Tertipu dengan syaitan nirrojim!

Ramai orang yang kena tipu dengan syaitan. Tak terkecuali aku. Bab mana yang dia tipu? Banyak. Terutamanya bab hati.

Kita semua tahu, yang syarat diterima amal ialah 2 perkara. Pertama, bertepatan dengan sunnah dan kedua, ikhlas kerana Allah.

Syaitan paling sukses dalam attack bab hati. Senang-senang saja dia memesongkan niat seseorang daripada kita. Even aku sendiri pun, mula-mula nak tulis pasal benda lain tapi bila  tengok ada 4 orang sedang online atau baca blog aku, niat aku pun dah lari sikit.

Sebab itulah kalau kita tengok tahap-tahap syaitan saat mahu menyesatkan anak adam, pertama sekali syaitan akan menghasut kita supaya syirik iaitu dengan menyembah kepada apa-apa yang selain daripada Allah.

Sudah tentu kita tak akan ikut kata syaitan mudah-mudah, jadi kita akan menolak ajakan syirik itu. Kemudian, syaitan akan mengajak kita kepada meninggalkan kewajipan-kewajipan kita dan melakukan yang haram. Mungkin iman kita masih teguh kuat, jadi kita pun menolak hasutan syaitan.

Kita beramal.

Dan nah, syaitan pun cucuk jarum paling halus iaitu dengan menyeru dan mendatangkan rasa riak, ujub, dan segala mak nenek penyakit hati.

Sebab itulah dalam al-Quran, dalam surah an-nisa' ada ayat yang menyebutkan tentang sumpah bangsa iblis ni, iaitu mereka mahu menyesatkan semua anak adam, kecuali golongan mukhlisin sahaja yang terselamat.

Golongan mukhlisin ini ialah golongan yang ikhlas. Ikhlas dalam berbuat sesuatu apa-pun. Tak ada keterikatan dengan keduniaan. Dipuji tak bertembah, dikeji tak berkurang.

Orang suka pun dia tak terkesan, orang benci lagilah dia tak peduli. Itu baru ikhlas, sebab dia tahu, yang dia beramal ni, dia nak supaya Allah terima. Dia nak Allah yang puji, Allah yang pandang. Selagi mana benda tu baik dan betul, jadi setiap kejian atau kritikan dia akan tolak dengan penuh cermat dan hemat.

Tapi itulah, nak jadi orang yang ikhlas ni bukannya mudah sebab ikhlas tu peranan hati. Nak memiliki hati yang suci, perlu selalu dicuci. Nak cuci hati, perlu kepada ilmu. Nak ilmu, perlu cari... bukannya dengan berangan-angan.

Masalah kita ni, kita banyak angan-angan. Dalam urusan dunia pun tak habis berangan, dalam urusan akhirat pun serupa. Nak kereta besarlah, cincin berlianlah, pasangan yang romantiklah, macam-macam... tapi dalam urusan akhirat pun kita angan-angankan syurga.

Tapi amalnya mana?

Sebab tu Nabi kata orang yang berangan-angan nakkan syurga tapi tak beramal untuknya, ialah orang yang gila. Otak tak waras.

Macam mana nak kenyang kalau tak mahu makan?

Zaman ini kita diuji dari segenap sudut. Atas bawah kiri kanan, musuh-musuh Allah sedia untuk menarik picu mahu menembak kita. Lalai sikit, kenalah.

 
Previous
Next Post »
4 Komentar