Perisai daripada musuh

Musuh kita sejak zaman berzaman ialah syaitan. Semenjak penciptaan Nabi Adam A.S, syaitan telah memainkan peranan yang besar dalam meniupkan tipu daya dan permusuhan.

Bermula dengan kisah penghalauan daripada syurga sampailah kepada pembunuhan yang pertama, gerombolan syaitan ini berhari-hari mendapat kejayaan yang baharu.

Ada-ada sahaja anak adam yang disesatkan, ditipu, dan diperdaya.

Demi Allah, memang bisikan, pujukan, dan tipu daya syaitan ini kuat. Asal ada ruang sahaja walaupun kecil, pasti dia akan datang berbisik ke telinga dan hati kita. Syaitan sungguh takpernah putus asa untuk menjerumuskan kita dalam kesesatan.

Jika rancangan A gagal, syaitan mempunyai berbelas-belas lagi langkah dan trik yang mahu dilakukan kepada kita.

Cuma bila kita baca al-Quran, kita dapati bahawa sebenarnya tipu daya syaitan itu amat lemah sebenarnya. Ada dalam surah An-Nisa'.

Dan dalam ayat yang lain, Allah kata syaitan takkan mungkin dapat menyesatkan orang yang mukhlisin (ikhlas semata-mata Allah).

Maka jelaslah bahawa keikhlasan kita dalam apa-apa sahaja perbuatan, akan menutup ruang bagi bisikan-bisikan syaitan. Dan keikhlasan terbesar kita ialah keikhlasan kita untuk menjadi seorang muslim.

Merasa bertuahnya dipilih untuk beriman, akan menyebabkan kita merasa rendah diri. Tindak-tanduk kita akan disertakan dengan syukur dan rasa terhutang budi. Rasa berterima kasih kepada Allah kerana memberi kita kekuatan untuk membuat amal. Rasa terhutang budi kerana dipinjamkan kekuatan bagi menjauhi maksiat dan larangan.

Seterusnya, berharap dan meminta hanya kepada Allah. Terkesan dan memikirkan dengan serius pandangan Allah kepadanya, bukan pandangan dan tindakan makhluk kepadanya.

Sumpah, syaitan tak penat nak ganggu kita. Maka kita mestilah tak berehat untuk menewaskannya!

Dalam hadis kata, serigala cuma akan membaham kambing yang berseorangan, dan begitu jugalah syaitan yang akan membaham manusia yang tidak mahu berada dalam jemaah yang berjalan kearah taqwa.

Marilah perhatikan diri kita.

Sudah kuatkah perisai yang kita persiapkan bagi menepis pedang-pedang syaitan?
Previous
Next Post »
0 Komentar

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443