memenuhkan nafsu serakah?

Itu baru bila Allah uji kita dengan bulan Ramadhan. Belum lagi diuji dengan masalah-masalah lain. Ada yang lepas putus cinta, fruss menonggeng, boleh ingat Allah. Bergelen-gelen air mata menangis:

"Ya Allah. Aku redha jika dia bukan Kau ciptakan untukku"

Nak termuntah!

Lepas tu konon berazam, "Ya Allah. Aku mahu mencintai-Mu seorang sahaja."

Tapi tak lama, jumpa buaya lain, tertipu lagi.

Main drama ya dengan Allah?

Dalam bulan Ramadhan, dah janji nak jadi baik!
Bila diuji, dah janji nak buat soleh!
Dah diselesaikan masalah segala, bersyukur dan berjanji taknak buat masalah lagi!

Tapi itulah.

Masih makan karipap, depan TV sambil tengok drama Adam dan Hawa.

Cukuplah jika kita dapat malu dengan diri sendiri!


SUMBER: 1001 resepi.

nota kaki: Tak jemu kan, makan karipap hari-hari?
 
Previous
Next Post »
8 Komentar
avatar

err. kalau sy boleh tanya. apa kaitan karipap dengan masalah ye?

terima kasih.

Balas
avatar

Maksudnya, life goes on.. Still doing the same thing.. Day in, day out..

I was thinking about the same. Kenapa bulan ramadhan, subuh sampai boleh berjemaah di masjid. Lepas tu... Wallahhualam.
Adakah kerana syaitan dah kembali bertenggek di kepala? And we play the blame game, over and over again.

Balas
avatar

itulah bebalik karipap kan..

Balas
avatar

nice one...

yup...sesetengah orang mmg macam tu...susah nak pegang janji sendiri...dh lah berjanji dgn Allah...hmmmm

Balas
avatar

kunjungan,

salam kenal, semoga sukses selalu,,

Balas
avatar

thinking it back

~muhasahabah diri yang sering kali alpa mengingatiNya~

Balas
avatar

Prefer Inti sardin y pedas.sedap.
Glurrp.suka berjanji bila diuji.memungkiri bila senng kmbli.hti pd duniawi.

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443