Umur 1

Soalan yg famous juga,yg selalu org tanya kpd saya-'Anta umur berapa?/Kamu umur berapa?' Saya tak tipu,saya jawab aje umur saya nak masuk 20tahun,tapi bila saya terbaca kisah Ibrahim bin Adham,saya rasa tak jwpan saya tentang umur tu kurang tepat lah.Apa kisah Ibrahim bin Adham tu?ringkasan cerita,seseorang dtg jumpa dia dan tanyakan umurnya lalu Ibrahim jawab umur 10thn.Si bertanya tu pelik la sbb Ibrahim Adham tu sudah berjanggut,bertonggkat dan tua.Mustahil baru 10thn!Lalu Ibrahim Adham jwb,'baru 10thn aku dpt beribadah dgn baik,maka aku rasa hidupku baru 10tahun'.

Pengajaran cerita itu ialah kita tak boleh pisahkan hidup dan amal.Hidup ini ialah utk beramal.Org yg tak beramal sama aje dgn org yg tak hidup.Pengajaran kedua,umur sy baru 2 tahun!baby lagi!haha..sbb sy baru aja 1thn lebih mendalami islam.Syukur Allah temukan sy dgn turning point itu dan bagi sy 2nd chance.Ternyata hidup bersama Allah itu sgt2 best!Sgt best hinggakan tiada perkataan yg boleh menggambarkan keindahan hidup sbgai muslim 'yg bukan pada nama shj'.Nak best jgak?kena la sama-sama dalami islam.InsyaAllah.Kita sama-sama ya~!u r not alone

Baiklah,itu baru mukaddimah(pendahuluan).Dalam post ni,sy nak cerita pasal umur.Sesuatu yg kita pasti,bahawa 1 hari nanti,kita akan mati dan akan dihidupkan kembali.Bertepatan dgn firman Allah dlm surah al-Hajj(22;66)-Dan Dia lah yang menghidupkan kamu, kemudian Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu semula. Sesungguhnya manusia sangatlah tidak bersyukur.Hidup--mati--hidup balik!Utk apa hidup balik ni?Ramai org yg tak percaya kita akan hidup semula lepas mati.Bahkan org islam sendiri pun,ramai yg tak percaya dan paling ramai ialah org yg ragu-ragu akan kebangkitan semula ni!

Benarlah,sampai bila-bila pun 3 golongan Abu ni akan wujud.Golongan Abu pertama-golongan Abu Bakkar as-Siddiq.Golongan ni percaya sepenuhnya dgn islam.Golongan abu kedua-golongan Abu Talib,golongan ni tak percaya tapi tak menentang islam.Golongan abu ketiga,golongan Abu Lahab-golongan gangsters,terrorist yg sudahlah tak percaya,tentang pulak islam.Pandai-pandai lah anda nak meletakkan diri di tempat yg mana satu..

Ragu-ragu dgn hari kiamat ini akan menyebabkan kita tak mempersiapkan diri utk mati.Sedangkan Rasulallah sendiri menyatakan bahawa org yg paling pandai ialah org yg sentiasa mengingati mati.Maknanya,jika kita selalu ingat mati maka kita takkan buat benda jahat.Takkan berani nak cuba-cuba buat maksiat,dosa dan kemungkaran! Jangan marah kalau saya katakan pendosa-pendosa tegar ialah org yg lupa bhawa dia pun akan mati mcm saya Renung-renungkanlah ayat ini-Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya (al-anbiya' surah 21 ayat 1)

Baiklah,lepas kita mati,akan berlaku perhitungan amal.Allah sebut dalam surah As-saffat(37;24)-'tahanlah mereka.Sesungguhnya mereka akan ditanya'.Yakinlah bahawa sesungguhnya kita akan dihisab,diadili dan disoal oleh Allah.Kita akan ditanyakan dengan beberapa soalan yg menggentarkan jiwa di mahkamah yg paling adil yg takkan ada satu bentuk penyelewengan pun!

*Entry ini ialah kesinambungan utk entry lepas.*Sy taknak tulis entry panjang-panjang sbb org tak baca,nanti mesej tak sampai.Jadi setakat ni saja.Bersambung lg dlm next entry~insyaAllah
Previous
Next Post »
19 Komentar