soalan kedua;'Solat'

Syukur kpd Allah kerana mempertemukan kita lagi sekali utk sama-sama kita membicakan tentang soalan-soalan yg akan ditanyakan kpd kita di hadapan Allah kelak.Jika dlm entry lepas kita dah tengok soalan berkaitan amalan yg kita pernah lakukan,maka dlm entry ni kita akan melihat  secara detail1 amalan yg pertama sekali akan Allah tanya.InsyaAllah sy akan ringkaskan.

Sebagaimana yg kita sedia maklum,seorang muslim berkewajipan menunaikan solat fardu 5 waktu sehari semalam.Kewajipan menunaikan solat ini sangat dititikberatkan dalam islam sehingga kanak-kanak seawal usia usia 7thn sudah diajar utk menunaikan solat,bahkan jika sudah berusia 10thn,dipukul pula jika tak mahu bersolat.Pukulan yg tidak menyakitkan utk pengajaran.

Masing-masing drpd kita tahu rukun islam ke dua itu!Bahkan ustaz jalal saya pun pernah cakap pasal ni.Baca kat sini dan sini ya!Oleh itu,sgt jelas solat itu 1 kewajipan yg sgt besar dlm islam.Mari bersama-sama kita merenung satu hadis drpd Abu Hurairah,Rasulallah bersabda;perkara pertama yg akan dihisab oleh Allah ialah solat.Allah akan memerintahkan kpd malaikat utk menilai solat kita,Kalau sempurna,Allah akan perintahkan malaikat utk mencatat amalan itu dlm buku catatan amal.Jika solat tu ada cacat,Allah perintahkan pula malaikat semak samada kita ada buat ibadah sunat tak.Kalau ada,solat sunat kita tu akan menampung kecatatan solat fardu kita.Hadis ni riwayat drpd Tirmizi.

Saya tak berhajat nak cakap banyak pasal solat ni.Sbb mmg sy yakin semua org tahu solat tu wajib hinggakan instructor cina sy yg ajar module 6(Material and hardware) pun akan bagi masa utk kami bersolat setiap kali asar sedangkan tak diperuntukkan dlm jadual pun masa rehat utk solat kerana kelas tamat pukul 6ptg.Dia yg cina pun tahu apa erti 'assola ti ala wah tiha' iaitu 'Solat diawal waktu!'..tapi of coz la dia tak join solat sbb dia non-muslim.Bercakap pasal solat di awal waktu ni,mari kita sama-sama tengok apa jwpan nabi bila sahabat tanya,'apakah amalan paling baik ya Rasulallah?'Baginda jwb,'solat diawal waktu'.Tak payah pandang org lain,tengok diri kita..kita solat pukul berapa?bahasa mudah faham,kita selalu solat mcm gajah-iaitu solat diakhir-akhir waktu.Tahu atau tidak?perbuatan sengaja melambat-lambatkan solat tanpa sebab itu juga adalah 1 dosa.

Sy nak share 1 kisah menarik yg diceritakan oleh seorang ustaz(nama dirahsiakan).Cerita ustaz tu ialah dia dtg bersolat di sebuah masjid tepi jalan.Dia terlewat 2 rakaat zuhur.Ketika itu,imam dah rakaat ketiga.Sebelah dia adalah seorang lelaki muda,yg sama-sama lambat mcm dia.Kedua-dua mereka bertakbir utk mengikut imam.Lepas imam bagi salam,ustaz ni bangun la utk tambah lagi 2 rakaat.Tapi budak muda ni bg salam sama-sama imam.Ustaz ni pun dah kacau tak khusyuk dah.Pastu bila dia habis solat dia keluar cari budak tu.Alhamdulillah jumpa budak tu tgh isap rokok smbil lepak-lepak.Ustaz tu dtg sapa dia,sembang-sembang kemudia ustaz tanya kenapa dia tak bangun solat utk habiskan lg 2 rakaat dia.Sepatutnya tak sah solat zuhur kalau buat 2 rakaat saja!Taw tak apa budak tu kata?

'Bro..at least aku sembahyang 2 rakaat!Bro tengok la kat luar sana tu!bersepah org-org yg tak semayang langsung!'..pergh,tergelak saya dengar kali pertama.Tapi 5 saat je rasa lawak,lepas tu rasa sedih.Sedih sbb apa yg saya pasti,kejahilan dan kemaksiatan sgt-sgt berleluasa.Bukan nak salahkan sesiapa melaikan salah saya sbb sy tak berupaya menghalang semua itu.Saya teringat satu ayat drpd surah maryam (19;59)-"Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu,maka mereka kelak akan tersesat".Seram sejuk.Takut takut saya juga termasuk dlm golongan ni.

Saya juga nak ajak anda semua lihat ciri dan sifat solat org munafik.Boleh rujuk ayat 142 surah 4,an-nisa.Pertama,berdiri utk solat dgn malas.Kedua,bersolat dgn bermaksud riya' dan ketiga,sedikit aja kita ingat Allah.Aduh..rasanya saya ada ketiga-tiga ciri tu.Anda bagaimana?
 (gambar pakcik google.saya tiada dlm gambar)

 Kesimpulannya,sebagaimana yg saya selalu kata-"org yg tak beramal ialah org yg tak hidup".Org ini akan menemui Allah tanpa apa-apa bekal.Tapi ada juga org yg dtg kononnya membawa bekalan tapi ternyata yg disangkakan bekal itu cumalah debu dan habuk.Ini bolah berlaku,jika solat yg kita hanya tahap debu dan habuk.Maka saya berpesan kpd diri saya utk sama-sama meningkatkan kualiti solat dgn cara solat berjemaah dan banyakkan solat sunat supaya solat yg kita kerjakan ada nilainya disisi Allah.moga ada manfaatnya.Wallahua'lam.Bersambung dlm next entry pula.Tunggu...
Previous
Next Post »
11 Komentar