Mitos tentang lembik di bulan Ramadhan.

Assalamualaikum.

Harini saya nak share suatu mitos tentang berpuasa. Memandangkan hari ni baru saja 3 Ramadhan, insyaAllah ada lagi 27 hari untuk kita harungi dalam bulan ini. Belum terlambat lagi kata orang.

Banyak perkara yang sinonim dengan Ramadhan. Iftar, sahur, tarawih, kurma yusuf tayyub dan juga moreh. Contoh macam kurma Yusuf Tayyub la. Ada dengar iklan Yussuf Tayyub dalam bulan Syawal? Jamadil awal? Takde. 

Satu lagi benda yang sinonim dengan Ramadhan dan puasa, adalah kepenatan. Penat ni sebenarnya dalam bulan Ramadhan, atau luar Ramadhan, memang dah ada. Tapi kalau bulan lepas kita penat, ia tak jadi isu sangat. Tak ada orang nak komplen atau nak bising. Perasan tak? 

Satu soalan, adakah penat itu tanda kelemahan?

Jawapanya tidak semestinya. Sebagai manusia biasa yang tiada kuasa superman, memang wajar kita penat. Dari subuh tak makan, tak minum. Jadi kalau tengahari kita dah lapar dan penat, itu perkara biasa.

Cuma yang luar biasa ialah kepenatan itu menjadi penghalang kepada produktiviti. Bahkan lebih buruk, mutu kerja, sosial, dan penampilan diri kita juga rosak. 

Allah S.W.T mensyariatkan puasa bukan untuk kita jadi lembik, lemah, atau malas. Sebaliknya, puasa itu sebagai didikan kepada diri supaya mampu mengawal diri sendiri, keinginan dan nafsu syahawat terhadap nikmat-nikmat dunia ini.

Tak lama mana. Cuma dari Subuh hingga ke maghrib sahaja. Dari terbit fajar hingga terbenam senja.

Jadi hari ini saya nak share suppliment (makanan tambahan) untuk diambil sepanjang puasa.

Khasnya, kepada orang bekerja, orang tua yang sering penat, pesakit gastrik, ibu yang menyusukan bayi, dan isteri yang sedang mengandung.

1- ESP
Atau nama penuh, 'essential soy protein' merupakan sumber protein berasaskan soya yang terbaik. Dihasilkan daripada soya yang terpilih non-GMO (non genetic modified organism), satu cannister ESP seberat 850gram mengandungi khasiat yang sama dengan 40 kg kacang soya.

ESP ni sejak tahun 1960 lagi dah ada. Maknanya dah lama benda ni. Saya dan keluarga dah lama ambil ESP ni. Memang rasa banyak perubahan terutamanya bab 'energy boosting' dan hilangkan rasa lapar tu. Kalau minum segelas masa sahur, memang sepanjang hari tu rasa kurang rasa lapar dan lebih bertenaga. 

Orang yang nak tulang sihat pun wajib minum ESP kerana ESP ada kandungan amino asid yang lengkap termasuklah 'arginine'. Arginine ni bagus untuk membantu pembinaan tulang baru, dan tulang rawan.

Orang yang nak kulit mulus, putih dan cantik pun perlu ambil ESP untuk jadikan suppliment. Tak cuba, rugiiiii.

Ni antara testimoni pelanggan saya. Betul ni tak tipu.


2- Performance Drink.
Saya pun dah cerita dalam post yang lepas pasal performance drink ni. Yang istimewa tentang performance drink (PD) ini, ianya tidak berkarbonat seperti minuman isotonik yang lain. Fungsi utama PD ialah untuk memberi tenaga dan mengelakkan hidrasi. Kalau niat nak tarawih 20 rakaat, insyaAllah tak akan penat selagi tak cukup 20.

3- Meal shakes
Mengandungi 19 jenis vitamin dan mineral penting dalam badan, 9 jenis asid amino, kalsium dan rendah dalam glycemic indeks. Glycemic index tu adalah ranking makanan dalam kelas karbohidrate. Makanan yang rendah glycemic indeksnya adalah lebih perlahan untuk dihadamkan dan diserap oleh badan. Justeru kadar metabolisma badan pun akan lebih perlahan. Selain itu paras glucose dan insulin juga akan lebih rendah dan lambat untuk naik.

Kalau nak order, boleh PM atau whatsapp saya. Kalau nak tahu lebih detail, pun boleh whatsapp saya InsyaAllah. Semoga Ramadhan kita pada tahun ini lebih bermakna daripada tahun-tahun lepas. Jangan biarkan kepenatan mengganggu kita daripada beribadat dengan sempurna.

Semoga amal ibadah kita berkualiti dan dipandang oleh Allah S.W.T

013-6852443
013-6852442



Previous
Next Post »
0 Komentar

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443