December 14, 2009

Oh!isteri berzina dengan suaminya!?

Sebelum offline,ada sorang member saya buzz saya di ym.Ok,layan!.Rupanya dia ada 1 kemusykilan tentang satu artikel yg dia baca di satu web,http://ohtidak.com/oh-zina-selepas-kahwin/(klik). (tolong baca bagi mengelakkan salah faham)Famous kot page ni sebab pembacanya ramai.Mungkin sbb semua yg dt dari emel dia masukkan dalam tu.Iyalah,semuanya drpd agama,sukan,politik dan maksiat(lucah).Untuk bersangka baik,saya akan katakan bahawa org-org melayu dan org-org islam tak tengok dan tak klik langsung bahagian lucah dan maksiat itu.=)

Baiklah,kandungan artikel tu ialah "zina melalui perkahwin".Baca sendirilah ea.Saya cuma bawa kesimpulan.Let it short and sharp.

Apa yg ditulis di sana ialah,perempuan yg berzina lalu mengandung maka tidak dibenarkan baginya utk berkahwin.Lagi,jika mereka bersetubuh slps perkahwinan itu maka itu akan menjadi penzinaan.

Wah!pelik bangat tu.Saya baca pun konfius sangat.Patutlah sahabat yg bertanya tu beria-ria tanya,rupanya mmg artikel ini agak 'songsang'.

Okey,sejujurnya bab kahwin ini mmg diajar dalam sukatan pelajaran tingkatan 5.Saya betul-betul menyesal sbb segala buku rujukan yg ada semua dah hilang tah kemana.Mmg dulu sy tak menghargai ilmu.Alhamdulillah sekarang baru saja sy ghairah menuntut ilmu.

Ok.back to the story,apa yg saya ingat dan apa yg saya sudah tanya dengan ilmuan,(tolong buat rujukan jika ada kekeliruan dlm hal-hal agama) wanita yg belum pernah berkahwin,maka dia layak utk berkahwin dgn mana-mana lelaki dgn asalkan segala rukun dan syarat nikah dipenuhi.

**tolong betulkan jika saya salah**

Banyak kes perempuan bunting,boyafren dia akan lari jauh-jauh.Keluarga pompuanlah menanggung malu.Maka akan dipaksa si anak utk berkahwin dgn mana-mana pak turut.Maka perkahwinan itu sah.Adapun,jika usia kandungan sudah 4bulan+,anggota badan bayi sudah mulai terbentuk,maka haram bagi pak turut me'bin'kan bayi yg lahir itu dgn namanya.Sebaliknya anak itu akan di'bin' atau 'binti' Abdullah.

Pasal persutubuhan slps kahwin tu,saya merujuk kembali kpd makna kahwin.Perkahwinan atau nikah menurut bahasa ialah berkumpul dan bercampur. Menurut istilah syarak pula ialah ijab dan qabul (‘aqad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam.

Maka mengapa lepas kahwin dgn perempuan mengandung,suami takleh bersetubuh sdgkan dia halal sbgai isterinya?dengan syaratnya persetubuhan itu tidak memudaratkan bayi dan isteri itu lah.

Tapi lain halnya bagi perempuan yg tak berzina,sebaliknya dia sudah kawin tapi bercerai.Si janda yg tidak mengandung ada iddahnya selama 3 bulan dan 3 kali.Tapi bagi si janda yg mengandung,maka tempoh iddahnya ialah sehingga dia selesai beranak.Maka dengan itu,tidak sah sebarang perkahwinan yg berlaku dgn lelaki lain(bukan bekas suami) sepanjang tempoh itu.

Last sekali,saya mengalu-alukan sebarang komen,ulasan,pandangan dan suntingan atau sebarang edit drpd mereka yg jauh berilmu drpd saya yg ada membaca apa yg saya tulis ini.Kita janganlah berpuas hati dgn satu pandangan saja,sebaiknya biarlah beratus org alim kita rujuk.

Mungkin ada perbezaan antara mazhab atau khilaf,maka hendaklah kita berlapang dada sesama kita.

Kalau anda nak baca lebih lanjut tentang perkahwinan dalm islam,boleh klik disini.
Kesimpulannya
1)Jika ada kemusykilan agama,sila buat rujukan terus.
2)Usah terlalu mempercayai bahan yg dtg dari emel yg di fowardkan
3)Selidik dan kaji dahulu akan kesahihan sesebuah fakta
4)Segerakan berkahwin agar zina dan maksiat dpt dielakkan
5)Jangan menulis tentang perkara yg kita sendiri tidak tahu

22 comments:

miss BazLa' said...

Salam,

mungkin tiada kaitan dengan post. cuma teringat berita yang menyayat hati baru2 ini..iaitu berita meninggal kemalangan selepas 4 jam bernikah. Ia suatu peringatan yang menginsafkan...

~nazierah~ said...

saya dah baca artikel tu.
seram bila melihat ramai orang terima & percaya bulat2..
=(
artikel yg bahaya..
mntk izin nak postkan link ni ye..
tq2..

cebisan harapan said...

thnx for this post!!

a kl citizen said...

assalammualaikum

email yang di forward2 ni bahaya...

sI tEDI said...

iqbal.. sekarang ni kalau org berzina kawen je.. senang2 di aletak nama anak dia dengan nama suami dia. ada berlaku di sekitar aku.

x rujuk pakar agama, buat keputusan sendiri. akibatnya anak itu kelak.

TQ atas info amat berguna ni

iqbalsyarie said...

miss bazla-->
insaf betul bila memikirkan tentang kematian.Seringkali terjadi tanpa diduga

nazierah-->
iya,semoga bermanfaat.Sedih dan kesal juga melihat sikap umat islam yg tidak berhati-hati menerima suatu khabar berita.

cebisan harapan-->
Sama-sama~ =)

a kl citizen-->
waalaikumussalam kak.Iya,bahayala emel yg foward ni.Selalu menipu

si tedi-->
Salam.iya,jika di 'bin' kan pada bukan haknya maka masalah akan berlaku semasa proses pernikahan si anak itu dan semasa pembahagian harta pusaka serta banyak lagi masalah yg akan timbul.

Abd Razak said...

Salam iqbal...

Sebenarnya perkara ini saya pernah tanya dgn guru saya suatu masa dulu.

Sebenarnya ada 3 mazhab termasuk imam as-syafiee membolehkan seorang perempuan yang mengandung sebelum akad nikah utk bernikah dan pernikahannya sah kecuali salah seorang daripada keempat2 imam itu yg mengatakan tidak sah perkahwinan seorang perempuan yg telah mengandung sebelum akad nikah sehinggalah anak itu lahir ke dunia.

Jadi mengikut cerita dlm blog yg sdra ceritakan tu adalah daripada golongan yg bermazhab imam tersebut (saya tak pasti imamnya) tidak membolehkan seorang perempuan yg telah mengandung tanpa akad nikah yg sah utk bernikah dgn pasangannya sehinggalah anak kandungan itu lahir. Wallahu'alam.

paatz said...

terima kasih atas perkongsian saudara ya..setuju dengan anda,jangan tulis perkara yang kita tak tahu..

iqbalsyarie said...

Abd Razak-->
iya,mungkin juga begitu.Tapi jika berbeza pendapat sebegitu,maka sebaiknya diberitahu jugalah pendapat mazahab mana kerana kita rata-rata bermazhabkan syafie.Maka takut juga kalau org lain terkeliru.
Saudara,thanks!

Paatz-->
terima kasih ats kunjungan~

^inas^ said...

oh.. sy selalu nmpk org ramai tny (dlm paper) soalan2 psl anak luar nikah ni nak di-bin-kan dgn nama sape n paling diorg pening bila si bapak asal nye tak diketahui sape org nya.

dan ustaz-ustazah yg jawap pon lebih kurg mcm ape awk ckp la.

sy klu bace bab2 org pompuan kena aniaya mcm ni (kes bapak si anak dlm kandungan ntah sape2) sy rasa seram sejuk. takut sgt.......

aLiaFar said...

assalamualaikum

maaf bertanya.. jika pasangan itu terlanjur, si prmpuan itu bunting ketika mereka sdg bernikah dan kndungannnya sdh mncecah 5 bulan..lahirnya anak itu layakkah di bin kan si lelaki tadi?

maaf krn jahil dlm hal ini..sy bdk baru bljr..

hans said...

owh,artikel tu tipu la yer
bahaya tul kalau orang percaya bulat2

iqbalsyarie said...

inas-->
owh..saya pun menulis selepas saya baca dan fahamkan masalah ini.
Kamu tak perlula takut..insyaAllah takkan terjadi pada kamu.Bukankah org yg beriman itu dilindungi Allah?
Yakinlah bahawa perlindungan Allah bersama org-org yg cinta dan kasih padaNya.

aLiaFar-->
salam saudari.Usah berasa rendah diri.saya juga jahil dan saya tak malu mengakui hakikat itu dan saya suka bertanya~hehe
5bulan?usia kandungan tika itu sudah memungkinkan janin itu menjadi bentuk manusia yg sempurna.Maka ketika itu hendaklah anak itu di bin/binti Abdullah.Jika janin itu masih belum membentuk bayi iaitu usia 4bulan(kalau tak silap),maka boleh di bin dgn nama bapa(suami).

hans-->
Mungkin tak betul.Tapi jangan tolak 100% sbb kdg2 permasalahn ini berkaitan mazhab.Maka saya cuma menyatakan dari sudut mazhab kita iaitu mazhab syafi'ei.

ღ cikGu aiRa ღ said...

salam iqbal...!!!

waaaaaaaaa!!! takut2 bla bca artikel 2... adoi sgt2 danger kpd yg kurag 'pengalaman' cm sy...

iqbal, nie cma stu prtnyaan je.. bkan ke klau seorang wnita yg berzina hamil, dia tidak boleh brkahwin dgn pak turut tu sehingga la dia deliver baby?? sma mcm msa seorang wanita yg x brzina tp hamil melalui prkahwinan yg sah dn diceraikan maka talak hnya jatuh bila dia deliver baby jga?? err. kompius2...

dn sy prnah tnya kt seorag kwan sy nie, apa mksud brzina dlam prkhwinan?.. so kwan sy nie pn jwab zina hnya brlaku dlam prkahwinan bila slah seorang dr pasanga itu baik suami atau isteri tidak mahu melakukan persetubuhan ats sbb yg dibenarkan oleh syarak tetapi dipaksa juga utk melakukan prkra trsebut.. err btull kew tue??? tp bila sy pkir blik mcm btul jew..

nnt sy akn datag smula utk check jwapan dr iqbal.. =)

iqbalsyarie said...

cikgu aira-->
Dalam Quran,Laki-laki yang berzina tidak mengawini melainkan perempuan yang berzina, atau perempuan yang musyrik; dan perempuan yang berzina tidak dikawini melainkan oleh laki-laki yang berzina atau laki-laki musyrik, dan yang demikian itu diharamkan atas oran-orang yang mukmin. (An-Nur- 24:3.
ok,baiklah..kondisi diatasa ialah penzina.Jika dia sudah bertaubat,maka dia bukan lagi penzina.Maka dibenarkan dia berkahwin dgn org beriman.(ini pandangan saya,jika ada pandangan yg lebih tepat maka tolaklah pandangan saya ini).

Talak bagi perempuan mengandung?boleh,tapi iddahnya ialah sehingga dia melahirkan baby.dan dalam tempoh iddah itu,si suami wajib membarinya nafkah zahir sprt tempat tinggal,makanan dan pakain.Slps dia beranak,maka dia bebas bkahwin dgn org lain.(Jika ada penerangan yg lebih jelas,maka silalah guna pakai pandangan itu)

oh!berzina.kalau paksa tu,bukan zina tapi rogol~Berzina mungkin terjadi bila isteri di'zihar'kan suami.untuk faham tentang zihar,maka cikgu aira boleh bukak tafsir Quran,surah al-Mujadilah ayat 2-4.(lagi sekali,jika ada pendapat yg lebih tepat,maka silalh guna pakai pendapat itu)

p/s-->sila rujuk dgn agamawan juga ya!

huffazquran said...

hendak berjaya didunia dengan ilmu.
hendak berjaya di akhirat dengan ilmu
hendak berjaya di dunia dan akhirat dengan ilmu....saya setuju dengan kesimpulan itu

ASYIQ said...

Artikel2 mcm ni bahaya...kita kena teliti dulu. Bertanya pada yang pakar.

iqbalsyarie said...

Huffaz Quran dan kak asyiq-->
Jelas!ILMU ITU TIADA HAD MASA.kita akan sentiasa menuntut ilmu sampailah mati...

ღ cikGu aiRa ღ said...

salam iqbal...
hahahaha.. penerangan yg jelas.,. insyaAllah nnt sy akn kaji lg yeh.. terima kasih...

pembetulan taw.. sbenarnya sy nk ckap rogol dlam prkahwinan.. tapi taip zina plak... mf d ats kesilapan sy yeh... tp apa2 pn trima kasih =)

iqbalsyarie said...

cikgu aira-->
moga bermanfaat

singgah said...

salam...
ni apa yg saya ingat masa belajar dulu dan kes ni pernah terjadi di kg sorang kawan. sorang penduduk kg berkahwin dgn perempuan yg sedang hamil hasil hubungan dgn lelaki lain tanpa nikah,1 kg kecoh, ada yang kata tak sah nikah tu,imam pun bagi penjelasan spt di bawah dan ini juga yg saya belajar dulu..
perempuan yang hamil hasil zina apabila kahwin dgn mana2 lelaki dlm keadaan dia hamil mereka tidak boleh melakukan hubungan suami isteri.nikah itu sah. alasannya 'suami itu tidak boleh menyiram keatas tanaman orang lain' sehinggalah anak itu dilahirkan. tetapi kalau perempuan tu berkahwin dgn lelaki yang menyebabkannya hamil, maka mereka boleh melakukan hubungan itu.
berbeza dgn wanita hamil hasil pernikahan sah,jika berpisah dgn suami samada bercerai hidup/mati.tidak boleh nikah kecuali selepas melahirkan anak itu. wallahu a'lam. .

Shafiqa's said...

salam..:)
perkara ni saya pernah dengar dalam beberapa kali
ustaz pernah cakap beberapa kali termasuklah ada penceramah dekat sekolah pernah cakap jugak

walaupun orang yg berlainan tapi isinya sama

kata mereka:
perkahwinannya tidak sah.. katanya kena lahirkan bayi tu dulu baru boleh berkahwin. walaupun perempuan tu kahwin dengan lelaki yang buat dengannya, masih tidak sah.

bayi di dlm perut mestilah dilahirkan terlebih dahulu baru si perempuan itu boleh berkahwin dengan mana-mana lelaki.

*saya tak kata penyataan di atas betul kerana saya pun tak buat rujukan. hehe.. tapi setakat ni itu yang saya dengar

lagi pun kalau ada janda yang kahwin dengan teruna...
bila mana mereka kahwin tapi yang lelaki tak tahu perempuan ni janda. perkahwinan ni tak sah. sebab lafaz akad yang dibacakan tu x betul.

lagi pun mas kahwin untuk dara dan janda lain. jadi jika lelaki tu teruna kahwin dengan janda, dia tak tahu itu janda dan mestilah mas kahwinnya ikut harga dara kan? so..perkahwinan tu x sah.. macam ada penipuan di situ.

*mas kahwin ke? saya tak bapa pasti... @.@
____________________________
kalau..kalaula lahir seorang bayi perempuan hasil yang haram.. bila dia besar nanti, tiba waktunya untuk kahwin, dia tidak boleh berwalikan ayahnya, hendaklah diwalikan oleh hakim. jika masih berwalikan ayahnya, tidak sah.



..kalau salah harap dibetulkan, saya masih menuntut dan sentiasa menuntut

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails