Anda semua betul

Cukup bercakap soal jodoh!Ramai org yg salah faham tentang entry saya yg lepas.Tiada terniat dan terlintas untuk saya mendiskriminasi jodoh apatah lagi mempertikaikan tentang qada' dan qadar.Sebaliknya sy cuma ingin bercerita tentang 'kemuliaan' manusia pada pandangan Pencipta.Biarlah,kerana saya dan Dia lebih tahu.

Seringkali,ingatan sy tentang peristiwa sblm solat jumaat bermain-main dalam minda.Jumaat lepas,saya ke masjid airport dgn menumpang van seorang saudara dan jiran yg saya anggap sbgai abang saya sendiri.Dalam perjalanan,kami berbual dan ada satu kata-kata nasihat yg dia berikan khas kpd saya yg hingga kini saya masih memikirkannya.

'Iqbal,kita ini tak pernah betul',katanya.

'Aik?',saya hairan.Bagaimana mungkin kita tak pernah betul.

'Jika kita lihat ada org buat maksiat,terutamanya sahabat kita,kita jgn sesekali salahkan mereka.Sebaliknya salahkan diri sendiri.Salah saya kerana saya tak tegur dia!salah saya kerana saya tak dakwah dia!salah saya kerana saya tak nasihat dia!salah saya kerana saya tak bimbing dia!salah saya kerana saya tak mendalami dia!salah saya kerana saya tak cuba utk tahu masalah dia!salah saya kerana saya tak mendampingi dia!',katanya.

Biarlah saya kenalkan dia sebagai Abg Man.

(Anda mabuk?boleh ber kung-fu?)
Sambungnya lagi,"Jika kita rasa diri kita ni betul,dan kita menyalahkan dia sepenuhnya,maka syaitan akan 'cucuk' kita.Dgn itu kita akan rasa bahawa kitalah sahaja yg betul.Org lain semua tak betul.Maka akan timbul penyakit hati,riak,bongkak,takbur,bangga dan jutaan sifat dan penyakit hati yg kita takkan perasan.Sebaliknya,jika kita rasa bersalah ats sebab maksiat yg dia lakukan,maka syaitan akan takut dan gerun utk menggoda kita.Apa tidaknya,seorang yg rasa bersalah ats kesalahan org lain pasti akan rasa bersalah dgn diri sendiri dan takkan membenarkan diri melakukan kesalahan yg sama.Sebaliknya,dlm hati kita ada rasa saya betul,maka syaitan akan goda dgn membisikkan,'Ah!kau buat ini sekali aja.Budak tu dah buat ratusan kali.Nanti kau taubatlah!(mungkin begitulah kata-kata syaitan.tanyalah dia sendiri.hehehe)..Siapa sangka kita akan mati masa itu juga?'

Mendalam sungguh kata-kata Abang Man.(saya huraikan dgn ayt sendiri agar anda bisa fahami).Sungguh,saya teringat akan satu sabdaan Baginda yg mulia,'Tidak beriman seorang penzina ketika dia melakukan zina dan tidak beriman seorang pencuri ketika dia mencuri'...
Jika saya hidup 60tahun tanpa maksiat,dan genap 60tahun 1 hari,saya rasa teringin sgt buat maksiat(minum arak).Kononnya buat kali pertama dan terakhir,lalu saya buat dan ditakdirkan saya mati dlm keadaan demikian,adakah saya mati dlm iman?Oh!tidak mungkin....oleh itu,takutlah akan saat sblm kita mati kerana boleh jadi org yg kita jijik kerana maksiatnya itu diberi hidayah utk bertaubat sblm mati,sedangkan kita?sudah terjaminkah?

Saya juga terbaca satu hadis drpd Abu Hurairah r.a bahawasanya Baginda s.a.w bersabda;"Jika seseorang berkata;'Orang ramai(sekarang ini) sudah rosak',maka org yg berkata itu sendirilah yg paling rosak di antara mereka.-riwayat muslim.

Penjelasan imam Nawawi dlm kitabnya,riyadus-shalihin;sesorang yg merasa dirinya betul dan berbangga dgn kebaikannya dan memandang lain,maka itu haram.Sebaliknya jika pandangan itu berbentuk simpati keatas sikap mereka yg meremeh-temehkan urusan agama mereka,maka hal itu dibenarkan dan pandangan ini dipersetujui oleh ulama-ulama.

Mari kita bermuhasabah,apa sebenarnya diperkatakan oleh hati kita bila terlihat kemungkaran?Adakah kita berasa bangga dan selesa dgn diri kita?Apakah usaha kita utk mengubahnya?Biarlah jawapan itu dijawab oleh hati kita...
Previous
Next Post »
11 Komentar