June 21, 2009

Iman,kemana kau hilang?

Bercakap soal iman membuatkan aku malu.Malu semalunya.Iman dicerminkan dgn amalan.Termasuk amalan itu ialah melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan laranganNya.
Menurut prinsip Islam,the level of iman is directly porpotional to amalan soleh we did and inversly porpotional to larangan Allah we did.

Ambil 5 minit.Muhasabah diri sendiri.

Iman kita berada di tahap mana?

Ya Allah,aku malu sgt2 pdMu kerana imanku sdg merundum jatuh dan tak naik-naik lg..jgnla Kau matikan aku dlm keadaan imanku yg sebegini..Astagfirullah..aku mahu bertaubat...aku hamba yg berdosa.Terlalu berdosa..Saudaraku,Jom bersama-sama kita bertaubat~!

6 comments:

arazma @ ami m said...

klu sekarang lebih ramai jual minyak wangi dari si tukang besi, carilah minyak wangi yg best dan dengan mereka, sentiasalah ingat-mengingati..moga iman naik ke tahap optimum semula....

jemput ke blog kak utk beri pendapat....

ummumishkah said...

iman memang ada pasang surutnya.. jgn lupa istiqamah berdoa agar ditetapkan iman kita semua.. :)

humaira said...

Wahai Yang Maha Pengasih,tetapkanlah hati ini di dalam agamaMu,dan dalam ketaatan padaMu. Jauhilah kami daripada kelalaian dan kealpaan dengan perhiasan dunia, perkukuhkanlah jati diri kami...Ya Allah, hanya Engkau yang Maha Berkuasa dan memberi petunjuk hanya pada siapa yang Engkau kehendaki...

Wahai Sang Pembolak balik hati, teguhkanlah hati-hati kami...genggamkanlah hati ini di dalam naungan rahmatMu...

ya Muhaimin, Kau lepaskanlah hati kami dari siapapun selain hanya Engkau...
sesungguhnya hanya Kau tempat bersandar...

di sini disertakan link untuk sama2 muhasabah diri...:
http://www.youtube.com/watch?v=gW8jHi5O4oQ&feature=PlayList&p=DEC33A5F377FAC48&index=0

~muga ALLAH redha dan rahmati kita semua~

iqbalsyarie said...

kak Azma-->
kat sini kawan sy ramai yg penjual minyak wangi.tapi sy masih berkawan ngn si penjaga besi sbb klo sy berkwn ngn penjual minyak wangi jew..smpai bila2 pun tukang besi ni takde sapa nak bimbing.So,sy ni mmg jenis tak taw malu la.Sy ttp akan ajak dorg buat baik gak walpun terang-terang dorg ejek dan buat-buat bodohkan sy.haha..asam garam idup~kan?

Ummumishkah--->
Yes!itulah point dan isi saya.Iman pasang dan turun.takut2 mati dlm keadaan iman turun.Lagi malang iman yg sekejap ada sekejap takde.mcm chipsmore lak..yg tu lagi taku~Nauzubillah..

Muhasabah hati-->
terima kasih atas link yg dibagi.Zikir yg kamu bg tu bacanya dalam tahiyat akhir solat kan?(yg dlm arab punya la)...

cebisan harapan said...

salam..
bermastautin di uitm s.alam nie sering menguji tahap keimanan ana...
ana rasa semakin hari ana semakin lemah..
ana takut ana hanyut... sbb kwn2 ana bkn lg kwn2 di tmn islam tempat ana belajar..
kebebasan berleluasa di cnie smpi menyebabkn kdg2 ana sendiri lupa pd segala ilmu yg telah ana pelajari...
doakn agar ana dpt pertahankn iman ana yg senipis kulit bwg nie... ana takut andai ana bertemu sang pencpta dlm keadaan ana x beriman..(nauzubillah)
bimbinglah ana menuju ke jln yg diredhai-Nya..

iqbalsyarie said...

salam alia(cebisan harapan),
kamu jgn risau la.kita manusia mmg perlukan tazkirah kerana peringatan itu memberi manfaat.
selagi mampu,akan sy bimbing kamu.InsyaAllah..
selagi mampu,carilah sedikit ruang utk mencari hidayah.mungkin melalui ceramah,usrah,surau etc..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails