Pak Pandir dan Pak Kaduk bersolat

Kaduk dan Pandir ialah dua org sahabat.Mereka tinggal di kampung yg sama dan bersekolah di sekolah yg sama.Kaduk ialah seorg yg rajin,sopan dan alim.Kaduk sangat rajin beribadah kpd Allah.Pandir pula ialah seorg anak org kaya.Pandir seorang yg sombong,suka mengejek,bongkak,pemalas dan tidak patuh pada perintah Allah.

Pada suatu hari,Pandir melihat Kaduk sedang belajar berkumpulan bersama-sama kawan-kawannya.Pandir ingin memalukan Kaduk di depan kawan-kawan.Lalu,Pandir pun mengejek-ngejek Kaduk dgn mengejeknya gemuk.

Kaduk bersabar dan tidak mahu membalas ejekan Pandir kerana dia tahu perangai Pandir dan mengharapkan Pandir utk berhenti mengejeknya.Selepas beberapa ketika,Pandir masih tidak mahu berhenti mengejek dan mengganggunya.Kaduk pula sudah semakin hilang sabar apabila Pandir mengejeknya sebagai pengecut.

Lalu,Kaduk mengambil keputusan nekad utk membuktikan yg dia bukanlah pengecut,tetapi Pandir yg pengecut.Lalu,Kaduk kemukakan satu cabaran."Wahai Pandir,aku ingin mencabar kamu utk bersolat asar bersama-sama kami petang nanti.Kamu berani tak sahut cabaran aku?", tegas Kaduk.Pandir terkejut mendengar cabaran Kaduk.Serta merta dia terkasima dan terdiam.Mukanya yg hitam berubah menjadi kemerahan.


Pandir terkejut kerana Kaduk mencabarnya utk bersolat kerana dia sebenarnya tidak pernah bersolat!Pandir malu kerana rahsianya telah diketahui oleh Kaduk dan juga orang-orang di sekeliling mereka.

Akhirnya Pandir melarikan diri kerana malu.Lalu,Kaduk pun berkata kepada org sekelilingnya,"Tengok tu!org kalau dah taknak sembahyang,smpai bila pun taknak sembahyang".Kemudian,mereka semua beredar ke surau kerana waktu Asar sudah hampir tiba.
Previous
Next Post »
9 Komentar
avatar

pada kak ok jer... klu ank x solat, ibubapa bleh rotan...ni kawan. ok jer cara tu..

Balas
avatar

Bismillahirrahmanirrahim..salam kak azma dan kak ummumishkah.
Sy tak bersetuju dgn cara si Kaduk menegur Pandir.

Kenapa?

Kerana Pandir akan menjadi semakin keras utk bersolat.Dia akan merasa malu utk bersama-sama berjemaah kerana Kaduk dan kwan-kwannya sudah tahu dia jenis yg tak bersolat.Tapi,jika cabaran Kaduk dibuat secara rahsia,sembunyi dan peribadi..mungkin Pandir akan insaf.Tetapi bukanlah dgn cara dimalukan di dpn org ramai.
Itu pendapat sy la,mungkin lain org lain pendapatnya~

Balas
avatar

saya setuju dgn pndangan penulis blog. Sebab apa? Kita sepatutnya tidak boleh membuka aib org. kalau kita membuka aib org di dunia ni, mungkin di akhirat nabti Tuhan akan membuka aib kita pula. Semoleknya, bertanya dan mengajaknya solat sekali kerana waktu pun sudah dekat..

Balas
avatar

Saya pun setuju dgn pendapat iqbal.

Akak ada pengalaman bab ni...waktu amali solat ada sorang anak murid ni asyik beri alasan uzur...tapi setiap minggu lapulak uzurnya.

Akak rasa ada something wrong...jumpa dia secara personal, soal siasat, rupanya dia tak tahu nak baca ayat2 tertentu dlm solat...sdgkn dia boleh membaca al fatihah dan tahiyyat dgn baik. Yg dia tak tahu cuma bacaan yg sunat.

Lps tu dia join amali solat dlm keadaan dia cuba belajar bacaan2 lain....

Cara di atas tu mgkn lebih menjauhkan dia dari surau...

Banyak kes ni dlm msrkt kita...yg org kita tahu ialah mengutuk dan mengumpat kekurangan dan kejahilan org lain tanpa pergi menyiasat apa sebenarnya punca masalah itu. Ini menjadikan org jahil lagi takut dan semakin jauh....

Kita tak boleh anggap manusia semua sepatutnya jadi seperti kita kerana mental dan tahap keilmuan kita amat berbeza.

Wallahua`lam.

Balas
avatar

ha'ah la wey.xkn la nk sound depan2.cm memalukan org tu plak.

better sound cara baek n sopan.lg org respect kn? ;p

Balas
avatar

Sabda Nabi Muhammad S.A.W;

Tidak ada seorang hamba yang menutup aib seorang hamba lain didunia ini kecuali ALLAH akan menutup aibnya di hari kiamat.
(HR Muslim(4692)

Tapi lain pula kepada pemimpin,kalau pemimpin seorg yang zalim rakyat kena nyatakan kezaliman mereka.Dan bersatu menentang kezaliman lebih-lebih lagi pemimpin yang xmahu Islam.

Balas
avatar

kak Asyiq-->
salam kak.Sy dulu pun nakal juga.time skolah menengah dulu mmg jahil.Sy pun tak suka dimalukan.Betul la kata org tua kita,kita nak ajak org buat baik,kita kena pilih cara yg kita sendiri rasa suka jika ada org lain ajak kita nuat baik..

Faris.A-->
salam!hai faris!lama tak dengar cerita ko.Nasihat ni mostly kena cakap secara peribadi td kdg2 kena juga tegur depan2..klo dia terang2 buat maksiat dan bangga dpan public,why not kita pun tegur dia depan public?btol tak?(in case if dia bangga buat dosa la)..

Na'im Nikmat-->
terima kasih berkongsi dgn saya dan pembaca yg lain.Sy mmg berharap agar tuan sudi berkongsi ilmu dgn sy yg jahil ini..InsyaAllah akan bermanfaat~

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443