Hangat-hangat tahi ayam

Kampung-kampung aku pun, aku tak pernah dengan sengaja pergi pegang taik ayam. Kalau terkena tu, tu pun aku tak ingat. Jadi aku tak tahu betul ke yang tahi ayam ni hangat cuma aku tahu, hangat-hangat tahi ayam ni bahasa orang tua-tua kita dulu bagi mengambarkan sikap mudah putus asa.

Boleh saja tahi ayam tu ditukar kepada ais kacang ke, sebab ais kacang pun cepat saja cair kalau kena panas. Tapi bila guna perkataan tahi ayam ni, mudah-mudahan orang kita sedar bahawa sikap mudah putus asa ni sebenarnya sifat yang busuk. Sifat yang kalau ada pada kita, patut kita buang dan cuci daripada diri kita.

Aku sendiri pun macam tu juga. Haritu dah semangat nak kembali aktif main blog ni. Sebab aku rasa kehilangan sesuatu dari sisi spiritual bila dah lama tak blogging ni. Senakal-nakal, selagho'-lagho' aku inipun, bila menaip, aku akan refresh semula apa yang aku pernah dengar, baca dan belajar daripada orang-orang alim kita ni.

Mungkin post kali ni just nak intro balik je.

Nak ingatkan diri aku supaya jangan hangat-hangat tahi ayam bila rasa nak buat benda baik. Semangat tu dah ada, bagus. Tapi semangat saja tak jadi apa. Panas membakar sekalipun kalau tak digunakan kejalan yang elok dan baik, maka akan membakar diri sendiri juga.

Umat islam hari ini memang bersemangat. Terbukti dalam banyak situasi. Antaranya, dalam demonstrasi-demonstrasi aman yang hampir tiap-tiap bulan dianjurkan. Tapi itulah, orang saja ramai tapi macam robot-robot yang berkumpul sahajalah.

Bercakap bahasa mesin, menjerit-jerit guna bahasa teknologi. Tak jelas matlamatnya. Tu tak termasuk lagi yang jenis hero melayu. Habis semua orang dia maki hamun, disumpah seranah dan dicarut-carutkan. Pulak tu ada yang sampai menyakiti dan melakukan kerosakan pula pada orang yang tak bersalah apa-apa.

Semangat ada, tapi macam bangang pun ada.

Kalau singgah surau R&R pun lebih kurang juga suasana. Boleh nampak 2 atau 3 jemaah solat sedang berjemaah dalam satu masa yang sama. Ada di penjuru situ, ada di penjuru sini, ada sana, ada sini. Pendek kata memang penuh surau tu dengan lambakan orang yang solat berjemaah. Berterabur jugalah.

Itu menunjukkan bahawa orang kita ada semangat yang tinggi untuk solat, tapi ilmu tak ada tu pasal jadi dua imam dalam suatu masa tu. Padahal benda tu Nabi larang. Elok-elok nak buat pahala jadi berdosa pula.

Hangat-hangat tahi ayam ini macam itu jugalah. Semangat ada, tapi tak kekal lama. Pasal apa tak kekal lama? Pasai tak mau mengaji!

Buat sesuatu kalau sebab semangat, memang akan jadi once-off sahajalah. Cuba kalau buat sesuatu kerana ada ilmu, insya-Allah, benda tu akan terasa lebih mudah, seronok, hepi dan tak meragukan.

   
Previous
Next Post »
3 Komentar