Akhirnya Bedul mahu bertaubat

Jika bedul (nama samaran) dia tengok porn, tapi lepas dah tengok, dia menyesal. 2bulan berlalu. Hasutan nak tengok porn kembali lagi, dan dia terpedaya dengan syaitan itu. Dia tengok porn lagi. Kemudian dia menyesal. Dan perkara yang sama berulang. Macam mana tu? Starting point silap, jadi silap. Tapi sebagai manusia, tidak terlepas dari melakukan kesilapan.

Terima kasih Shahida atas soalan.Aduh...ini patutnya ustaz yg jawab ni.Saya bukan ustaz...tp saya boleh cuba menjawab kerana saya tidak tegar menghampakan org yg mengharapkan bantuan.

Menjaga pandangan drpd melihat perkara lucah itu merupakan perintah drpd Allah di dalam surah An-Nur ayat 30-"Katakanlah kpd lelaki-lelaki yg berimanan agar mereka menjaga pandangannya,dan memelihara kemaluanny;yg demikian itu adalah lebih suci bagi mereka.Sungguh,Allah Maha Mengetahui apa yg mereka perbuat".

Jelas,berdosa bagi si bedul(nama samaran) untuk menonton benda porno itu.Maka,setiap dosa memerlukan kpd taubat.Dalam surah at-Tahrim ayat 8,Allah berfirman;"Hai org-org yg beriman,bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yg semurni-murninya,mudah-mudahan Tuhan kamu akan menhapus kesalahan-kesalahanmu,dan memasukkan kamu ke dalam syurga yg di dalamnya mengalir sungai-sungai,pada hari ketika Allah tidak mengecewakan Nabi dan org-org beriman bersama dengannya;sedangkan cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka,sambil mereka berkata,'Ya Tuhan kami,sempurnakan untuk kami cahaya kami dan ampunilah kami;sungguh,Engkau Maha Berkuasa atas segala sesuatu"

Dalam satu hadis,Nabi s.a.w bersabda;'Setiap drpd kamu ialah pendosa dan sebaik-baik pendosa ialah mereka yg bertaubat drpd dosanya'.
Dalam satu hadis lain pula yg;"Wahai sekalian manusia,bertaubat dan mohon ampunlah kamu kpd Allah kerana aku sendiri bertaubat sebanyak 100 kali sehari"-riwayat Muslim.

Taubat itu tidak boleh ditunda atau dilambat lambatkan.Kerana setiap dosa yg dilakukan oleh manusia akn menimbulkan titik hitam di hatinya.Dek kerana mengguhkan taubat dan konsisten melakukan dosa,maka hati akan dipenuhi dgn titik hitam melenyapkan cahaya.Maka hati menjadi keras dan degil kerana selesa dan merasa nikmat dgn dosa.


(Tahniah Bedul kerana sudah bertaubat!)

Banyak org yg salah faham bahawa utk bertaubat,kita wajib melakukan solat taubat.Solat itu cuma sunnat.Namanya pun solat sunnat taubat.Ia tidak termasuk pun dgn syarat taubat.
Syarat taubat itu ialah
  1. meninggalkan dosa
  2. menyesal dgn kesalahan
  3. berazam utk tidak mengulangi dosa itu buat selamanya
  4. jika kesalahan pada manusia,perlulah mengembalikan hak org itu dlm bentuk maaf atau harta benda
Juga jangan kita lupa bahawa kita perlu ikhlas dalam bertaubat kerana syarat penerimaan amalan ialah ikhlas.Same goes to solat,puasa,infaq etc...

Si bedul(bukan nama sebenar) itu sempat insaf selama 2 bulan je sbb lepas tu dia kembali buat maksiat tu(tgok porn).Maka waktu itu taubatnya dah terbatal dan dia wajib bertaubat lagi kerana bagi mereka yg benar-benar bertaubat,mereka akan meninggalkan terus bentuk maksiat itu selama-lamanya.

Disebutkan dalam hadis juga,mencegah itu lebih baik drpd mengubati.Maka kpd remaja yg mcm Bedul...jgn sesekali cuba-cuba untuk mendekatkan diri dgn porno kerana mungkin kita akan ketagih.Apabila sudah ketagih,maka akan susahlah utk mengubati ketagihan itu.

Untuk tidak melakukan dosa,itu mustahil! tetapi untuk tidak melakukan taubat,itu benar-benar satu kebodohan yg tersangat-sangat besar dan dahsyat!

"Dan org-org yg apabila mereka melakukan perkara keji dan menganiayai diri sendiri,mereka ingat kpd Allah lalu memohon ampun dosa-dosa mereka dan siapa lagi yg dpt mengampuni dosa mereka selain drpd Allah dan mereka tidak meneruskan perbuatan keji itu,sedangkan mereka mengetahui"-Ali Imran ayat 135.
Previous
Next Post »
19 Komentar