Kasihani ibu ayahmu.

Sejak rumah sewa kami pasang Unifi, saya suka buka YouTube. Cari video-video menarik dan bermanfaat. Antara video yang menyentuh hati ialah video (kak) Diana Amir semasa program di Ambang Tahun Baru 2013, hujung tahun lepas.

Saya suka sharing daripada Diana Amir. Antara mesej yang saya dapat,

"Saya cakap dengan ayah, saya sayang dia. Tapi dalam masa yang sama, saya buat dosa di belakang dia. Saya minta ibu saya doakan saya, tapi saya buat benda-benda yang bermaksiat"

Benda ni buatkan saya terfikir.

Semua kita mengaku kita sayangkan ibu bapa kita. Tapi dalam masa yang sama, kita melakukan perkara-perkara yang boleh menyebabkan ibu bapa kita masuk ke dalam neraka. Terutamanya anak gadis yang belum bersuami.

Kita tak tutup aurat, kita keluar dengan jantan, dan kita tak menjaga akhlak. Kita berdosa, dan kita telah menyebabkan ibu bapa kita berdosa.

Kita juga telah membusukkan nama keluarga kita, kalau kita sedar. Tapi benda-benda macam ni kita selalunya tak sedar.

Saya ada juga tengok video-video audition Indonesian idol, dan beberapa lagi rancangan realiti Tv berbentuk hiburan. Ramai dalam kalangan ibubapa berasa bangga kalau anak mereka lulus uji bakat nyanyian. Ramai yang seronok dan bangga kalau anak gadis mereka pandai menyanyi dan menari.

Seakan-akan menyanyi dan menari itu suatu kebolehan yang boleh dibanggakan. Seolah-olah itulah benda yang boleh menyebabkan ibubapa tersenyum bila masuk dalam kubur nanti.

Seolah-olah bila berdepan dengan malaikat munkar dan nakir di dalam liang lahad nanti, kita boleh berbangga dengan malaikat-malaikat itu, "Awak jangan nak buat macam-macam pada saya. Anak saya artis. Famous tu!"

Baru-baru ni pun ada kes seorang isteri pemain bola sepak yang kurang ajar kepada seorang pengawal keselamatan yang dah berusia. Kenapa dia nak angkuh sangat? Kerana dia berasa, "Suami aku pemain bola sepak negara!"
Ada sesetengah ibubapa pula memiliki pandangan material yang melampau. Pada mereka, jika anak mereka mendapat no.1 dalam peperiksaan, itulah kebanggaan mereka. Kalau lulus dengan cemerlang di Universiti, dapat anugerah itu dan ini, barulah mereka berbangga, seronok dan gembira.

Sebaliknya jika anak-anak mereka cuma biasa-biasa sahaja, mereka rasa sedih dan kecewa.

"Along tak belajar sungguh-sungguh. Along dah kecewakan mama dan papa"

Kadang-kadang benda ni berlaku bukan hanya kepada orang biasa, tapi juga kepada orang-orang yang baik, yang selalu ikut dakwah, selalu sertai program agama, dan seumpamanya.

Tapi itulah. Kita tak boleh nak salahkan ibubapa kita kerana mereka ialah produk zaman mereka. Didikan mereka, cara hidup mereka, peluang mereka, mungkin tak sama dengan kita. Mungkin pada masa mereka, mereka tak dapat peluang untuk kenal islam macam kita dapat kenal islam.

Bukan semua yang bersalah itu, perlu kita hukum. Lagipun bukan kita yang berhak dihukum.

Cuma kita boleh ubah diri kita. Mungkin kalau satu hari nanti, bila kita sudah jadi ibu dan bapa, perkara pertama yang kita usahakan kepada anak-anak kita ialah akhlaknya.

Biar anak tak pandai pun. Biar anak tak dapat nombor 1 dalam kelas. Biar anak tak dapat anugerah dekan. Biar anak tak pandai menyanyi. Biarlah. Yang penting anak-anak kita baik, cukuplah.

Tak gedik.

Tak menggatal dengan jantan.

Tak merosakkan kesucian fizikal dan jiwa anak gadis orang.

Tak melakukan dosa besar.

Tak melakukan dosa secara terang-terangan.

Tak berbangga dan berseronok dengan maksiat.

Kerana nanti walaupun mereka tak jadi ustaz, tak jadi ulama, setidak-tidaknya mereka boleh mendoakan kita bila kita sudah mati.

Dan bukan hanya akan ziarah ke kubur kita setahun sekali.
  
Previous
Next Post »
5 Komentar
avatar

rase nak nangis.
(T_T)
baca post ni je.
betul. buat saya benar benar berfikir.
banyak benda
jzzk for sharing and peringatan.

Balas
avatar

Allahu Allah.
Semoga Allah lindungi.

Balas
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang. - Hapus
avatar

suka baca yang ini....saya pun selalu tekankan benda ni dalam kelas dan di rumah.

Sedih tengok bangsa sendiri yg bermegah2 kalau anak diorg melalak atas pentas...

Dunia akhir zaman....:(

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443