Iman Zero

Dlm entry lepas kita dah gossip bincang sikit dah pasal iman maksimum.Sekarang kita nak tengok bagaimana pula iman minimum dan iman negative.Saya petik kata-kata iman Ghazali dlm kitab karangannya,'Mukashafah Al Qulub.'-(penenang jiwa),katanya-"iman itu ialah kepercayaan dan keyakinan kita dan ia dicerminkan melalui perbuatan."

Firman Allah dlm banyak tempat,' الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ 'maksudnya ialah org yg beriman dan beramal soleh.Jelas,kita belum beriman kalau kita takde koleksi amal soleh.Ok,jom lihat iman yg kosong.Rujuk graf di bwh.Pada point 3,iman berada di nilaian kosong.maksudnya?
Saya mulai dgn point 3 dulu.Kejap lg saya cerita pasal point 2.Ok.Apa yg terjadi pada point 3 ialah kita berada dalam keadaan tak mempercayai,tak meyakini dan tak beramal.Ketika itu kita berada dlm keadaan yg sgt lemah.Amalan kita pun sgt sedikit dan keinginan utk membuat maksiat sgt membuak-buak.

Sebagai contoh-Seseorang akan merasa sgt malas nak berwuduk utk solat,sebaliknya dia sgt rajin utk buat benda-benda lagho sprt surf internet,tengok tv,download lagu..bla..bla..bla.. Andaikan saja,layakkah bagi kita membaca surat khabar hari-hari sedangkan Quran 1 helai pun malas?Dan ketika iman tgh berada di sekitar zero juga,rasa nak buat dosa tu memuncak.Mungkin rasa nak tengok benda lucah,mungkin rasa nak mencuri atau paling kurang rasa nak berboros,makan berlebihan,tidur berlebihan,lagho' atau mungkin juga rasa malas nak berkemas,malas belajar dll.

Semua perasaan malas ini dtgnya kerana kita ragu-ragu dgn janjiNya.Jadi,bagaimana nak handle situasi iman zero agar tak jd iman negetive?ini sekadar pendapat peribadi saya dan amalan saya ketika iman zero(bukan utk riak,cuma utk contoh shj).Saya akan pastikan solat saya okey.Seberat mana pun rasa hati,solat tetap mesti dikerjakan dgn berjemaah kerana mencari berkat dan redha Allah dan rasul.Mmg masa iman zero,kita akan rasa sgt-sgt malas nak beribadah.Jadi,saya hanya akan pastikan solat saya dibelakang imam,tapi subuh kdg-kdg lewat jugak.hehe.Saya juga akan melakukan amalan yg mudah sprt berzikir.Banyak choice dan options dlm berzikir.Terpulang kpd kita shj.Nak baca Quran pula rasa malas...Jadi sy pasang aja bacaan Quran dari laptop dan dengar.

Tak dinafikan mmg bila iman nearly zero,rasa nak buat dosa membuak-buak.Jadi bagaimana nak kawal?Ini juga hanya cadangan saya shj-
  1. Kita kena bertangguh-tangguh. Bertangguh-tangguh ni sifat syaitan,tp ia bukan dlm urusan maksiat kerana syaitan akan sentiasa membisikkan kejahatan non-stop.Jadi,dgn bertangguh-tangguh ni,insyaAllah rasa tu akan hilang sendiri.
  2. Kita kena sibukkan diri. Mesti anda pernah dengar kata bijak-pandai islam,"Sibukkan dirimu dgn ibadah,nescaya kamu takkan ada masa nak bermaksiat".Paling kurang,kita sibukkan lah diri dgn buat benda yg baik,mcm basuh baju ke,kemas rumah ke,basuh pinggan ke,main bola ke,jonging ke..apa-apa la yg dpt mengelakkan kita drpd asyik fikir nak buat dosa je.
  3. Duduk dgn org ramai. Tapi yg lebih tepat,duduk dgn org baik.Dgn automatik,rasa malu akan dtg jd takkan kita tergamak nak bermaksiat dpn org ramai kot.Saya petik kata-kata imam ghazali dlm kitab yg sama-'Sesiapa yg tak memiliki sifat warak pasti akan terjebak dgn maksiat sembunyi-sembunyi'.
  4. Tidur. Of course la tidur berlebihan ni sgt best tak baik,tapi at least it's much better drpd buat maksiat.kan?
  5. Pasang bacaan Quran. Yang ni bagi maksiat internet.Logiknya,takkanlah takde timbul rasa malu utk bermaksiat dgn iringan alunan kalamullah.
  6. Zikir. Sy dah terangkan td.Zikir ni ialah 1 defense mechanism bagi muslim.Tu pasal org yg banyak zikir,tak banyak bermaksiat.Zikir sgt senang,tak payah wuduk,tak payah hadap kiblat.Tengah buat dosa pun boleh zikir.InsyaAllah automatik malu dan stop.
  7. Doa. Yg ni la paling perlu.Mintak bantuan agar diperkukahkan iman dan di update kan anti-virus.Boleh rujuk surah 60 ayat 40.
Rasanya 7 cara ini pun dah banyak kot.Tapi kalau mungkin juga kita dah buat 7 benda ni(yg saya punya pandangan shj,takde dalil dan nas pun,maka boleh jadi ada benda yg salah),maka kita buat dosa tu pun dgn rasa malu,takut,bersalah,dan sorok-sorok.Saya pernah tulis kisah pemuda minum arak sorok-sorok dlm toilet. Apa yg penting,kita wajib berusaha!Wajib bersungguh-sungguh dlm usaha!

Take note: saya bukanlah menganjurkan anda buat dosa,tapi apa yg saya nak highlight kan disini ialah,kalau dah tak mampu sgt nak tahan dan memang 'ter'buat juga,maka buatlah dgn keadaan diri kita sendiri tak redha apa yg kita buat tu.Jgn berbangga dgn dosa,tapi malu dan timbulkanlah rasa sesal itu.perbaharuilah taubat dan keazaman utk berubah!

Firman Allah dlm ayat 2 surah al-Ankabuut; Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata:"Kami beriman",sedang mereka tidak diuji ? 

Kita semuanya loser,kalau kita tetap melakukan maksiat.Tapi pintu taubat tak pernah tutup selagi kita hidup.Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang juga.Tapi satu perkara kita kena ambil berat iaitu;setiap dosa kita kalau tak melibatkan org lain,anytime anywhere Allah akan ampunkan(Hanya kalau kita tau buat taubat) tapi kalau dosa kita melibatkan org lain(cth; mencuri,mengumpat,ajar dia buat dosa),maka kita kena mintak maaf kat org tu!

Ok kot,setakat ni saja dulu.saya ingat nak abiskan perbincangan ni terus tapi nampaknya kena sambung 1 lg entry la.Apapun,moga kita berada dlm keadaan iman zero ni tak lama dan moga kita tak mati selain mati dlm keadaan iman maksimum.Sebarang komen,teguran dan tambahan amat dialuk-alukan.Jzkk~
Previous
Next Post »
24 Komentar
avatar

kebanyakan waktu iman memang zero. mudah sangat terpengaruh dengan hasutan. thankz utk tips2 tu

Balas
avatar

hmm.
ini kot tahap saye.
hadoii.
cam ne neh!
mase makin jalan.
dosa makin byk!
entah bile nak taubat!
takut jugak daripd zero trus jadik negatif.
sigh.
pray for me iqbal!

Balas
avatar

iqbal-- tertarik dengan tips yang iqbal beri. berguna untuk saya. tq

Balas
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang. - Hapus
avatar

hmm.
yela
kalau benda yg jahat laju je nak buat
itulh manusia
kita kena sentiasa beringat
:)

Balas
avatar

rsa cm sy ni near zero..asek mls je.huhuhu..

but thnx for this.masih cuba utk baiki diri ;)

Balas
avatar

ya good sharing..

yg item no 5 n 6 tuh patut diamalkan selalu..sebelum tdo psgla dr laptop..

Balas
avatar

hmmm...sejuk pulak bila singgah di blog nie..erm..ak knela lihat semula diri nie...n perbaiki...saye follow blog kamo,k...ade mse,dtgla ke blog saye yg xseberape nie..hehehe

Balas
avatar

ehehe..thx comment my blog...perbanyakkan artikel bentuk keagamaan...:)

Balas
avatar

Salam Iqbal.

Tip yang sangat berguna,

Nak tambah satu lagi boleh tak.. selalu bila nak mulakan satu-satu perbuatan lazimkan baca bismillah jadi bila dah terbiasa, tak jadilah nak buat maksiat, takkan nak buat nak baca bismillah kan.

Balas
avatar

(1)-hanie@nisya
Iman zero tu biasa bagi org awam mcm kita...tp yg penting ialah kita punya usaha utk repai ia~


(2)-reen_sofia
InsyaAllah.taubat kena sentiasa renew..tak boleh tunggu tua baru nak taubat~Doakan saya juga~


(3)-cikgu normah-
Apa yg baik dtg dari Allah.kita kongsi-kongsikan~terima kasih gak~heehe

Balas
avatar

(4)-anisa-
Peringatan tu penting,sbb mmg kita pelupa.Terima kasih sbb selalu dtg sini~sgt hargai =)


(5)-fasya abdy
kongsi-kongsi kan la benda yg baik~hehe'


(6)-cik gula kapas
Iya..saya pun sedang memperbaiki diri juga~

Balas
avatar

(7)-miss havoc-
thanks dtg~sgt hargai~dengar Quran pun dapat pahal.senang tapi jarang saya buat..huhu

(8)-Nas-
keep in touch bro!thanks sbb sudi ziarah blog yg tak seberapa ni.. =)

(9)-cik kuntum-
Thanks sbb suka.dan thanks sbb singgah sini~sgt hargai =)

Balas
avatar

aku suka tip kau bagi..

insyaallah aku akan cuba amalkan

Balas
avatar

(10)-Werdah
Subhanallah..saya ter miss 1 lagi tips!terima kasih kak atas tambahan ni.sesungguhnya baca Bismillah tu basic dan kesannya sgt besar!InsyaAllah sy akan cuba amalkan~

(11)Embun
Ok bro!kalau ko rasa bermanfaat,ko amal dan sebar-sebar kanlah~

Balas
avatar

malas itu virus.
adoiiiii .. lemah2


>>___<<


masuk dlm ni, cuci skit jiwa wa.
ekekekkekekee ~~

Balas
avatar

Dalam sahih Bukhari, kitab iman terletak dikedudukan kedua setelah kitab wahyu. Malah lebih awal berbanding kitab ilmu, wuduk, solat dll. Tentu ada sebab tertentu jaguh hadis ini( imam Bukhari) menyusun kitabnya sebegitu. Yang pastinya, iman amat bermkana dan ia adalah benteng ketahanan kita agar tidak goyah dari ape jua aspek terutamanya aspek akidah.

Hari ini ramai yg mmebunuh diri sbg jalan singkat utk menyelesaikan masalah. Itulah yg berlaku bila iman terlalu rapuh manakala bisikan syaitan begitu kuat dan kukuh .

Balas
avatar

(12)-Frodo
Bro..thanks sudi ziarah blog aku yg cikai-cikai ni..moga ada manfaat kpd aku,dan org ramai~


(13)-shamel iskandar
berul kata saudara~jzakallah sudi singgah sini.Iamn rapuh,itulah saya..huhu..sedih dan menakutkan..

Balas
avatar

nice entry..

aku ada gak cite pasal iman naik turun dalam latest entry ni.. tp bagus lg ko punye kowt.. thanks sharing

Entry best : Mengingati Allah itu hati menjadi tenang

Balas
avatar

suka dgn tips ko bagi tu bro...
adoi...
byk lagi aku kn buat ni...
thanks...

Balas
avatar

(14)-Lt. fDanialz
Bro!aku dah view blog ko~best!aku follow ea..thanks sbb sudi ziarah blog picisan aku ni..


(15)-mario
Gudluck!aku pun tgh berusaha gak ni~hehee

Balas

Saya boleh dihubungi di emel iqbalsyarie@gmail.com atau 013-6852443