cikgu bintang

Tiba-tiba rasa mcm nak tulis entry pasal guru.Nak meraikan guru-guru.Lebih-lebih lagi cikgu-cikgu yg kat STAR dulu.Dari tahun 03-07 saya kat sana.Kiranya mmg banyak sgt jasa dan masa bersama dgn cikgu-cikgu,dan banyak kenangan yg menarik juga.Saya kongsikan sikit ya..

Tahun 03,sy form 1.Kiranya tak banyak sgt benda menarik masa f1 kecuali saya masih comel lg masa tu!hahaha.gurau jek.Erm,masa f1 saya biasa-biasa saja.Tapi f1 special!solat 5 waktu wajib berjemaah.Tak boleh sodorm(solat dlm dorm).Masuk saja f2,saya dah ada rekod disiplin.Sy dan ramai kwn-kwn terjebak dlm gejala ragnarok online!hee..ketagih main game pulak.

Jadi pernah 1 ketika,hari jumaat dan dlm perjalanan utk solat jumaat,kami singgah ke cybercafe utk dengar khutbah main game.Tapi mmg masa tu awal lg.Baru awal pukul 12.Niat cuma nak main sekejap.Tiba-tiba masuk 2 org polis pengawas sekolah.Dgn itu,secara official nya,kamu di kantoi!Kejadian tak berhenti setakat tu aja.Hari ahad tu saya fly lagi.Tapi dgn kebenaran!Entah la apa masalahnya,mula-mula kwn-kwn kata dpt kebenaran,tp lps tu warden pulak kata kebenaran itu palsu dan tak sah.Bla...bla..bla..nak diringkaskan,saya tertipu dan utk kali yg kedua dlm tempoh 3 hari,2 kesalahan sy buat.Tahniah iqbal.

Apa yg bagusnya,dlm perhimpunan isnin,nama saya dan kwn-kwn dipanggil utk pegi depan.Ratusan mata memandang kami.Sgt segan dan malu.Cuma nasib baik semua lelaki.Jadi tak kesah sgt.Sy ingat guru disiplin saya.Namanya cikgu Kamaruddin atau nickname dia ringgo.Nickname ni legal punya,cuma tak didaftarkan saja.Mmg cikgu2 lain pun ada panggil dia cmtu.Dia mmg jenis ganas sikit.Dia lempang saya kat situ.Perrgghh..mmg tak boleh blah.Rasa mcm-mcm bila kena lempang dpn public.

Tapi itu bukanlah pengakhiran kisah fly saya.Seingat sy,masa akhir tahun form4 baru sy berani balik nak fly.hee..tak bersara lagi.Form 3 sy takde misconduct tp sy ni mmg pemalas nak blaja.Tu pasal PMR dpt 7A aje.Haa..cuma 1 benda sy buat salah,tp tak kantoi iaitu main terup dlm surau.Gila keji ar kami.Main kad tu sudahlah dibenci,tambahan pulak main dlm surau!Saya bru nak main dlm round tu,tgh agih kad,cikgu shahnun dtg.Kantoi.Habis!dia marah sgt!Habis punggung budak2 yg main kena rotan.Sy tak mengaku sy main,tu sbb sy tak kena sebat jugak.Tapi mmg betul sy tak main lg,sbb baru je duduk.heehe
(ni gambar masa form 3.Dimakah saya?haaha)
Tapi kat star dulu,rasanya ada kot sampai 50 kali punggung kena sebat.Mcm-mcm lah sebab dia.Lewat,tak kemas,lupa nak pakai nametag,badge,tie,bla..bla..bla..mcm-mcm la!Kiranya itulah yg mematangkan saya.Jadi sy sgt yakin bahawa seorang ramaja harus membesar bersama rotan.Kwn sy pernah kena lagi teruk.Tak nak cerita kena apa,tp mcm military punya cara.At the end,alhamdulillah..dia positif.Sama lah mcm saya,rasanya nakal tu hanya dpt dibendung melalui cara keras.

Saya sbnarnya kecewa sgt dgn anak-anak org skrg.Cikgu skrg takde peluang lgsung nak sentuh anak diorang.Sikit-sikt nak saman cikgu!Apa yg terjadi,sudahlah anak-anak tu jadi makin rosak mcm dlm cerita anakku sazali,hilang pula keberkatan drpd guru-guru!Sgt tak wajar mak bapa terlalu manjakan anak-anak.Tak salah,bahkan sgt dituntut utk kita ikut cara Nabi s.a.w mendidik anak-anak!masa mereka kecil,jadikan mereka raja.Bila sudah besar sikit,layan mereka seperti hamba.Maknanya perlu dipukul dan dimarahi serta dileteri jika mereka buat salah.Jgn biar  kesalahan tu berlarutan.Dan bila lagi besar,layan anak-anak mcm kawan.Kongsikan masalah dgn mereka.Sbb jika ibubapa gagal jadi kawan karib kpd anaknya,maka anaknya akan ada banyak kwn baik di luar sana.
Saya sentuh sedikit tentang keibubapaan disini,kerana sy tak tulis pasal hari ibu.Jadi sy selitkan sikit.Apapun yg penting disini ialah tanggungjwb mendidik itu.Dahulu,mak dan ayah sy pernah suruh sy apply ke maktab dan jadi cikgu.Entah la,mmg takde rasa nak jd cikgu pun.Tapi bila sy meningkat dewasa,sy baru faham bahawa menjadi cikgu tu tak semestinya perlu mengajar di sekolah.Sebaliknya tugas mentarbiah itu ialah tanggungjwb setiap org!Paling kurang ialah kpd diri sendiri.

Ditambah pula dgn gejala-faham-faham sendiri la- mmg setiap org samada rela,separuh rela atau mmg tak rela...perlu kpd makanan rohani.Syukur,sy rasa Allah temukan sy dgn turning point yg merubah 360 darjah hala tuju hidup saya yg dahulunya teruk,hanya kerana berkat doa ibubapa saya dan solat saya.Kata-kata Umar r.a yg sgt mahsyur;kita adalah umat manusia yg dimuliakan dgn islam!Jadi saya berbangga(dgn tujuan memotivasi) mengatakan bahawa sejahat-jahat saya dulu pun sy tak pernah tinggal solat.Kalau tanya pasal qada' tu mmg selalu sgt la.Lagi-lagi hari sabtu.Hari outing,keluar bandar.Jadi mmg zuhur tu masuk dlm asar lah.

Saya percaya dn sgt pasti bahawa org yg tinggal solat fardu dgn sengaja ialah seumpama layang-layang putus tali.Dia akan hilang kawalan.Kesannya,dia akan ikut saja arah angin bertiup.Apa-apa yg buruk,dia buat saja kerana tiada kawalan dan perlindungan.Dengarlah pesan saya,setakat mana nakal pun kita solat jgnlah tinggal walau sekali pun.Kalau pernah tinggal,usahakan utk qada' kerana dlm mazhab syafie,seseorang yg berhutang dgn Allah (solat),tak layak utk solat sunnat selagi hutangnya blm diqada'.Nasihat ini juga sy selalu kata kpd jiran-jiran saya sbb ramai yg masih bersekolah menengah.

Pernah 1 hari,sy dan seorang sahabat makan-makan.Tiba-tiba kami nampak seorang budak yg terkenal dgn kenakalannya,lalu kami ajak dia duduk sembang-sembang.Mula-mula mmglah dia menolak tapi kami belanja dia minum,barulah dia nak duduk.Mula-mula sembang dulu,biasa-biasa.Kemudia baru kami nasihat dan antara nasihat itu ialah pasal layang-layang putus tali tu la.Alhamdulillah positif.Terus dia pergi surau solat isyak!Ok,kesimpulannya...nak berdakwah kena hikmah.Dakwah tu erti bahasa ialah ajak.Nak ajak org,kena bijak cara.Sy nk kongsi tips '3-am' iaitu 1-salam(kenal-kenal dulu). 2-ta'am(makan-makan,belanja kalau perlu). 3-kalam(nasihat yg baik dan tak menyinggung).Mungkinkah anda ada teknik yg lebih baik?Share la..

Akhirkata,selamat hari guru kpd semua individu dan pihak yg pernah berjasa memberi didikan secara langsung dan tak langsung kpd saya.Semoga anda semua tetap thabat,istiqomah dan sabar melombong pahala-pahala semasa hidup ini kerana janji Rasulallah,pahala drpd ilmu yg bermanfaat akan terus mengalir ke dlm kubur.Ingatlah pesan Baginda,"Jadikanlah dirimu orang alim(berilmu),atau orang yang menuntut ilmu,atau orang yang selalu mendengar pengajaran,atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut)dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima kerana engkau akan binasa."(Riwayat al-Bazzar)
Previous
Next Post »
28 Komentar
avatar

hehe kiranya nakal biasa2 ja awak ni ek..saya yg sekolah agama semua perempuan ni pun selalu ja fly..hehe..sampai kena buang asrama lah.. bangga je kena buang asrama. haha!

Balas
avatar

hebatnye awak
PMR dapat 7A
hehehe
best la fly.sesape yg penah tggl asrama time skola mst penah fly begitu juga saya
:)

Balas
avatar

salam...

satu perkongsian menarik.. jzkk..

saya tertarik ttg tips 3-am itu..

benar kata kamu.. dalam berdakwah kita kene berhikmah.. bukankah dalam quran Allah pun ada berfirman dalam [16:125] ttg seru dengan berhikmah..

mungkin ingin berkongsi ttg, 3 "T" yang mungkin menjadi rukun dalam usrah..

*taaruf
*tafahur
*takaful

wasalam..

Balas
avatar

salam alaik..

wah2 nakal gk ek iqbal dulu2..biase la darah muda..hihi..akak xpernah fly, tp adik lelaki akak pernah fly masa kt kisas dulu, bile die kena denda n nama kena panggil time perhimpunan siap naik pentas lg, akak duk nangis kt bawah..sian sbb die kena marah, geram sbb die fly..alasan die fly kul 1 pg sbb g beli makanan sahur utk puasa sunat.huh, baik punye alasan kan :)

sgt bagus tip 3 'am' tu..mmg amat penting utk da'ie mdekati hati mad'u trlebih dahulu supaya dia tak rase rendah diri bila brdepan dgn si da'ie.. :)

Balas
avatar

salam Iqbal.

Nampaknya kena mengaku makcik dah sekarang ni.

Makcik pencen 2007, jadi pangkat makciklah pada iqbal.. terima kasih krn menghargai jasa guru, bukan apa, ramai juga yang belum faham jerih payah tugas guru.

Masa makcik dulu ada rotan tp tak ramai yang nakal yalah kalau nak nakal pun cuma pergi berenang di sungai, mandi lama2 atau balik ke rumah kwn2 yang tinggal dekat2,makan kenyang2 bila balik kena rotanlah jawabnya.

Tak taulah bab lelaki ni rasa2nya kurang jugalah.

Apa-apapun teruskan berdakwah, memang cantik strategi tu. Mudah2an Allah bukakan pintu hati mereka yang kita dekati dan kita kuat berusaha. InsyaAllah

Balas
avatar

-(1)ain fathihah-
Mana ada biasa-biasa.Kalau biasa-biasa,kantoi harini dia akan buat balik minggu depan bukan esoknya terus buat nakal balik.hehe..


-(2)anisa hang tuah-
Hebat amendenye 7A.Clasmate sy berlambak dpt 8A.Kiranya agak segan dan malu sbb tak full A's.hee...tp lagi best kalau dpt 'fly' g futher study kat overseas.kan?hehe

Balas
avatar

(3)Norshahirah-
jzkk juga atas perkongsian tu~rukun usrah tu sy sbnrnya masih agak blur-blur lagi.heehe.apapun,thanks for sharing~

(4)-kak melatidaisy-
Wah..ni adik beradik duk kisas la nih!wah..best2!Fly utk sahur?best jugak tu.Saya fly utk makan,tp tak de puasa sunat.Zaman sekolah dulu mmg jarang sgt-sgt puasa sunat.Puasa ganti ade la..Wah!!teruknya saya dulu...

(5)Kak/Makcik Werdah
heee...tergelak saya baca komen kak/makcik.ok2..saya panggil makcik la kalau itu yg makcik nak.tapi sy suka panggil akak,sbb sy rasa yg saya sudah besar!heehe
apapun,terima kasih ats doa.InsyaAllah~

Balas
avatar

ahahahhaha..nakal nye kamoo dlu.bdk2 skang manja terlebey!

huhuhu...gedix x btempat.kna pukul ckit da nk ngadu kt mak bapak.mak bapak pon satu hal.nk spoil lebey2 ank tu.sy dlu kna pkul diam je.klu ckp kt mak pon,dia buat derk je.ckp kt sy pemls lg adala..hihi

Balas
avatar

btol tu...parent x patut marah cikgu bila cikgu tegur anak diorg..kalo diorg terlalu backing anak, takut satu hari nnti anak tu akan rosak...

anak2 byk habiskan masa dgn gurunya..so biarlah guru2 yg handle..huhu

Balas
avatar

baca benda nih teringat waktu sekolah teknik dlu

Balas
avatar

dulu cumey ye? skarang dh hilang ke kecumeyan awk?? heheee

budak nie nakai upenye dulu... ish3x... mesti pening kepala cikgu2 tu dulu :)

sya sbenarnye tak suka la cara ibu bapa zaman skarang yang terlalu manjakan anak sampaikan kadang2 saman2 cikgu. memang didik anak perlu la berkeras sikit

Balas
avatar

Salam..

Jazak Allah Khair atas perkongsian..

em haha..macam2 pengalaman tyme kat star dlu..haha.. ^_^

salah satu pesan Imam As Syahid Hassan Al Banna adalah mcm ni bunyinya, berkenal-kenallah dengan setiap muslim sebab asas gerakan dakwah adalah kenal2 dan berkasih sayang.. ^_^

Balas
avatar

selamat hari guru

pandai gak ko ni..

nakal pun ada,..hehehe

tapi tulah memori indah sebagai ingatan2 ...

Balas
avatar

owh..adakah daku budak baik di asrama dulu? tak pernah fly, tp pernah ponteng sekolah nyorok bawah katil. muahaha..tak le baik sgt ^^

p/s: jgn bg tau org lain :D

Balas
avatar

(6)-sugar2 kapas strawberry-
Haha.kena pukul jugak yek.Kantoi malas!heehe.tapi rindu la masa sekolah dulu!rasa mcm nak kena pukul lagi.hehee


(7)-fitrijohari007-
InsyaAllah.Moga ramai parents yg akan terbuka mata mereka.Sebab takut-takut nanti parents pulak jd hamba kpd anak-anak.Bukankah Nabi s.a.w pernah bersabda bhawa kiamat takkan berlaku hinggalah ibu melahirkan tuannya!Lihat saja zaman sekarang!berlambak kes ibubapa yg dah dimanipulasi oleh anak-anak.sgt sedih~~

(8)-hans-
Haha..apa kata ko tulis pengalaman ko pulak.heehe

Balas
avatar

x sangka..
pape pn, suka post ni..
moga istiqamah di jln Allah..:)

Balas
avatar

(9)-hanie@nisya-
dulu masa form1 mestila cumel.saiz badan pun comel gak.hahaha..rasanya cikgu takde la pening sgt kot.hehe
Erm,anak-anak takleh dimanjakan sgt sbb nanti mereka akan besar kepala


(10)-Muz-
Muz!kaulah satu-satunya schoolmate aku dulu..rasanya banyak kot yg ko taw pasal aku!heehe..tapi itu semua lah yg mendewasa dan mematangkan kita~kan?
Apapun..jzkk juga sbb share kata-kata imam hassan al bana tu.semoga bermanfaat~


(11)-embun-
Hahaha..aku tak pandai la.Aku bebal jugak.huhu..hati gelap~~zaman sekolah mmg zaman yg best~

(12)-kak Lynn Nasir-
Ahahahaks..lupa pulak sy nak cerita pasal ponteng2 ni!Saya selalu juga ponteng prep.Lagi2 prep ptg!mmg slalau bantai tdo kat dorm aje.penat~hehee..tapi rasanya tak kantoi lg kot.hehe..

Balas
avatar

(13)-Fareza Azhar-
Apa yg tak sangkanya?huhu..hehe..manusia boleh berubah,sekelip mata kot~huhu..insyaAllah akan terus thabat~

Balas
avatar

oo, budak baik dulu ya kat star tu..
cikgu dulu duduk di ipoh, lama juga. dari lahir 1966 sampai tahun 1992, cuba gak mengorat budak2 STAR tapi diorang tak layan

cikgu imanshah tu cikgu iqbal gak kan, dia ada bagi tau. sebab cikgu selalu gak ke blognya.

Balas
avatar

(14)-a kl citizen-
budak star poyo je lebih kak..haha...Saya la tu..org lain tak kot~haha..

Cikgu imanshah tu cikgu saya la.Kalau kat atas,cikgu shahnun namanya.Dia la yg marah time kami kantoi main kad dlm surau tu..heeheehehe

Balas
avatar

hahahah
nakal gak ye mase skolah!
ngat kan sume dak STAR skema!
hahahaha

Balas
avatar

(15)-Kak deena-
Kak!mana ada saya pandai!!saya pandir la..huhu...


(16)-reen sofia-
Cehhh...budak star skema?agak-agak la!haha..kalo yg 'lembut' tu yelah kot skema~hahahaah

Balas
avatar

kalo cikgu bintang
muridnya pasti bintang2 bergemerlapan..

hehe..
terima kasih atas ucapan tu

lama tak singgah sini..
:)

Balas
avatar

(17)-cikgu nur-
Alaaaa...cikgu-cikgu nya saja yg bintang-bintang.anak murid ada kot yg 'bintang' gak,tapi saya bukan~huhu

Balas
avatar

Salam ziarah..
hmm..cute story..haha..
sy x penah kowt fly2 ni..
juz sy penah tlg back up kwn sy yg fly..
at least,diowg ttp kene gantung jgk..2 minggu..haha

Balas
avatar

nakalnya penulis bayyinat.
time itu. =='

Balas
avatar

salam wbr, sy rindu jga khidupan di mckk.. uniform dh sama dah, tie je lain..hehe ukhuwah fillah

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443