Musafir

Menuntut ilmu dan bermusafir seumpama baju dan seluar pada badan.Kedua-dua nya saling melengkapi proses pembelajaran itu sendiri.Kedua-duanya memerlukan pengorbanan.Jiwa hamba yg manakah tidak pernah merasai susah dan jerih menuntut ilmu?Pastinya saya akan mengatakan hal yg sama.Ia tak mudah.

Pengorbanan
Menuntut ilmu memerlukan kesedian dan pengorbanan si penuntutnya.Mungkin perngorbanan yg paling diperlukan ialah masa.Bukan sedikit keluarga yg terpaksa berpisah atas nama menuntut ilmu.Terkenang kembali musafir saya sejak sekolah menengah hingga kini.

Ya.Perjalanan jauh ni ternyata memberi pengajaran yg sgt berguna kpd saya.Selama 5 tahun saya di Sekolah Tuanku Abdul Rahman Ipoh,rasanya terlalu banyak ilmu yg saya dapat tak kiralah yg bermanfaat atau tidak.Yang bermanfaat diaplikasikan,manakala yg tidak ditinggalkan.
Musafir kedua slps 5 tahun di Ipoh ternyata lebih banyak membuka mata saya tentang hakikat perjalanan hidup.Di awal usia 20 tahun,siapa boleh menyangkal bahawa saya masih muda.Saya sendiri masih belum puas mengikuti gaya hidup remaja masa kini,tapi dimana letaknya hidayah dan taufik jika bukan di tangan Allah?Ternyata cara hidup islam lebih saya sukai drpd cara hidup hedonism.

Musafir,perlukah?
Jika bercakap soal keperluan,pastinya saya akan mengatakan ia perlu.Ya.Manusia perlu bermusafir utk memahami nilai hidup.Ini bertepatan dgn firman Allah dalam surah al-Hajj ayat 46-"Maka tidak pernahkah mereka berjalan di bumi sehingga hati(akal) mereka dapat memahami?"

Seorang bekas junior saya menegur saya di laman Facebook.Dia sekarang berada di Egypt.Melihat perubahan mendadak saya,dia ketawa sendirian kerana dia terpaksa bermusafir ribuan batu utk sedar dari jahiliyyah sedangakan saya tak sejauh itu,cuma antara Pahang dan Selangor shj jaraknya.

Pejuang
"Sesiapa yg keluar kerana mencari ilmu(agama),maka dia benar-benar berada dalam perjuangan di jalan menegakkan agama) Allah sehingga dia pulang-riwayat Tirmizi.

Langkah kaki seseorang yg ikhlas menuntut ilmu adalah sama dengan langkah seorang pejuang di medan jihad.Mengapa?

"Oh!Mudahla kalau camtu!tak payah la pikul senjata lagi!kan?'

Hey!siapa bilang jihad itu mudah?Ada musuh yg mengintai-intai peluang utk menyerang.Dan musuh paling licik ialah diri sendiri.Terkadang kita lalai,hingga niat yg ikhlas bertukar kpd mahukan populariti.Juga kadangkala niat awal ikhlas kerana mahu berbakti utk islam,tapi slps diserang bertubi-tubi dgn perkara yg disukai nafsu,maka agama dicampak,nafsu dijunjung.Masih pejuangkah bagi org yg tak ikhlas?

Ciri-ciri ikhlas pernah saya ceritakan dalam entry ni.Bacalah

Nasihat Kpd Para Musafir
"Barangsiapa yg melalui satu jalan menuntut ilmu,maka Allah akan mudahkan satu jalan ke syurga"-Riwayat imam Nawawi.

"Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, serta memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka?" Ayat ni Allah ulang  banyak kali dalam Quran.Antaranya dalam surah Ar Rum ayat 9 dan surah Ghafir ayat 21 dan 82.

Jadi,dgn sukacitanya saya mahu mengajak diri saya dan anda semua utk mula mengembara.Tinggalkan kejahilan kita yg lama,mulakan langkah pertama utk menuntut ilmu,kerana untuk mengenal Allah,kita sgt-sgt perlukan ilmu.

Kesimpulan
Sudah bersediakan kita utk bekorban?Ingat!Proses belajar ini bukannya sesuatu yg enteng dan mudah.Ingatlah peristiwa ini-
"Dan ingatlah ketika Nabi Ibrahim merayu dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan makhluk-makhluk yang mati?" Allah berfirman: "Adakah engkau belum percaya kpd kekuasaanKu?" Nabi Ibrahim menjawab: "Bahkan aku percaya dan yakin,tetapi aku memohon yang demikian ialah supaya tenteram hatiku yang amat ingin menyaksikannya". Allah berfirman: "Jika demikian,ambilah empat ekor burung, kemudian kumpulkanlah olehmu dan cincanglah semuanya.Setelah itu letakkanlah di atas tiap-tiap sebuah bukit sebahagian daripadanya. Kemudian serulah burung-burung itu nescaya semuanya akan datang kepadamu dengan segera". Dan ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.-Al Baqarah 260
Sedangkan seorang Nabi juga disusahkan utk menjinakkan 4 jenis burung,kemudian dicincang-cincang burung tadi lalu didaki pula bukit-bukit yg tinggi,namun kerana Baginda mahu tahu(ilmu),maka ia bukan masalah lagi.Dan kita pula bagaimana?Sanggup bersusah payah menuntut ilmu kerana Allah?Ingatlah!Allah takkan mempersia-siakan usaha hambaNya.
Previous
Next Post »
26 Komentar