December 13, 2009

Akademi Solat

Sekembalinya dari kampung,perkara pertama yg saya tengok ialah video ini!
Meremang bulu roma.Tak sangka hikmah solat yg saya kerjakan 5 kali sehari ini begitu besar!
Tak percaya?jom tengok.







Jadi,sekarang kita sudah tahu mengapa Allah memfardukan solat?Allah tak pernah menganiaya kita dgn perintah-perintahNya.Walaupun Dia mewajibkan kita solat,tapi ternyata Dia menyembunyikan 'kejayaan' di sebalik solat.Yakinlah,kejayaan manusia hanya di dalam menurut perintah Allah dan meniru kehidupan mulia Baginda Rasulallah.

Pesan kpd diri sendiri-->Jangan sesekali tinggal solat berjemaah

13 comments:

shahida said...

Pengetahuan Allah meliputi segala sesuatu.

abid_pm said...

Salam..
Iqbal...
tajuk presentation islamic studies aku..Keajaiban solat dari sudut saintifik..
bagus2!

Abd Razak said...

Salam...

Subhanallah...

Solat itu merupakan perintah Allah tidak sekali-kali punya niat lain selain hanya taat dan patuh kepada perintahNYA

iqbalsyarie said...

Shahida-->
Allah tahu segalaNya...

abid-pm-->
ops...dulu aku janji nak tolong kan?sory aku lupa dulu.Maaf sbb lewat.

Abd Razak-->
Betapa pemurah dan pengasihnya Tuhan kita.Dia menyuruh kita melakukan ketaatan dan meninggalkan laranganNya kerana semata-mata Dia mahu kita hidup dalam kejayaan.

sI tEDI said...

Setiap perintah yg di turunkan pasti ada hikmah di sebalinya

tulip putih said...

salam.
best2!!

n satu je nak sentuh..
tersentak bile seorang 'non-muslim' sndiri tidak menafikan kehebatan kuasa Allah sendiri..
hikmah kenapa Allah memfardukan solat..

sungguh, setiap apa yang ditetapkan punya hikmah tersirat ntok hamba-hambaNya...
sangat2 tak dinafikan, ajaran islam itu sangat indah n penuh hikmah!
cuma mata-mata hati yang buta je yang tak nak menerima kebenaran ilmuNya..

~sama2 muhasabah...

iqbalsyarie said...

si tedi-->
mari kita mencari hikmah itu~!

tulip putih-->
saudari tahu bukan?di dunia ini ramai sangat orang yang tahu tetapi amat sedikit orang yg faham.

Maknanya ramai org yg tahu apa kewajipannya,namun sedikit org yg sanggup melaksanakan apa yg dia tahu

^inas^ said...

i bought the book!
masyaAllah, it is amazing..

iqbalsyarie said...

wah...nampaknya inas akan berkongsi bersama kami di dalam post-postnya nanti!kan?kan?kan?hehehehehe
gurau~

ღ cikGu aiRa ღ said...

salam...
wah!! srius sy pn x sagka bgitu byk kelebihan kita dlm menunaikan solat 5 waktu...!!

wawawawa..!! btul ckp iqbal rmai yg taw tp x smua yg fham.. mcm 2 jga msyarakat skarag.. hnya Islam pd nma tp prbuatan sdikit pn x melambangkan mereka seorang Islam..wallahu'alam..^^

pesanan kpd dri sndiri jga ~~> kna lebh istiqamah dlm solat n nk lebh kn solat tdak hnya trtumpu pd yg wjib shja.. insyaAllah..^^

iqbalsyarie said...

cigu aira-->wah!saya pula tambah lagi satu pesanan kpd diri sendiri dan satu azam juga,iaitu taknak solat subuh gajah!dah beberapa hari miss subuh berjemaah!bagun lewat sokmo...huhuhu...lemahnya...

ღ cikGu aiRa ღ said...

salam....
subuh gajah?? dlu siyes tak taw apakah subuh gjah itu...

rpa nya subuh gajah itu adalah subuh yg dilakukan pd wktu yg agak lewat...

kadag2 sy pn wt subuh gajah gak... dh byk kali niat tak nak dh wt elephant subuh tu tp kadag2 trsasar sedikit... cuma sekarag alhamdulilah la dh byk improve.. =)


key word ~~ istiqamah, insyaAllah semua boleh jadi.. =)

iqbalsyarie said...

cikgu aira-->
thanks =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails