May 10, 2010

Soalan pertama;"ko buat apa?"

Dlm entry yg lepas,kita sama-sama dah tengok apa firman Allah dlm surah 37 ayat 24 iaitu 'tahan dan soal'.Maka hari ni kita nak sama-sama tengok,apakah soalan pertama yg ditanya nanti.Umumnya,setiap umat islam diwajibkan percaya akan kewujudan hari pembalasan dimana pada hari itu setiap amal perbuatan kita akan dihisab dan diadili satu persatu sebagaimana yg disebutkan olehNya di dlm surah az-Zalzalah ayat 7 dan 8-"Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah,nescaya akan dilihatnya(dalam surat amalnya)!Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah,nescaya akan dilihatnya(dalam surat amalnya)!"

Sebesar zarah?sgt detail bukan?itulah bukti keadilan Allah.Takkan kita dizalimi lagi disana.Baiklah,kita lihat apakah antara soalan-soalan awal yg akan ditanyakan.Nanti,dihadapan mahkamah Allah Yang Maha Adil,kita akan ditanyakan tentang apakah amalan yg kita pernah lakukan di dunia bermula sedari kita akil baligh hinggalah mati,setiap perbuatan kita akan ditanya oleh Allah.Jom! kita tengok firman Allah dlm surah al-Hijr(15;92 dan 93)-"Demi Tuhanmu!Kami akan menyoal mereka semuanya(pd hari kiamat kelak), mengenai apa yang mereka telah lakukan.".Jelas?

Cuma satu persoalan.Mengapa Allah bertanya apa yg kita buat?Mengapa Allah tak tanya,mengapa kamu tak buat?Dalam satu hadis drpd Ibnu Abbas,Rasulallah s.a.w bersabda,"Di akhirat nanti,Allah takkan bertanya mengapa kamu melaksanakan sesuatu perkara,sebaliknya Allah akan bertanya mengapa kamu melakukan sesuatu perkara itu!'..Disini kita dapat melihat satu lg bukti keadilan Allah,sesuai dgn sifatNya yg Maha Adil.Allah mengadili perbuatan dan amalan kita bukan mengikut kuantiti tetapi mengikut kualiti.
(tiada lagi kezaliman slps mati)
Ada satu hadis yg cukup menggentarkan hati sy.Hadis panjang.Isi hadisnya lebih kurang berbunyi begini,iaitu berkisar tentang 3 golongan manusia.Golongan pertama ialah si pembaca al-quran yg mengajarkan al-quran kpd org lain.Dia dimasukkan ke dlm neraka sebab tujuan dia mengajar al-Quran ialah supaya org memanggil dia alim,dan dia telah mendapat penghargaan serta penghormatan drpd org ramai didunia.Golongan kedua pulak org yg mati syahid tapi dia dicampakkan ke neraka sbb tujuan dia berperang adalah supaya org gelar dia sbgai org yg gagah,berani dan pejuang dan dia telah pun mendapat semua gelara tu di dunia.Golongan terakhir pula ialah si kaya yg menyedekahkan hartanya tapi tujuan dia banyak menderma ialah supaya org panggil dia tu sbgai dermawan dan baik hati dan gelaran tu dia dah dapat di dunia,lalu dia masuk neraka.Nauzubillah..

Jelas bukan?Setiap amalan kita juga akan dinilai ikut tahap keikhlasan kita beribadah kerana dalam surah al-Hijr juga,Allah ada menyebut dlm ayat 39 dan 40 tentang sumpah syaitan yg mahu menyesatkan kita semua kecuali kpd org-org mukhlasin iaitu org yg ikhlas.Fikir-fikirkanlah dan selalulah kita bermuhasabah kerna takut-takut amalan kita selama ni diracuni dan dirosakkan oleh gejala riak,ujub dan takabbur.Ingatlah firman Allah dlm surah al-mulk ayat 2-'supaya Dia menguji siapa yg baik amalannya'..amalan yg baik,bukan amalan yg banyak.Banyak kalau tanpa ikhlas ternyata sia-sia.Tapi ingatlah dan pahatlah dalam otak kita semua bahawa hidup kita ialah utk melakukan amal soleh.Jika tanpa amal,maka kita tak hidup.

Kesimpulannya,saya sudah tamat dgn persoalan 1 dan saya akan smbung nanti dgn soalan ke2.Harap-harap anda semua enjoy membaca dan dapat faham dgn betul apa yg sy sampaikan td dan sama-sama kita praktikalkan dan aplikasikan apa yg kita tahu straight away!sikit-sikit,lama-lama jadi banyak.InsyaAllah.Bakal bersambung...ingat!Org yg tak beramal ialah org yg tak hidup di sisi Allah!Jangan jadi mcm tu...

12 comments:

muzhafar said...

Salam..

Jzkk atas perkongsian.. :)

betul tu, hadis 1 arbain pun ada menyebut yang semua amal baik kita akan dinilai berdasarkan niat kita.. ^_^

suke dengan ayat ini, amalan yang baik, bukan amalan yang banyak. : )

semoga kita semua teruskan usaha untuk menyediakan bekalan ke akhirat kelak, insya-Allah. ^_^

hanie@nisya said...

salam iqbal..

sentiasa ikhlas melakukan tiap kebaikan tanpa mengharapkan balasan & gelaran :)

reen_sofee said...

satu soalan di sini.
cam mane kite nak taw sesuatu amal yg kite buat tuh ikhlas ke tidak?
kdg kdg kite memang iklas, tapi takut org lain fikir kite nak menunjuk jek??

sI tEDI said...

erhmmm..

kdg2 mansia ni ckp je ikhlas tp suka plak nak tunjuk2..

macam org bg derma yg masuk tv tu.. siap leh sengeh2 lagi walhal nak bagi derma untukmangsa tsunami

iqbalsyarie said...

(1)-muzhaffar-
Jazakallah.insyaAllah.sama-sama usaha utk berjaya dunia akhirat.ana tgah dlm week exam nih.doakan ya~


(2)-hanie@nisya
Waalaikumussalam~insyaAllah.. =)

iqbalsyarie said...

(3)-reensofia-
Terima kasih atas pertanyaan.Utk menjawab pertanyaan kamu,saya rasa sy perlu tuliskan satu entry lain la!sbb banyak benda boleh disentuh dan dikaitkan dgn soalan kamu~erm,secara ringkas,sy kongsi kan cara nak dapatkan ikhlas ialah dgn cara kita istiqomah melakukan satu amalan walaupun sedikit dan kita kena periksa niat kita setiap kali sebelum,sedang dan selepas kita buat amalan tu.Pastikan niat kerana Allah.InsyaAllah nanti sy akan tulis 1 entry lagi lepas habis perbincangan kita pasal hisab ni.ya...insyaAllah

nurul nazierah rosman said...

salam iqbal,
sangat2 setuju. Betapa keikhlasan itu sangat penting.Setiap perkara yang kita lakukan akan dipersoalkan,malah apa yang kita dakwah melalui blog pun akan dipersoalkan di akhirat sana.Sama ada kita ikhlas, atau tidak.Semoga kita semua tak tergolong dalam golongan org yang munafik T.T
aaamiin..

iqbalsyarie said...

(4)-si tedi-
Ikhlas tu mmg susah.itula pasal Nabi bersabda bahawa sesiapa yg bersedekah dengan ikhlas walaupun hanya separuh buah tamar,dia akan dapat pahala sebesar gunung uhud..besar kan ganjaran utk ikhlas!

(5)-iejan-
Sedih dan takut...huhu...moga-moga kita tak termasuk dalam golongan tu..huhu

hans said...

yups
betul tu
sebab tak semestinya solat tunggang terbalik masuk syurga n xsemestinya solat xcukup masuk neraka
apa2pun kena ikhlas

embun d tengah malam said...

yang penting dalam hidup ikhlas

tak dengki mendengki..

mcm aku ckp ko aritu..

org datang minta derma..dia bagi sebab mungkin depan awek kot..lepas tu membebel..org tu tipu la..kan rugi tu..

ikhlas sudah..dpt gak pahala

fareha azhar said...

syukran. moga niat kita semua sentiasa terjaga. mari perbaharui niat setiap kali buat sesuatu. jika baik, dan diniatkan kerana Allah, insyaAllah akan diterima. Allah jualah yang Maha Menilai tahap keikhlasan kita. bittaufiq wannajah. slm menempuh imtihan.

bH said...

salam iqbal! aku nak sentuh pasal keikhlasan tu..
tak kisah apa orang nak cakap pasal apa yang kita buat..
dan kita tak boleh cakap 'eh aku ikhlas ni' kan dah riak tu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails