Tinggalkanlah maksiat


Tinggalkanlah dosa sekalipun ia susah.

Kita ada nafsu. Nafsu pula sentiasa mengajak kita untuk perkara-perkara yang melanggari disiplin iman dan taqwa. Nafsu merayu kita untuk bersuka-suka dan bersenang-lenang.

Bukan tak boleh nak bergembira dan bersenang-lenang.

Boleh. Tetapi apabila ia melanggari lunas-lunas agama, maka itulah dosa. Dosa inilah yang menyebabkan hati kita keras.

Kata Rasulullah, apabila kita melakukan satu dosa, maka akan timbul pada hati kita satu titik hitam. Satu per satu. Lama kelamaan, hati kita yang jernih itu akan bertukar kelam. Bila hati sudah hitam, maka cahaya iman akan padam.

Saat itu, kita sudah tidak lagi kenal bahasa halal dan haram. Kita sudah tak akan takut kepada sesiapa. Baik undang-undang ciptaan manusia mahupun pada undang-undang ciptaan Allah s.w.t

Tinggalkanlah dosa dan jerutlah nafsu. Lebih-lebih lagi jika kita ini ialah aktivis islam. Dosa yang dilakukan oleh aktivis islam, pada hakikatnya bukan lagi dosa yang bersifat individu sekalipun kemaksiatan itu dilakukan secara diam-diam dan sorok. Kesan daripada dosa kita mampu memberi kesan kepada satu organisasi atau jemaah itu sendiri, bahkan!

Lihat bagaimana Salahuddin al-Ayubi yang membuat spot-check kepada pasukannya di tengah-tengah malam. Dia melihat khemah-khemah tenteranya dan dipagi hari, dia akan memberi arahan kepada mana-mana tenteranya yang tidak melakukan qiamullail, "Kamu usah berangkat. Aku bimbang bantuan Allah tidak turun hanya kamu semua".

Situasi yang sama berlaku masa perang Uhud. Hanya kerana satu kesalahan kecil oleh pasukan pemanah di balik bukit, 70 orang tentera islam gugur syahid. (Allah sudah maafkan mereka dan memberikan mereka radiallahuanhum).

Dosa maksiat ini bahkan lebih teruk jika ia dilakukan oleh aktivis yang berpangkat qiyadah ataupun pemimpin. Sebagai pemimpin sesebuah jemaah, pemimpin ialah qudwah ataupun contoh teladan.

Dalam urusan yang lebih kecil pula, seorang guru juga ialah qiyadah. Seorang ayah, kakak, abang, juga ialah qiyadah. Mereka menjadi qudwah dan contoh. Maka wajiblah untuk semua mereka mencontohkan yang baik-baik sahaja.

Akhir sekali, berusahalah untuk tinggalkan maksiat sekalipun di belakang orang. Sekalipun tak ada orang tahu.

Bahkan sekalipun ia sekadar maksiat di dalam hati.
  

  
Previous
Next Post »
2 Komentar
avatar

insyaAllah.. mmg susah nak lawan nafsu ni.. dulu kita asyik ckp org punya dosa.. bila kita kena, baru tahu betapa susahnya meninggalkan dosa yg dah tu...

Balas
avatar

Muhasabah diri.Takutlah buat dosa walau bersendiri sebb Allah sentiasa memerhati.

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443