Terima kasih.Flight cancel!

Tak tahu mcmana nak mula menulis.Sudah beberapa kali tulis dan padam,tulis kemudian padam.Oh!semuanya terlalu sukar untuk diluahkan.Hmm..Maafkan jika saya terlalu terburu-buru.Saya tak pernah berniat mahu berhenti menulis.Saya tak berputus asa bahkan saya syukur,saya sentiasa tenang disini.Terima kasih yg tak terhingga kepada Kak Deena yg memotivasikan saya,juga kpd Kak Asyiq yg bertanya masalah saya juga kpd teman-teman yg lain.Tak larat nak tulis semua.Terima kasih banyak-banyak.

Terdetik dalam hati saya utk sy tampil berikan pencerahan.Saya sebenarnya malu.Banyak perkara yg membuatkan saya malu.Seringkali,selepas solat sunnat witir sebelum tidur,saya akan bermuhasabah.Merenung kembali,apa istimewanya hari ini?Bukankah hari-hari yg dilalui muslim itu istimewa kerana sabda Baginda yg mksudnya lebih kurang,'bila ditimpa musibah dia sabar dan bila diberi nikmat dia syukur.'

Saya suka membandingkan kehidupan yg saya lalui dgn kehidupan org-org yg telah berjaya.Kejayaan sebenar-dunia dan dijamin ke syurga.Mereka itu ialah sahabat r.a.Membaca kisah mereka dalam kitab sirah seringkali membuatkan saya menangis.Menangis kerana kagum dan malu.Mereka,para Nabi,Rasul dan org-org soleh ini diuji dgn bermacam-macam ujian oleh Allah.Mereka dilukai,disakiti,diuji dgn kekurangan harta,kelaparan dan bermacam-macam tekanan lagi sedangkan mereka ini sgt dicintai Allah.

Merenung diri sendiri,saya jadi risau.Mengapa saya tidak diuji sebegitu?Kehidupan saya sentiasa senang.Adakah Allah tidak menyayangi saya?atau adakah saya tidak layak untuk menjadi hambaNya yg beriman?Akhirnya saya mendapat 2 kemungkinan jawapan.(Allah lebih tahu.Dia Maha Mengetahui~)

Pertama,saya terlalu lemah untuk diuji sebegitu.Iman saya masih belum mantap untuk menghadapi ujianNya.Bukankah firmanNya,setiap bebanan itu sesuai dgn kesanggupan dan kesanggupan penerimanya.Untuk mengukur tahap iman,saya boleh merujuk kpd satu hadis,dari Abu Said al-khudri,katanya Baginda bersabda bahawa jika kita melihat kemungkaran,maka kita wajib cegah dgn tangan(kekuasaan).Jika tak mampu,cegah guna muliut(nasihat).Jika tak mampu,cegah dgn hati(membenci).Dan cegah dgn hati tu tanda selemah-lemah iman-riwayat muslim.Bila saya pikir balik,agaknya apalah tahap iman saya.Dapat tak maqam 'serendah-rendah' tu walhal saya jarang sekali membeci maksiat,bahkan sering pula melakukan maksiat.Tuhanku,aku malu...
Al-A'raf;126-"Ya tuhan kami,limpahkanlah kesabaran kepada kami dan matikanlah kami dalam muslim(berserah diri kpdMu)"
Kemungkinan kedua,Allah sememangnya sedang menguji saya.Iaitu dengan diberikannya saya berbagai-bagai nikmat.Memikirkan ini membuatkan saya malu.Malu sgt-sgt dengan Allah yg mengurniakan nikmat yg terlalu banyak ini.Selama ini,jarang benar saya bersyukur.Firmannya dalam surah Ibrahim ayat 7,"..jika kamu mengingkari nikmatKu,nescaya azabku sgt berat"'Saya lahir dgn tiada apa-apa,namun Allah berikan segalanya percuma kpd sy,tp sy masih tetap melakukan maksiat kpdNya.Tidakkah saya patut malu?

Sy juga malu kpd anda semua.Memang saya bukan malaikat.Memang saya punyai iman yg turun naik.Memang saya ini manusia biasa.Tapi itu semua bukannya alasan utk saya melakukan dosa.Dalam hal dosa ini Nabi pernah bersabda,'mukmin memandang dosa seolah-olah dia sedang berdiri di tepi gaung dan dia takut-takut dia akan tergelincir kedalamnya.Namun,munafik memandang dosa sperti lalat yg hinggap diatas hidungnya.Senang saja dihalau dgn tangan.'

Dalam surah at-Tahrim ayat 8,Allah mengajak saya utk taubat nasuha.Namun,seringkali juga sy terpaksa memperbahurui taubat.Mengulangi kesalahan yg sama saja.Huh...Baginda yg maksum pun bertaubat 70kali sehari.Agaknya,kalau kita yg bergelumang dgn maksiat ni cukup tak 100 kali saja?Oh!saya takut jika hidup saya celaka sedangkan umur sudah menjangkau 20.Muda-muda pun dosa dah banyak,kalau dah tua mcmana agaknya?mesti lagi banyak.

Saya juga malu kerana Allah tahu apa yg ada dalam hati saya.Dalam surah At-taghabun ayat 4,Allah kata Dia tahu apa yg saya nyatakan dan apa yg saya sembunyikan!Saya takut jika dalam hati saya ada riak,ujub dan takabbur.Sabda Baginda,'takkan masuk syurga org yg dalam hatinya ada sebesar zarah sifat takbur'-riwayat Muslim.Tidakkah saya patut malu kerana memiliki hati yg suka pada pujian?

Abu Dzar al-Ghifari ketika ditanya tentang 3 perkara yg paling dia sukai,dijawabnya ialah lapar,sakit dan mati.Lalu ditanya oleh Baginda,maka jawabnya lapar akan membuatkan dia sentiasa ingat kpd Allah.Sakit pula akan menjadi kafarah(penebus) dosanya.Mati di jalan Allah pula kan dijanjikan syurga.Oh!Jika anda tanya kpd saya pula,agaknya apa pula jawapan saya?
Sifat malu pada hakikatnya ialah suatu sifat yg mendorongnya meninggalkan perkara yg buruk dan menghalangnya drpd mencuaikan hak orang lain.Adakah kita sudah cukup 'pemalu'?

Previous
Next Post »
12 Komentar
avatar

assalamu`alaikum....

sme2x...

alhamdulillah, tanda syukur kpd ilmu yg diberikan adalah juga menyampaikan...klu x menyampaikan?...apa nabi kte klu ...sampaikanlah daripda ku...walau...?

sy yakin iqbal thu statement tu...
bertahn lah...ini ujian Allah...rse lemah...rse x mampu..berserah pd NYA...

Assalamu`alaika...

Balas
avatar

terkejut den baca ekau nak stop blogging
nasib dah berblog balik

Balas
avatar

alhamdulillah..igtkan nk stop blogging td..huhu

moga sentiasa berada dijalanNya~

Balas
avatar

Iya...saya punya "flight cancel"~hehe...

Balas
avatar

:) iqbal ada jiwa pejuang. TERUSKAN!!!!!!!!

Balas
avatar

kak deena-->
Pagi tadi saya mimpi Saidina Ali dan Saidina Usman.Mereka berada di medan perang dan saya hanya mampu melihat mereka dilukai..Saya menangis..Sedar2 tgh teresak-esak.Nasib bek roomate tak terjaga..fuh...

entah la,,,mimpi tu sgt kabur.Saya tak nampak muka mereka dgn jelas.Mungkinkah hanya mainan tidur...wallahu'alam

Balas
avatar

saye pon selalu ade perasaan ni...hdung mcm xde mslh (ad mslh tp mcm bole hadapi),,,mak sllu ad dugaan kt dye yg buat dye makin kuat nk tempuh hdup ni..betol la kot mcm iqbal ckp iman kita xkuat lg

Balas
avatar

maafkn alia msok cmpo urusan iba..trukn la pjuangan tu.jgn mudah bputus asa..rs bsalah sgt2..take care
-alia@angel

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443