Iman Maksimum

Terima kasih kerana masih setia membaca blog yg serba dhaif ini.Saya mahu menyambung perbualan kita pasal graf tu.Sila rujuk graf.Apa yg berlaku di point no 1?

At point 1,the quality of our iman is at maximum.Iman yg maksimum ini berbeza bagi setiap org.Ada org yg iman maksimumnya bernilai 5,ada yg nilaiannya 10 dan ada juga yg nilaiannya 100.Scale bagi setiap individu adalah berbeza-beza.Oleh sbb itu,tahap ketaatan individu juga berbeza-beza.Bagi org yg mempunyai skala iman yg kecil (cth;tahap maksimum dia hanya 5),maka mungkin pada ketika ini,dia hanya sekadar mampu melakukan amal-amalan yg wajib sahaja dan tak mampu melakukan yg sunnat.

Mungkin juga,di nilaian maksimum itu,dia hanya berjaya menjauhi dosa-dosa besar tapi tak mampu mengelakkan dosa-dosa kecil.Mari kita renung 1 hadis yg sy ambil drpd hadis 40 imam Nawawi-Daripada Abu Abdullah Jabir ibn Abdullah al-Ansarie r.a., رضي الله عنهما beliau meriwayatkan: Bahawa seorang lelaki telah bertanyakan Rasulullah SAW lalu bertanya,"Bagaimana pandanganmu jika aku bersolat fardhu,aku berpuasa bulan Ramadhan,aku menghalalkan perkara yang halal dan aku mengharamkan perkara yang haram lalu aku tidak akan menambah apa-apa lagi lebih daripada itu.Apakah aku akan masuk syurga? "Baginda bersabda: Ya! -riwayat muslim.

Suka saya berpesan kpd diri saya dan sahabat-sahabat sekalian;Tolonglah jaga kewajipan kita.Saya tahu kita tak mampu menjadi sehebat Abu Bakar,Umar,Ali atau para sahabat r.anhuma yg sentiasa setia bersama Rasulallah.Kita juga tak mampu menjadi sehebat Imam Shafie,Imam Ghazali,Imam Malik dan imam-imam mazhab yg lain.Kita juga takkan mampu menjadi sehebat ahli-ahli ibadat dan ahli sufi sperti Ibrahim bin Adham.Mereka semua yg sy sebutkan ini semuanya sgt dekat dgn Allah.Mereka semua ni setiap masa dan saat berzikir dan beribadah kpd Allah.Setiap hembusan nafas mereka adalah zikir.

Kita terlalu jauh!Kita takkan mampu beramal sperti mereka,tapi Allah dan Rasulallah telah berjanji,apabila seorang mukmin benar-benar menunaikan segala tanggungjawab agama yang fardhu dengan sempurna, menghalalkan perkara yang halal dan mengharamkan perkara yang haram,dia akan masuk syurga walaupun dia tidak melakukan amalan-amalan sunat yang lain.lni adalah kemurahan dan rahmat Allah SWT terhadap hamba-hambaNya!Tapi ini hanya menjadi kenyataan kalau amalan solat yg kita buat tu sempurna,tp rasanya sgt-sgt susah nak dptkan kesempurnaan tu!jadi...pastikan susah atau berat mcmana pun,benda-benda wajib kita kena buat jugak lebih-lebih lagi solat!Pastikan solat kita full.Kalau ada kurang,kita akan jd mcm layang-layang putus tali...lost!
Tapi,bagi org yg skala iman dia besar (cth;100),maka dia akan dpt melaksanakan ketaatan dgn baik bila iman dia maksimum.Bukan setakat benda wajib dia buat,benda sunat pun dia buat.Benda haram pula tinggal terus dan benda makhruh pula dijauhinya.Untung org mcm ni sbb dia telahpun rasa kenikmatan dan kehangatan cinta Ilahi !Org mcm ni digambarkan dlm hadis-"Apabila Aku sudah mencintainya, maka jadilah Aku pendengarannya yang dia mendengar sesuatu dengannya,Aku akan menjadi penglihatannya yang dia melihat sesuatu dengannya,Aku akn menjadi tangannya yang dengannya dia melakukan kerja,Aku juga akan menjadi kakinya yang dengannya dia berjalan.Sekiranya dia meminta daripadaKu Aku akan kurniakannya dan sekiranya dia meminta perlindungan dariKu,nescaya Aku akan melindunginya"-riwayat Bukhari.Dalam erti kata lain,org ini akan menjadi kekasih Allah!

Kesimpulannya,masa iman kita tgh maksimum ini,kita patut guna seluruh masa dan tenaga kita utk mencari pahala.Kita ni banyak dosa,lebih-lebih lagi dosa sesama makhluk.Kalau pahala kita sikit atau cukup2 makan,kita akan bankrupt nanti.Org yg kita pernah zalimi,umpat,ejek,hina dll akan dtg ambil pahala kita.Bila dah zero,kita akan tanggung dosa diorang.Oleh sbb itu,bersegeralah kita utk berbuat kebaikan kerana tanda iman tgh maksimum ialah dgn sentiasa teringat-ingat dan teringin nak buat amal soleh.Bila ada rasa tu,sila buat dgn kadar segera!!InsyaAllah itu saja sy boleh kongsikan bila kita berada di point 1.Sebarang tambahan amat digalakkan!InsyaAllah lepas ni kita tengok apa akan terjadi bila iman kita minimum value.

p/s-kalo anda perasan kat sidebar tu saya letak 'kaunter pertanyaan'.Sebarang komen,pertanyaan atau apa-apa la boleh la kirim melalui tu ya.Setakat ni takde lg org yg tanya..hehe..
Previous
Next Post »
21 Komentar
avatar

salam iqbal, betul tu nak buat kebaikan yang susah kan...sekali buat baik, tapi yang buat jahat tu berkali-kali dalam sehari..wallahua'lam

Balas
avatar

lps ni cerita guna formula aircraft design plak...

err, ni... not facebook-ing tonite?

Balas
avatar

betul tu
pintu taubat mmg sentiasa terbuka.
:)

Balas
avatar

Kalau pahala kita sikit atau cukup2 makan,kita akan bankrupt nanti.Org yg kita pernah zalimi,umpat,ejek,hina dll akan dtg ambil pahala kita.


yeah,btl tuh! ;)

Balas
avatar

bila di akhirat segala pekung terbuka. Minta diri dijauhkan dari sifat lalai, dan teguh melakukan kewajipan sebgai seorang muslim

Balas
avatar

ngeh ngeh buat formsping yek?
huhuhuh
hmm. nak jadik yg skala kecil pon susah.
yg besar apetah lagi.
hmmm

Balas
avatar

(1)-cikgu imanshah-
Betul tu cikgu.Tak ramai org yg mampu berbuat kebaikan walaupun peluang tu terbuka luas depan mata.huhu


(2)-inas-
hahaha..cik nas taw tak formula of lift dijumpai oleh sapa?dijumpai oleh ilmuan islam.kemudian baru ide tu dicuri oleh the wright brothers!
Tapi kalau nak kaitkan aviation dgn islam pun boleh,insyaAllah sbb as i getting deeper into construction&a/c maintenance..mmg lg banyak kebesaran Allah.InsyaAllah satu masa nanti kita share juga

Balas
avatar

(3)-anisa
Pintu taubat terbuka.org yg bertaubat nasuha umpama org yg tak melakukan dosa~


(4)-hanie@nisya-
Komen yg paling panjang.thanks.hehehehehe..i mean,thanks sbb sudi membaca lagi~ =)

Balas
avatar

(5)-sugar2 kapas starwberry
Bahaya kan?mmg kita takkan terlepas drpd menzalimi org lain,paling kurang pun dgn mentertawakan org tu..

(6)-av
itulah...berkata pemikir islam,sesiapa yg tak memiliki sifat warak pasti akan terjebak dlm maksiat ketika sunyi(takde org).Jd mmg memalukan sgt...


(7)-reen sofia
Nanti kita bincang cara-cara tingkatkan skala yek.Apapun kamu dah faham dan get all my points.kan?great job reen~hee

Balas
avatar

Salam...

Sentiasa istiqamah dalam mengerjakan ibadah. Biarpun sedikit tapi berterusan hingga ke akhir hayat.

Balas
avatar

perli sya erk..

Kate2 xtekuar coz entry awk slalu terbaik. Sentiase mengingatkan &sntiase wt sya berfikir smpai kn tak mampu nak ckp pape.

Pepun,thankz perli :(

Balas
avatar

(8)-Abd Razak-
Amalan yg paling Baginda suka ialah amal yg walaupun sedikit,tapi dibuat secara berterusan~istiqomah itu sukar,tapi ganjarannya hebat


(9)-Nisya
hehehehehehehe..sama-sama~soorryyy~~

Balas
avatar

aah...kdg2 klw rase nk buat baek tu...mcm ..klw bc quran tu smpai bermuka-muka surat (erk..btol ke ayt neh)

pastu tibe2 rase mls tu haru je...

tp yg penting sikit xpe....consistent tu penting...sama2 berusaha ;)

Balas
avatar

menahan nafsu paling susah..mkn, berbelanja, amarah, lagha..hai..mcm2 ada..

Balas
avatar

(10)-Fasya Abdy
heee..yg penting ialah istiqomah kerana ada 1 hadis,"amal yg Allah sukai ialah amalan yg berterusan sekalipn sedikit"~


(11)-Kak Lynn Nasir
Yg susah tu la dapat 'markah' lebih sikit~heehe

Balas
avatar

khusyuk baca..trm ksh skali lg utk entri ilmiah seterusnya ini...

kagum dgn anak muda mcm iqbal..

erm..leh x skali skala nk tag ust iqbal ni...hee..kak dah tag nama iqbal..kena buat assigment la ni ye.. :P

Balas
avatar

(12)-kak deena
Apa yg baik dtg dari Allah~tak perlu kagum dgn saya sbb berlambak lg org yg lg bagus~

yg tag tu.....nanti2 la ea.hehehe

Balas
avatar

memang senang nak buat kemungkaran dan kononnya memprolehi keseronokan duniawi.

nak buat baik memang liat sgt2 walaupun dijanjikan allah pahala yg berlipat kali ganda.

tok guru sy pesan dulu, bangun pagi buka mata terus niat segala yg kita buat adalah kerana allah taala...

dengan tu secara tak langsung perbuatan kita akan menjurus kearah kebaikan.

Balas
avatar

nk buat baik kena take time..

lau nk wat jahat skang pun boleh,,,

jadi kena usaha dan usaha mencari dan terus mencari

Balas
avatar

(13)-Betul tu!Bangun pagi kena niat yg baik2..supaya jadi baik semua~


(14)-Embun
Usaha yg berterusan dan mujahaddah~

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443