Moga Allah memberiku lebih banyak peluang


Berkali-kali saya diingatkan agar ikhlas. Ingatan yang dititip daripada orang yang lebih dewasa daripada saya, sampailah orang yang lebih muda daripada saya. Terlalu ramai yang saling memperingatkan tentang nilai keikhlasan.

Haruslah. Wajarlah.

Kerana ikhlas ialah satu perkara yang terlalu penting. Kita tak mahu setiap titik peluh kita, berakhir dengan debu yang beterbangan. Kita juga tak mahu setiap kejayaan yang kita raih bersama sekuntum senyum, menjadi satu kemenangan yang tiada nilai di sisi Allah. Kita tak mahu setiap titis air mata yang mengairi mata, kering daripada penilaian Allah.

Kita tak mahu itu.

Saya sedang memujuk hati. Entah mengapa, bermacam-macam lintasa hati yang buruk bermain dalam fikiran ini. Bermacam persangkaan yang tak elok, melingkar benang fikiran.

Kecewa. Kecil hati. Sedih. 

Sedang seharusnya, orang yang ikhlas dalam amalannya, dia tak pernah sedih. Kerana dia tahu, dia beramal kerana Allah, bukan kerana manusia. Kerana dia juga tahu, dia beramal kerana mahu memuaskan hati Allah, bukan memuaskan hati manusia!

Itulah. 

Saya memujuk hati dan bersangka baik;

Mungkin kalian sudah alim, maka kalian sudah tak perlu membaca e-book saya. 

Saya mohon kepada Allah, agar Allah nyahkan rasa kesal dalam lubuk hati saya kerana tidak menjual sahaja manuskrip itu. Saya sedang belajar ilmu ikhlas. Dan akan terus belajar, sampai saya mati. Harapnya, saya akan mati sebagai mukhlisin, kerana orang yang ikhlas sahajalah, orang yang kalis pada setiap godaan dan racun syaitan!

Terima kasih Allah,
Kerana memberiku peluang untuk beramal lagi.

Kerana saya tahu, ikhlas itu umpama susu yang lembut lagi bergizi. Di kirinya darah, di kanannya najis. Tapi najis yang kotor, darah yang hanyir, tak memberi kesan kepada sifat susu. Saya mahu memiliki sifat susu. Biar apapun suasana, biar apapun penerimaan, tak akan merubah visi dan misi.

Allah Maha Menilai, cukuplah jika saya pahat itu dalam hati.

    
Previous
Next Post »
2 Komentar
avatar

iqbal syarie...saya salah seorang yg dah download tp tak sempat baca lg. Hanya baca post2 kamu yg lps.

la tahzan, sama2 perbaiki amalan krn Allah semata2.

Balas
avatar

insyaallah, moga terus kuat.

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443