Forum Techno-Da'ei di UM #1

Saya rasa bersyukur dan bertuah kerana semalam (29 November 2012), buat pertama kalinya dalam hidup saya, saya menerima jemputan untuk menjadi ahli panel dalam satu forum yang cukup besar maknanya kepada saya (terutamanya).
[kredit]
Tekno-da'ei.

Wah. Tajuknya sahaja sudah gempak!

Satu soalan: Siapa itu da'ei? Apa itu da'ei? Power rangers ke?

Da'ei ialah penyeru. Kan Allah sebut dalam al-Quran, surah Fussilat ayat 33,

"Siapakah yang lebih baik daripada orang yang menyeru kepada menyembah Allah, sambil dia sendiri melakukan amal soleh, dan dia berkata, 'Sesungguhnya aku seorang muslim'.

Dalam ayat ini, ada 3 kriteria seorang da'ei.

Pertama: Mengajak kepada menyembah Allah.

Mengajak ini bermaksud kita menyeru setiap lapisan masyarakat supaya melakukan setiap apa yang Allah perintahkan serta meninggalkan setiap perkara yang Allah larang.

Mengajak kepada Allah tidak semestinya mengajak kepada kumpulan itu ini. Bukan juga kepada pertubuhan itu ini. Yang saya perasan, ada segelintir kita bukan mengajak manusia kepada Allah, tetapi mengajak manusia kepada grup-grup atau jemaah-jemaah tertentu yang mana ini adalah satu disiplin dakwah yang sangat salah!

Kedua: Seorang da'ei ialah orang yang paling 'advance' dalam amal soleh.

Bilamana dia kata, "Jom solat di surau", dia sendiri sepatutnya sudah siap berpakaian, berwangian, dan bersongkok atau berkopiah. Atau apabila dia kata kepada orang ataupun tulis di Facebook, "Jauhi zina", dia sendiri sepatutnya berada 50 kilometer daripada ancaman zina iaitu couple.

Hati-hati. Allah memberi ancaman kepada orang yang galak nak ajak orang buat baik, tapi dia sendiri tak buat apa yang dia cakapkan. Fahamkan ayat kedua dan tiga surah As-Saff.

Walk the talk, brothers and sisters!

Ketiga: Seorang da'ei perlu ada izzah (kebanggaan).

Dia bukan seorang yang malu-malu dan takut-takut. Sebaliknya dia seorang yang nekad, dan bersemangat. Kerana itu dia berani berseru, "Saksikan, aku seorang muslim!".

Ada orang nak bawa islam, tapi dia takut dengan persepsi orang lain.
Ada orang nak buat kebaikan, tapi dia takut dengan cakap-cakap orang lain.
Ada orang nak jana perubahan, tapi dia takut dengan halangan pihak lain.

Akhir sekali, tak jadi apa-apalah. Sebab dalam hatinya tak ada rasa bangga, "Ini kerja aku. Ini kemuliaan untukku!"

Soalan bocor masa forum.

[kredit]
Ini kali pertama saya berforum. Jadi saya tak tahu adakah memang setiap panel akan diberikan soalan-soalan bocor?

Saya diberi tiga soalan. Kebetulan, 28 Nov ialah tarikh exam saya terakhir. Jadi pada malamnya, memang saya bersungguh-sungguh membuat persediaan untuk forum keesokan harinya. Tapi entah kenapa (Allah sahaja yang Maha Mengetahui), ada banyak kata yang tak terucap. Ada banyak buah fikir yang tak terlontar. Yang mana, akan saya kongsikan di sini. Harap anda boleh meneruskan bacaan dengan sabar. WOkey?

Pertama: Cabaran teknologi.

Pada saya, teknologi ialah cabaran. Bahkan lebih tepat, ia adalah ujian daripada Allah untuk Allah nilaikan siapa antara kita yang boleh memanfaatkan teknologi yang ada untuk cara yang baik dan benar. Sebab banyak tempat dalam al-Quran yang membawa kita sampai kepada makna itu.

Pertamanya, soalan Allah dalam surah al-Mukminun: "Apakah kamu sangka bahawa Allah jadikan kamu ni untuk bermain-main (tanpa sebab), dan kamu tak akan dikembalikan kepada Allah?"

Soalan ini Allah suruh kita fikirkan jawapannya, tapi bukan untuk kita beritahu Allah apa jawapan kita, kerana Allah telah sediakan jawapan-Nya dalam ayat 2 surah al-Ankabut: "Apakah kamu menyangka kamu akan dibiarkan untuk berkata 'Kami telah beriman!', sedang kamu belum pun diuji?"

Nah. Maknanya hidup ini ialah ujian daripada Allah. Termasuklah di dalam sana, teknologi.

Ini dikuatkan lagi dengan ayat 2 surah al-Mulk, "Yang menjadikan kematian dan kehidupan, untuk menguji kamu siapakah yang paling baik amalannya".

Maknanya, Allah bukan sekadar mahu uji siapa yang menggunakan teknologi yang ada untuk kebaikan semata-mata, tapi Allah mahu juga lihat, siapakah yang paling baik antara yang buat baik.

Atas neraca apa?

"Muslim yang paling baik ialah muslim yang paling bermanfaat kepada orang lain". (H.R Bukhari)

Lagi ramai manusia yang mendapat manfaat daripada satu usaha kita, maka lagi banyaklah ganjaran yang Allah akan beri kepada kita.

Bila kita kata hidup ini ujian, atau dalam bab ini, teknologi itu ujian, maka setiap ujian ada kertas soalannya, ada pemeriksa kertas soalan, dan ada markahnya. Bahkan, ada juga ganjaran dan juga denda kepada pelajar yang gagal.

Kertas ujian, ialah teknologi. Pemeriksa atau yang memberi markah, ialah Allah. Markahnya dan ganjarannya ialah syurga dan dendanya ialah neraka.
[kredit]
Sebab ada hadis yang sangat intim dengan kita, iaitu daripada penceritaan Abu Hurairah r.a, daripada periwayatan Imam Bukhari. Maksud hadis tersebut, "Sesiapa yang mengajarkan atau mencontohkan satu kebaikan yang mana kebaikan itu diikuti, maka orang itu akan mendapat pahala amalan kebaikan yang dibuat oleh orang yang mengikuti, tanpa dikurangkan sedikitpun. Begitulah halnya bagi orang yang menunjukkan dan mengajar kepada kejahatan. Apabila diajar, disebarkan, diperbesarkan, dan dimeriahkan kejahatan, maka sesiapa yang terjerumus dalam kejahatan yang diperjuangkan itu, akan membuatkan orang pertama tadi berdosa (walaupun dia cuma suruh tapi dia sendiri tak buat pun), tanpa dikurangkan walau sedikit pun"

Cerita seorang brader.

Sebelum saya kongsikan cerita ini, saya ada soalan: "Adakah televisyen ini tidak penting?"

Ada seorang abang, dia cukup benci dengan televisyen. Katanya, lebih banyak mudharat daripada manfaat. Saya setuju dalam satu hal, tapi satu hal yang lain saya tak berapa nak setuju. Sebab, sudah ada siaran Tv yang bermanfaat dan rancangan yang bagus-bagus. Contohnya Tv al-Hijrah. Bahkan TV3 yang terkenal dengan keburukan itu pun, ada juga rancangan-rancangannya yang baik dan bagus-bagus.

Tapi bagi abang ini, dia rigid berpegang pada satu kaedah fiqh, 'Apabila bercampur halal dan haram dalam satu hal, maka yang haram akan jadi lebih berat'.

Daripada menapis dan menyaring rancangan Tv, dia akhirnya buang terus Tv dari rumahnya. Hah. Mana ada Tv di rumahnya! Dan anak-anaknya dibesarkan tanpa televisyen. Mulanya memanglah tiada masalah, tetapi apabila anaknya sudah membesar, masalah mula timbul apabila anak-anaknya dibawa berziarah ke rumah sanak-saudara yang ada Tv. Anak-anaknya tadi jadi jakun, hairan, dan keanehan melihat teknologi bernama televisyen!

Agak-agaknya macam Goku semasa kecil, waktu kali pertama dia bertemu Bulma. Masa Bulma memasang Tv, Goku hairan dan terus menghancurkan Tv itu kerana pelik, "Macam mana ada orang dalam kotak kecil itu?"

Hah. Lebih kurang macam tu lah kut.

Lalu saya teringat kata-kata Umar al-Khattab r.a ; "Didiklah anakmu berlainan dengan keadaan kamu sekarang, kerana mereka telah dijadikan oleh Allah untuk zaman yang bukan zaman kamu".

Hari ini, kita berada di zaman ICT. Zaman super technologi. Segalanya di hujung jari. Maka, setiap ibubapa ada peranan yang sangat besar untuk mengajar anak mereka tentang cara untuk mengekstrak manfaat daripada teknologi.

Sebab itu saya hairan dengan sesetengah ibubapa. Mereka boleh berikan anak mereka smart phone, tapi tak boleh memberi panduan kepada anak mereka cara untuk menggunakan smart phone itu dengan betul dan bermanfaat.

Lebih dahsyat, ada ibubapa yang sanggup menonton drama melayu bersama anak-anak. Sungguh! Drama melayu lebih banyak mudharatnya berbanding drama atau filem inggeris. Kerana apabila ia drama atau filem bukan islam, maka anak-anak kita tahu, yang keburukan atau kesalahan yang dilakukan oleh pelakon itu adalah kerana dia orang kafir.  Kita juga tiada masalah untuk explain kepada mereka, "Tu, yang cium-cium tu, yang pegang-pegang tu, yang bunuh-bunuh tu, yang buat jahat tu, semua tu amalan atau perbuatan orang kafir. Orang islam tak boleh tiru."

Tapi drama yang dilakonkan oleh orang islam, akan membuatkan anak kita keliru. "Orang islam tapi pegang tangan? Orang islam tapi peluk-peluk? Orang islam tapi dating? Orang islam tapi rasuah? Ooooo... maknanya boleh lah ya orang islam buat macam tu?"

Oh. Teknologi...

(Saya sudah penat menaip. Saya sambung dalam entry lainlah, insya-Allah).
   
Previous
Next Post »
1 Komentar