January 1, 2014

Merancang 2014 dengan terancang

Cepat masa berlalu. Tak sangka sudah berubah tahun.

Tahun 2013 ialah tahun yang istimewa pada saya dan saya optimis, tahun 2014 ialah tahun yang insya-Allah lebih istimewa. Apapun, 2013-2014 cuma adalah angka. Kita tak meraikan dan tak merayakannya kerana kita ummat islam yang telah Allah muliakan dengan kalendar islam.

Tapi tak salah jika kita gunakannya sebagai satu motivasi untuk kita berganjak dan melangkah ke arah hidup yang lebih baik.

Jika ada dosa maksiat yang kita lakukan pada tahun 2013, insya-Allah kita sama-sama usahakan agar tahun 2014 ini, dosa maksiat itu kita tinggalkan.

Kita sama-sama taubat nasuha. Taubat sungguh-sungguh. Biat perancangan yang rapi. Perah otak dan fikirkan langkah-langkah yang perlu kita ambil agar dosa maksiat itu dapat kita jauh dan tinggalkan.

Kadang-kadang kita ni terlalu berfikir panjang tentang soal dunia. Padahal untuk soal akhirat pun sebenarnya kita perlu ada perancangan. Ingatlah pesanan Saidina Ali R.A,

"Kebenaran tanpa perancangan akan dihancurkan oleh kebatilan yang terancang"

Orang kafir berjaya menguasai umat islam hari ini bukanlah kerana bilangan kita sedikit. Bukan juga kerana mereka (orang kafir) itu hebat sangat pun. Mereka tetap manusia. Tetap makan, minum, berehat dan memerlukan sebagaimana kita perlu.

Cuma mereka merancang. Mereka merancang untuk mengalahkan kita.

Sayangnya, kita sendiri tidak merancang bagaimana kita hendak ke syurga.

Masa kita semakin suntuk. Tanda-tanda besar kiamat pun sudah semakin ketara. Sebenarnya kita tak perlu pun kepada tanda kerana pada diri kita ini pun sudah ada petanda. Kita masuk tahun baru masihi inipun sebenarnya ialah petanda bahawa dunia ini semakin berusia.

Bila-bila masa sahaja kita akan dipanggil oleh Allah untuk bertemu dengan kematian.

Insya-Allah, kita sama-sama berusaha dengan bersungguh-sungguh agar tahun ini, kita menjadi manusia yang lebih beriman, bertaqwa, serta lebih bermanfaat kepada orang lain.

Tapi jangan cuma bermimpi, sebaliknya buat perancangan sendiri dan berusahalah untuk kearahnya.

 Allah tidak memandang kepada hasil, tapi Allah memandang kepada usaha kita.
  

1 komen:

Huurun Ain said...

insyaAllah.. jzkk for the reminder..

Related Posts with Thumbnails