January 3, 2010

Saya kembali =)

Oh!cuti dah habis.Selamat kembali ke sekolah!tentu ada yg tertanya-tanya bagaimana dgn cuti saya.Oh!semuanya bagus dan menarik.Banyak benda menarik yg saya mahu kongsikan,mungkin secara berperingkat-peringkat.

27 Dis 09 lalu,saya 'terpaksa’ ke Terengganu dan Kelantan.Ke Terengganu utk membantu akak saya yg baru pindah rumah.Dia bertugas sbgai guru dan permohonannya utk berpindah baru shj diterima.Dia ditukarkan ke SK Dendang,Dungun.

Menariknya di Terengganu ini,sekolah yg ada terlalu banyak.Sepanjang jalan,boleh saya kata jarak antara satu sekolah dgn satu sekolah lagi tidak smpai 15minit perjalanan!Akak sy menyewa satu rumah kampung.Tak salah kalau saya kata,terlalu kampung!

Bagi anak peneroka FELDA sprt sy,mmg sy biasa dgn suasana kekampungan.Tapi rumah yg didiami akak sy itu mmg sedikit berbeza.Rumah kayu asalnya tetapi di bahagian dapur dibuat binaan batu.Semasa mengemas rumah,sy terjumpa satu makhluk yg menarik iaitu ulat gonggok dan cicak. Ajaib bg sy sbb seumur hidup,mmg tak pernah tengok ulat gonggok sebesar 2 jari tangan,merayap di atas lantai papan.Wah!yg lebih seronok,ada pula cicak yg saiznya sama dgn mengkarung,mungkin lbh besar...yg saya tak pernah tengok!Produk kampung!hehe

Anak sedara sy yg membesar di KL,jadi mcm org jakun duduk kampung.Apa tidaknya,hari pertama berkawan dgn kwn-kwn baru,main smpai ptg tak ingat nak balik rumah!Makan nasi pun kat rumah kwn dia!hebat kan?nak taw apa dia jumpa?dia jumpa berudu!budak 5tahun tu
main berudu kat tepi longkang.Balik rumah habis kena marah ngn mak dia.Sy
ketawa aje.

Mak dan ayah sy mmg asal dari Kelantan.Kedua mereka org pasir puteh,tp lain kampung.Sepanjang jalan ke kmpung mereka,banyak cerita yg saya dengar drpd mereka.Mak saya dulu terpaksa berjalan dekat 20km sehari utk ke sekolah dan ayah saya pula kadang-kadang terpaksa ponteng sekolah semata-mata nak menolong arwah datuk saya di ladang.Susah sgt-sgt hidup mereka dulu.

Saya lahir sbgai seorang kanak-kanak yg tak mengenal datuk dan nenek kerana semua mereka meninggal sblm sy lahir.Cuma seorang nenek sahaja iaitu ibu kpd mak saya,yg sempat sy tatap wajahnya(dia sudah meninggal semasa sy sekolah rendah).Al-Fatihah buat mereka.Ketahuilah,wlpun sy tak pernah merasa peluk cium drpd datuk-datuk dan nenek-nenek,sy bangga kerana mereka telah melahirkan ibu dan bapa yg terbaik buat saya.InsyaAllah,doa sy buat mereka berkekalan.

Saya mahu kiranya utk berkongsi cerita tentang masjid-masjid yg saya lalui dan singgah sepanjang saya berada di Kelantan dan Terengganu.Bukan sekarang,mungkin entry yg akan dtg...Saya juga ada belajar satu perkataan baru iaitu 'sepelet'.Sesiapa yg tahu maknanya?nanti kita sama-sama check.hehe

p/s-->selamat kembali ke’sekolah’ buat pelatih METC.Kita bakal tua disini.huhu

10 comments:

engineer to be said...

cuti dah abes!
selamat kembali ke sekolah ye ^^

sI tEDI said...

selamat kembali iqbal.menantikan entry2 kamu!

iqbalsyarie said...

terima kasih =)
rindunya kat blog...syukur dpat kembali jua~

melatidaisy said...

salam..

marhaban bika! tggu ur upcoming story..:)
sepelet?? mcm pernah dgr..

Abd Razak said...

Salam...:)

Selamat kembali menghadapi pelajaran & semoga Allah permudahkan

GhOsToNe said...

ak pn dah kmbali blajo..

tapi..sumpah borim..

imam said...

selamat belajar..mulakan tahun baru dengan semangat yg baru..

p/s: rindu kat kampung bila awak buka cerita pasal kampung..huhuh

iqbalsyarie said...

tak sabar rasanya nak tamatkan kelas dan mula berkerja!oh!!

imam-->
soory la ter'emo' sikit.hehehe

cun09 said...

salam iqbal

nape tak cakap awal2 nak singgah tghanu ^_^

selamat belajar, semoga dipermudahkan oleh ALLAH...

iqbalsyarie said...

cun09-->
haha..alaa kak,kalo bgtaw pun bukan boleh dapat lalu highway free tak kena bayar tol.haha..

btw,terima kasih kak..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails