Soalan pertama;"ko buat apa?"

Dlm entry yg lepas,kita sama-sama dah tengok apa firman Allah dlm surah 37 ayat 24 iaitu 'tahan dan soal'.Maka hari ni kita nak sama-sama tengok,apakah soalan pertama yg ditanya nanti.Umumnya,setiap umat islam diwajibkan percaya akan kewujudan hari pembalasan dimana pada hari itu setiap amal perbuatan kita akan dihisab dan diadili satu persatu sebagaimana yg disebutkan olehNya di dlm surah az-Zalzalah ayat 7 dan 8-"Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah,nescaya akan dilihatnya(dalam surat amalnya)!Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah,nescaya akan dilihatnya(dalam surat amalnya)!"

Sebesar zarah?sgt detail bukan?itulah bukti keadilan Allah.Takkan kita dizalimi lagi disana.Baiklah,kita lihat apakah antara soalan-soalan awal yg akan ditanyakan.Nanti,dihadapan mahkamah Allah Yang Maha Adil,kita akan ditanyakan tentang apakah amalan yg kita pernah lakukan di dunia bermula sedari kita akil baligh hinggalah mati,setiap perbuatan kita akan ditanya oleh Allah.Jom! kita tengok firman Allah dlm surah al-Hijr(15;92 dan 93)-"Demi Tuhanmu!Kami akan menyoal mereka semuanya(pd hari kiamat kelak), mengenai apa yang mereka telah lakukan.".Jelas?

Cuma satu persoalan.Mengapa Allah bertanya apa yg kita buat?Mengapa Allah tak tanya,mengapa kamu tak buat?Dalam satu hadis drpd Ibnu Abbas,Rasulallah s.a.w bersabda,"Di akhirat nanti,Allah takkan bertanya mengapa kamu melaksanakan sesuatu perkara,sebaliknya Allah akan bertanya mengapa kamu melakukan sesuatu perkara itu!'..Disini kita dapat melihat satu lg bukti keadilan Allah,sesuai dgn sifatNya yg Maha Adil.Allah mengadili perbuatan dan amalan kita bukan mengikut kuantiti tetapi mengikut kualiti.
(tiada lagi kezaliman slps mati)
Ada satu hadis yg cukup menggentarkan hati sy.Hadis panjang.Isi hadisnya lebih kurang berbunyi begini,iaitu berkisar tentang 3 golongan manusia.Golongan pertama ialah si pembaca al-quran yg mengajarkan al-quran kpd org lain.Dia dimasukkan ke dlm neraka sebab tujuan dia mengajar al-Quran ialah supaya org memanggil dia alim,dan dia telah mendapat penghargaan serta penghormatan drpd org ramai didunia.Golongan kedua pulak org yg mati syahid tapi dia dicampakkan ke neraka sbb tujuan dia berperang adalah supaya org gelar dia sbgai org yg gagah,berani dan pejuang dan dia telah pun mendapat semua gelara tu di dunia.Golongan terakhir pula ialah si kaya yg menyedekahkan hartanya tapi tujuan dia banyak menderma ialah supaya org panggil dia tu sbgai dermawan dan baik hati dan gelaran tu dia dah dapat di dunia,lalu dia masuk neraka.Nauzubillah..

Jelas bukan?Setiap amalan kita juga akan dinilai ikut tahap keikhlasan kita beribadah kerana dalam surah al-Hijr juga,Allah ada menyebut dlm ayat 39 dan 40 tentang sumpah syaitan yg mahu menyesatkan kita semua kecuali kpd org-org mukhlasin iaitu org yg ikhlas.Fikir-fikirkanlah dan selalulah kita bermuhasabah kerna takut-takut amalan kita selama ni diracuni dan dirosakkan oleh gejala riak,ujub dan takabbur.Ingatlah firman Allah dlm surah al-mulk ayat 2-'supaya Dia menguji siapa yg baik amalannya'..amalan yg baik,bukan amalan yg banyak.Banyak kalau tanpa ikhlas ternyata sia-sia.Tapi ingatlah dan pahatlah dalam otak kita semua bahawa hidup kita ialah utk melakukan amal soleh.Jika tanpa amal,maka kita tak hidup.

Kesimpulannya,saya sudah tamat dgn persoalan 1 dan saya akan smbung nanti dgn soalan ke2.Harap-harap anda semua enjoy membaca dan dapat faham dgn betul apa yg sy sampaikan td dan sama-sama kita praktikalkan dan aplikasikan apa yg kita tahu straight away!sikit-sikit,lama-lama jadi banyak.InsyaAllah.Bakal bersambung...ingat!Org yg tak beramal ialah org yg tak hidup di sisi Allah!Jangan jadi mcm tu...
Previous
Next Post »
12 Komentar