August 13, 2013

Sembang dengan kawan

Malam semalam, saya sempat ziarah kawan yang duduk di UM. Kawan kepada kawan. Banyak hal yang kami sembangkan. Dari lepas isyak sampailah pukul 12 malam kitaorang berborak.

Antaranya, perkara yang seorang lelaki di usia 23 tahun dah mula kena fikir. Iaitu tanggungjawab.

Haish.

Patutlah ramai yang tak mahu jadi dewasa. Mahu kekal jadi kanak-kanak kerana hakikatnya, perkara ini memang menyerabutkan kepala otak. Memikirkan tentang pelajaran, pekerjaan, dan seterusnya berkeluarga. Tapi saya tak mahulah kongsikan sebab ia terlalu privasi. Borak-borak orang bujang.

Satu yang kami sembangkan ialah tentang minat. Saya setuju betul kata-kata kawan tu, "Setiap orang kalau kau perasan, ada minat mereka masing-masing".

Dia minat DOTA. Sanggup tak tidur malam semata-mata nak main DOTA. Adakah dia tergila-gilakan DOTA? Mungkin pada kita macam itulah. Pada orang yang minat, mereka tak rasa gila. Mereka rasa biasa saja.

Ada orang yang suka marathon. Macam bekas teman serumah saya. Tiap kali ada event sekitar Lembah Klang ni, dia mesti akan sertai. Kalau di rumah sewa kami pula dia selalu bersenam. Pastu kalau tengok aksesori miliknya pun banyak. Kasut sukannya juga ada macam-macam jenis dan beberapa pasang.

Saya rasa dia gila (obses) dengan marathon, tapi tidak bagi dia. Sebab itu minatnya.

Ada juga kawan-kawan yang suka memancing. Pada saya, mereka ni pun gila sebab sanggup ambil cuti semata-mata nak mencari lubuk ikan. Tunggu berjam-jam untuk ikan makan umpan mereka sampaikan kadang-kadang seharian pun ikan tak menyambar. Lepas tu habis duit pula untuk joran, tali, mata kail atau umpan.

Ada juga yang jenis suka tengok wayang. Ada filem baru saja mesti dia mahu ke panggung. Itu pun saya rasa gila.

Ada juga spesis hantu novel. Rumah penuh dengan novel sampaikan kalau rumah terbakar,  antara kain baju dengan novel, novel yang diselamatkan dulu. Sebab apa? Sebab minat.

Lalu kami sama-sama simpulkan bahawa,

Tak kisahlah apa minat kita sekalipun, apa kecenderungan kita sekalipun, apa hobi dan keinginan kita sekalipun, tolong pastikan apa-apa yang kita suka, cinta, dan minat itu tidak terlibat dengan perkara dosa.

Sebagai contoh mudah. Orang muda-muda yang "bercouple". Kerjanya asyik nak berdating sahaja. Berjanji temu ke hulu dan ke hilir. Bukannya mereka tak tahu itu dosa. Tapi bila hati sudah suka dengan dosa, maka dosa pun rasa manis dan seronok.

Maka sebenarnya penting bagi kita untuk memulakan tradisi yang baik dan sihat dalam diri kita. Contohnya, jika kita tahu diri kita ini cenderung kepada perempuan maka kita kenalah ambil langkah proaktif supaya kecenderungan itu kita dapat kawal. Contohnya dengan kita memulakan tradisi bersukan, main futsal atau badminton... atau mungkin dengan kita memulakan tradisi atau budaya membaca.

Atau paling tak tahu nak buat apa pun, tidur.

Kerana sesungguhnya tidur itu jauh lebih baik daripada buat dosa.

Apapun, kita wajib berhati-hati dengan minat kita itu. Sekalipun apa yang kita suka itu ialah perkara yang harus dan tidak haram (contohnya suka permainan video) tapi sekiranya kita berlebih-lebihan hingga mengabaikan kewajipan, maka itu juga ialah dosa dan kecurangan atas amanah yang diberikan kepada kita.

Lagi-lagi kalau kita seorang pelajar. Bukan kata kita perlu menghadap buku 24 jam. Robot pun akan rosak kalau seharian bekerja tanpa rehat. Manusia lagilah. Cuma kalau kita tak tunaikan amanah kita sebagai pelajar dengan belajar bersungguh-sungguh, maka apa jawapan kita terhadap amanah yang kita pikul daripada penaja (biasiswa) dan juga ibubapa kita?

Dalam khutbah terakhir Rasulullah masa ibadah haji 'selamat tinggal', Baginda berpesan,

"Berjaga-jagalah kalian dalam urusan yang harus pada kalian kerana syaitan sudah berputus asa untuk menyesatkan kalian dalam perkara besar jadi mereka berusaha untuk menyesatkan kalian dalam perkara yang kecil pula".

Jadi berhati-hatilah. Nak seronok, boleh. Nak gembira pun boleh. Tapi dalam seronok, dalam gembira, dosa-pahal tetap akan dikira. Banyak dosa, neraka. Banyak pahala, insyaAllah syurga.
 

1 comment:

The Black Jubah said...

http://londoneya.com/

Tak nak komen apa2, tapi bacalah dan lihatlah...sendiri....website diatas, dari Mesir sendiri....dan fikir kan mengapa mereka terpaksa bertindak begitu....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails